The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Är det bara jag som har en väldigt tydlig minnesbild av Galadriel som just en rebellisk svärdsvingande hjältinna…typ? 🤔
Speciellt under första och andra tidsåldern.

Helt korrekt. I vad mån nu Noldor alver kan vara det. Inspirerade av Fëanor.

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Homdax:

Helt korrekt. I vad mån nu Noldor alver kan vara det. Inspirerade av Fëanor.

Då mindes jag rätt (kors i taket).
Hon ledde väl upproret mot gudarna och ville härska över Midgård själv.
Så ingen mes direkt.
Med alviska mått så skulle man nog kunna kalla henne rebellisk och svärdsvingande.
Sen när man möter henne i trilogin har hon ju lugnat ner sig, skaffat familj, radskog och glor mest på sin spegel hela dagarna

Men minnet av fornstora dagar lever ju där än med tanke på hennes reaktion/Flashback när de pratar om ringen

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Då mindes jag rätt (kors i taket).

Joorå, precis så. Rimmar väl med både film och bok. Fast man bör ha läst Silmarillion för att får lite bakgrund och begripa mer.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Då mindes jag rätt (kors i taket).
Hon ledde väl upproret mot gudarna och ville härska över Midgård själv.
Så ingen mes direkt.
Med alviska mått så skulle man nog kunna kalla henne rebellisk och svärdsvingande.
Sen när man möter henne i trilogin har hon ju lugnat ner sig, skaffat familj, radskog och glor mest på sin spegel hela dagarna

Men minnet av fornstora dagar lever ju där än med tanke på hennes reaktion/Flashback när de pratar om ringen

Galadriels roll i upproret är en fråga som kan debatteras i oändlighet. Enligt vad som skrevs i LOTR var hon delaktig och en av ledarna (var väl Feanor som startade det och tvingade med Fingolfin, om jag minns rätt). Tolkien verkar dock ha ändrat den historian strax innan hans död, där Galadriel inte var delaktig.
Jag kan dock inte erinra mig någon version där hon beskrivs som någon krigarkaraktär. Nog för att hon var fysiskt kapabel och säkert kompetent med ett svärd, men det var inte vad som utmärkte henne. Ungefär som att Gandalf var fysiskt kapabel och kompetent med ett svärd, men någon krigare var hon inte.
Galadriels ambitioner sträkte sig inte fullt så långt som att härska över Midgård själv. Hon ville bygga sitt eget rike där och det var både stolthet och att hon var mäktigare i Midgård som höll henne kvar.

Citat:

She was proud, strong, and self-willed, as were all the descendants of Finwë save Finarfin; and like her brother Finrod, of all her kin the nearest to her heart, she had dreams of far lands and dominions that might be her own to order as she would without tutelage. Yet deeper still there dwelt in her the noble and generous spirit of the Vanyar, and a reverence for the Valar that she could not forget. From her earliest years she had a marvellous gift of insight into the minds of others, but judged them with mercy and understanding, and she withheld her goodwill from none save only Fëanor. In him she perceived a darkness that she hated and feared, though she did not perceive that the shadow of the same evil had fallen upon the minds of all the Noldor, and upon her own.

Från Unfinished Tales.

Galadriels främsta styrkor och vad som definierar karaktärern är gåvan att kunna se in i andras sinnen, vishet och se vad som varit och kan komma att bli. En annan utmärkande styrka är hennes skönhet, kanske bäst beskriven av utväxlingen mellan Faramir och Sam:

Citat:

'Then she must be lovely indeeed,' said Faramir. 'Perilously fair.'

'I don't know about perilous,' said Sam. 'It strikes me that folk takes their peril with them into Lorien, and finds it there because they've brought it. But perhaps you could call her perilous, because she's so strong in herself. You, you could dash yourself to pieces on her, like a ship on a rock; or drownd yourself, like a hobbit in a river. But neither rock nor river would be to blame.' "

Striderna hon kan ha deltagit i var vid Kinslaying och mot Morgoth i första åldern. Galadriel och Celeborn deltog dock inte i kriget mot Angband utan for till Lindon. Och här är vi ju inne på andra åldern där Galadriel och Celeborn typ bygger radskog, etablerar Eregion och skaffar barn. Amazons serie ska ju utspela sig just under den tiden.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@DasIch: För det första kan vi nog anse ”radskog” som ett etablerat begrepp, frågan är hur det översätts till engelska? 😁

Kan det vara att vi får se Galadriel i någon sorts 30/40-årskris under den perioden?
Det kan ju elda på en del även om det känns som att ett tunt grässtrå

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag ser inget problem med det i sig men jag gillar inte att det ska hittas på nya karaktärer. Nu kan jag förvisso tänka mig viss, begränsad, frihet med det i och med att källmaterialet inte är så uttömmande.
Peter Jackson liknade sin approach vid en historiker. Det är något som skulle passa här. Alltså, studera materialet i detalj för att sy ihop en rättvis dramatisering för "bioduken". Under de premisserna kan det funka att hitta på biroller för att supporta huvudkaraktärerna och göra att världen känns mer levande.

