Scalper: "Det är en bra möjlighet för unga att tjäna pengar"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ceji:

Du har tyvärr helt rätt. Girighet och själviskhet har blivit mer accepterat på senare år. I dag är det helt "rätt" att bara tänka på sig själv och låta andra klara sig bäst de kan. Men det är ju faktiskt så ren kapitalism fungerar. Titta bara hur det mesta fungerar i USA. Kanske har vi influerats av andra länder i och med globaliseringen? Vad vet jag? Men det blir nog inte lätt för våra barn och barnbarn när denna mentalitet slagit igenom helt.

Det är mycket mer moraliskt att bara bry sig om sig själv än att ständigt vilja ta resurser från andra för att använda resurserna som du tycker är bäst.

Förhoppningsvis blir Sverige ännu mer egoistiskt och värnar om individens frihet i ännu större utsträckning.

Majoritetens våld och hot våld mot minoriteten är fruktansvärd.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matvraket:

Det är mycket mer moraliskt att bara bry sig om sig själv än att ständigt vilja ta resurser från andra för att använda resurserna som du tycker är bäst.

Förhoppningsvis blir Sverige ännu mer egoistiskt och värnar om individens frihet i ännu större utsträckning.

Majoritetens våld och hot våld mot minoriteten är fruktansvärd.

När det kommer till kritan i en riktig kris så prioriterar man sin familj. Ponera att din familj svälter och din grannes familj svälter också. Klart som korvspad att du ser till att mätta din familj först. Eller ger man hälften av sin mat till grannen och alla får svälta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Spegla det till aktiemarknaden. Börsen kraschar och småspararna säljer. Stora institutioner köper upp för stora summor. Vad är skillnaden? Eller det är brist på arbetskraft. Går du självmant till chefen och säger jag tycker jag är för dyr. Sänk min lön med 20% så du får mer i fickan.

Mmmm eller hur? Skillnaden är dock att all handel på aktiemarknaden behöver skattas samt att i fall där någon aktivt försöker påverka marknadspriserna genom att antingen nedvärdera en aktie eller övervärdera den redan är brottsligt. Kommer att tänka på den här artikeln som beskriver "grov otillbörlig marknadspåverkan"SvD. Plus att när det kommer till värdepapper så är pengar ett faktum medan värde är en åsikt - du gör en förlust först när du säljer värdepappret för mindre än du köpte det. Så att folk paniksäljer är deras egna bekymmer.

Och jag tycker liknelsen med arbetskraft är löjlig. Är det brist på arbetskraft dvs att arbetsgivarna har svårt att hitta duktiga arbetare så borde lönerna öka - inte sänkas, annars borde ju sköterskors löner vara högre än läkares, eller hur? Sen utgår du från en alldeles förenklad utgångspunkt där du är exakt likadan arbetare som jag. Någon av oss kan vara bättre än den andre, snabbare än den andre, effektivare etc. Alla ps5 är programmerade att vara vara likadana men människor är inte det. Precis som i alla yrken så är det extrem skillnad på arbetare och arbetare. För egen del vet jag att jag gör ett bra jobb på mitt arbete, jag strävar efter att utvecklas medan vissa kollegor vill stagnera. Gör jag mer och bättre ifrån mig så förväntar jag mig bättre lön, om de vill behålla mig dvs. Annars kan de bara ersätta mig med någon sämre och därmed få sämre resultat. Och lönen ska inte sänkas då det är ett juridiskt kontrakt mellan anställd och arbetsgivare. Eftersom en anställd inte får ta del av hur mycket vinst företaget gör men inte heller stå för förlusten så ska dennes lön inte påverkas av något av dem. En VD's inkomst kan däremot höjas eller sänkas just av dessa anledningar, de bär ansvaret och därför också straffet eller belöningen för deras egna möda.

Ha en bra dag!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon333222:

När det kommer till kritan i en riktig kris så prioriterar man sin familj. Ponera att din familj svälter och din grannes familj svälter också. Klart som korvspad att du ser till att mätta din familj först. Eller ger man hälften av sin mat till grannen och alla får svälta?

Helt rätt! Life, liberty and property!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Du har tyvärr helt rätt. Girighet och själviskhet har blivit mer accepterat på senare år. I dag är det helt "rätt" att bara tänka på sig själv och låta andra klara sig bäst de kan. Men det är ju faktiskt så ren kapitalism fungerar. Titta bara hur det mesta fungerar i USA. Kanske har vi influerats av andra länder i och med globaliseringen? Vad vet jag? Men det blir nog inte lätt för våra barn och barnbarn när denna mentalitet slagit igenom helt.

Vad är det du förespråkar egentligen om du missaktar kapitalismen så mycket? Kapitalism är inte synonymt med utnyttjande(inte heller vid slaveri som många verkar påstå). Kapitalism är en typ av system med friare tyglar till skillnad från dess motpol kommunismen där staten dikterar allt och vinsten går... låt oss säga någon annanstans. Det är tack vare kapitalismen som vår levnadsstandard har utvecklats. Eller hade människor i sovjet det ganska bra överlag? Det var misär, folk svalt, ingen fråga om kvalité förutom AK's. Men har du någonsin hört någon tala gott om någon annan sovjetisk pryls kvalité? Hade du haft en dator utan kapitalismen? I bästa fall ja men en mycket sämre version och i värsta fall nej, du hade inte vetat vad en dator var. Inte för att det existerar en utopi och kapitalism är inte ett perfekt system men i förhållande till alternativen så är det det minst dåliga sett till frihet, möjligheter, rättigheter, korruption etc. Det fanns betydligt mer girighet, själviskhet och korruption i tex sovjet där de hade dragit ut dig i skogen och avrättat dig för att du råkade äga lite mer mark än någon annan, för att du var lite bättre på att odla potatis än någon annan, eller för att du råkade ha lite finare verktyg än de andra. Är inte det rätt högt upp på listan över girighet? Att du är så girig att du är beredd att döda för att få det? Och detta gällde inte människor från främmande länder du inte hade någon koppling till utan grannar gjorde detta mot varandra, folk som känt varandra i många år.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hersses:

