PC mest populärt att utveckla spel till

Permalänk
Melding Plague

PC mest populärt att utveckla spel till

PC har sedan 2013 ökat i popularitet och är nu den plattform som flest spelutvecklare enligt undersökning utvecklar spel för.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Måste säga att det var en riktigt dålig tabell. Tog en stund att förstå varför sträcken var olika långa för iOS och Android.

Permalänk
Avstängd

Kan det kanske bero på att många börjar med PC och sen gör portningar till de olika spelkonsolerna?
Jag har noll koll på hur det funkar så det är bara en tanke jag har. Mycket av jobbet måste väl gå att återanvända.

Är väl bara Rockstar som jobbar annorlunda och alltid börjar med konsolerna för att sen släppa det till PC ett år efter.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Det är alltså populärt att utveckla spel till en plattform där hårdvaran som krävs för att visa upp spelet på en bildskärm är en bristvara

Nå, personligen tycker jag att roliga spel inte är synonymt med avancerad grafik men ändå.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Kul att se att det är en markant ökning från de som arbetar idag med VR till att vilja arbeta med VR framöver.
Behövs fler bra VR-spel.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk
Medlem

Kul att se. Får flashbacks till den hemska perioden runt 2003 när allt var pissdåliga konsolportar eller att vi inte fick spelen öht.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Stefflo:

Kan det kanske bero på att många börjar med PC och sen gör portningar till de olika spelkonsolerna?
Jag har noll koll på hur det funkar så det är bara en tanke jag har. Mycket av jobbet måste väl gå att återanvända.

Är väl bara Rockstar som jobbar annorlunda och alltid börjar med konsolerna för att sen släppa det till PC ett år efter.

Ja, det är nog sannolikt en del av det. Gissar på att det i allmänhet är vanligare att utveckla till PC och sedan addera fler plattformar, eller PC + 1 av konsolplattformarna. Exempelvis PC + Xbox.

Man får nog undanta Playstation/Playstation 5 lite där, gissar på att det är fler som utvecklar exklusivt där jämfört med andra plattformar. Men det är bara en gissning från min sida, inget jag har data på.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Stefflo:

Är väl bara Rockstar som jobbar annorlunda och alltid börjar med konsolerna för att sen släppa det till PC ett år efter.

Det är ett effektivt sätt att mjölka gamers på pengar. Tyvärr har det funkat på mig...

Permalänk
Medlem

Det känns ganska naturligt när konsolerna har kommit närmare PC i struktur och man kan utgå från PC när man gör multiplattformsspel, utöver att PC såklart är en stark plattform i sig själv.

Personligen tycker jag dock de senaste åren har varit väldigt ointressanta spelmässigt sett så har fortfarande inte ens försökt uppgradera mitt grafikkort och istället är det konsol som haft spelen som lockat mig de gånger jag spelat något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det känns ganska naturligt när konsolerna har kommit närmare PC i struktur och man kan utgå från PC när man gör multiplattformsspel, utöver att PC såklart är en stark plattform i sig själv.

Personligen tycker jag dock de senaste åren har varit väldigt ointressanta spelmässigt sett så har fortfarande inte ens försökt uppgradera mitt grafikkort och istället är det konsol som haft spelen som lockat mig de gånger jag spelat något.

En annan sak som gör det smidigare är att du kan testa spelet på samma plattform som du utvecklar på, inget dev-kit att bråka om (varenda utvecklare har antagligen inte en egen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det är ett effektivt sätt att mjölka gamers på pengar. Tyvärr har det funkat på mig...

mig med

Permalänk
Medlem

PC = Windows?

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Kan det kanske bero på att många börjar med PC och sen gör portningar till de olika spelkonsolerna?
Jag har noll koll på hur det funkar så det är bara en tanke jag har. Mycket av jobbet måste väl gå att återanvända.

Är väl bara Rockstar som jobbar annorlunda och alltid börjar med konsolerna för att sen släppa det till PC ett år efter.

Knappast bara Rockstar, många playstation spel har väl dykt upp på PC betydligt senare, även sånna som borde haft släpp på PC i planerna under spelets utveckling (death stranding & FF7 remake t ex). Och med tanke på hur mycket dåliga portar vi fortfarande ser på PC så lär det knappast vara den primära platformen i många fall.

15% ökning sen 2013, känns ju varken mycket eller speciellt förvånande med tanke på hur mycket vanligare det är med multiplatform-spel. Dock så får jag väl ändå säga att jag tycker det är kul att det inte gick åt andra hållet, ett tag kändes det ändå som att PC som platform för AAA-spel inte längre började kännas självklart. Antagligen är det som nämnts tidigare att det är betydligt enklare (billigare) att utveckla för multiplatform i dagens läge som fick det att vända (mer lik hårdvara och mer generiska spelmotorer används som inte är desigande för en specifik platform).

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Scarabeo:

PC = Windows?

Nope, BeOS

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av landmarks:

Ja, det är nog sannolikt en del av det. Gissar på att det i allmänhet är vanligare att utveckla till PC och sedan addera fler plattformar, eller PC + 1 av konsolplattformarna. Exempelvis PC + Xbox.

