Spelutvecklare: "Bannlys allt som har med NFT:s att göra"

Permalänk
Melding Plague

Spelutvecklare: "Bannlys allt som har med NFT:s att göra"

Så kallade Non-Fungible Tokens har äntrat spelvärlden men varken spelare eller utvecklare ser ut att vara förtjusta i konceptet.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Är inte det lite synonymt med att det skall finnas unikt innehåll. T.ex endast en blå armor med gröna sträck på. Och sedan använda NFT som teknik för äganderätten.

Det hade varit okej för mig.

Jag vet inte vad mer som de kan användas till än. Vad det är som är för jävligt med dem. Kanske det att du öppnar för marknader i spelen, men det finns det väl redan?

Permalänk
Medlem

...men investerarna är.

MONEEEEEEYYYYYY

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Är inte det lite synonymt med att det skall finnas unikt innehåll. T.ex endast en blå armor med gröna sträck på. Och sedan använda NFT som teknik för äganderätten.

Det hade varit okej för mig.

Jag vet inte vad mer som de kan användas till än. Vad det är som är för jävligt med dem. Kanske det att du öppnar för marknader i spelen, men det finns det väl redan?

Det som syftas på "NFT's" idag tror jag har mer med pengar att göra. Det behövs inte blockchain technology för att endast ha 1 speciell del av ett armor i hela världen.

Permalänk
Hedersmedlem

Speljuntan beskrev det så väl nyligen.
Man kan rita ett venndiagram. En cirkel med folk som vill ha NFTs i spel.
Sedan har vi en cirkel med folk som vill göra spel med NFTs i sig.
Och vet ni vad?
De två cirklarna rör inte ens varandra.
😁.

Spelarna vill inte ha det. Spelutvecklarna vill inte ha det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det som syftas på "NFT's" idag tror jag har mer med pengar att göra. Det behövs inte blockchain technology för att endast ha 1 speciell del av ett armor i hela världen.

För mig är NFTs det här:
https://en.wikipedia.org/wiki/Non-fungible_token

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Speljuntan beskrev det så väl nyligen.
Man kan rita ett venndiagram. En cirkel med folk som vill ha NFTs i spel.
Sedan har vi en cirkel med folk som vill göra spel med NFTs i sig.
Och vet ni vad?
De två cirklarna rör inte ens varandra.
😁.

Spelarna vill inte ha det. Spelutvecklarna vill inte ha det.

Det låter märkligt att gruppen med spelare som vill ha NFTs och gruppen med utvecklare som vill ha NFTs inte delvis överlappar. Jag hade inte litat på det om jag var dig

Permalänk
Medlem

Samma sades om lootboxes. Tyvärr bestämmer inte utvecklarna vad som utvecklas längre. Alla bolag är ju uppköpta av i grunden riskkapitalbolag (även fast de kallar sig nåt annat)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag menar att det behövs inte NFT's för att göra det NFT's gör i ett spel. Det används bara för att det är ett populärt ord idag, och det finns pengar att tjäna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag menar att det behövs inte NFT's för att göra det NFT's gör i ett spel. Det används bara för att det är ett populärt ord idag, och det finns pengar att tjäna.

Lite som att säga USB och syfta på pengarna man tjänar på att sälja externa hårddiskar? Det du menar?

Permalänk
Medlem

Fan va jag känner mig gammal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Det som syftas på "NFT's" idag tror jag har mer med pengar att göra. Det behövs inte blockchain technology för att endast ha 1 speciell del av ett armor i hela världen.

Detta! Det handlar bara om pengar, och det är inte för konsumentens skull.

Permalänk

Förstår inte riktigt saken här. Om man inte vill ha det, rösta med plånboken då!

Folk beter sig som att vi lever i Sovjet, har femårsplaner och måste förbjuda vissa saker. Du har din röst i plånboken, använd den istället för att gnälla. Funkar inte det så betyder det ju att folk visst vill ha det såhär. Enkelt.