Vad är det du förespråkar egentligen om du missaktar kapitalismen så mycket? Kapitalism är inte synonymt med utnyttjande(inte heller vid slaveri som många verkar påstå). Kapitalism är en typ av system med friare tyglar till skillnad från dess motpol kommunismen där staten dikterar allt och vinsten går... låt oss säga någon annanstans. Det är tack vare kapitalismen som vår levnadsstandard har utvecklats. Eller hade människor i sovjet det ganska bra överlag? Det var misär, folk svalt, ingen fråga om kvalité förutom AK's. Men har du någonsin hört någon tala gott om någon annan sovjetisk pryls kvalité? Hade du haft en dator utan kapitalismen? I bästa fall ja men en mycket sämre version och i värsta fall nej, du hade inte vetat vad en dator var. Inte för att det existerar en utopi och kapitalism är inte ett perfekt system men i förhållande till alternativen så är det det minst dåliga sett till frihet, möjligheter, rättigheter, korruption etc. Det fanns betydligt mer girighet, själviskhet och korruption i tex sovjet där de hade dragit ut dig i skogen och avrättat dig för att du råkade äga lite mer mark än någon annan, för att du var lite bättre på att odla potatis än någon annan, eller för att du råkade ha lite finare verktyg än de andra. Är inte det rätt högt upp på listan över girighet? Att du är så girig att du är beredd att döda för att få det? Och detta gällde inte människor från främmande länder du inte hade någon koppling till utan grannar gjorde detta mot varandra, folk som känt varandra i många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Nej det är du som helt och hållet misstolkar budskapet eller är oförmögen att utläsa helheten från den samlade kontexten, du hakar upp dig på ordet låtsasjobb, vilket du f.ö. avläser alldeles för bokstavligt och som jag skriver inom citationstecken för att förtydliga att jag inte menar bokstavligen, det känns som oärlig argumentation om något. Jag gör ett sista försök att förtydliga mitt argument..

Definitionen av återförsäljare enligt wikipedia:
Återförsäljare är butiker som köper in andra företags produkter och säljer dem i sin butik. Återförsäljaren tar en risk genom att införskaffa ett större antal av en vara och får sin vinst genom att ha högre utpris än det pris de betalar för produkten till grossisten.

I grund och botten gör en scalper och ÅF samma sak, de köper in en bulk av varor från grossisten/tillverkaren och säljer det till ett dyrare pris till slutkund i vinstsyfte, därtill erbjuder de ytterligare service. Om jag som kund inte behöver ÅFs service, t.ex. om jag är en e-konsument som inte har något behov av butik och butikspersonal, och tillverkaren inser att denna service är överflödig, då kan tillverkaren streamlina sin försäljningskedja och göra distribution/försäljning mer kostnadseffektiv genom att eliminera mellanhanden. Den trend vi observerar är att många tillverkare, inom och utanför elektroniksegmentet har öppnat egna e-butiker, varför? Jo för att det ökar deras marginaler, detta är inget jag hittar på, detta är vad som sker just nu inom retail. Här kan du läsa mer om fenomenet vilket kallas "Forward Integration".Investopedia "Forward Integration"

Researchgate PFI trend

Om argumentet är att vi vill ge ÅFs vinstutrymmet just p.g.a. att stimulera deras affärsmodell snarare än vårt behov av deras service landar vi i ett scenario där vi artificiellt stimulerar deras jobb, på så sätt ett "låtsasjobb". Det är ännu inte fallet idag då de flesta handlar via ÅFs, många gillar att köpa i fysiska butiker och "Forward integration" har inte kommit tillräckligt långt. I takt med att "Forward integration" ökar kommer i förlängningen dessa ÅFs KKa.

Historiskt har det varit väldigt svårt för tillverkare att implementera "forward integration", det har således inte varit ett val eftersom de var beroende av ÅFs (och är det än idag i stor utsträckning). I takt med att internethandel blir allt större, fysiska butiker blivit allt mer irrelevant för slutkund och service implementerar "forward integration" (exempelvis PS5 garanti, tillverkarens egna marknadsföring via onlinekanaler) kommer detta "tvång" i förlängningen bli ett val.

Tog Apple som exempel eftersom de var först ut bland techbolagen med FI, men gäller för de flesta stora tillverkarna idag inom elektronik, men även kläder och andra varor, t.ex. vitvarumärken som Electrolux. Jag förtydligade även att inom vissa segment kommer det inte vara lönsamt med FI, speciellt där återkommande masskonsumtion inte gäller, eller där märkena i fråga inte är tillräckligt etablerade. ÅF kommer således alltid ha en roll inom vissa marknader men nu diskuterar vi ju scalpade elektronikprodukter.