Man får nog undanta Playstation/Playstation 5 lite där, gissar på att det är fler som utvecklar exklusivt där jämfört med andra plattformar. Men det är bara en gissning från min sida, inget jag har data på.

Som sagt så har jag noll koll på hur utvecklingsplattformar och program ser ut till de olika men gissar att det är enklare men samtidigt svårare på PC:n. I konsolen vet du exakt vilken hårdvara som sitter medans i PC:n ska du klara av alla världens olika byggen och avarter av GPU:er, processorer och liknande.

Skrivet av Nissling:

Det är ett effektivt sätt att mjölka gamers på pengar. Tyvärr har det funkat på mig...

Jo, än så länge har det faktiskt inte funkat på mig även om jag var nära med RDR2 då jag i så fall varit tvungen att köpa mig en PS4:a också men jag väntade och spelade det sen till slut på PC:n och har kvar min gamla PS3:a istället.

Skrivet av sKRUVARN:

Knappast bara Rockstar, många playstation spel har väl dykt upp på PC betydligt senare, även sånna som borde haft släpp på PC i planerna under spelets utveckling (death stranding & FF7 remake t ex). Och med tanke på hur mycket dåliga portar vi fortfarande ser på PC så lär det knappast vara den primära platformen i många fall.

15% ökning sen 2013, känns ju varken mycket eller speciellt förvånande med tanke på hur mycket vanligare det är med multiplatform-spel. Dock så får jag väl ändå säga att jag tycker det är kul att det inte gick åt andra hållet, ett tag kändes det ändå som att PC som platform för AAA-spel inte längre började kännas självklart. Antagligen är det som nämnts tidigare att det är betydligt enklare (billigare) att utveckla för multiplatform i dagens läge som fick det att vända (mer lik hårdvara och mer generiska spelmotorer används som inte är desigande för en specifik platform).

Du har säkert bättre koll än vad jag har om hur jobbet med spelutveckling till olika plattformar ser ut. Samtidigt borde de ha blivit lite enklare sen nya konsolerna kommit och de är mer lika en PC i prestanda och även uppbyggnaden.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Ni vet vad dom säger - PCMR!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Nope, BeOS

HaikuOS

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Trevligt att se, PC är plattformen jag föredrar och så lär det förbli. Hade en tur över till konsol under 360-eran pga jag oväntat fick ett i födelsedagspresent. Då kom jag mig inte för att önska mig någon bättre dator efter det. Plus att polarna på gymnasiet visade sig vara 360-spelare också så det blev naturligt att man stannade kvar. Vi hade 360-lan flera ggr, fungerade hur bra som helst det med

Sen kom Xbox One-eran...Då var ju frågan om man skulle stanna eller byta till PC. När specsen för One släpptes övergav jag de tankarna direkt. Ville inte ha några sega 30FPS och låga upplösningar igen. Hade testat Battlefield 3 på en polares PC och fick skapligt blodad tand av det dessutom.

Så det blev till att köpa en PC och här trivs jag bra. Alla polare har gjort samma kliv över till PC så jag lär stanna här. Även om jag lirar klart mindre numera pga tidsbrist och annat som slåss om min tid på helger så vill jag ha bästa möjliga upplevelse när jag väl lirar, och enligt mig är det PC som gäller då

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Näää, dedär kan inte stämma. PC-spelandet är döende, det har jag allt fått lära mig!

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Skrivet av Nissling:

Det är ett effektivt sätt att mjölka gamers på pengar. Tyvärr har det funkat på mig...

Köpte xbox 360 konsol vid release av GTA 5 bara för att slippa vänta.. Sedan köp till PC ett år senare. Då för tiden var det för stort tåg att missa för att vänta ett år.

Permalänk

De här som är utvecklare vet att det är ett riktigt härj att utveckla (spel, all mjukvara) till proprietära OS och frameworks.

Microsoft har ögnat proprietärt sedan XP och XBox. Windows S (Store) är fortfarande på agendan. De som hoppat på Win10 är bara en uppdatering ifrån. Detta påverkar din frihet som konsument.

När det händer kommer det bli som för andra 'stores. Man kan inte längre "bara skapa ett spel". Det är saker ivägen. Inte minst att bli publicerad. Appar som fungerar perfekt tas ner varje dag från App Store "för att utvecklaren inte uppdaterat på ett tag" helt utan anledning.

Ett operativsystems uppgift är att köra körbara filer så bra och kompatibelt det kan. Annars är det ett dåligt OS. Diverse anspråk på "vi ska filtrera bort den och den utvecklaren" är vansinne. Ni vet alla AAA-studios som fullständigt förstör spel och inte bryr sig ett skvatt. DE skulle behöva drabbas av "har inte uppdaterat på ett tag"-vansinnet och plockas bort. Men se, de har pengar till advokat.

Korporationernas värld är en värld av vansinne, där kvalitet och frihet föraktas och ignoreras.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem

Blev lite snopen över detta.
Senast jag satte mig in i vad som sades då var det att pc spelandet var döende.