Google upphör med gratis G Suite

Permalänk
Medlem
Skrivet av mahava:

Jepp men nu är jag kollade verkar inte den texten vara kvar, fick ett mail om det där för någon månad sen, men de har förlängt tiden också till december som jag fattar det, klart rörigt detta,

Står fortfarande precis samma sak på https://support.google.com/a/answer/60217 och fortfarande med 1 juni som tidsgräns.

Sedan är väl just mailtjänsten en viktig del för många och den ingår ju ändå inte i den omryktade gratistjänsten.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

De har uppdaterat informationen nu och det ser ut som att man kan fortsätta använda mail med egen domän gratis även i framtiden om man är privatperson.

https://support.google.com/a/answer/60217

"You can continue using your custom domain with Gmail, retain access to no-cost Google services such as Google Drive and Google Meet, and keep your purchases and data.

If you don’t take any action, your account will be suspended starting on August 1, 2022. To reactivate your account, you will either need to upgrade to Google Workspace or opt out of the transition for non-commercial use."

La till citat
Permalänk

https://9to5google.com/2022/05/16/no-cost-legacy-g-suite/

kommer gå att fortsätta med gratis för personal use. ska man gissa att dom kraftigt underskattade antal som användes för personal use?

Permalänk
Medlem

Känns skönt att man kan fortsätta ett tag till, ger mig mer tid att bearbeta frugan om ett skifte till proton

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BattleGeek:

https://9to5google.com/2022/05/16/no-cost-legacy-g-suite/

kommer gå att fortsätta med gratis för personal use. ska man gissa att dom kraftigt underskattade antal som användes för personal use?

Ja, de måste ha underskattat responsen grovt. Om syftet bara var att få företag att börja betala och istället lagt fram det så hade nog reaktionen varit en helt annan.

Gick bra att välja detta nya alternativ nu så det verkar ha rullats ut brett.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Ja, de måste ha underskattat responsen grovt. Om syftet bara var att få företag att börja betala och istället lagt fram det så hade nog reaktionen varit en helt annan.

Gick bra att välja detta nya alternativ nu så det verkar ha rullats ut brett.

Jag kan inte välja alternativet, jag köpte ju business starter och det går inte att ta downgrade till en lägre nivå.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Jag kan inte välja alternativet, jag köpte ju business starter och det går inte att ta downgrade till en lägre nivå.

Kontakta supporten så hjälper dom dig med en rollback till G suite. Jag gjorde det i förrgår utan problem.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Kontakta supporten så hjälper dom dig med en rollback till G suite. Jag gjorde det i förrgår utan problem.

Märkligt... Jag fick att det är ett känt problem, finns ingen lösning på det just nu.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Märkligt... Jag fick att det är ett känt problem, finns ingen lösning på det just nu.

https://support.google.com/a/answer/60217?hl=sv&visit_id=6378...

Den äldre kostnadsfria utgåvan av G Suite är endast avsedd för personligt icke-kommersiellt bruk. Om du använder den äldre kostnadsfria utgåvan av G Suite i affärssyfte flyttar vi över ditt konto till Google Workspace. Den äldre kostnadsfria utgåvan av G Suite omfattar inte support, och i framtiden kan vi ta bort vissa företagsfunktioner.

Om du gick över till Google Workspace efter den 19 januari 2022 och använde den äldre kostnadsfria utgåvan av G Suite för personligt bruk kan du kontakta supporten.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coll:

Om du gick över till Google Workspace efter den 19 januari 2022 och använde den äldre kostnadsfria utgåvan av G Suite för personligt bruk kan du kontakta supporten.

Yes, jag har mailat dom nu, tack.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

Fick som svar att det redan var klart jag kunde fortsätta använda tjänsten gratis, dvs supporten gjorde inget eller behövde inte göra något, men jag står fortfarande på business starter subscription.
Borde det inte stå någonting annat?

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Fick som svar att det redan var klart jag kunde fortsätta använda tjänsten gratis, dvs supporten gjorde inget eller behövde inte göra något, men jag står fortfarande på business starter subscription.
Borde det inte stå någonting annat?

Min sida säger Google Workspace fortfarande också. Spara konversationen eller mailet från supporten och bestrid om de börjar ta betalt trots allt.

Visa signatur

Don't be a dick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Fick som svar att det redan var klart jag kunde fortsätta använda tjänsten gratis, dvs supporten gjorde inget eller behövde inte göra något, men jag står fortfarande på business starter subscription.
Borde det inte stå någonting annat?

Kompisen nedgraderade via deras support-bot. Du borde också kunna göra det tycker jag. Jag skulle inte lita på supporten. Det är inte den Google är kända för direkt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jag fick nedgradera en gång till via deras sajt, trots att jag fick ett mail om att det var löst.

Ni får dubbelkolla detta så det inte står att ni fortarande har ett Workspace Starter abbonemang, jag skulle ha fått betala en faktura i september om jag inte uppmärksammat det.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz | 32Gb DDR4@3400Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av shelter:

Jag fick nedgradera en gång till via deras sajt, trots att jag fick ett mail om att det var löst.

Ni får dubbelkolla detta så det inte står att ni fortarande har ett Workspace Starter abbonemang, jag skulle ha fått betala en faktura i september om jag inte uppmärksammat det.

Alltså! Jag har fått mail från Google om att ”göra valet i tid”, tänkte bara… (redan) klappat och klart - men icket!

Kändes kasst

Permalänk

Jag förstår inte riktigt hur jag ska göra för att behålla mitt konto som nu har blivit spärrat. Jag prövade att bekräfta för personligt bruk fick upp detta meddelande "Du kan inte ändra ditt konto till det kostnadsfria alternativet". Någon som vet vad jag kan göra för att lösa detta? Ska jag säga upp "Google Workspace Business Starter"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av christins:

Jag förstår inte riktigt hur jag ska göra för att behålla mitt konto som nu har blivit spärrat. Jag prövade att bekräfta för personligt bruk fick upp detta meddelande "Du kan inte ändra ditt konto till det kostnadsfria alternativet". Någon som vet vad jag kan göra för att lösa detta? Ska jag säga upp "Google Workspace Business Starter"?

Kontakta supporten skulle jag göra.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av blunden:

Kontakta supporten skulle jag göra.

Hur gör jag det? Lyckas inte trots många försök

Permalänk
Medlem

Jag kan liksom inte komma över hur de bara kan ta bort det aktiva val man (jag) faktiskt gjorde först?

Sen skicka en käck liten ”kom ihåg att göra ditt val innan tiden går ut”…

Seriöst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av christins:

Hur gör jag det? Lyckas inte trots många försök

Borde inte du som har Business-tjänsten ha ett sätt att nå supporten? Jag har aldrig behövt göra det, men vet att en kompis som hade problem med att välja gratis-varianten (hade nog redan uppgraderat) fick det löst av supporten.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q