Intel: "AMD i backspegeln"

Permalänk
Melding Plague

Intel: "AMD i backspegeln"

Intels VD Pat Gelsinger tar till Linkedin för att reflektera över det gångna året och hur de lämnat AMD bakom sig efter "Alder Lake".

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

På toppeffekten.

Permalänk
Medlem

Skjuta sig i foten?

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Inaktiv

Håller tummarna för att de går bra framöver men håller förstås tummarna för att det ska gå bra för AMD också.

Permalänk
Medlem

Stora ord som han riskerar att få äta upp.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Det jag gillar mest med Intel; deras ödmjukhet

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem

Vad ska han säga annars? Alder Lake är väldigt bra men knappast såpass bra att de lämnar AMD i backspegeln så var det på Bulldozer-tiden, men knappast nu. En ledning med 10% i bästs fall kan knappast ses som en kross när folk inte verkar tycka att överklockning är värt det för samma ökning i prestanda. Varken Intel eller AMD har en övertygande ledning nu och det är kanon för oss konsumenter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"Vi är bäst för vår nylanserade processor slår deras över ett år gamla design, men samtidigt är vi som ett osäkert ex som inte kan något annat än att jämföra oss med våran konkurrent, i sätt som förvirrar konsumenter och får oss att se ut som rövhål"

Jag håller tummarna att AMD kan hålla uppe takten, precis lika mycket som jag hoppas att Intels grafiksatsning lyckas

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

AMD tvingade Intel att agera, och nu börjar Intel komma ikapp så är la upp till AMD att fortsätta trumma på?

Permalänk
Medlem

Skulle vara roligt att se om 5800X3D kommer bli inte så faktiskt "i backspegeln" mot 12900k

Isf Lisa Su ska svara:
"We would really appreciate if our competitors could set a forward-driving gear instead of reverse..."

Visa signatur

| 12700k | Asus Z690-G Strix | 2x8 GB 4000 cl16 | Intel 600p 512GB | RTX 4070 Ti

Permalänk
Medlem

Har han helt missat allt dom gör på server sidan på någon vänster tro ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Vad ska han säga annars? Alder Lake är väldigt bra men knappast såpass bra att de lämnar AMD i backspegeln så var det på Bulldozer-tiden, men knappast nu. En ledning med 10% i bästs fall kan knappast ses som en kross när folk inte verkar tycka att överklockning är värt det för samma ökning i prestanda. Varken Intel eller AMD har en övertygande ledning nu och det är kanon för oss konsumenter.

Jag tror han syftar på framtiden.
Alder Lake kom och tog tillbaka tronen med liten marginal, Raptor Lake väntas göra det med besked.
Så tolkar jag det.

Permalänk
Hedersmedlem

Det brukar se ut så när man är på väg att bli varvad

Permalänk
Medlem

Klart man har dom i backspegeln när man åker åt fel håll.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem

Är väl inget fel i att AMD ligger efter Intel, så länge A flåsar I I nacken och håller ett lägre (konkurrenskraftigt) pris. Det lär ju trigga dem båda till innovativa framsteg.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

"Vi är bäst för vår nylanserade processor slår deras över ett år gamla design, men samtidigt är vi som ett osäkert ex som inte kan något annat än att jämföra oss med våran konkurrent, i sätt som förvirrar konsumenter och får oss att se ut som rövhål"

Kunde inte sagt det bättre själv 😂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Sötast

Intel håller ledningen starkt!
Med över 50% högre strömkonsumption på kretsar som glöder för att överleva

Permalänk
Medlem

Ord som han kan få äta upp när AMD släpper Zen 4.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Ha ha....

Gamla goda tider är tillbaka

Stafettpinnen vandrar mellan lagen, samtidigt som man ibland kan undra hur vindögda deltagarna är då dom tar fel på sidolinje och mållinje

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Rent shareholder snack mao, detta är till för att lugna ner shareholders.

Visst, intel är tillbaka när det gäller enkeltrådsprestanda, för tillfället. Men dom ligger ju fortfarande efter på andra områden. Känns lite som att dom kört om AMD och skryter om att dom ligger före, men egentligen ligger dom ett varv bakom. heh.

Men vi får väl se hur det blir med E-cores, för det kanske kan bli riktigt bra, och isåfall så kan man ju nästan räkna med att intel ligger jämnt lopp med AMD i core wars. återstår att se dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Jag tror han syftar på framtiden.
Alder Lake kom och tog tillbaka tronen med liten marginal, Raptor Lake väntas göra det med besked.
Så tolkar jag det.