Permalänk
Medlem

Fuck NFT det är onödigt komplicerat skit.
Det är bara de soporna som investerat i certifikatet på avanza eller i rena ETH som vill ha skiten för att tjäna pengar

Jag tycker det ska perma-bannas

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Är inte det lite synonymt med att det skall finnas unikt innehåll. T.ex endast en blå armor med gröna sträck på. Och sedan använda NFT som teknik för äganderätten.

Det hade varit okej för mig.

Jag vet inte vad mer som de kan användas till än. Vad det är som är för jävligt med dem. Kanske det att du öppnar för marknader i spelen, men det finns det väl redan?

Det finns många problem med NFT:s, det största problemet är nog enligt mig och många andra att man inte tillför något spelvärde. Vad får du som spelar ut av att det finns NFT:s i ett spel? Absolut ingenting. Det tillför 0 i spelglädje, vilket är väl hela poängen med ett spel?

NFT:s är bara ett investeringssystem. Ytterligare ett steg utöver DLC:s som man kan mjölka pengar ur konsumenterna. Dessutom äger du ju inget när du handlar en NFT, du äger bara ett kvitto som säger att "denna grej är kopplad till detta kvitto", men det finns inget som förhindrar att man skapar en ny NFT med ett nytt kvitto (något förenklat) som säger att man "äger" en kopia av samma grej.

Man kunde lika gärna säga att jag säljer ett kvitto på att du "äger" Mona Lisa. Det är det enda kvittot i världen som säger att det är kopplat till Mona Lisa, det är omöjligt att kopiera kvittot. Men äger du faktiskt Mona Lisa? Nej. Så vad är kvittot egentligen värt? Ingenting.

Dvs hela konceptet är totalt utan värde ända från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag menar att det behövs inte NFT's för att göra det NFT's gör i ett spel. Det används bara för att det är ett populärt ord idag, och det finns pengar att tjäna.

Ja, men ska man ha unika objekt i ett spel som man kan köpa och äga så är det väl bra att använda NFTs. Detta då det faktiskt blir du som äger objektet på riktigt och inte någon utvecklare som helt plötsligt kan bestämma sig för att göra 10st nya likadana objekt.
Det är väl det som är hela fördelen med att använda NFTs approach, att du kan äga objektet på riktigt och att det är unikt och inte kan skapas ett identiskt. Inte ens utvecklaren.

Sen är inte jag direkt för att man ska ha massa objekt som är köpbara i spel, jag är mer en sån som skippar alla sorters skins, kör på orginal och är glad. Tror bara allt sådant bidrar till mer "beroende" problem för oss i framtiden som kommer stå oss dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Spelarna vill inte ha det. Spelutvecklarna vill inte ha det.

Spelarna vet inte ens vad potentialen med en NFT är, så det är inte speciellt konstigt då allt dom ser är "paid skins lol". Jag hade gärna kunna verkligen äga något i ett MMO t.ex, vilket i dagsläget är i princip en omöjlighet. För spelutvecklare så måste man ju dock ge upp del kontroll om man vill implementera "verkligt ägande". Enklare att kunna fortsätta editera databasen bäst man vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Ja, men ska man ha unika objekt i ett spel som man kan köpa och äga så är det väl bra att använda NFTs. Detta då det faktiskt blir du som äger objektet på riktigt och inte någon utvecklare som helt plötsligt kan bestämma sig för att göra 10st nya likadana objekt.
Det är väl det som är hela fördelen med att använda NFTs approach, att du kan äga objektet på riktigt och att det är unikt och inte kan skapas ett identiskt. Inte ens utvecklaren.

Sen är inte jag direkt för att man ska ha massa objekt som är köpbara i spel, jag är mer en sån som skippar alla sorters skins, kör på orginal och är glad. Tror bara allt sådant bidrar till mer "beroende" problem för oss i framtiden som kommer stå oss dyrt.

Nej, så blir det först när man kan knyta kontrakt till NFT rent juridiskt. Då kan man ha ägandeskap över digitala objekt. T.ex äga royalties o copyright claims. Men än så länge är det inte juridiskt godkänt vad jag vet?