Ja funktionen måste ju givetvis vara där, hur ska annars retail fungera? Mitt argument var att ÅFs unika funktion (service & marknadsföring) inte nödvändigtvis är efterfrågad och då kan man streamlina kedjan till att endast inkludera nödvändig funktion och rensa parasiten ur systemet.

Finns väl scalpers av alla slag, men jag tror personligen många är vanliga opportunistiska privatpersoner, jag tycker faktiskt att massscalping genom bottar är destruktivt men scalping kan ge sitt uttryck på olika sätt, det är en definitionsfråga vad scalping innebär. Logiken är simpel, om dessa systematiserade "whale" scalpers inte hade existerat skulle privatpersoner tagit över rollen, så länge det finns pengar att tjäna. Åter igen utbud/efterfrågan som naturlag och där obalans råder strävar marknaden som organism efter balans för att nå jämviktspris. Du kan testa teorin som tankelek där du tar priserna till sina extremer, förr eller senare kommer även du vika mot dina principer och etiska ställningstaganden. T.ex. låt oss säga att du får tag på en PS5a, denna visar sig vara värd 100k på marknaden, säljer du vidare din PS5 eller öppnar du den? Alla har ett pris helt enkelt.

Japp och detta har jag upprepande sagt flera gånger, jag tycker att tillverkaren ska höja priserna till jämviktspris för att råda bot på problemet med scalping, men jag beskyller inte scalpers för att agera enligt mänsklig natur.

Sjävklart får du spekulera hur mycket du vill, men det var snarare ett påstående bland folket här att scalpers inte skattar utan några egentliga belägg. Jag har varit tydlig med att jag spekulerar i mina formuleringar, vidare går det faktiskt att ta reda på. Nvidia ökade sina nettovinster i betydligt högre grad än deras RnD 2020-2021, inget fel med det, aktieägarna vill ha utdelning och ledningen sina bonusar. Utöver det har jag sagt att jag ändå tycker att tillverkaren ska ha vinsten om någon. Vinkeln i mitt argument handlar om samhällsnytta eftersom folk var inne på skatteintäkter, där jag egentligen bestrider tanken att ÅFs skulle göra mer samhällsnytta nytta av vinsten än scalpers/slutkund och jag har fört tydliga resonemang kring detta, det är givetvis en hypotes och ingen absolut sanning.

Kalla mig hycklare hur mycket du vill, du vinner inga argument med personangrepp.. Det är inte mitt fel att du förvränger mina ord/budskap, alternativt har svårt med övergripande läsförståelse.

Här visar du likt många andra irriterade SweCs i denna tråden återigen okunskap kring grundläggande marknadsteori. Scalpers hjälper inte till att orsaka problemet, de är helt enkelt symptom på problemet med obalans i marknaden. Absolut nödvändig funktion för alla kunder som skiter i om de betalar överpris men vill ha tillgång till produkten när de vill köpa. Nödvändig funktion så länge som tillverkaren/ÅF inte balanserar marknaden till jämviktspris. Nödvändig funktion, annars skulle det hela kapitalistiska systemet haverera (om vi inte lät girigheten driva oss framåt).

Det är ju svårt när du misstolkar och förvränger budskapen och jag försöker leda in spåret till dess relevanta problematik. Tycker absolut den är nödvändig så länge som irrationella häxjägare inte försöker förstå den större bilden av situationen utan bara slänger ut sig sin ilska och okunskap.

Det ordvalet har bara varit en del av det hela men eftersom du vägrat svara på det så måste det fortsätta nämnas tills du gjort det, vilket var vad jag förklarade.

Du visar återigen att du har fel i din liknelse mellan ÅF och scalpers för när vi har den klassiska kedjan säljer inte tillverkare och distributörer till privatpersoner, de säljer bara till företag. Därmed säljer en distributör till ÅF medan scalpers köper från ÅF. När en scalper är inblandad har vi redan haft kostnaden av en ÅF. Och som sagt finns den kostnaden alltid där, även för t ex Apple som är sin egen återförsäljare och såklart har kostnader för att uppehålla de funktionerna.

Definitionen från Wikipedia är för övrigt inte komplett för det finns också exempel där en ÅF bara köper varor från distributören när den får en beställning, och ÅF där tillverkaren äger alla lagerhållna varor tills de säljs.

Du behöver inte repetera att en del tillverkare går mot att skapa egen försäljning, det har vi etablerat för länge sedan. Vad du istället borde kommentera var vad jag faktiskt invände mot, vilket är att hela marknaden av tillverkning omöjligt kan göra detta eftersom det skulle bli en extrem mängd affärer. Tänk bara ett företag som t ex Biltema. Hur många lokaler skulle man behöva ha om varenda tillverkare som gör något åt dem istället säljer sina varor själva? Vi kommer alltid ha knutpunkter av olika slag för all försäljning går inte att separera med vinning.

Så för tredje eller fjärde gången; vissa kan tjäna på att ta över sin egen slutförsäljning medan andra får högre kostnader och/eller fler problem av det. Tänk om du bara svarat på detta från första början så hade vi inte behövt tre eller fyra av dina paragrafer i detta inlägg, samt de som varit i tidigare inlägg som också helt struntat i vad jag faktiskt sagt.

