Nya erbjudanden i Webhallen Gamers Unite

Bästa processorn att para ihop med RTX 3080

Permalänk
Medlem

Bästa processorn att para ihop med RTX 3080

Fick idag tag på en 3080 via en polare som var snabb på sitt trigger finger när han kikade på Webbhallen (fick den för 11000kr).

Nu tänker jag uppgradera min dator och är i behov av ny processor, MATX-moderkort och kylning till processorn. Jag undrar därför vad ni kan rekomendera för att minska risken för bottleneck.

Jag har kikat på intel I5 12600k från komplett för 3000kr
MSI MAG B660M MORTAR Moderkort för 2200kr
och Kylning är jag osäker på då utbudet är lite knas för LGA1700...

Tack på förhand, länkande uppskattas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killeikeps:

Fick idag tag på en 3080 via en polare som var snabb på sitt trigger finger när han kikade på Webbhallen (fick den för 11000kr).

Nu tänker jag uppgradera min dator och är i behov av ny processor, MATX-moderkort och kylning till processorn. Jag undrar därför vad ni kan rekomendera för att minska risken för bottleneck.

Vilken upplösning spelar du i huvudsak? Och vad har du för processor nu?

La till en fråga för CPU
Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttefnasket:

Vilken upplösning spelar du i huvudsak? Och vad har du för processor nu?

Jag kör 1440p ultra wide. En mi-display 34” eller något i den stilen. Sålde min processor för 3 timmar sedan på blocket, står således utan dator rn.

Permalänk
Medlem

Ja en 12600k eller en 5800X är väl ganska trevligt till ett 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killeikeps:

Jag kör 1440p ultra wide. En mi-display 34” eller något i den stilen. Sålde min processor för 3 timmar sedan på blocket, står således utan dator rn.

Ju högre upplösning ju mindre behövs cpu, i5 och i9 skiljer typ 8% i medel/lägsta fps i 1440p enligt swec 12th gen test

Permalänk
Medlem

Lirar du i ultrawide är 12400F väldigt nära i spelprestanda och du kan då komma mycket billigare undan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Killeikeps:

12600 + B660M med en Noctua NH-U12A är perfekt.

Permalänk
Medlem

Kör med xenon x5680 i 4kfungerar perfekt.