Helt enig! Och i filmer som är så tätpackade som trilogin var så får inte allting runt omkring plats, därav fokuset på fellowship och männen är en självklarhet. De bör ju ha lite plats att visa andra sidor i en serie på flera säsonger, mest det jag menade. Inte trycka in påhittade saker bara för att

Permalänk
Medlem

Såg denna recension för nya tv serien Vikings Valhalla (Uppföljare till Vikings):

"Den avgörande skillnaden är att Vikings var skriven ur nordmännens råbarkat anarkistiska perspektiv, med tillhörande moraliska palett. Där kunde huvudpersonerna slakta kristna munkar utan att manus straffade dem för det. De nya manusförfattarna har istället lindat in intrigen i lama nutida värderingar som inte ska stöta sig med någon.
De jolmiga kärleksscenerna skulle Ragnar Lothbrok fnyst föraktfullt åt."
- Fredrik Sahlin (SVT)

Jag tror man kommer kunna återanvända delar av denna recension för Amazon rings of power. Den fick betyg: 2.
edit: fetstil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Itsnotme:

Såg denna recension för nya tv serien Vikings Valhalla (Uppföljare till Vikings):

"Den avgörande skillnaden är att Vikings var skriven ur nordmännens råbarkat anarkistiska perspektiv, med tillhörande moraliska palett. Där kunde huvudpersonerna slakta kristna munkar utan att manus straffade dem för det. De nya manusförfattarna har istället lindat in intrigen i lama nutida värderingar som inte ska stöta sig med någon.
De jolmiga kärleksscenerna skulle Ragnar Lothbrok fnyst föraktfullt åt."
- Fredrik Sahlin (SVT)

Jag tror man kommer kunna återanvända delar av denna recension för Amazon rings of power. Den fick betyg: 2.
edit: fetstil

Och det kommer ändå från PK SVT...

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
AKA AudioBamse

Som typ hela internet redan har påpekat, mycket synd att dem nu ska förstöra LOTR / Midgård med amerikansk politik. Jag vill titta på filmer och serier för att fly verkligheten (speciellt sagor), inte för att bli påmind om den igen.

Också väldigt respektlöst mot författaren Tolkien och hans familj, speciellt eftersom hans böcker är väldigt hyllade på grund av att han byggde Midgård-världen väldigt genomtänkt och detaljerat.

Citat från Peter Jackson, när han prata om sin filmatisering av LOTR:

"We made a promise to ourselves at the beginning of the process that we weren't going to put any of our own politics, our own messages or our own themes into these movies. What we were trying to do was to analyze what was important to Tolkien and to try to honor that. In a way, we were trying to make these films for him, not for ourselves."

Exakt så det bör vara, och mycket därför många gillade Jacksons version av LOTR. Om Jackson tar över Amazons LOTR serie så blir jag intresserad igen.

Edit:
Sätt Peter Jacksons citat i kontrast mot Lindsey Webers citat (exekutiv producent för LOTR-serien):

"It felt only natural to us that an adaptation of Tolkien’s work would reflect what the world actually looks like."

Säger väl egentligen allt.

Permalänk
Medlem

Verkar lovande.

Sean Astin:
"I saw the preview for it, and it gave me chills. It looked like they got it. I've been saying the whole time - they're gonna do it right. There's no way Amazon is gonna pay almost a billion dollars for a franchise just to screw it up."

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Roligare att vara anti-hype och vänta och se... så lätt att ryckas med annars. Har hamnat i det några gånger med förhandsbokningar och game of thrones sista säsonger...

Låt första avsnittet prata själv, tänker inte bestämma mig mer innan jag sett det själv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Roligare att vara anti-hype och vänta och se... så lätt att ryckas med annars. Har hamnat i det några gånger med förhandsbokningar och game of thrones sista säsonger...

