The Lord of the Rings: The Rings of Power

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Där föll förväntningarna pladask Ser inte alls bra ut enligt mig. Att döma av trailern tycker jag att det vekar vara väldigt mycket politik bakom.. Hoppas jag har fel, älskar LOTR

Vad menar du egentligen?

Permalänk
Medlem

Ser ju asgrymt ut! Jäklar vad laddad jag känner mig plötsligt.
Kanske dags att bläddra lite i Unfinished tales och eller Silmarillion för att ladda upp.

Fina upplagor är det som är illstrerade av Alan Lee

Permalänk
Medlem

Jag har noll förväntningar.
Håller de sig till source materialet kan det bli bra, men det verkar som allt ska morderniseras/anpassas till dagens klimat, så flera från produktionen kommer säkert vara in och peta på massa onödigt som förstör. Fortfarande knäckt av hur illa min favorit bokserie Wheel of Time blev behandlad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thelias:

Vad menar du egentligen?

Antagligen att man frångår kreatörens vision och "regler" som finns nedprintade sedan 50 år tillbaka, för hur samhället ser på saker och ting idag.

Dvs, om författare A skriver "Och hon slängde sitt kristallvita hår ner på hennes likbleka axlar", och Amazon castar Steve Harvey så har man gått från författarens orginella vision på ett sätt som många anser vara förkastligt.

Eller, som kidsen säger, man tyckte lord of the rings behövde lite mer färg.

Edit*
För att inte alla ska hoppa på mig här nu - Jag skiter i vilket, hela grejen att man gör om något som inte skall göras om är skit i tunnan direkt för min del.

Låt det vara, eller kanske använd RESTEN av Arda där orginalförfattaren lämnat MYCKET att utveckla och berätta om.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Drinkers video är bra på det politiska:
https://www.youtube.com/watch?v=9QJbAbe2yyo

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk

Har man läst Tolkiens alla böcker förstår man att detta är magplask deluxe! Tycker man detta ser bra ut har man inte läst Tolkiens böcker och förstår dess värld.

Permalänk
Medlem

Trailern gör mig inte särskilt hoppfull.

Tragiskt att man sålt ut det kulturarv Tolkien lämnat efter sig till Amazon av alla företag. Känns smått otroligt att de kommer lyckas ens hälften så bra som med filmatiseringen av Lord of the rings. Som i sin tur möjligen lämnade lite att önska i detaljerna, men ändå är välgjord enligt mig - i kontexten hur mycket annat fint som mjölkats ut på ett ovärdigt vis historiskt.

Tror dessvärre att Bezos barnsliga vilja "att få äga sitt eget Game of Thrones" kommer att ses bakåt på med cringe sett till hur det kommer tas emot av fansen.
Sorgligt för kulturarvet, hoppas i så fall det innebär en backlash för Bezos och Amazon som strimma av ljus i det hela.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Nu såg jag visserligen klippet på mobilen, så det kan vara mycket jag missar, men det är också fritt att tycka olika.

Jag tyckte allt såg för ’smooth’ ut och ljussättningen gjorde att saker kändes inklippta typ... svårt att sätta ord på det känner jag, men såg mer ut som en cinematic från ett spel

Ljussättningen vid 0:16 ser helt fucked ut ja. De har typ inomhusbelysning i en utomhusscen. Kombinerat med blurfilter och att alla ser ut som de nyss varit på spa och fått en ansiktsbehandling.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har man läst Tolkiens alla böcker förstår man att detta är magplask deluxe! Tycker man detta ser bra ut har man inte läst Tolkiens böcker och förstår dess värld.

Har läst alla hans böcker.. ett antal gånger dessutom. Och jag tycker att det ser helt okej ut faktiskt. Kanske för att jag inte förväntade mig något alls..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har man läst Tolkiens alla böcker förstår man att detta är magplask deluxe! Tycker man detta ser bra ut har man inte läst Tolkiens böcker och förstår dess värld.

Om man slaviskt behöver hålla sig till material från 50-talet blir det genast problem. Måste man sitta med böckerna som referens till allt, och får det absolut inte bygga vidare på något nytt koncept i universumet?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Fasen ska man behöva skaffa ytterliga en streaming tjänst, sitter ju redan med disney+, Hbo max, netflix

Nej, det där kommer jag aldrig betala för att se.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Medlem

Det ser ut som Eragorn. Plastigt och lite 'b', generiskt (Witcher, Pearcy Jackson, Eragorn, Narnia). Fanfiction med cosplay kanske är en bättre beskrivning.
Jag kommer inte titta. Game of Thrones hade fenomenal författade säsonger: 1-3. Men efter att ha successivt blivit sämre ända fram till den katastrofala säsong 8 så vill jag inte ens se om de tidiga säsongerna. Likaså med Star Wars, den nya trilogin är så dålig att den förstör upplevelsen av original trilogin.
Jag vill inte att LOTR ska vattnas ur.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Trailern säger ju inte så mycket (vilket enligt mig är en bra trailer..) så vi får väl se!

