Permalänk
Medlem

Mobilt bredband

Tjena, har kollat en del här inne på er som kör mobilt bredband och har problem med dålig signal.

Min utrustning är Teltonika Rut 950
En extern antenn
Obegränsad surf på tele 2 med extra datakort i routern.

Ligger på i snitt 71 dbm om man kollar grafen i min router. I min omgivning finns flera antenner, självklart blir jag uppkopplad på den längst bort, över 3 km. Byggnader och lite träd i vägen. Hyr boende i ett parhus, så kan ej sätta min antenn optimalt.
Försökt rikta antennen i olika vinklar för att få kontakt med andra master (landsbygd så det är lite olika terräng)

Antennen sitter på väggen på nedervåningen som är mot alla master jag in se i appen Network signal info pro.

Kan jag på något sätt tvinga en anslutning till en annan mast med min utrustning?

Sent igår kväll testade jag Bredbandskollen med min mobil på mobilnätet i takfönster på övervåningen och laddade ned i 250+ Mbit, idag på förmiddagen var det knappt ens 20. Med wifi ville Bredbandskollen inte ens starta. Hur kan det vara så stora skillnader?

Har även förstått att antennkabeln ska vara så kort som det bara är möjligt, men vill hellst inte klippa av den då jag inte vet hur mycket det hade förbättrat, eller om jag kanske kan hitta en bättre placering. I takfönster ser jag heller ingen möjlighet att ha antennen.

Vill hellst slippa köpa ännu en antenn. Någon som sitter inne på några fler idéer?

Spelar det någon roll för anslutningen om man använder datakort i routern eller om man använder deras mobila bredband (blir ju 2 st abonnemang)

Permalänk
Medlem

Hur vet du att de andra masterna är Tele2 och inte nån annan operatör? Mobilt bredand på landsbygden är skit för en del helt enkelt.

Starlink har visat sig vara ett riktigt bra alternativ på landsbyggden, tror det går att köpa i sverige nu, dock lär det vara dyrare. Du får avgöra om det är värt det.

Permalänk
Medlem

Rut 950 är cat 4 (max 150Mbit/s) medans din telefon troligen har mycket snabbare modem. Jag skulle kollat på en enhet med cat6 eller högre, gärna på öppet köp. Sen kommer detta ner till belastning i nätet också så klart. En annan operatör kan ev ge bättre, bjud hem kompisar med olika abonnemang om du kan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur vet du att de andra masterna är Tele2 och inte nån annan operatör? Mobilt bredand på landsbygden är skit för en del helt enkelt.

Starlink har visat sig vara ett riktigt bra alternativ på landsbyggden, tror det går att köpa i sverige nu, dock lär det vara dyrare. Du får avgöra om det är värt det.

För att telefonen kopplar upp sig på de andra masterna om jag kör ut ur byn tex, är det i Network signal appen om jag har den igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Rut 950 är cat 4 (max 150Mbit/s) medans din telefon troligen har mycket snabbare modem. Jag skulle kollat på en enhet med cat6 eller högre, gärna på öppet köp. Sen kommer detta ner till belastning i nätet också så klart. En annan operatör kan ev ge bättre, bjud hem kompisar med olika abonnemang om du kan.

Hmm ja det har du rätt i ang routerns kapacitet, men har ej de pengarna just nu tyvärr.
Ja man skulle kunna prova andra simkort och se 8m det blir någon skillnad. Tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoffen:

Hmm ja det har du rätt i ang routerns kapacitet, men har ej de pengarna just nu tyvärr.
Ja man skulle kunna prova andra simkort och se 8m det blir någon skillnad. Tack

Du kan ju testa låsa mot specifikt band och testa om det är bättre. Se https://www.induo.com/b/lte-band-mobilt-bredband/ som referens. Högre frekvens är kortare räckvidd och kanske mindre belastad, men testa dig fram.
Fördelen med en cat6 eller högre enhet är att de kan köra carrier aggregation, ansluta mot flera band samtidigt.

Permalänk
Medlem

Ställt om routern på endast 3G , tänkte TT den tekniken används väl knappast av någon och det verkar funka bättre. Får bara flytta min utrustning till andra sidan mitt boende så kommer det nog bli ännu bättre. Tack ändå för alla tips

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med en RUT950, som dessutom kopplade ner stup i kvarten. Slängde ut den och köpte en modern router som stöder alla nya kategorier och livet blev genast mycket bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shoffen:

För att telefonen kopplar upp sig på de andra masterna om jag kör ut ur byn tex, är det i Network signal appen om jag har den igång.

Om jag inte missminner mig så kan du endast ansluta Tele2:s mobila bredband mot Tele2:s nät medans du med mobilen kan "roam:a" i andra operatörers nät.

Kan dock inte hitta någon information på Tele2:s sida om detta, men det brukar vara så att när Tele2:s nät går ner, så går det mobila bredbandet ner även om mobildata på telefonen fungerar problemfritt.

Edit:
Skall tillägga, flytta över Simkortet från det mobila bredbandet till en mobiltelefon betyder inte att man plötsligt kan "roam:a", det ansluter fortfarande endast mot Tele2:s nät.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Hur vet du att de andra masterna är Tele2 och inte nån annan operatör? Mobilt bredand på landsbygden är skit för en del helt enkelt.

Starlink har visat sig vara ett riktigt bra alternativ på landsbyggden, tror det går att köpa i sverige nu, dock lär det vara dyrare. Du får avgöra om det är värt det.

Starlink finns ej i Sverige än. Kommer (troligen) nästa år.