ÅF är inte en parasit eftersom de har fyllt en funktion som efterfrågats av produkttillverkare och distributörer. Det kallas symbios när båda sidor tjänar på något. Om ÅF inte skulle vara önskvärda så kommer de såklart heller inte existera eftersom ingen då kommer sälja sina varor till sådana företag utan istället direkt till kund. Du argumenterar som om ÅF tillskansar sig produkter utan att tillverkaren kan göra något. En uppenbar skillnad mot scalpers där ingen produkttillverkare eller distributör någonsin velat ha dem, men de skär sig in i kedjan ändå. Där har vi ett parasitförhållande och det syns att du missförstått vad en ÅF och en scalper är.

Du behöver inte förklara varför scalpers finns, det är uppenbart att de existerar för att möjligheten finns. Eftersom de dock inte fyller en nödvändig funktion för att varuförsäljning ska fungera så går det dock utmärkt att reglera, och till och med förbjuda, dem på samma sätt som vi reglerat och förbjudit massor av andra saker vad gäller försäljning. Ditt exempel på en PS5 som blir värd 100k är löjligt överdrivet och det tyder också på en brist av förståelse för att bara för att man kan tjäna på något så betyder det inte att det är negativt för marknaden som helhet och därmed borde korrigeras. Ska vi gå till överdrifter kring mänskligheten så tror jag rätt många människor skulle stjäla 100k om de kunde och det inte var något olagligt med det, men det betyder ju inte att det är något eftersträvansvärt även om det är mänskligt att se efter sig själv före andra. Nu är ju stöld olagligt pga detta och vi diskuterar om scalping bör regleras, vilket t ex Danmark gjort.

Du har klagat på att jag spekulerar och kallade vad jag skrev irrelevant pga det. När du själv då använder dig av spekulation så är det inte ett personangrepp att kalla det hyckleri, det är en objektiv beskrivning.

Scalpers hjälper definitivt till att skapa bristen eftersom du påstår att de genererar tillgång. Om de genererar tillgång betyder de att det inte lyckas sälja sina varor, annars bidrar de per definition inte med någon tillgång, vilket gör att färre slutkonsumenter köpt varan än om de bara sålts på normalt sett, vilket i sin tur betyder att vi har fått en lägre mättnad av efterfrågan. Därmed är vi lämnade med en större efterfrågan som ska mötas av en oföränderlig produktionskapacitet.

På vilket sätt förs en nödvändig diskussion genom att du väljer att ignorera vad jag skriver och istället för att besvara mina invändningar så återupprepar du istället poänger vi redan kommit förbi. Jag är mycket nyfiken på hur detta genererat något framsteg.

Permalänk

En sak som tagits upp men som är viktig i fallet PS5 är ju också att Sony satt ett pris för konsolen som de tror folk kommer tycka är vettigt. Idag läggs det otroligt stor fokus på kundetilfredshet, och det ploppar upp fler och fler CSM (Customer success managers) och Customer Experience-grupperingar. Det enda syftet dessa har är att se till att kunder är nöjda med vad de köpt och förnyar supporten + gärna köper mer och expanderar. Det är altså fakta att produsenterna bryr sig enormt om hur nöjd kunden är idag.

Sonys pris är justerat för att man ska tycka att man får det man betalat för - sett til marknaden (i släpptillfället som en direkt konkurrent til Xbox). När en scalper säljer en PS5 til överpris så har man inte tatt detta i betraktning (scalpern skiter i detta helt och hållet) och på sikt kan dessa människor som betalat överpris bli mer missnöjda med produkten än om de kunnat köpa den till rekommenderat pris.

Så att scalpern justerar priset till någon slags "marknadspris" är det dummaste jag läst på länge. Det skapar enbart missnöjje, både för de som inte får tag på en till rek.pris men säkert också för en del av dem som köpte til 10-20k och inte visste hur lite spel det skulle komma ut, och man blir garanterat mer missnöjd med det ju mer man betalat. Här går altså Sony direkt miste om en förnöjd kund och det är till stor del scalperns fel. Så ni kan dessutom sluta inbilla er att bara för att någon har råd att köpa - så är allt frid och fröjd för det stämmer inte heller.

Riktigt stora företag ser också ÅF som en fördyrande mellanhand. En del produsenter tillåter direktköp om man uppfyller en del kriterier, och här är det några få kunder (stora företag) som lägger ned arbetet på att kunna köpa direkt då de redan har all den kompetans som en ÅF i vissa fall kan bidra med. Här snackar vi 5-10% påslag som de "slipper" genom att ta certifiseringar, delta i möten, seminarer, kanske reklamera för produkter osv så det kostar tid och resursser att "slippa" ÅF kostnaden (jämför med 50-70% som en scalper tar i uplift). Det vanligaste är dock att godta denna lilla uplift då det ofta är lättare att förhålla sig till en leverantör/distributör. Till stor del när det gäller uppföljning av kvitton, support, leveringsfrågor osv. dom släpper ofta lite på det att vara tvungna att följa med på när olika saker går ut, vad är kompatibelt med vad, när kommer nästa release osv, och "köper" då detta av ÅF genom att helt enkelt bara köpa "produkt" av ÅF med de avtal som man då inngår enlig lagen om köp och säljande av varor (allt detta binder sig en ÅF till, gentemot en scalper som tar 50-70% och inte binder sig till en enda sak). Så fungerar det ute i världen för Saab, Volvo, Olja och gas osv. En scalper som tar ut det dubbla efter en ÅF har inte en plats i kedjan, och att kalla det Entrepenör är bara skrattretande då ingen idag involverad kommer att teckna några som helst avtal med scalpern, dvs han är inte önskvärd av någon, han tillför ingenting, han bidrar inte på något sätt, han är en parasit där alla andra led i kjedjan faktiskt förlorar något förutom han själv.

Permalänk
Medlem

Hahaha ja verkligen som på bilden! Socialister drivs ofta av någon form av rättvisa, men eftersom det är svårt att göra det lika bra för alla så är det betydligt lättare göra det lika illa för alla. Så länge alla har det lika dåligt så är det rättvist och är det rättvist är det bra!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Vad är det du förespråkar egentligen om du missaktar kapitalismen så mycket? Kapitalism är inte synonymt med utnyttjande(inte heller vid slaveri som många verkar påstå). Kapitalism är en typ av system med friare tyglar till skillnad från dess motpol kommunismen där staten dikterar allt och vinsten går... låt oss säga någon annanstans. Det är tack vare kapitalismen som vår levnadsstandard har utvecklats. Eller hade människor i sovjet det ganska bra överlag? Det var misär, folk svalt, ingen fråga om kvalité förutom AK's. Men har du någonsin hört någon tala gott om någon annan sovjetisk pryls kvalité? Hade du haft en dator utan kapitalismen? I bästa fall ja men en mycket sämre version och i värsta fall nej, du hade inte vetat vad en dator var. Inte för att det existerar en utopi och kapitalism är inte ett perfekt system men i förhållande till alternativen så är det det minst dåliga sett till frihet, möjligheter, rättigheter, korruption etc. Det fanns betydligt mer girighet, själviskhet och korruption i tex sovjet där de hade dragit ut dig i skogen och avrättat dig för att du råkade äga lite mer mark än någon annan, för att du var lite bättre på att odla potatis än någon annan, eller för att du råkade ha lite finare verktyg än de andra. Är inte det rätt högt upp på listan över girighet? Att du är så girig att du är beredd att döda för att få det? Och detta gällde inte människor från främmande länder du inte hade någon koppling till utan grannar gjorde detta mot varandra, folk som känt varandra i många år.

Om allt nu är baserat på levnadsstandard och utveckling så kommer kapitalismen vinna...men inte i långa loppet.

Ett samhälle som kollapsar (vilket jag antar vårat kommer göra) kommer gå lååååångt bakåt i utvecklingen. Så sett över 1000 års tid är jag övertygad om att vi som ras hade varit bättre om vi hade lyckats med en variant av socialistiskt/kommunistiskt samhälle. Men inte heller sådana är fria från människans girighet, och därmed kommer nog sådana att fallera också.

Nån slags kommunist/teknokratisk stat är bättre lämpad än att basera hela vårat samhälle på individens girighet, vilket vi har idag...oerhört svårt att veta däremot. Skulle behöva en samhälssimulator som kan ta tillräckligt många variabler i åtanke för att förutspå framtiden.

Kanske vi borde satsa på att utveckla "Psychohistoria" som i Foundation, för att kunna bättre förstå våran framtid

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FX9:

Om allt nu är baserat på levnadsstandard och utveckling så kommer kapitalismen vinna...men inte i långa loppet.

Ett samhälle som kollapsar (vilket jag antar vårat kommer göra) kommer gå lååååångt bakåt i utvecklingen. Så sett över 1000 års tid är jag övertygad om att vi som ras hade varit bättre om vi hade lyckats med en variant av socialistiskt/kommunistiskt samhälle. Men inte heller sådana är fria från människans girighet, och därmed kommer nog sådana att fallera också.

Nån slags kommunist/teknokratisk stat är bättre lämpad än att basera hela vårat samhälle på individens girighet, vilket vi har idag...oerhört svårt att veta däremot. Skulle behöva en samhälssimulator som kan ta tillräckligt många variabler i åtanke för att förutspå framtiden.

Kanske vi borde satsa på att utveckla "Psychohistoria" som i Foundation, för att kunna bättre förstå våran framtid

Selling fear much? Om vänstern skulle få som de vill och gör det olagligt med privat ägande så kommer alla med någon form av vett i skallen och alla med kapital i form av pengar och kunskap att lämna landet. Så kan alla kommunister dela på skiten som blir kvar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kriistoffer:

En sak som tagits upp men som är viktig i fallet PS5 är ju också att Sony satt ett pris för konsolen som de tror folk kommer tycka är vettigt. Idag läggs det otroligt stor fokus på kundetilfredshet, och det ploppar upp fler och fler CSM (Customer success managers) och Customer Experience-grupperingar. Det enda syftet dessa har är att se till att kunder är nöjda med vad de köpt och förnyar supporten + gärna köper mer och expanderar. Det är altså fakta att produsenterna bryr sig enormt om hur nöjd kunden är idag.

Sonys pris är justerat för att man ska tycka att man får det man betalat för - sett til marknaden (i släpptillfället som en direkt konkurrent til Xbox). När en scalper säljer en PS5 til överpris så har man inte tatt detta i betraktning (scalpern skiter i detta helt och hållet) och på sikt kan dessa människor som betalat överpris bli mer missnöjda med produkten än om de kunnat köpa den till rekommenderat pris.

Så att scalpern justerar priset till någon slags "marknadspris" är det dummaste jag läst på länge. Det skapar enbart missnöjje, både för de som inte får tag på en till rek.pris men säkert också för en del av dem som köpte til 10-20k och inte visste hur lite spel det skulle komma ut, och man blir garanterat mer missnöjd med det ju mer man betalat. Här går altså Sony direkt miste om en förnöjd kund och det är till stor del scalperns fel. Så ni kan dessutom sluta inbilla er att bara för att någon har råd att köpa - så är allt frid och fröjd för det stämmer inte heller.