Har mina farhågor men men, det är svårt att toppa vad som redan gjorts och/eller hålla minst lika hög kvalitet.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Där föll förväntningarna pladask Ser inte alls bra ut enligt mig. Att döma av trailern tycker jag att det vekar vara väldigt mycket politik bakom.. Hoppas jag har fel, älskar LOTR

Politik fungerade väldigt bra i GoT

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Totalt intetsägande. Däremot har jag höga förväntningar men jag får nog sänka dem rejält och istället vara realistisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Har man läst Tolkiens alla böcker förstår man att detta är magplask deluxe! Tycker man detta ser bra ut har man inte läst Tolkiens böcker och förstår dess värld.

Tycker inte du ska inkludera mig i dina åsikter.
Jag har läst i princip allt från Tolkien många gånger om sedan jag var barn och jag tycker detta ser ut att kunna bli riktigt kul.

Det är ju inte direkt så att Tolkien själv är så konsekvent i sin ton och framställning av sin egen värld heller. Så det är ju rätt svårt att pricka rätt stämning för varje berättelse.

Permalänk
Medlem

De tre första filmerna var bra. Hobbiten borde ha varit en film och sen skulle de ha stannat.
Star Wars borde ha slutat efter Return of the Jedi och The Matrix efter den första filmen.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 1600 GPU: Asus GeForce GTX 1060 6GB DUAL Moderkort: MSI B350M Mortar
RAM: 16GB Corsair Vengeance DDR4 3200MHz PSU: Corsair RM750X
Laptop: ThinkPad T480s, Core i7 8550U, 16GB RAM Mobil: Samsung Galaxy S10

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Var lite taggad på serien förut men blev lite tveksam nu. Fick verkligen ingen LOTR-känsla alls, utan känns mer som en random fantasy-serie som försöker lite för mycket.

Permalänk
Inaktiv

Tragiskt att man ska förstöra gammalt källmaterial endast för att vara politiskt korrekt under dagens rådande klimat. Varför inte skriva nya originella historier där man kan ha vilka karaktärer man vill? Ogillar starkt att man ska ändra på detta viset i etablerat material. Det tjänar inget syfte alls förutom att öka mångfalden i vad man anser är "problematiskt" källmaterial.

Men det förstör ju så mycket av den ursprungliga historien.

Exempel är i the witcher där fringilla ska vara distanserad släkt med ciri. Ser någon problemet när man då arbiträrt ändrar på karaktärer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbish:

Trailern gör mig inte särskilt hoppfull.

Tragiskt att man sålt ut det kulturarv Tolkien lämnat efter sig till Amazon av alla företag. Känns smått otroligt att de kommer lyckas ens hälften så bra som med filmatiseringen av Lord of the rings. Som i sin tur möjligen lämnade lite att önska i detaljerna, men ändå är välgjord enligt mig - i kontexten hur mycket annat fint som mjölkats ut på ett ovärdigt vis historiskt.

Tror dessvärre att Bezos barnsliga vilja "att få äga sitt eget Game of Thrones" kommer att ses bakåt på med cringe sett till hur det kommer tas emot av fansen.
Sorgligt för kulturarvet, hoppas i så fall det innebär en backlash för Bezos och Amazon som strimma av ljus i det hela.

Är väl bara att strunta i att se serien och läsa böckerna igen istället.
Man måste inte se serien, och hade Amazon inte gjort denna hade den inte existerat.
Se det som en bonus, inte som ett straff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Tycker inte du ska inkludera mig i dina åsikter.
Jag har läst i princip allt från Tolkien många gånger om sedan jag var barn och jag tycker detta ser ut att kunna bli riktigt kul.

Det är ju inte direkt så att Tolkien själv är så konsekvent i sin ton och framställning av sin egen värld heller. Så det är ju rätt svårt att pricka rätt stämning för varje berättelse.

Tåls också att nämnas att ursprungsmaterialet inte heller är 100% skrivna av J.R.R utan även innehåller t.ex. Christophers tolkningar och sammanskrivningar av sin fars texter. Så även där har det skett förändringar.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Om man slaviskt behöver hålla sig till material från 50-talet blir det genast problem. Måste man sitta med böckerna som referens till allt, och får det absolut inte bygga vidare på något nytt koncept i universumet?

Korrekt. Man måste sitta med böckerna som referens till allt och absolut inte bygga vidare på något nytt koncept i universumet. Det är Tolkiens verk. Passar inte den skon är det fritt fram att skriva något eget.

