The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Lite roligt att i 3rd age så kunde ALLA teleportera runt och tid fanns inte! Bästa av allt om du frågar mej!

Vem teleporterar?

Minns att Jacksons filmer utspelar sig över ett väsentligt mindre område än RoP. Jackson har t.o.m. lagt till en resdag i Two Towers, så det tar längre tid än i boken att springa över Rohan.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Lite roligt att i 3rd age så kunde ALLA teleportera runt och tid fanns inte! Bästa av allt om du frågar mej!

Nääääääää, det gör dom väl verkligen inte! Du kan följa hela resan för hur de enskilda karaktärerna rör sig och hur det funkar tidsmässigt och geografiskt. Filmerna följer böckerna rätt point on när det kommer till hur karaktärerna rör sig. Det finns en scen i Fellowship of The Ring som brukar förvirra, där Gandalf försvinner efter att han inser att Frodo potentiellt har ringen. Detta är ~17 år av riktig tid och filmen förklarar det inte tydligt. Men annars är det ju till och med imponerande hur mycket filmerna får allt att kännas som en lång resa och hur väl man kan se och följa varje område de tar sig till.

Vill du följa hur varje enskild karaktär rör på sig så kan du göra det här:

http://arda-maps.org/ages/third/

Detta var något jag genuint störde mig på i ROP dock. Teleportering verkar vara rena vardagen. Galadriel hade tänkt simma över hela jäkla Great Sea, men lyckades ju tack o lov stöta på en flotte ..... ehrmmmmm. Great Sea är en enorm sträcka som täcker mer distans än vad våra kära Hobbitar gick sammanlagt i filmerna, så en flotte eller att simma är faktiskt bara en korkad lösning. Hela southland är två byar som man tydligen kan springa över under en halvtimme eller så. När Númenor äntligen ska rädda våra kära Shoutlanders har de seglat en enorm sträcka för att sedan rida fram på minuter. Varje gång Eldron och Durin går fram och tillbaka mellan Khazad-Dum och Lindon är det level 99 teleportering som gäller. Tänk på hur sträckan mellan Rivendell och Moria upplevs i filmerna, vilket är betydligt kortare. Eller varför inte sträckan när Galadriel rider med vår kära Southlander till Lindon från Mordor 🙄

Så njae, ROP är helt ute och cyklar med tid och distans där filmerna tvärtom tar stor hänsyn till att det funkar imo.

Permalänk
Medlem

Nerd of The Rings (grym LOTR / Tolkien kanal i övrigt) har en bra recension med sina tankar för ROP. Tycker han alltid varit mycket mer sansad än fansen som generellt varit i outrage mode och grundar sin kritik och sina tankar väl. Det är även en hel del han tycker är positivt och jag håller nog med större delarna av det, dock inte allt. T.ex. är musiken bra men absolut inte något jag kan minnas så som Howard Shore och de är definitivt inte samma klass. Men framförallt håller jag med om att det enda i storyn som egentligen är canon är också där ROP tyvärr misslyckades och gör flera märkliga val som i grund och botten är svåra att förstå. Det är i grund och botten främst fokus på mystery boxes som driver storyn och istället för att skapa ringarna över tid, vilket spontant känns rätt, så slängs dom ihop på slutet.

Han går även igenom teleporteringen som används friskt i showen 😉

https://www.youtube.com/watch?v=NK8Mj4eBjcI

Förresten undrar jag lite hur ROP kommer påverka de som inte läst böckerna eller bara LOTR. Eftersom detta inte är canon någonstans blir det märkligt när man äntligen försöker beskriva ringarna och deras skapande, fast på helt fel grunder. Det är märkligt att man nu skapat en parallell story för att förklara vad som händer i LOTR som inte är vad Tolkien berättade. Känns knepigt.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Pettor:

Nerd of The Rings (grym LOTR / Tolkien kanal i övrigt) har en bra recension med sina tankar för ROP. Tycker han alltid varit mycket mer sansad än fansen som generellt varit i outrage mode och grundar sin kritik och sina tankar väl. Det är även en hel del han tycker är positivt och jag håller nog med större delarna av det, dock inte allt. T.ex. är musiken bra men absolut inte något jag kan minnas så som Howard Shore och de är definitivt inte samma klass. Men framförallt håller jag med om att det enda i storyn som egentligen är canon är också där ROP tyvärr misslyckades och gör flera märkliga val som i grund och botten är svåra att förstå. Det är i grund och botten främst fokus på mystery boxes som driver storyn och istället för att skapa ringarna över tid, vilket spontant känns rätt, så slängs dom ihop på slutet.

Han går även igenom teleporteringen som används friskt i showen 😉

https://www.youtube.com/watch?v=NK8Mj4eBjcI

Förresten undrar jag lite hur ROP kommer påverka de som inte läst böckerna eller bara LOTR. Eftersom detta inte är canon någonstans blir det märkligt när man äntligen försöker beskriva ringarna och deras skapande, fast på helt fel grunder. Det är märkligt att man nu skapat en parallell story för att förklara vad som händer i LOTR som inte är vad Tolkien berättade. Känns knepigt.

Ska helt ärligt säga att jag förvisso läst Härskarringen-trilogin men inte är en Tolkienpurist, för det mesta har det varit Jacksons filmer jag varit i kontakt med. För mig kommer ROP falla bort ur mitt minne med tiden och förpassas till vägkanten. Ska ärligt säga att jag inte ägnat serien en endaste tanke sedan jag såg sista avsnittet fram till att jag såg den här tråden idag.