Reklamation av grafikkort i dessa tider

Permalänk

Reklamation av grafikkort i dessa tider

Blivit tvungen o reklamera mitt grafikkort, ett 3070. Hade tur o fick tag på ett tidigt till ett rimligt pris. Nu vill säljaren endast betala tillbaka pengarna, inte ersätta med ett nytt. Inte heller erbjuder de sig att reparera felet (trasig fläkt). Pengarna tillbaka täcker endast ½ av priset på ett nytt 3070. Har rätt bra koll på konsumenträtt - i detta fall är det bara o köpa ett nytt någon annanstans o begära mellanskillnaden från säljaren som är vägen att gå? Väljer att inte berätta vilken butik det gäller (än) i hoppet att det löser sig. Vad säger ni experter? Är jag ute o cyklar? Hade säkert kunnat sälja kortet för mer än pengarna tillbaka även med felet..

Permalänk
Medlem

Du kan börja med och kommunicera med butiken vad du själv önskar

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk

Redan gjort, fick avslag på mina förslag. Därför jag tänkte kolla så jag faktiskt har rätt i hur jag tänker, så jag inte slösar deras och min egen tid på ett ärende jag inte kan driva.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ivarivarivarivar:

Redan gjort, fick avslag på mina förslag. Därför jag tänkte kolla så jag faktiskt har rätt i hur jag tänker, så jag inte slösar deras och min egen tid på ett ärende jag inte kan driva.

Förslag är att du trycker ytterligare en gång på att du inte accepterar hävning av köpet utan vill ha ett fungerande motsvarande grafikkort. Upplys även såklart om §30-§33 i konsumentköplagen. Det brukar duga om de faktiskt läser vad som står i lagen.

Själv har jag bråkat med både Inet och NetonNet gällande täckköp, det är oftast smidigast att ha det redan klart och godkänt från återförsäljaren innan man gör något täckköp just för att då står du utan pengar tills dess de löst detta. + Det är billigare för ÅF att sälja ett kort själva till dig än att du går till någon annan handlare och köper ett.

Men detta hade du redan gjort? Vad var det de avfärdade? De kan ju liksom inte riktigt avtala bort konsumentköplagen...

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med David. Intressant att veta vilka dina förslag var.

Sedan kanske man inte behöver veta exakt vilken butik som sålt kortet till dig, men det kan vara intressant att veta mer om deras utbud för att kunna ge bäst råd. Säljer de tex fortfarande grafikkort eller var detta någon engångsgrej? Har de 3070 tillgängliga? Då ska man ju beakta att tex säljare som även bygger färdiga datorer verkar ha fler kort än de säljer löst.

Möjligheten för säljaren att leverera ett ersättningskort tycker jag är en viktig aspekt för hur du lägger fram dina krav. Men helt klart är att du ska gå ur detta utan att lägga mer pengar för ett RTX 3070.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

De påstår att de inte har likvärdiga grafikkort i lager, samt inte kan reparera det heller. De erbjuder att jag kan använda krediteringen o sen får betala mellanskillnaden för ett nytt kort, vilket jag antar skulle vara ett 3080 då. Eftersom de ju tydligen inte har ett enda 3070 i lager.

Mitt svar på detta var att om de inte kan lösa det på något av dessa vis så är mitt ända alternativ att köpa ett 3070 någonstans där det finns i lager o de får stå för mellanskillnaden, vilket de inte svarat på än.

EDIT: är en av de stora på marknaden

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ivarivarivarivar:

De påstår att de inte har likvärdiga grafikkort i lager, samt inte kan reparera det heller. De erbjuder att jag kan använda krediteringen o sen får betala mellanskillnaden för ett nytt kort, vilket jag antar skulle vara ett 3080 då. Eftersom de ju tydligen inte har ett enda 3070 i lager.

Mitt svar på detta var att om de inte kan lösa det på något av dessa vis så är mitt ända alternativ att köpa ett 3070 någonstans där det finns i lager o de får stå för mellanskillnaden, vilket de inte svarat på än.

Om vi gräver lite i deras förslag så ser jag två vägar.
Antingen att du väntar på att de får in ett 3070.
Alternativet är att de ger dig ett bättre kort mot en mellanskillnad. I så fall så måste de tala om vad den mellanskillnaden skulle vara. Det förutsätter ju då att de har detta bättre kort att leverera. Tycker du att kostnaden för uppgradering blir för stor så behöver du inte anta erbjudandet. De kan inte kräva att du betalar mer för en ersättningsvara.

Eftersom det är svårt att få tag i ett grafikkort idag så kan detta bli rätt så dyrt för säljaren. Det kan vara så att du behöver lägga rätt mycket extra pengar även för att få tag i ett RTX 3070 eftersom det finns så få i lager. Samtidigt ska du inte betala orimligt mycket för ersättningsvaran, du ska välja det billigaste alternativet.

Lagen säger att säljaren ska ersätta dig med ett motsvarande kort, inte samma kort. Man ska titta på funktion snarare än specifik vara. Det kan innebära att ersättningskortet är något bättre än det trasiga, dock kan det inte vara sämre.

Jag tror att du behöver vara lite flexibel och pragmatisk här just på grund av den dåliga tillgången. Normalt kanske man inte skulle acceptera att vänta, men det kan eventuellt behövas här.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd

Om det nu bara är en fläkt som är trasig så borde det inte vara så svårt att fixa men givetvis kan et ha uppkommit följdfel på kortet om det gått utan bra kylning.
Hade det varit tvärtom att priserna gått ner så hade det inte varit något konstigt om de erbjöd dig en vara till samma pris men då en nyare modell men nu har priserna dubblats så då är det klart de är mer restriktiva. Jag har inte koll på lagar och regler vad du kan kräva tyvärr men skulle det handla om logik så bör du kunna få ett liknande kort och sen får väl butiken i sin tur ta det med tillverkaren för att dra i det.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av giplet:

Om vi gräver lite i deras förslag så ser jag två vägar.
Antingen att du väntar på att de får in ett 3070.
Alternativet är att de ger dig ett bättre kort mot en mellanskillnad. I så fall så måste de tala om vad den mellanskillnaden skulle vara. Det förutsätter ju då att de har detta bättre kort att leverera. Tycker du att kostnaden för uppgradering blir för stor så behöver du inte anta erbjudandet. De kan inte kräva att du betalar mer för en ersättningsvara.

Eftersom det är svårt att få tag i ett grafikkort idag så kan detta bli rätt så dyrt för säljaren. Det kan vara så att du behöver lägga rätt mycket extra pengar även för att få tag i ett RTX 3070 eftersom det finns så få i lager. Samtidigt ska du inte betala orimligt mycket för ersättningsvaran, du ska välja det billigaste alternativet.

Lagen säger att säljaren ska ersätta dig med ett motsvarande kort, inte samma kort. Man ska titta på funktion snarare än specifik vara. Det kan innebära att ersättningskortet är något bättre än det trasiga, dock kan det inte vara sämre.

Jag tror att du behöver vara lite flexibel och pragmatisk här just på grund av den dåliga tillgången. Normalt kanske man inte skulle acceptera att vänta, men det kan eventuellt behövas här.

Jag tänker ungefär likadant. Har absolut försökt vara pragmatisk men svaren än så länge har varit väldigt direkta utan några förslag på en gemensam lösning. Har väldigt svårt o se att inga 3070 från någon tillverkare skulle finnas i lager lång tid framöver.. Men får se vad svaret blir på senaste mejlet.

Permalänk
Medlem

Vid en godkänd reklamation väljer köparen mellan 1. åtgärdande/reparation 2. omleverans 3. prisavdrag/ersättning eller 4. hävning. (KKöpL 22§)

Väljer köparen 1 eller 2 så kan säljaren välja det andra av dessa alternativ om det av köparen valda är oskäligt dyrt i jämförelse. (KKöpL 26§)

Väljer köparen 3 eller 4 kan säljaren istället välja 1 eller 2. (KKöpL 27§)

Om 1 eller 2 inte kommer i fråga, inte kan ske inom rimlig tid etc., så kan köpet hävas (om felet är av väsentlig betydelse för köparen). (KKöpL 28§, 29§)

Köparen kan även kräva skadestånd. (KKöpL 22§, 30§)

Skadeståndet motsvarar eventuell prisskillnad vid ett täckningsköp, faktiskt eller hypotetiskt. (KKöpL 32§, 33§)

---

Rekommenderar att du förklarar din avsikt att kräva skadestånd (för mellanskillnaden vid ett eventuellt täckningsköp), så att säljaren får ytterligare en chans att lösa det hela, innan du faktiskt vänder dig till en annan säljare.

---

Gällande en ersättningsvaras likvärdighet så brukar man se till de egenskaper som är viktiga för köparen (d.v.s. det är köparen som, inom rimlighetens gränser, avgör om likvärdighet föreligger).

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk

Fick ett liknande svar igen då jag förklarade avsikten att kräva mellanskillnaden om de inte kan ersätta kortet. "Vi kan tyvärr inte återbetala dig mer än du själv betalade för grafikkortet". Sedan föreslog de igen att jag kunde köpa ett bättre kort istället. De fullkomligt ignorerar faktumet att deras skyldighet är att ersätta kortet som är sönder med ett liknande. Känner att de fått sin chans, det är inet det handlar om, därför jag blir förvånad över detta hanterandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ivarivarivarivar:

Fick ett liknande svar igen då jag förklarade avsikten att kräva mellanskillnaden om de inte kan ersätta kortet. "Vi kan tyvärr inte återbetala dig mer än du själv betalade för grafikkortet". Sedan föreslog de igen att jag kunde köpa ett bättre kort istället. De fullkomligt ignorerar faktumet att deras skyldighet är att ersätta kortet som är sönder med ett liknande. Känner att de fått sin chans, det är inet det handlar om, därför jag blir förvånad över detta hanterandet.

Inte alls förvånad, Inet kanske har en bra hemsida och schyssta priser, men när det kommer till kundtjänst ligger dom ofta i lä jämfört med konkurrensen på marknaden.
Vi kan prova att tagga dom så får vi se om det blir någon fart: @Inet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ivarivarivarivar:

Fick ett liknande svar igen då jag förklarade avsikten att kräva mellanskillnaden om de inte kan ersätta kortet. "Vi kan tyvärr inte återbetala dig mer än du själv betalade för grafikkortet". Sedan föreslog de igen att jag kunde köpa ett bättre kort istället. De fullkomligt ignorerar faktumet att deras skyldighet är att ersätta kortet som är sönder med ett liknande. Känner att de fått sin chans, det är inet det handlar om, därför jag blir förvånad över detta hanterandet.

Trist, "Vi kan tyvärr inte återbetala dig mer än du själv betalade för grafikkortet", låter nästan som ett god dag yxskaft svar.

Jag hanterade ett ärende åt en kompis som inte blev erbjuden täckköp på en produkt för "ett nytt headset var dyrare". Ett tydligt formulerat mail där lagen förklarades löste ärendet då.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Ärendet blev skickat vidare till någon med lite mer o säga till om. Då gick det tydligen fint o skrapa fram ett 3070! Skönt att det blev löst tillslut. Ändå illa hanterat i början såklart. Många hade nog bara gått med på pengarna o inte orkat bråka. Tack för all hjälp

Permalänk
Hedersmedlem

@Inet
Det duger inte att dessa trådar dyker upp med jämna mellanrum. Det är bra att ni löser dem, men om man vill vara en seriös aktör så duger det inte att det ibland ska krävas trådar på ett forum för att få rätt. Skärpning! Hela personalstyrkan behöver kunna lagen!

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

@Inet
Det duger inte att dessa trådar dyker upp med jämna mellanrum. Det är bra att ni löser dem, men om man vill vara en seriös aktör så duger det inte att det ibland ska krävas trådar på ett forum för att få rätt. Skärpning! Hela personalstyrkan behöver kunna lagen!

Amen!

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Inet har 45 st 3070 i lager just nu så är det underligt att inget av dessa kort fanns att hitta i deras system

http://gpukollen.ingman.me/

Sjukt men verkar som deppig krypto + deppig börs = tillgång om än till höga priser ännu. Bara 227 st 6900 xt i lager, verkar svårsålda!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ivarivarivarivar:

Ärendet blev skickat vidare till någon med lite mer o säga till om. Då gick det tydligen fint o skrapa fram ett 3070! Skönt att det blev löst tillslut. Ändå illa hanterat i början såklart. Många hade nog bara gått med på pengarna o inte orkat bråka. Tack för all hjälp

Skönt att det löste sig.
Pinsamt att ÅF inte hanterade ärendet smidigt förrän man drar in en forumtråd och blir utpekade. Snyggt skött av dig att hålla det undan till företaget fått en till chans så att det är bortom tvivel vad det handlar om. Min erfarenhet är att Inet brukar vara smidiga att ha att göra med och tråkigt om de inte upprätthåller den goda hantering de har haft.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av ivarivarivarivar:

Fick ett liknande svar igen då jag förklarade avsikten att kräva mellanskillnaden om de inte kan ersätta kortet. "Vi kan tyvärr inte återbetala dig mer än du själv betalade för grafikkortet". Sedan föreslog de igen att jag kunde köpa ett bättre kort istället. De fullkomligt ignorerar faktumet att deras skyldighet är att ersätta kortet som är sönder med ett liknande. Känner att de fått sin chans, det är inet det handlar om, därför jag blir förvånad över detta hanterandet.

Deras kundsupport är ett skämt.. fattade direkt att du syftade på de 🤢

Permalänk
Medlem

Inet är helt klart sämst av de stora återförsäljarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donhoz:

Deras kundsupport är ett skämt.. fattade direkt att du syftade på de 🤢

De skickar med en pingvinstång och så är allt bra igen!