Låt första avsnittet prata själv, tänker inte bestämma mig mer innan jag sett det själv

Och även om det är skit så har man om man gillar LOTR böckerna, ljudböckerna, musiken, spelen och filmerna. Ingen katastrof oavsett.
Blir inte heller så upprörd över Star Wars längre heller, jag är inte 12 år längre och tillhör inte målgrupperna, men det kommer garanterat upp mängder av analyser på YT om hur senaste LOTR är det hemskaste som finns i världen. Och dessa kommer från helt vuxna män..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Och även om det är skit så har man om man gillar LOTR böckerna, ljudböckerna, musiken, spelen och filmerna. Ingen katastrof oavsett.
Blir inte heller så upprörd över Star Wars längre heller, jag är inte 12 år längre och tillhör inte målgrupperna, men det kommer garanterat upp mängder av analyser på YT om hur senaste LOTR är det hemskaste som finns i världen. Och dessa kommer från helt vuxna män..

Jag har inte ens sett nya starwars senaste 3 filmer eller mandalorean... håller med att jag inte känner mig som målgruppen längre. Har dock sett om de gamla en hel del

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Och även om det är skit så har man om man gillar LOTR böckerna, ljudböckerna, musiken, spelen och filmerna. Ingen katastrof oavsett.
Blir inte heller så upprörd över Star Wars längre heller, jag är inte 12 år längre och tillhör inte målgrupperna, men det kommer garanterat upp mängder av analyser på YT om hur senaste LOTR är det hemskaste som finns i världen. Och dessa kommer från helt vuxna män..

Jag får nog säga att jag har mer tolerans inför LOTR-adaptions än Star Wars. Just för att man har böckerna att falla tillbaks på ifall man tycker TV-serien blir fracked up. Star Wars, däremot, ballade ju ur gravt i och med de sista 2 filmerna. Typ. I sig inte usla, men de gjorde även de gamla filmerna sämre vilket är en negativ bedrift. Star Trek Discovery och Picard har också slängt in sig i tävlingen om att sabotera tidigare alster. Men det får väl bli en annan tråd.

Med tanke på budget etc så borde det väl kunna bli rimligt bra, jag ser fram emot denna. Oavsett hur den blir kommer jag säkert att få ut en del av den.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pirum:

Jag får nog säga att jag har mer tolerans inför LOTR-adaptions än Star Wars. Just för att man har böckerna att falla tillbaks på ifall man tycker TV-serien blir fracked up. Star Wars, däremot, ballade ju ur gravt i och med de sista 2 filmerna. Typ. I sig inte usla, men de gjorde även de gamla filmerna sämre vilket är en negativ bedrift. Star Trek Discovery och Picard har också slängt in sig i tävlingen om att sabotera tidigare alster. Men det får väl bli en annan tråd.

Med tanke på budget etc så borde det väl kunna bli rimligt bra, jag ser fram emot denna. Oavsett hur den blir kommer jag säkert att få ut en del av den.

Jag genomgick redan besvikelsen med Phantom Menace. Den första filmen i senaste trilogin gjorde mig mer hoppfull att de kör gamla stilen igen men film 2 i senaste trilogin var ju helt usel, börjar med typ Space Balls skämt... 3e filmen kunde inte rädda trilogin så där hade jag inga förhoppningar längre.
Så nu kanske det är spelen igen som gör det intressant.
Star Wars i VR med Quest är i alla fall en bra upplevelse.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Första rejäla teasern har släppt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Hoppas det blir bra.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Enviro:

Ser mycket bättre ut än tidigare previews.
Nu börjar man allt bli lite taggad.

Permalänk
Medlem

Förhoppningar höga.
Förväntningar låga.

Lär titta på det oavsett.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Fantasy, drama, intriger…

Kan bli bra men min hjärna går oförkortat mot GoT (vilka också släpper spinoff snart)

Inga förväntningar, men man kan ju alltid hoppas litegrann att det inte är totalt skräp

Permalänk
Medlem

Det ser ut som Narnia möter Marvel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Enviro:

Varför känns alla skådisarna så jädra billiga?

Ååhh. Blir bara irriterad av att se det.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Nästa fredag, 2 september, smäller det och ny ordentlig trailer har släppts!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Då mindes jag rätt (kors i taket).
Hon ledde väl upproret mot gudarna och ville härska över Midgård själv.
Så ingen mes direkt.
Med alviska mått så skulle man nog kunna kalla henne rebellisk och svärdsvingande.
Sen när man möter henne i trilogin har hon ju lugnat ner sig, skaffat familj, radskog och glor mest på sin spegel hela dagarna

Men minnet av fornstora dagar lever ju där än med tanke på hennes reaktion/Flashback när de pratar om ringen

Hahahah skaffar radskog

Att du lyckats få Tolkiens alver, en av mina absolut favoriter när det gäller fantasy raser, att låta som/likna den mest medelmåttiga, average medelmjölksvensson...... det gör ont i själen.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enviro:

Nästa fredag, 2 september, smäller det och ny ordentlig trailer har släppts!

https://www.youtube.com/watch?v=x8UAUAuKNcU

Får dåliga vibbar av den där trailern. Ser lite småplastigt o tillgjort ut, samt att den där låten i trailern var helt horribelt dålig. Men såklart, en trailer är en trailer o säger inte alltid mycket alls om vad den faktiskt slutprodukten blir.
Men det som jag ändå ser som väldigt oroväckande är att dom står om både writers o producers av den här serien är två snubbar med enda credit innan det här är från Star Trek Beyond, där dom iofs står som uncredited tillomed. Förstår inte riktigt hur Amazon kan lägga så mycket i händerna på ett par till synes übernoobs.
På ett sätt hoppas jag iaf att det här kommer faila totalt, mycket för att jag ogillar Amazon, men också för att det verkar vara en trend nuförtiden att slänga hur mycket pengar som helst på allting förutom just manus där dom låter precis vemsomhelst få skriva vadsomhelst utan en tanke på kvalitet. Meeen såklart vore det trevligt med en ny riktigt bra serie också. Vi får se, inshallah osv

Permalänk
Medlem

Hm. Lite väl tvålfagert. Känns som att såväl kläder som hår är rentvättat och fönat och sedan har man ruffsat lite och lagt på smuts i efterhand. Musiken var ju helt fel, men det kanske man slipper i själva serien.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Permalänk
Skrivet av Gurrrra:

Får dåliga vibbar av den där trailern. Ser lite småplastigt o tillgjort ut, samt att den där låten i trailern var helt horribelt dålig. Men såklart, en trailer är en trailer o säger inte alltid mycket alls om vad den faktiskt slutprodukten blir.
Men det som jag ändå ser som väldigt oroväckande är att dom står om både writers o producers av den här serien är två snubbar med enda credit innan det här är från Star Trek Beyond, där dom iofs står som uncredited tillomed. Förstår inte riktigt hur Amazon kan lägga så mycket i händerna på ett par till synes übernoobs.
På ett sätt hoppas jag iaf att det här kommer faila totalt, mycket för att jag ogillar Amazon, men också för att det verkar vara en trend nuförtiden att slänga hur mycket pengar som helst på allting förutom just manus där dom låter precis vemsomhelst få skriva vadsomhelst utan en tanke på kvalitet. Meeen såklart vore det trevligt med en ny riktigt bra serie också. Vi får se, inshallah osv

Håller med, får en plastig, ytlig och tillgjord känsla av alla trailers jag sett på denna serie.

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Serien är dömd till att misslyckas av hundra anledningar som jag inte orkar sitta och skriva här. Största av alla anledningarna dock är att snubbarna som är regissörer inte har gjort någonting alls tidigare, förutom Star Trek Beyond (Vilket var fantastiskt dålig enligt mej), där dom vart uncredited. Jag undrar verkligen hur detta valet gjordes och hur argumenten gick runt detta, nästan som att dom valde dom här killarna bara för att dom skulle bara följa med på tåget och göra allt dom blev tillsagda utan protest. Varför skulle man annars välja två gröningar till ett av världens dyraste OCH omfattande projekt i historien?

Sen har man mycket att säga om "skådespelarna" som är med i serien också, hälften är aktivister och ingen av dom har någonsin haft roller tidigare. Helt fantastiskt måste jag säga. Sen att skådespelare osv. går ut och säger att alla som kritiserar serien är någon typ av -ist eller -fob har kanske inget med kvalitén av serien att göra med de säger en hel del om hur det hela sköts.

Man kan prata hur mycket som helst om förändringar av loren rent långsiktigt också i och med "små" förändringar dom gjort. Stora delar av "fellow ship of the ring" är inte möjligt på grund av förändringar dom gjort i RoP serien, men detta kan man dyka hur långt som helst i och är nästan inte äns värt för serien kommer ändå.

Blir en hård pass för mej och vill bara tillägga att dessa är mina åsikter, om dessa punkter inte oroar dej så får du jätte gärna njuta av serien. Låt inte mej förstöra de

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Moton:

Man kan prata hur mycket som helst om förändringar av loren rent långsiktigt också i och med "små" förändringar dom gjort. Stora delar av "fellow ship of the ring" är inte möjligt på grund av förändringar dom gjort i RoP serien, men detta kan man dyka hur långt som helst i och är nästan inte äns värt för serien kommer ändå.

Detta blev jag nyfiken på. Vilka ändringar tänker du på då?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord