Nya erbjudanden i Webhallen Gamers Unite

Något galet med mina fläktar ? (satt i nya + splitter)

Permalänk
Medlem

Något galet med mina fläktar ? (satt i nya + splitter)

Hej. Har ett Fractal Desine Define C som jag just slängt in två nya fläktar i (Ej PWM utan DC, Fractal Design standard). En till i fronten och en där upptill som komplement till de övriga som sitter som standard.

Fråga.

Kör detta med ett Asus B450-F mobo. Kör de nedre fläktkontakterna, var för sig till fläktarna fram och den enda kontakten "längre till vänster" på moderkortet har jag satt en splitkabel, som går ut till bakfläkten och den där uppe. Det är en PWM kabel men det funkar väl bra så länge jag sätter DC i fläktkonfiggen i Asus Bios (eller måste jag ställa det någon annanstans i Bios med?)

Till saken: Tycker fläktarna går väldigt tyst...eller lågt...eller vad man säger... Har alla fläktar i chassit på ca 70 och sen stegrande (så jag slipper att de går på och av). Testade i Bios att dra på alla på max, var för sig (eller ja...de där bak dras ju på båda två), och jag tycker det låter svagt. "Tusan, lät det inte mer tidigare" ? Ändå har jag gått från metallovansida till mesh för fläktens skull.

Just nu, om jag kollar och allt är i idle så säger mig HWinfo såhär:

CPU TEmp: 30 C
Mobo Temp: 32 C
Chipset Temp: 40 C

Fläkt ett (den delade bak) går på 1097 rpm
Fläkt två och tre, dvs de där fram går på olka varv (med samma bios inställning) 958 samt 1002 rpm.
Jupp, de drar åt rätt håll osv med.

Är bara lite orolig att något har hänt då jag tycker datorn känns tystare i idle än tidigare (och då trots 2+ fläktar och mesh i toppen).

För den vetgirige är mitt RTX 3060 Ti 34.6 C i idle. Min PSU är en Corsair 750W RM II..eller om det är RX...den bättre iaf.

Något jag missat eller sitter jag och inbillar mig allt? Det är okej med splitkabeln mellan fläktarna bak osv?

Vad tycker ni jag ska köra för inställningar annars i Bios? Både de i chassit samt CPU'n (rätt sval R1600 på 3.8Ghz) men som kan komma att bytast till en R5600X å det snaraste. Bör jag även sätta en egen kurva på GPUn? Har annars "svala" TUF- varianten med tre snurror på.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

om du kör en splitter så dras ju dubbla effekten ur samma uttag på moderbrädan, så jag gissar att det blir späningsfall. Dvs du måste öka kurvan mer, för att få dem att bete sig som om det satt 1 fläkt i uttaget

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

om du kör en splitter så dras ju dubbla effekten ur samma uttag på moderbrädan, så jag gissar att det blir späningsfall. Dvs du måste öka kurvan mer, för att få dem att bete sig som om det satt 1 fläkt i uttaget

// LZ

Men saken är att de där fram låter lite klena med...men skulle det påverka dessa också?

Kollade lite innan jag satte i den där uppe och det stod att två fläktar på en kontakt borde inte vara någon fara...

Jag KAN ju inbilla mig, kan ju har varit mitt gamla 1050 Ti's fläktar som vrölat men jag är osäker på det med - men det skulle vara gött att veta om de rpm på chassifläktarna jag har verkar korrekta vid 70 %.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Men saken är att de där fram låter lite klena med...men skulle det påverka dessa också?

Kollade lite innan jag satte i den där uppe och det stod att två fläktar på en kontakt borde inte vara någon fara...

Jag KAN ju inbilla mig, kan ju har varit mitt gamla 1050 Ti's fläktar som vrölat men jag är osäker på det med - men det skulle vara gött att veta om de rpm på chassifläktarna jag har verkar korrekta vid 70 %.

svårt att mäta RPM själv. Om du har en voltmeter så kan du mäta hur många volt du har på fläktarna, med och utan y-kabel.

Kan tänka att du vill ha cirka 6-7 volt på dem i tyst läge och kanske 10-11v när de snurrar på för att kyla ordentligt.

mvh Lazze