6-7k budget dator för Blender

Permalänk
Medlem

6-7k budget dator för Blender

Hej,

Min kompis frågar mig om råd för en stationär dator för digitalt ritande. Hon har nyss börjat att med Blender och märker att hennes MacBook Air inte riktigt räcker till.

I och med att hon är student så är hennes budget särskilt hög kanske 6-7k. Det är ingen brådska att köpa grejer utan majoriteten av grejorna ska köpas till sommaren om hon får jobb. Jag har en del delar över som hon kan få använda, sedan överväger jag att köpa resterande som födelsedagspresent då hon fyller år på sommaren.

Oavsett om det är jag eller hon som kommer stå för kostnaderna så vill vi komma undan så billigt som möjligt. Det jag är osäker på är vilken plattform jag ska rikta in mig på.

Jag har en gammal Dell Optiplex som har proprietary MB+PSU 290w men i7-4xxx icke k + 4x4GB DDR3
Går det att få tag i något grafikkort med den PSU? Eller är det värt att leta begagnat MB och grafikkort + ny PSU? Det

Sedan har jag också 4x4 GB DDR4 över. Min första tanke var att bygga nytt med R5 5600G + billigt MB.

Kan ju vara roligare med nya delar men är osäker om 5600G räcker grafikmässigt för Blender. Jag själv aldrig hållit på med 3D-rendering. Vad skulle ni skita på om ni letar grafikkort på begagnatmarknaden? Och ungefär är det vettigt att ge för det grafikkort?

Permalänk
Medlem

I blender är det i dag grafikkort från Nvidia som gäller för bra prestanda i själva renderingen. Inget annat kommer nära. Och att rendera på processor är helt meningslöst. Ett budgetgrafikkort för ett par tusen slår en 16-kärnig processor flera gånger om.

Mitt tips är att sätta ihop en burk med en enkel processor från den senaste processorgenerationen, helst Intels 12000-serie, men AMD:s 5000-serie är också ok. Maximal enkeltrådad prestanda för att få snabbt och rappt gränssnitt.
Sen ett grafikkort från Nvidia. Helst med RTX, för då ökar renderingsprestandan med 2-3 gånger. 2000- eller 3000-serien alltså.

Jag hade, i detta fallet, siktat på att köpa en begagnad burk för så lite som möjligt utan att det blir dåliga grejer, och helst då med processor som har minst 4C/8T eller 6C/6T om den är från Intel.
Sen lägga det mesta av krutet på ett så bra Nvidia-grafikkort som bara går att få inom budgeten.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Försök haffa ett RTX 3050 som släpps den 27:e Jan.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

I blender är det i dag grafikkort från Nvidia som gäller för bra prestanda i själva renderingen. Inget annat kommer nära. Och att rendera på processor är helt meningslöst. Ett budgetgrafikkort för ett par tusen slår en 16-kärnig processor flera gånger om.

Mitt tips är att sätta ihop en burk med en enkel processor från den senaste processorgenerationen, helst Intels 12000-serie, men AMD:s 5000-serie är också ok. Maximal enkeltrådad prestanda för att få snabbt och rappt gränssnitt.
Sen ett grafikkort från Nvidia. Helst med RTX, för då ökar renderingsprestandan med 2-3 gånger. 2000- eller 3000-serien alltså.

Jag hade, i detta fallet, siktat på att köpa en begagnad burk för så lite som möjligt utan att det blir dåliga grejer, och helst då med processor som har minst 4C/8T eller 6C/6T om den är från Intel.
Sen lägga det mesta av krutet på ett så bra Nvidia-grafikkort som bara går att få inom budgeten.

Okej tack för infon. Blir nog att köra den gammal i7an och att leta RTX-kort då. Tror inte att budget räcker till senaste generationen av processorer och RTX-kort. Tar dock emot att betala dessa priser för gamla/begagnade grafikkort men så är väl marknaden.

Skrivet av Fenrisulvfan:

https://komponentkoll.se/bild/EVfmV.png
Försök haffa ett RTX 3050 som släpps den 27:e Jan.

Tack, hade inte koll på att det skulle släppas ett ”budget” RTX.