Rätt grådaskigt i så fall. Då gör Intel som de brukar och låtsas som om den senaste generationen från AMD också blir den sista. Klart att Intel borde ha koll på hur Raptor Lake presterar, men den kommer ju tävla mot ZEN4 och inte mot ZEN3. Om ZEN3 var det sista som AMD släppte, ja då är det väl helt korrekt att det är backspegel och tack för kaffet för AMD's del, men så kommer det ju inte vara, så i så fall är han antingen aningskös, självupptagen, eller bara dryg.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Den dagen jag tycker det är prisvärt att köpa Intel, då har AMD hamnat i backspegeln. Inte förr.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Homdax:

Den dagen jag tycker det är prisvärt att köpa Intel, då har AMD hamnat i backspegeln. Inte förr.

Tja, alltså, det är det redan. Intel är enda valet om du ska en lös processor som kostar mindre än typ 3000 kr just nu. AMD är rätt nöjda med att deras lösa CPU:er inte är mer low-end än en 5600X.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wibbe44:

Jag tror han syftar på framtiden.
Alder Lake kom och tog tillbaka tronen med liten marginal, Raptor Lake väntas göra det med besked.
Så tolkar jag det.

Frågan är om de totalt 25-30% de i bästa fall kommer leda med över Zen3 med Raptor Lake även kommer räcka för att klå Zen4. Personligen tror jag det kommer vara väldigt jämt i slutet av detta/början på nästa mellan AMD och Intel på CPU-sidan vilket jag ser som mycket trevligt då vi många år saknade konkurrens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tja, alltså, det är det redan. Intel är enda valet om du ska en lös processor som kostar mindre än typ 3000 kr just nu. AMD är rätt nöjda med att deras lösa CPU:er inte är mer low-end än en 5600X.

Började faktiskt grotta prisjämförelser direkt efter jag skrev det, men de är så fulla av tabeller och skit att man knappt blir klokare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Han erkänner alltså helt öppet att AMD legat före och att de nu är tillbaka och tävlar

Det är ju sjukt stort erkännande

Bara för de nu leder marginellt betyder det ju verkligen inte att de vinner loppet långsiktigt, då har de ARM att slåss mot

Att leda lite mot en konkurrent som är flera gånger mindre är väl inget att skryta om?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Homdax:

Började faktiskt grotta prisjämförelser direkt efter jag skrev det, men de är så fulla av tabeller och skit att man knappt blir klokare.

Det är superenkelt.

Billigaste AMD-processorn du kan köpa just nu på t.ex. Webhallen är en Ryzen 5 5600X. 3299 kr.

Ska du ha en CPU för typ 2000 kr är det omöjligt från AMD just nu, de AMD säljer bara i high-end-segmentet. Det är inte lönt för dem att producera billigare CPU:er just nu eftersom de ligger på TSMC:s process, och de tjänar mer på att använda allokationerna för att tillverka svindyra grafikkort.

Jämför gärna en Ryzen 5 5600X med en i5-12400F. Ryzen-proppen är snabbare, men å andra sidan kostar Intel-proppen bara 2100 kr och presterar "typ lika bra" för många. Intel har egen tillverkningskapacitet och är därför inte lika beroende av att maximera en liten allokation.

Intel i5-12400F är lite av vår tids "Ryzen 5 3600", en kompetent processor för "lagom"-budgetbyggen. (Inte lika prisvärd som Ryzen 5 3600 var när den kom, eftersom man får med en skräpkylare... men man kan ju inte få allt, särskilt i dessa bristtider.)

Har inget att göra med vilket företag som har bättre teknik eller ledarskap just nu, handlar till 100% om vem som faktiskt kan tillverka prisvärda CPU:er. Där vinner just nu Intel på walkover.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tja, alltså, det är det redan. Intel är enda valet om du ska en lös processor som kostar mindre än typ 3000 kr just nu. AMD är rätt nöjda med att deras lösa CPU:er inte är mer low-end än en 5600X.

Du menar att Intel kan titta i backspegeln på AMD för att de erbjuder billiga low end CPUer vilket AMD inte gör?
Så billigt med sämre prestanda är bäst?
Hela tråden och nyheten handlar om vilka CPUer som är snabbast.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av KingCobra:

Du menar att Intel kan titta i backspegeln på AMD för att de erbjuder billiga low end CPUer vilket AMD inte gör?
Så billigt med sämre prestanda är bäst?
Hela tråden och nyheten handlar om vilka CPUer som är snabbast.

Nej, det är inte det jag menar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Han erkänner alltså helt öppet att AMD legat före och att de nu är tillbaka och tävlar

Det är ju sjukt stort erkännande

Bara för de nu leder marginellt betyder det ju verkligen inte att de vinner loppet långsiktigt, då har de ARM att slåss mot

Att leda lite mot en konkurrent som är flera gånger mindre är väl inget att skryta om?

Precis. Intel lägger väl 10 gånger så mycket pengar på forskning och utveckling av sina processorer som AMD gör. Så det är inte direkt någon bedrift att skryta med att de just nu ligger kanske 10% före I bästs fall. Men som andra påpekat så verkar detta mer vara riktat till investerare. Och de vill ju bara höra att det går bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.