Permalänk
Medlem

Title Reveal-trailern var ju bra mycket mer känsloframkallande än denna.

Även om serien ser ut att bli episk och omfattande (sista segmenten), så var känslan från trailern att de inte brydde sig allt för mycket om presentationen. Taskig CGI (kunde de verkligen inte gjort det bättre när hon klamrar sig fast för blotta livet än en frånvarande icke-grimas?), plastig "värld", dålig ljussättning och ingen karaktär eller moment som direkt fångade mig eller gav wow-effekt.

Undrar om det är pre-Hobbits (minns inte vad deras förfäder kallades) som ska vara titelkaraktärerna (den lilla tjejen med lampa i ansiktet de zoomar in på som verkar vara den som talar)? De var väl inte så framstående eller aktiva under denna tidsperiod? Hobbits-filmerna lämnade mycket att önska, så hoppas showrunners inte tagit allt för mycket inspiration från dem...

Mja, det är ju trots allt bara en trailer och de kan vara rätt så oslipade jämfört med slutresultaten, men det bådar inte gott när de basunerar ut denna under självaste Super Bowl och lagt ner miljarder på produktion.

Visa signatur

"The irony of the Information Age is that it has given new respectability to uninformed opinion."

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Tycker inte du ska inkludera mig i dina åsikter.
Jag har läst i princip allt från Tolkien många gånger om sedan jag var barn och jag tycker detta ser ut att kunna bli riktigt kul.

Det är ju inte direkt så att Tolkien själv är så konsekvent i sin ton och framställning av sin egen värld heller. Så det är ju rätt svårt att pricka rätt stämning för varje berättelse.

Tillåt mig tvivla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Korrekt. Man måste sitta med böckerna som referens till allt och absolut inte bygga vidare på något nytt koncept i universumet. Det är Tolkiens verk. Passar inte den skon är det fritt fram att skriva något eget.

Först och främst är det olika medium. Man måste bygga om en saga för varje nytt medium.
Douglas Adams har många bra intervjuer om just detta.

Men Tolkiens verk är ju i mångt och mycket direkt hämtat från helt andra sagor också.
När man läst många de fornnordiska sagorna t.ex Völsunga sagan etc. så ser man ju hur Tolkien kopierat nästan rakt av.
Det är uppenbart smart att kunna nyttja samma inspirationskällor för att skapa en förståelse för hur man ska berätta sagan.

Och precis som i våra fornnordiska sagor är berättandeformen väldigt ojämn. Där man får dyka ner i små detaljer, sedan stora svepande beskrivningar och en väldans massa hoppande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Tillåt mig tvivla.

Så alla som inte håller med dig har alltså inte läst böckerna? Är det vad du vill komma fram till?

Skrivet av DasIch:

Korrekt. Man måste sitta med böckerna som referens till allt och absolut inte bygga vidare på något nytt koncept i universumet. Det är Tolkiens verk. Passar inte den skon är det fritt fram att skriva något eget.

Missförstår jag din kommentar om jag tolkar den som att andra inte borde få inspireras och försöka utvidga Tolkiens universum? Om så är fallet.. Gäller samma sak andra medium som filmer baserad på serietidningar?

I detta fallet så är det ju en originell serie med viss förankring i Tolkiens verk. Finns liksom ingen bok att tillgå i detta fallet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Jag tror denna kommer att floppa lika hårt som spinnoffen på The Witcher som kommer snart rakt ner i avgrunden.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Men för h-e det är fantasy, det står inte och faller med perfekt CGI. Lite får man fantisera själv. Det viktigaste är som vanligt storyn, utan bra story är det mesta i filmväg kass. Och om den vet vi inget ännu.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Skrivet av Xinpei:

Så alla som inte håller med dig har alltså inte läst böckerna? Är det vad du vill komma fram till?

Sagorna Tolkien skrev var ett sätt för honom att skapa en egen Engelsk mytologi eller sagor som han tyckte England saknade men som många andra länder eller delar av Europa, världen hade. Tolkien tog inspiration från annat Beowulf och gjorde sin egen översättning av den. Nordiska och Isländska sagor liksom Europeiska och bibeln hämtade han också inspiration från.

Varför då helt förstöra det genom att blanda in en massa politisk agenda för böcker som skrevs för hundra år sedan? Jag tror inte Tolkien på något sätt förväntade sig att Amazon skulle föra in sina politiska budskap i hans böcker. Sagorna tog plats i en specifik del av Midgård.

Fast det är så mycket annat som är fel med trailern också. Det är inte Tolkien utan en egen påhittad version som Amazon kommit på.

Permalänk
Medlem

Scenen med tjejen som klättrar på väggen, ser ju ut att komma från ett datorspel

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070