Men så fort det enligt juridiken kan räknas som ett registreringsbevis t.ex., ja då kan vi nyttja det.

Just nu är det bara ingenting

Permalänk
Medlem

Jag har läst otaliga nyheter om NFT's men jag förstår fortfarande inte vad det är eller vitsen med det. Det pratas om unika föremål i spel, vad har NFT med föremålet att göra? Varför kan man inte sälja föremålet för vanliga pengar direkt? Är NFT att likna med kryptovaluta? Isåfall, vad gör det om NFT's finns? Är ju ingen nyhet med försäljning av kosmetiska föremål i spel???

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Ja, men ska man ha unika objekt i ett spel som man kan köpa och äga så är det väl bra att använda NFTs. Detta då det faktiskt blir du som äger objektet på riktigt och inte någon utvecklare som helt plötsligt kan bestämma sig för att göra 10st nya likadana objekt.
Det är väl det som är hela fördelen med att använda NFTs approach, att du kan äga objektet på riktigt och att det är unikt och inte kan skapas ett identiskt. Inte ens utvecklaren.

Sen är inte jag direkt för att man ska ha massa objekt som är köpbara i spel, jag är mer en sån som skippar alla sorters skins, kör på orginal och är glad. Tror bara allt sådant bidrar till mer "beroende" problem för oss i framtiden som kommer stå oss dyrt.

Fast det stämmer väl inte helt, om vi pratar skins i spel då, utvecklaren kan väl välja att skapa fler av samma skin, men eftersom de är kopplad till nft så får de en "unik" tag. men sjävla produkten kan vara "identsik".

I verkliga livet kan det vara som t.ex. silicon lottery på cpu:er att ena klockar mer än den andra, men själva produkten kan vara identisk dvs. en i7 9700k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Ja, men ska man ha unika objekt i ett spel som man kan köpa och äga så är det väl bra att använda NFTs. Detta då det faktiskt blir du som äger objektet på riktigt och inte någon utvecklare som helt plötsligt kan bestämma sig för att göra 10st nya likadana objekt.
Det är väl det som är hela fördelen med att använda NFTs approach, att du kan äga objektet på riktigt och att det är unikt och inte kan skapas ett identiskt. Inte ens utvecklaren.

Detta stämmer inte men jag förstår varför du tror att det stämmer, därför att det är detta som de som förespråkar NFT:s vill uppnå. De vill att du ska tro att du köper något exklusivt, något som bara du kan äga. I själva verket stämmer inte detta, då det enda du äger med en NFT är ett kvitto eller en köplats. Du äger en del av en blockchain, som i sig inte har något värde.

Därför har man försökt koppla ihop "en sak" med en NFT, för att lura folk att tro att man köper "saken". Men det finns inget som förhindrar att samma sak säljs på en annan blockchain.

Hela grejen är ett luftslott där man försöker skapa värde ur något som inte har något värde i grunden, genom att lura folk att tro att de köper en "sak" som de egentligen inte köper.

Juridiskt sett, om man kunde hävda att den bit av en blockchain som en NFT är, också innebär att man faktiskt äger den "sak" som är ihopkopplad med biten, så kunde situationen vara en annan. Men där är vi inte idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Är inte det lite synonymt med att det skall finnas unikt innehåll. T.ex endast en blå armor med gröna sträck på. Och sedan använda NFT som teknik för äganderätten.

Det hade varit okej för mig.

Jag vet inte vad mer som de kan användas till än. Vad det är som är för jävligt med dem. Kanske det att du öppnar för marknader i spelen, men det finns det väl redan?

Frågan är väl främst vad det bidrar med att bestämma äganderätten genom NFT, istället för att spelbolaget bara lagrar det i sin databas. Att armorn är unik måste ju ändå bestämmas av spelet (annars kan man ju bara släppa samma armor till flera tokens, hjälper ju inte att en token är unik). Jag ska väl inte påstå att jag är emot NFT:er, förstår bara inte riktigt vad för nytta de skulle kunna göra i spel.

