Hjälp med att uppgradera speldator

Permalänk
Medlem

Hjälp med att uppgradera speldator

Hej
Jag funderar på att uppgradera allting i min dator förutom mitt grafikkort (RTX 2070super) och PSU (corsair 750 gold modular)
Just nu har jag AMD system och vill byta till Intels nya 12e generationen. Jag vill också byta ut min 256gb ssd och 1tb HDD mot en M2.
Jag är inte säker av mitt val av chassi och vattenkylning. jag har en fractal design s och tycker att den är skit dålig. Jag vet inte ifall vattenkylaren som jag valt kommer att få plats i chassin.
Rekommendera gärna chassi, vattnekylare, och M2.

Permalänk
Medlem

Allting verkar se bra ut. Tips på kylare om du inte nödvändigtvis älskar RGB, och föredrar prestanda, kolla in Arctic Liquid Freezer II. Har själv deras 360mm variant, som jag köpte för endast 1100kr ungefär. Helt galet pris för att ligga på top i kylning. De är en del tjockare däremot, så det får man tänka på. För övrigt ser allt bra ut. Moderkortet matchar med DDR4, så skulle säga att det bara är att tuta och köra. Se till att du använder Windows 11, tror 11an har bättre stöd för 12th gen intel med tanke på e-cores och p-cores.

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilPersson03:

Allting verkar se bra ut. Tips på kylare om du inte nödvändigtvis älskar RGB, och föredrar prestanda, kolla in Arctic Liquid Freezer II. Har själv deras 360mm variant, som jag köpte för endast 1100kr ungefär. Helt galet pris för att ligga på top i kylning. De är en del tjockare däremot, så det får man tänka på. För övrigt ser allt bra ut. Moderkortet matchar med DDR4, så skulle säga att det bara är att tuta och köra. Se till att du använder Windows 11, tror 11an har bättre stöd för 12th gen intel med tanke på e-cores och p-cores.

Hej,
Tack för dina tips. Jag tänker köpa Basic versionen av vattenkylaren som inte har RGB men just nu är den slutsåld hos inet och får vänta till februari.
Angående arctic freeze: har de 240mm variant? för jag har kollat på youtube och det verkar som min chassi inte har plats för 360mm radiator.
Det är just det som jag har problem med. chassi och radiator. har du tips på ett bra chassi som har plats för 360mm radiator?

BTW älskar din profilbild

Permalänk
Medlem
Skrivet av LundaSwe:

Hej,
Tack för dina tips. Jag tänker köpa Basic versionen av vattenkylaren som inte har RGB men just nu är den slutsåld hos inet och får vänta till februari.
Angående arctic freeze: har de 240mm variant? för jag har kollat på youtube och det verkar som min chassi inte har plats för 360mm radiator.
Det är just det som jag har problem med. chassi och radiator. har du tips på ett bra chassi som har plats för 360mm radiator?

BTW älskar din profilbild

Japp de har en 240mm variant, den går tillomed för 879kr på webhallen. Sjukt bra är de. Men vill du gå extra milen med en 360mm, så kan jag rekommendera Lian Li O11 dynamic, stort och rymligt chassi. Annars lyckades jag få in den i mitt förra chassi, ett matrexx 55 v3 add-rgb 3f, som även finns i vitt. Brorsan hade vitt, jag hade svart. Ying Yang kan man säga haha. Aion fick plats i fronten. Var tvungen att först ta ut de 3 rgb fläktar som följde med, sen få in aion utan fläktarna mountade, och först när själva radiatorn var insatt, kila in fläktarna mellan chassits ram och radiatorn. Det var lite mekigt, men funkade hur bra som helst. De andra 3 rgb fläktarna fick bli exhaust bak och topp, så det blev rätt bra, behövde alltså inte köpa extra fläktar.

Du kan se min recension på inet här: https://www.inet.se/produkt/6903394/deepcool-matrexx-55-add-r...

Just det chassit hade utgått hos dem, men finns på andra ställen har jag för mig. Det vita finns hos inet.

Angående profilbilden, ja, tyckte det passade väldigt bra att ha en Linus Tech Tips bild här på, lite kulturell får man vara haha.

Visa signatur

Main rig: Ryzen 7 7800X3D, Palit GameRock RTX 4090 24GB, MSI B650i Edge WiFi, 32GB Corsair Vengeance DDR5 6000MHz, 4TB Crucial P3 Plus, 1TB Kingston Renegade, 1TB Samsung 860 QVO, Asus Prime AP201, Corsair iCUE H100i Elite Capellix White.

Och massa RGB-Spya såklart.

Permalänk
Medlem

ser mycket bra ut! bara tuta o köra! windows 10 nycklar finns ju på ebay också för en billig slant!

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A