Intel Arc-grafikkort presterar bättre än Geforce RTX 3070 Ti

Permalänk
Melding Plague

Intel Arc-grafikkort presterar bättre än Geforce RTX 3070 Ti

När Intels nära förestående Arc-grafikkort sätts på prov i syntetiskt test utpresterar det Nvidias högpresterande Geforce RTX 3070 Ti.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det låter lovande. Det blåser upp till storm på GPU-marknaden.

Permalänk
Medlem

Vad tror folk om tillgång, kommer vi ha fler kort ute på marknaden eller kommer vi få färre nvidia/amd kort då intel nu behöver mer material?
Om priset är rätt skulle jag gärna byta ut mitt 1070, men, känns ju nästan riskabelt att köpa ett helt nytt kort, känns som det kan finnas diverse problem med både hårdvara och drivrutiner.

Visa signatur

Jag undrar hur många det är på SweC som kommer att byta till Linux idag…

Permalänk
Skrivet av dlq84:

Det låter lovande. Det blåser upp till storm på GPU-marknaden.

Snarare en vindpust för det finns inga grafikkort att tillgå. Och kom inte och säg att 6nm noden Arc görs på ger god tillgång.

Permalänk
Avstängd

Äntligen en till aktör på marknaden

Permalänk
Medlem

Intel Arc Alchemist tillverkas på TSMC 6nm och inte 7nm som AMD. Nvidia har ju sin tillverkning av konsument kretsar (ej GA100) hos Samsung 8nm. Då kan man tycka att det ska kunna komma något fler kort ut på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Snarare en vindpust för det finns inga grafikkort att tillgå. Och kom inte och säg att 6nm noden Arc görs på ger god tillgång.

Man kan ju alltid hoppas att 6nm noden Arc görs på ger god tillgång.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Avstängd

Man får väl ändå säga att om nu siffrorna stämmer så är det imponerande med tanke på att det är ett första försök att slå sig in på GPU-marknaden. Ska bli spännande att se riktiga tester på kortet och även priser och framförallt tillgång.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Intel Arc. Kommer bli ett ovanligt namn i början och hålla koll på.

Man är så van vid att det är 2 kandidater.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Snarare en vindpust för det finns inga grafikkort att tillgå. Och kom inte och säg att 6nm noden Arc görs på ger god tillgång.

Jag kan säga vad jag vill, du är inte min riktiga mamma

AMDs kort börjar ju faktiskt lagerhållas nu. Så jag tror du har fel, men det får framtiden utvisa.

Permalänk
Medlem

Med tanke på den sinnesjuka efterfrågan så låter det som ett smart val av Intel att klämma in sig på denna marknad. Får de till attraktiva priser och god tillgång så har de all chans i världen att roffa åt sig marknadsandelar.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Klarar koret av mining tro?

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Kommer Intel med någon adaptiv synk teknik?
@JonasT

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem

Det är ju inte illa för att vara Intels första grafikkort sedan istiden. Ser ut som Intel kan bli en seriös konkurrent, vilket vore väldigt välkommet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Med tanke på den sinnesjuka efterfrågan så låter det som ett smart val av Intel att klämma in sig på denna marknad. Får de till attraktiva priser och god tillgång så har de all chans i världen att roffa åt sig marknadsandelar.

Detta påbörjades långt innan det var brist.

Skrivet av kotz:

Klarar koret av mining tro?

Kan kortet utföra matematiska beräkningar?

Permalänk
Medlem

Tillhör skeptikerna än så länge. Vill se riktiga prestandasiffror i spel först. Inte en massa teoretiska PR-siffror.

Permalänk
Medlem

Tror det när jag ser det, kanske var det en 2KW cryo-kylare inblandad eller något annat (som de brukar)

Ska bli kul att se en till aktör, men jag litar inte ens pyttelite på siffror som kommer från blåa laget

Permalänk
Medlem

Om det här stämmer i verkliga scenarier är det riktigt roligt. 16 GB VRAM är väldigt trevligt också.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur det funkar med nvidia tekniker och så, fungerar raytracing osv med ett sådant här grafikkort? Eller måste alla tillverkare göra egna versioner av samma funktion? Blir inte det ett jättesvårt med patent osv?

Permalänk
Medlem

De som tror att detta kan komma och pressa priserna lär ju bli besvikna. Även om det finns god tillgång av kretsarna så är det ju brist och höga priser på alla andra komponenter på korten, samt frakt som är dyrt och extremt belastat.

Däremot ser jag det positivt att de kan vara med och innovera, samt pusha Nvidia och AMD. Ska bli intressant och se hur de presterar och vad de erbjuder!

Permalänk
Medlem

Dessa kort behöver bara finnas att köpa till hyfsat rimliga priser för att bli en succé.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av backsten:

Kommer Intel med någon adaptiv synk teknik?
@JonasT

Ingen egen standard mig veterligen, utan istället stöd för befintliga standarder som VESA Adaptive Sync och HDMI VRR.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som vet hur det funkar med nvidia tekniker och så, fungerar raytracing osv med ett sådant här grafikkort? Eller måste alla tillverkare göra egna versioner av samma funktion? Blir inte det ett jättesvårt med patent osv?

Intel har sagt att korten kommer ha hårdvarustöd för ray-tracing, även AMD har det med 6000-serien. De enda kraven är att korten stödjer DirectX12 Ultimate som inkluderar bl.a DXR (ray-tracing).

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Skulle nu Intel lyckas få ut ett ordentlig antal av dessa på marknaden, så kan man lugnt säga att det vore guldläge för Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Någon som vet hur det funkar med nvidia tekniker och så, fungerar raytracing osv med ett sådant här grafikkort? Eller måste alla tillverkare göra egna versioner av samma funktion? Blir inte det ett jättesvårt med patent osv?

Raytracing är standardiserat i form av DirectX Raytracing (DXR) och Vulkan Ray Tracing (ja, de stavar raytracing olika ). Så Intel behöver bara implementera stöd för dessa API:er likt Nvidia och AMD gjort, då kommer ray tracing fungera även i nuvarande spel (i teorin i alla fall).

Permalänk
Medlem

Om Intel kan ha samma rimliga prisnivå och tillgänglighet som de har med Alder Lake så blir det Arc för min del.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Vad tror folk om tillgång, kommer vi ha fler kort ute på marknaden eller kommer vi få färre nvidia/amd kort då intel nu behöver mer material?
Om priset är rätt skulle jag gärna byta ut mitt 1070, men, känns ju nästan riskabelt att köpa ett helt nytt kort, känns som det kan finnas diverse problem med både hårdvara och drivrutiner.

Är ganska säker på att Arc tillverkas på TSMC plattform. Vilket betyder att tillgång på grafikkort inte borde påverkas mycket.

Men man kan väl hoppas på att Intel inleder med fett prisvärda grafikkort och prisdumpar marknaden för att få en fot in.

Visa signatur

8700K@4.8GHZ, CorsairH80i v2, G.Skill 32GB CL14 3200mhz RBG, Corsair RM750x, Geforce 2080 TI, 2x Samsung 960 EVO(Raid 0), Intel 750 400gb, MSI Z370 KRAIT GAMING. Samsung oddesey G9 49"

Permalänk
Medlem

Bra med en tredje aktör på marknaden.

Men Intel är lite sena till festen rent prestandamässigt. Om dessa siffror stämmer så släpper de ett kort som ligger rätt långt bakom AMD och Nvidias toppkort ett halvår innan de andra släpper nästa generation.

Men visst, i denna aldrig ändande mininghysteri kommer de såklart sälja allt de kan tillverka ändå. :/

Permalänk
Medlem

Allt beror på vad som faktiskt finns att köpa och vad det kostar.

Jag köper gärna detta för ett vettigt pris.

Permalänk
Medlem

Så ett RX 6800 typ 1,5 år senare

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF