Permalänk
Medlem

Cyberpunk 2077 med tveksam prestanda?

Hej!
Byggde ihop en rig för 1 år sedan med följande komponenter:
RTX 3070 ASUS dual
AMD 5600x
16 gb CL16 3600
B550
Corsair rm850x

I 1440p får jag bara ca 30-40 fps i Cyberpunk med RTX på ultra, DLSS auto. Senaste drivrutiner till grafikkortet finns. Det verkar som att mitt system presterar orimligt dåligt om jag jämför med andra likadana? Tänker på denna länk t. ex.
https://www.techspot.com/article/2165-cyberpunk-dlss-ray-trac...

Någon som har något handfast råd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av radams:

Hej!
Byggde ihop en rig för 1 år sedan med följande komponenter:
RTX 3070 ASUS dual
AMD 5600x
16 gb CL16 3600
B550
Corsair rm850x

I 1440p får jag bara ca 30-40 fps i Cyberpunk med RTX på ultra, DLSS auto. Senaste drivrutiner till grafikkortet finns. Det verkar som att mitt system presterar orimligt dåligt om jag jämför med andra likadana? Tänker på denna länk t. ex.
https://www.techspot.com/article/2165-cyberpunk-dlss-ray-trac...

Någon som har något handfast råd?

Hur ser din kylning ut?
"Trottlar" CPU eller GPU när du spelar?
Trottlar CPU och/eller GPU så går frameraten ner. På grund av värmen.
Har du 1x16GB RAM eller 2x8GB RAM? Kör du 1x16GB så går burken slött.

Permalänk
Hedersmedlem

Det ser väl ut att stämma ganska hyfsat med vad det testet visar.

Inte exat, men 30-45 FPS kan man nog räkna med vid de inställningarna.


For Ultra ray tracing you’ll definitely need either an RTX 3080 or 3090 for 1440p gaming at 60 FPS. Other GPUs can’t keep up here and even the 3080 is teetering on the edge of acceptable performance.

Vill du ha bättre prestanda så är det antagligen lättast att stänga av raytracingen. Eller ändra DLSS till att vikta mer åt prestandahållet.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Jag kan ibland bli så där sjukligt besatt av att jaga rutor per sekund när det kommer till spel. CP77 var inget undantag. Vet inte hur mycket du har lirat med de manuella inställningarna i själva spelet, men där kan man tjäna fem-sex rutor här och där. Många bäckar små och så vidare. Finns nog otalet guider om du googlar på "Cyberpunk 2077 PC settings tweaks" och alla tänkbara varianter av det.

Utanför sjävla spelet fanns en del att göra också. Jag följde den här videoguiden när jag skulle försöka pumpa mitt system till bristningsgränsen för att jaga prestanda (och försök undvika det där munkräkandet som lätt blir när man läser såna där clickbait-titlar på videor). Det är möjligt att du redan fipplat med alla de Windows-inställningar som går att dra och vrida på, men om inte kan det vara värt att prova. I synnerhet 3D-inställningarna i Nvidias kontrollpanel (som karln tjötar om fem minuter in i videon) gjorde en väldig skillnad för mig.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Hur ser din kylning ut?
"Trottlar" CPU eller GPU när du spelar?
Trottlar CPU och/eller GPU så går frameraten ner. På grund av värmen.
Har du 1x16GB RAM eller 2x8GB RAM? Kör du 1x16GB så går burken slött.

Fyra chassifläktar.
Noctua CPU kylare.
Gpu går på 98-100%, CPU typ 40-50%.
Har 2x8 gb ram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av radams:

Fyra chassifläktar.
Noctua CPU kylare.
Gpu går på 98-100%, CPU typ 40-50%.
Har 2x8 gb ram.

Låter okej, men vad säger HWmonitor? (Kör det parallellt vid stress av systemet).
https://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html

GPU om den går på 98-100% kan vara boven när det gäller "trottling". Kolla hur varm GPU blir. Det ser du i HWmonitor.
Tror att GPU blir varm, om jag skulle gissa på något..

GPU