Permalänk
Medlem

Ett stort problem med NFT:s verkar vara att tekniken för många är synonymt med jpgs på OpenSea eller loot box-material i spel. Det finns potential i tekniken för att säkra köp av alla möjliga produkter, särskilt på andrahandsmarknaden av biljetter och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Det finns många problem med NFT:s, det största problemet är nog enligt mig och många andra att man inte tillför något spelvärde. Vad får du som spelar ut av att det finns NFT:s i ett spel? Absolut ingenting. Det tillför 0 i spelglädje, vilket är väl hela poängen med ett spel?

NFT:s är bara ett investeringssystem. Ytterligare ett steg utöver DLC:s som man kan mjölka pengar ur konsumenterna. Dessutom äger du ju inget när du handlar en NFT, du äger bara ett kvitto som säger att "denna grej är kopplad till detta kvitto", men det finns inget som förhindrar att man skapar en ny NFT med ett nytt kvitto (något förenklat) som säger att man "äger" en kopia av samma grej.

Man kunde lika gärna säga att jag säljer ett kvitto på att du "äger" Mona Lisa. Det är det enda kvittot i världen som säger att det är kopplat till Mona Lisa, det är omöjligt att kopiera kvittot. Men äger du faktiskt Mona Lisa? Nej. Så vad är kvittot egentligen värt? Ingenting.

Dvs hela konceptet är totalt utan värde ända från början.

Tänk dig en situation där du kan köpa ett skin av din favoritstreamer och nu kan du visa att du är den nuvarande ägaren samt att din favoritstreamer var förra ägaren och att du kan visa det när du spelar. Det är rätt kul. Vissa kommer förstås fortfarande inte se poängen, för att de själva inte bryr sig om sånt. Sen går just det här att implementera utan en blockkedja, det är nog ett större problem

Skrivet av hg:

Detta stämmer inte men jag förstår varför du tror att det stämmer, därför att det är detta som de som förespråkar NFT:s vill uppnå. De vill att du ska tro att du köper något exklusivt, något som bara du kan äga. I själva verket stämmer inte detta, då det enda du äger med en NFT är ett kvitto eller en köplats. Du äger en del av en blockchain, som i sig inte har något värde.

Det behöver inte vara så, det kan absolut medfölja en laglig äganderätt men i praktiken är det väldigt ovanligt.
Du äger inte en del av en blockkedja.

Citat:

Därför har man försökt koppla ihop "en sak" med en NFT, för att lura folk att tro att man köper "saken". Men det finns inget som förhindrar att samma sak säljs på en annan blockchain.

Det går inte att sälja samma sak på en annan blockkedja, det går ju emot själva definitionen (och tekniska implementationen) av en NFT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Detta stämmer inte men jag förstår varför du tror att det stämmer, därför att det är detta som de som förespråkar NFT:s vill uppnå. De vill att du ska tro att du köper något exklusivt, något som bara du kan äga. I själva verket stämmer inte detta, då det enda du äger med en NFT är ett kvitto eller en köplats. Du äger en del av en blockchain, som i sig inte har något värde.

Därför har man försökt koppla ihop "en sak" med en NFT, för att lura folk att tro att man köper "saken". Men det finns inget som förhindrar att samma sak säljs på en annan blockchain.

Hela grejen är ett luftslott där man försöker skapa värde ur något som inte har något värde i grunden, genom att lura folk att tro att de köper en "sak" som de egentligen inte köper.

Men då äger du ju något unikt på den blockchain som används? Jag är ingen expert men tror ändå jag har hyffsad koll på hur det fungerar.
Jag är som sagt emot att man kan köpa saker ingame öht. Då jag även i det fallet inte ser något värde med ett speciellt skin eller sånt.. Men uppenbarligen gör andra det, och då har det ändå ett "värde".

Om jag ägde ett sånt "objekt" så skulle jag ändå föredra om det låg på en NFT blockchain över något gamingföretags egna servrar. Sen bryr jag mig inte nämnvärt. Kan också förstå utvecklares motstånd till det, men då mest för att man släpper lite av den egna kontrollen och att det kanske inte är helt simpelt att lägga till på ett bra sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Spelarna vet inte ens vad potentialen med en NFT är, så det är inte speciellt konstigt då allt dom ser är "paid skins lol". Jag hade gärna kunna verkligen äga något i ett MMO t.ex, vilket i dagsläget är i princip en omöjlighet. För spelutvecklare så måste man ju dock ge upp del kontroll om man vill implementera "verkligt ägande". Enklare att kunna fortsätta editera databasen bäst man vill.

Säg att du äger något som sedan blir nerfat. Vad händer då med ditt item? Får du behålla buffat eller nerfat?
Ett skin är ju iaf enbart utseende. Det brukar inte påverkas av ändringar av item.

Permalänk
Nyhetsredaktör
Skrivet av Saeros:

Ett stort problem med NFT:s verkar vara att tekniken för många är synonymt med jpgs på OpenSea eller loot box-material i spel. Det finns potential i tekniken för att säkra köp av alla möjliga produkter, särskilt på andrahandsmarknaden av biljetter och liknande.

Intressant vinkel, hade faktiskt inte reflekterat över att det skulle kunna funka till ex biljetter. Men om det funkar till samlarkort är det ju inte ett så långt steg

Permalänk
Medlem
Skrivet av obbeluff:

Fast det stämmer väl inte helt, om vi pratar skins i spel då, utvecklaren kan väl välja att skapa fler av samma skin, men eftersom de är kopplad till nft så får de en "unik" tag. men sjävla produkten kan vara "identsik".

I verkliga livet kan det vara som t.ex. silicon lottery på cpu:er att ena klockar mer än den andra, men själva produkten kan vara identisk dvs. en i7 9700k.

Ja, men den är ju fortfarande unik och spårbar.

Jag tänker så här, Vavle kan ju lätt skapa skins som tillhör någon av sina större turneringar i CS:GO, där alla spelare som deltar kanske får specifika skins för den turneringen. Om man i det fallet använder NFTs för att spåra dessa så kan man ju köpa ett sånt skin i framtiden och veta att det defakto var "det" skins som användes an en specifik spelare vid denna turnering. Även om det har släpps andra, till utseende identiska skins. Sen är jag den första att hålla med om att det är löjligt, men möjligt med NFTs. Och det kan säkert finnas de som ser ett värde i det, alltså får "taggen" ett värde.
Valve kan själva lösa denna funktion såklart, men då har de också kontrollen och kan göra vad de vill och på så sätt i teorin förstöra värdet på objekt.

Permalänk
Lego Master

Det enda jag ser här, är ett försök att "legitimisera" artificial scarcity.
Man har ju länge sålt "unika" varor under en begränsad tid, trots att varan är helt digital och det enda hindret för att sälja hur många som helst är artificiella tidsgränser eller antal. Cosmetics i diverse spel är ju ett typexempel; Fallout 76 dyker upp i mitt minne.

NFTs känns bara som en logisk förlängning av detta, där man kan peka på NFTn och säga "men den här ÄR verkligen unik, det finns bara EN!" trots att det, återigen, handlar om digitala varor vars enda brist är artificiell.

Jag håller med nummer 4; bränn ner skiten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skewgen:

Ja, men ska man ha unika objekt i ett spel som man kan köpa och äga så är det väl bra att använda NFTs. Detta då det faktiskt blir du som äger objektet på riktigt och inte någon utvecklare som helt plötsligt kan bestämma sig för att göra 10st nya likadana objekt.
Det är väl det som är hela fördelen med att använda NFTs approach, att du kan äga objektet på riktigt och att det är unikt och inte kan skapas ett identiskt. Inte ens utvecklaren.

Sen är inte jag direkt för att man ska ha massa objekt som är köpbara i spel, jag är mer en sån som skippar alla sorters skins, kör på orginal och är glad. Tror bara allt sådant bidrar till mer "beroende" problem för oss i framtiden som kommer stå oss dyrt.

Du kommer aldrig kunna äga något i ett spel på riktigt ändå. En dag bestämmer sig utvecklaren för att stänga ner spelet, vad ska du göra med din NFT då?