Riktigt stora företag ser också ÅF som en fördyrande mellanhand. En del produsenter tillåter direktköp om man uppfyller en del kriterier, och här är det några få kunder (stora företag) som lägger ned arbetet på att kunna köpa direkt då de redan har all den kompetans som en ÅF i vissa fall kan bidra med. Här snackar vi 5-10% påslag som de "slipper" genom att ta certifiseringar, delta i möten, seminarer, kanske reklamera för produkter osv så det kostar tid och resursser att "slippa" ÅF kostnaden (jämför med 50-70% som en scalper tar i uplift). Det vanligaste är dock att godta denna lilla uplift då det ofta är lättare att förhålla sig till en leverantör/distributör. Till stor del när det gäller uppföljning av kvitton, support, leveringsfrågor osv. dom släpper ofta lite på det att vara tvungna att följa med på när olika saker går ut, vad är kompatibelt med vad, när kommer nästa release osv, och "köper" då detta av ÅF genom att helt enkelt bara köpa "produkt" av ÅF med de avtal som man då inngår enlig lagen om köp och säljande av varor (allt detta binder sig en ÅF till, gentemot en scalper som tar 50-70% och inte binder sig till en enda sak). Så fungerar det ute i världen för Saab, Volvo, Olja och gas osv. En scalper som tar ut det dubbla efter en ÅF har inte en plats i kedjan, och att kalla det Entrepenör är bara skrattretande då ingen idag involverad kommer att teckna några som helst avtal med scalpern, dvs han är inte önskvärd av någon, han tillför ingenting, han bidrar inte på något sätt, han är en parasit där alla andra led i kjedjan faktiskt förlorar något förutom han själv.

PS5 är ju en lyxprodukt. Så varför finns det köpare och hur skulle scalpers tjäna några pengar överhuvudtaget. Själv har jag aldrig köpt något av en scalper. Man har väl för f*n cohones att avstå. Marknaden sätter priset. Titta på Kjell.com. De har ju satt ett marknadsmässigt pris på PS5an. Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Om allt nu är baserat på levnadsstandard och utveckling så kommer kapitalismen vinna...men inte i långa loppet.

Ett samhälle som kollapsar (vilket jag antar vårat kommer göra) kommer gå lååååångt bakåt i utvecklingen. Så sett över 1000 års tid är jag övertygad om att vi som ras hade varit bättre om vi hade lyckats med en variant av socialistiskt/kommunistiskt samhälle. Men inte heller sådana är fria från människans girighet, och därmed kommer nog sådana att fallera också.

Nån slags kommunist/teknokratisk stat är bättre lämpad än att basera hela vårat samhälle på individens girighet, vilket vi har idag...oerhört svårt att veta däremot. Skulle behöva en samhälssimulator som kan ta tillräckligt många variabler i åtanke för att förutspå framtiden.

Kanske vi borde satsa på att utveckla "Psychohistoria" som i Foundation, för att kunna bättre förstå våran framtid

Väldigt vågat påstående med tanke på att olika variationer av socialistiska samhällen har prövats över hela världen och det leder alltid till mer fattigdom, korruption, svält, misär etc i förhållande till kapitalismen. Av vilken anledning skulle det funka bättre 1000 år fram i tiden? Hur många miljoner eller miljarder människor måste mördas innan det funkar? De som förespråkar socialism brukar säga något i stil med "det där är inte socialism, det har inte prövats på riktigt". Jo, det har prövats hur mycket som helst och det leder bara till lidande. "Men om bara jag fick vara ledare och bestämma så skulle jag inrätta Utopia". Var väldigt försiktig med dig själv om du har eller haft sådana tankar för det är exakt hur en diktator och tyrann tänker. För att en socialistisk Utopi ska funka så måste man ta bort den fria viljan, bort med personlighet, bort med allt som sticker ut... för sådant funkar inte i ett samhälle där alla måste vara ett kugghjul i maskineriet tillsatt av någon högre upp som bestämmer över dig.

Även om samhället inte är perfekt så föredrar jag min fria vilja framför ett "perfekt" samhälle där jag blir en hjärndöd slav. Look... när jag spelar spel som Anno 1404 så är det väldigt kul att bestämma vad som ska produceras, hur mycket och var människor ska bo - in i minsta detalj. Om jag råkat sätta ett hus på fel ställe så river jag hela kåken utan någon som helst tanke på vilka konsekvenser det får för de som bodde där. Jag skulle inte vilja göra det i verkligheten för vi pratar inte om något datorspel utan om riktiga människoliv! Det är verkligen en fråga som kokas ner till om du är för frihet eller slaveri!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Matvraket:

Selling fear much? Om vänstern skulle få som de vill och gör det olagligt med privat ägande så kommer alla med någon form av vett i skallen och alla med kapital i form av pengar och kunskap att lämna landet. Så kan alla kommunister dela på skiten som blir kvar.

Hehe. Släktingarna i USA brukar fråga mig om Sverige är ett kommunistland när skatten och momsen är så hög. Vad fan ska man säga? Klart man drar om man inte gillar att staten ska äga allt. Svensken är fattigare än på länge. Man har inget sparat och majoriteten fixar inte en oväntad räkning på 10-20K. Hur kan det här vara sunt?

Sen tror ju alla att det är en mänsklig rättighet att kunna köpa en vara när man vill och för rekommenderat pris. Måste dock påstå att marknaden är ineffektiv och därför existerar scalpers. I en effektiv marknad så höjs priset tills det nåt jämvikt. Det är därför grafikkorten säg 30XX-serien flyger från hyllorna. 8K för ett 3080 var för billigt. Sen om man vill prata om moral eller inte. Det är upp till er, men det finns köpare som betalar lätt 12K för ett 3080.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av FX9:

Om allt nu är baserat på levnadsstandard och utveckling så kommer kapitalismen vinna...men inte i långa loppet.

Ett samhälle som kollapsar (vilket jag antar vårat kommer göra) kommer gå lååååångt bakåt i utvecklingen. Så sett över 1000 års tid är jag övertygad om att vi som ras hade varit bättre om vi hade lyckats med en variant av socialistiskt/kommunistiskt samhälle. Men inte heller sådana är fria från människans girighet, och därmed kommer nog sådana att fallera också.

Nån slags kommunist/teknokratisk stat är bättre lämpad än att basera hela vårat samhälle på individens girighet, vilket vi har idag...oerhört svårt att veta däremot. Skulle behöva en samhälssimulator som kan ta tillräckligt många variabler i åtanke för att förutspå framtiden.

Kanske vi borde satsa på att utveckla "Psychohistoria" som i Foundation, för att kunna bättre förstå våran framtid

Även om samhället kollapsar så det är de som har pengar som kan fly. Hur ska du annars kunna betala smugglaren pengar om du saknar pengar. Flyktingarna som kommit hit är de som har pengar (utöver kvotflyktingar som FN fixat plats). Resurser behövs i alla former av samhälle. Vi har det bra i Sverige och det är därför inte folk är desperata för att hitta sätta att tjäna pengar. Ta bort alla bidrag och du får verkligen se att ”hungriga vargar ” jagar bäst.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

PS5 är ju en lyxprodukt. Så varför finns det köpare och hur skulle scalpers tjäna några pengar överhuvudtaget. Själv har jag aldrig köpt något av en scalper. Man har väl för f*n cohones att avstå. Marknaden sätter priset. Titta på Kjell.com. De har ju satt ett marknadsmässigt pris på PS5an. Svårare än så är det inte.

Fattar inte vad du snackar om. Vad har din klassifisering av produktet med saken att göra?

Ps5 är en del av ett kretslopp där Sony tänkt tjäna pengar. Scalpers förstör hela kjedjan. Eller menar du att Sony gillar scalpers och tycker att dom tillför någonting till Sonys plan att tjäna pengar?

Permalänk
Bildexpert

Det är kul att somliga ser scalpers som helt oproblematiska medan royaltyn på Steam och iTunes är djävulens redskap så fort det diskuteras på forumet. Känns så himla rimligt...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kriistoffer:

Fattar inte vad du snackar om. Vad har din klassifisering av produktet med saken att göra?

Ps5 är en del av ett kretslopp där Sony tänkt tjäna pengar. Scalpers förstör hela kjedjan. Eller menar du att Sony gillar scalpers och tycker att dom tillför någonting till Sonys plan att tjäna pengar?

Men om Sony säljer sin PS5:a för 1000 kr så är det väl deras eget fel. Ta Nintendo tex. De förlorar inga pengar på deras Switch OLED. Sony får skylla sig själv att de dumpar priset på sin konsol.

Scalpers existerar pga att marknaden är ineffektiv. Men du vägrar ju inse detta. Om det är bra eller dåligt. Det är skitsamma. Verkligheten är det som räknas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nissling:

Det är kul att somliga ser scalpers som helt oproblematiska medan royaltyn på Steam och iTunes är djävulens redskap så fort det diskuteras på forumet. Känns så himla rimligt...

Eller staten som lägger på moms. Men juste, momsen är ju bara tillfällig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det är kul att somliga ser scalpers som helt oproblematiska medan royaltyn på Steam och iTunes är djävulens redskap så fort det diskuteras på forumet. Känns så himla rimligt...

Och somliga tycker det är helt oproblematiskt eller ser inte problemet när återförsäljarna själva beter sig som scalpers? Då är det nästan knäpptyst.

Se bara på Spelbutiken, Kjell och Computersalg som tar allt från 7000-10 000 för en PS5.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av muSashi:

Och somliga tycker det är helt oproblematisk eller ser inte problemet när återförsäljarna själva beter sig som scalpers? Då är det nästan knäpptyst.

De gör dock rätt ifrån sig skattemässigt och du får fortfarande samma rättigheter som konsument. En scalper skulle aldrig göra rätt för sig då det inte blir lika kul att pynta in momsen för marginalen och skatta för sin lön.

Men ja, så är de ju entreprenörer också.

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Men om Sony säljer sin PS5:a för 1000 kr så är det väl deras eget fel. Ta Nintendo tex. De förlorar inga pengar på deras Switch OLED. Sony får skylla sig själv att de dumpar priset på sin konsol.

Scalpers existerar pga att marknaden är ineffektiv. Men du vägrar ju inse detta. Om det är bra eller dåligt. Det är skitsamma. Verkligheten är det som räknas.

Jag har aldrig sagt att jag vägrar inse att scalpers existerar pga att det är möjligt. Men det är just den enda grunden också - att det idag är möjligt. Mitt inlägg handlar om att dom aldrig kommer bli entreprenörer, och att dom enbart är parasiter som förstör.

Men jag noterar att du tycker att Sony är osmarta, scalpers är smarta och att det inte spelar någon roll om det man gör är bra eller dåligt för andra.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kriistoffer:

Jag har aldrig sagt att jag vägrar inse att scalpers existerar pga att det är möjligt. Men det är just den enda grunden också - att det idag är möjligt. Mitt inlägg handlar om att dom aldrig kommer bli entreprenörer, och att dom enbart är parasiter som förstör.

Men jag noterar att du tycker att Sony är osmarta, scalpers är smarta och att det inte spelar någon roll om det man gör är bra eller dåligt för andra.

Sony vill få ut en massa konsoler och i en värld utan brist så är det säkert en bra strategi. Lite som skrivaren kostar 800kr och en uppsättning patroner 500 kr. Sony tjänar pengar på spelen och inte på konsolen. Att en scalper kallar sig för entreprenör är väl att ta i från tårna.

Du får ju tänka att naturen har ju sett till att det finns parasiter. Eller diskriminerar du dessa?

Bara att scalpers pallar att gå och köpa upp PS5or för att kränga visar de ett mått av företagsamhet. När jag var på Webhallen inför deras släpp i höstas av 30XX för MSRP så fanns det massor med pensionärer som skulle köpa 3090 till deras gamingrig. Eller kan det vara så att dessa parasiter ville dryga ut sin pension. Vad vet jag?

Permalänk
Skrivet av anon333222:

Du får ju tänka att naturen har ju sett till att det finns parasiter. Eller diskriminerar du dessa?

Nejdå absolut inte, trafficking och allt annat som är möjligt går väl helt fint, det är så många dumma som ser till att det går an så det är dems fel. Vi hade ju kunnat ha helt stänga samhällen med många screeningar om dagen för att undgå det.

Lite konstigt tankesätt men to each his own.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kriistoffer:

Nejdå absolut inte, trafficking och allt annat som är möjligt går väl helt fint, det är så många dumma som ser till att det går an så det är dems fel. Vi hade ju kunnat ha helt stänga samhällen med många screeningar om dagen för att undgå det.

Lite konstigt tankesätt men to each his own.

Trafficking är olagligt. Regleras i brottsbalken. Sen kanske man får kriminalisera köp från scalpers. Då försvinner problemet, eller hur?

Permalänk

Att systematisk tjäna pengar utan att betala skatt är dessverre redan olagligt så nej det hjälper nog inte. Det Sony kan göra är att bundla konsolen med PS+NOW -abonemang som behövs för att kunna använda den, och att detta knyts till varje såld konsol.

Tror dock MS kommer starta först med detta. Konsolen får man "med på köpet".

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Även om samhället inte är perfekt så föredrar jag min fria vilja framför ett "perfekt" samhälle där jag blir en hjärndöd slav. Look... när jag spelar spel som Anno 1404 så är det väldigt kul att bestämma vad som ska produceras, hur mycket och var människor ska bo - in i minsta detalj. Om jag råkat sätta ett hus på fel ställe så river jag hela kåken utan någon som helst tanke på vilka konsekvenser det får för de som bodde där. Jag skulle inte vilja göra det i verkligheten för vi pratar inte om något datorspel utan om riktiga människoliv! Det är verkligen en fråga som kokas ner till om du är för frihet eller slaveri!

Klart du föredrar det, tills samhället fullständigt kollapsar och vi är tillbaka till att bo i kojor, med en befolkning av <10 miljoner människor på jorden. För det är den nivå av kollaps jag tror kommer inträffa. Kommer såklart ta tid men ändå

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kriistoffer:

Att systematisk tjäna pengar utan att betala skatt är dessverre redan olagligt så nej det hjälper nog inte. Det Sony kan göra är att bundla konsolen med PS+NOW -abonemang som behövs för att kunna använda den, och att detta knyts till varje såld konsol.

Tror dock MS kommer starta först med detta. Konsolen får man "med på köpet".

Då har du bara emot skattesmitning, med all rätt. Tror inte att det kommer hända. 2:a handsmarknaden är skit stor i Japan och andra ställen. ”game as a service ” har sina fördelar. Du kanske minns debaklet med Xbox One. Där skrotade man idén rätt snabbt. Spel skulle kunna säljas vidare.

Permalänk
Bildexpert

Japan har dock helt galna affärsmodeller när det kommer till försäljning av spel, film, musik, litteratur, anime med mera. Begagnatmarknaden är för många det enda sättet att kunna konsumera någon typ av kultur utan att behöva spränga banken eller piratkopiera. I Europa blir priserna dumpade så fort det blir ont på lagren och nya släpp är på väg in. Det enda riktiga undantaget är Nintendo, föga förvånande.

Just Sverige har ganska lite second hand, även om det förstås finns marknader för sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

De gör dock rätt ifrån sig skattemässigt och du får fortfarande samma rättigheter som konsument. En scalper skulle aldrig göra rätt för sig då det inte blir lika kul att pynta in momsen för marginalen och skatta för sin lön.

Men ja, så är de ju entreprenörer också.

Skatteverket brukar ha fokusområden, det hade inte förvånat mig om försäljningar via Tradera, Blocket och Facebook Market blir ett fokusområde i år. Moms har nog inte så stor påverkan, om du behöver lägga till det så får du ju dra av det också. De kommer offentliggöra det nästa månad