Intermittenta FPS-drops från t.ex. 240fps till 20-30fps (upplevs som frysning)

Permalänk

Intermittenta FPS-drops från t.ex. 240fps till 20-30fps (upplevs som frysning)

Operativsystem: Microsoft Windows 10 med senaste uppdateringar
Processor: Intel i7-7700K (har inte överklockat)
Processorkylare: Cryorig H5 Ultimate
Moderkort: Gigabyte Z170N Gaming 5
Minne: Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133MHz CL13 Vengeance LPX
Grafikkort: NVIDIA GeForce GTX 1070
Hårddisk: Samsung 850-Series EVO 500GB
Nätaggregat: EVGA Supernova G2 650W
Övrig kylning: 3 st 140mm i chassi
Övriga komponenter:
Temperaturer: CPU (83C) GPU (83C), problemet uppstår dock vid alla olika belastningar

Tjena!

Har haft problem i runt 5 år nu med stutters. Problemet är intermittent och ibland har jag inga större problem med det. Problemet är att jag har hög fps som ibland droppar till runt 20-30 FPS vilket ser ut rent visuellt som att skärmen fryser sig en väldigt kort stund. Detta är otroligt irriterande när man spelar FPS-spel och speciellt när man måste flicka runt snabbt.

Här är en video jag spelade in där jag upplever problemet:

https://imgur.com/a/qeMXVjZ

. Diagrammet nere till vänster visar med stapel när man får stutters. Då visas det på skärmen.

Det jag har testat för att få problemet att försvinna är:
- Att installera om Windows 10 (dock alternativet där man behåller filer)
- Uppdaterat drivrutinerna (för grafikkort (NVIDIA), moderkort, Intel)
- Låga settings på alla spel. Nvidias settings inställda på performance
- Cappat FPS, uncappat FPS
- Med V-sync, utan V-sync
- Testat 3 olika monitors med olika kablar (varför det nu skulle hjälpa, kanske nå kabelgrej)

Grejer att notera:
- 5 år gammal dator
- Mitt moderkort har vart lite skevt. T.ex. om jag kör med headset till datorn hör mina polare sig själva. Tror vi kom fram till att det var dåligt isolerat.
- En USB-port slutade fungera nyligen på moderkortet.
- Mitt nätagg har låtit konstigt, typ statiska skumma ljud. Inet kunde byta ut det på garanti men i med att datorn skulle vara borta i 2 veckor kändes inte det som ett bra alternativ bara för att få bort ett ljud.
- Ibland går det inte att stänga av datorn på vanligt sätt så man måste hålla in knappet för att forcea den.

Lämna gärna lite alternativ på vad som kan vara fel eller om ni vet några bra artiklar/trådar som är liknande problem. När jag googlar hittar jag iprincip bara de som har konstanta stutters (flera gånger per sekund) eller FPS-drops där fpsen går ner lågt en längre period.

Allt gott!
Erik

Permalänk

Jag hade ett liknande problem med min dator. Det visade sig vara mina minnen som bråkade, de pallade inte med överklockningen. Så fick precis som du frys-lagg till och från. Testa köra memtest-86 och se ifall minnen är ok. Jag är novis på datorer jämfört med andra på forumet, men kände igen problemet och anser att minnena kan vara problemet.

Är minnena överklockade, så kan du ju testa att bara återställa till fabriksinställning och testa, istället för att köra mem-test. Men återstår problemet hade jag kört memtest.

Med överklockning menar jag alltså även XMP, har du XMP aktiverat för dina minnen, prova avaktivera.

Permalänk
Skrivet av Djungeluffe:

Jag hade ett liknande problem med min dator. Det visade sig vara mina minnen som bråkade, de pallade inte med överklockningen. Så fick precis som du frys-lagg till och från. Testa köra memtest-86 och se ifall minnen är ok. Jag är novis på datorer jämfört med andra på forumet, men kände igen problemet och anser att minnena kan vara problemet.

Är minnena överklockade, så kan du ju testa att bara återställa till fabriksinställning och testa, istället för att köra mem-test. Men återstår problemet hade jag kört memtest.

Med överklockning menar jag alltså även XMP, har du XMP aktiverat för dina minnen, prova avaktivera.

Tjena!

Tack för tipsen. Har inte själv överklockat minnena, det var Inet själva som byggde ihop datorn åt mig så vet faktiskt inte där. Får ta och kika på hur det ser ut. Vore grymt om det kunde lösa det.

Får återkomma!

Tack

Permalänk
Skrivet av Djungeluffe:

Jag hade ett liknande problem med min dator. Det visade sig vara mina minnen som bråkade, de pallade inte med överklockningen. Så fick precis som du frys-lagg till och från. Testa köra memtest-86 och se ifall minnen är ok. Jag är novis på datorer jämfört med andra på forumet, men kände igen problemet och anser att minnena kan vara problemet.

Är minnena överklockade, så kan du ju testa att bara återställa till fabriksinställning och testa, istället för att köra mem-test. Men återstår problemet hade jag kört memtest.

Med överklockning menar jag alltså även XMP, har du XMP aktiverat för dina minnen, prova avaktivera.

Kikade och de är inte överklockade just nu. Körde även alla test genom memtest86 men fick inga errors. Dock efteråt märkte jag inte samma konstiga FPS-drops som tidigare. Men som sagt är problemet intermittent så det är lite lurt att felsöka..

Permalänk
Skrivet av Vrooomster12:

Kikade och de är inte överklockade just nu. Körde även alla test genom memtest86 men fick inga errors. Dock efteråt märkte jag inte samma konstiga FPS-drops som tidigare. Men som sagt är problemet intermittent så det är lite lurt att felsöka..

Då är nog tyvärr min expertis slut. Detta var det enda problemet jag kunde komma på, eftersom jag hade det själv. Lycka till med felsökandet.