Helgsnack: Din mest minnesvärda modifikation eller överklockning

Permalänk
Datavetare

Enda överklockningen som verkligen gett något relevant är den som flera redan nämnt i tråden: efter läst testerna av Celeron 300A blev det en sådan + moderkort med BX-chipset (officiellt stöd för 100 MHz FSB).

Bootade datorn en gång i originalhastighet som kontroll att den fungerade. Ändrade FSB från 66 MHz till 100 MHz, inget annat ändrades, sedan kördes den så hela livslängden.

Då inte Vcore behövde ändras kunde systemet köras med den integrerade fläkten, trots att den var rätt liten

Klicka för mer information
Visa mer

Mest minnesvärda modifikation, min ZX Spectrum 48k:

  • bytte suddgummitangetbordet mot ett "Saga 3 Elite"

  • skaffade en extension som gjorde det möjligt att koppla in IBM-PC floppy, löjligt snabba laddningstider (långt snabbare än vad man fick på C=64). Hade ingen vettig 12 V adapter så drev floppy-driven med en bilbatteriladdare

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Vet inte hur "minnesvärt", men det är nog när jag använde kryonaut på en 3770k och bräckte 5GHz. Som jag sitter på nu i skrivande stund.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 16GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Celeron 366 till 580 om jag kommer ihåg rätt, var liiite roligare att överklocka på den tiden..

Permalänk
Medlem

Alpha 200 =>266 Mhz med hjälp av lödkolv. Byglingarna var borttagna på kortet men andra änden på kopparbanorna fanns ju kvar ....

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

När jag köpte ett HD 7950 som hade 800 mhz orginal, klockade den till 1050 mhz första dagen sen har den tuffat på så tills den gav upp i höstas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Trevligast var nog ett GeForce 6800LE som införskaffades p.g.a. upplåsningspotentialen.
Sagt och gjort, låstes (turligt nog) upp till 16 pixel shaders och 6 vertex shaders (från 8/4)med RivaTuner, d.v.s. full 6800GT spec.
Sedan överklockades både GPu och minne och ändringarna flashades via en ny BIOS.
Resultatet var ett kort som presterade till 99% som ett 6800GT.
I många tester mer än dubblades prestandan.

Rätt galet egentligen, är ju typ som att man skulle köpt ett RTX2070 och kunna låsa upp det till RTX3080. Ändå lite trist att tillverkarna aldrig lämnar såna marginaler på bordet längre.

Permalänk
Medlem

Där är väl en del ...

Första som gjorde riktig skillnad var P133 @ 166, och därefter PIII 450 @ 504. Min var inte stabil på 558 eftersom jag hade SCSI-kort och det gillade inte alls högre PCI-klocka än 37,5 MHz (FSB/PCI-dividern var ju fast på dessa).

Sen var det väl mer eller mindre marginella skillnader till det var dax för Socket A, och då var det Tbred 1800+ @ ~2200+ och XP-M 2400+ till ~3400+++. Vidare till X3 720 BE till 3,4 GHz och fyra kärnor... det som nog gjorde allra mest skillnad var nog ändå Geforce 6800 upplåst till 6800 Ultra.

"Alla" körde ju sina Sandy Bridge i 4,5 GHz så den tar jag inte med

Permalänk
Avstängd

Athlon XP med blyertspenna var ju rätt roligt. Jag försökte mig också på att låsa upp den fjärde kärnan på min Phenom X3 men det lyckades inte. Längre bak i tiden var det lättare, Celeron 300A var ju grymt enkel att överklocka, jag körde också min Pentium 166 MMX rätt överklockad men jag minns inte detaljerna.

Det mest komplicerade jag gjort i denna anda var väl att uppgradera firmware på min XB360 (bara för att köra legala backupkopior förstås ). Man var tvungen att koppla DVD-läsaren till en PC med ett specifikt chipset men den var också tvungen att ha fysisk kontakt med XBoxen för att det skulle vara möjligt, alltså hade den någon form av säkerhet baserad på jordkontakt med chassit.

Permalänk
Medlem

Det var nog när jag kom på att jag kunde överklocka min 486DX-50 till 66MHz genom att flytta en jumper på moderkortet. Good times.

Permalänk
Medlem

Hade bytt till mig ett workstationmoderkort med dual-konfiguration.

Lödde och borrade lite i två Celeron 300A för att lura moderkortet att det var PII så att jag kunde köra i dualkonfiguation.

Dual Celeron 300A således och Linux uppepå det. Windows var ju inte så bra på flertrådade uppgifter på den tiden.
Min kompis blev mycket imponerad när jag kunde spela MP3, surfa och bränna en CD-skiva samtidigt. (en SCSI-ansluten Teac-brännare)

/LinuxSam

Permalänk

Mitt första seriösa projekt var att använda 3 st zalman reserators till att kyla min dator.
Cpu var intel core 2 duo 6600 som jag drog upp från 2600mhz till exakt 4 ghz.
Max temp under 2 år som den gick var ca 51 grader.
På den hade jag 2 reserators i serie.
En eheim akvariepump i första reseratorn pumpade runt och släppte ut i en rensad reserator och där sög pumpen ifrån.
Ovanpå dem satt en originalfläkt och blåste ner över kylkroppen.
Den sista reseratorn satt på gpu och chipset.
Det var en nvidia gtx 7900.
Systemet var knäpptyst och kallt och bara gick o gick.
Att flytta datorn med 3 x 10 kgs reseratorer var asjobbigt men jag lärde mig massor vid det bygget.
Chassiet var ett thermaltake xaser tower med glassida.
Måste leta upp fotona på den.

Permalänk
Inaktiv

Direct die kylning av 9900k. Blev lite svalare men gav ingenting i överklockningsväg så jag hade nog ett riktigt skitexemplar

Permalänk
Medlem

AMD Athlon XP 2500+ överklockad till 3200+, det var nice känsla.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Måste ha varit när jag och två polare sågade hål i sidan på våra Chieftec-chassin med en sticksåg, som hade sågblad för trä dessutom. Slutresultatet med en dassig bit plexiglas på insidan för att läcka ut lite RBG blev väl minst sagt dåligt. Dock kändes det ändå som en hit runt 2001 när det begav sig. Blev väl just inga fler moddar från mitt håll efter det, känslan för hantverk fick jag tyvärr inte ärva.

Permalänk
Medlem

Ett agp x850pro uplåst till x850xt, med ny kylare "artic freezer, tror linus visade den i en film nyligt fast för annat kort" och blyertspenna för högre volt överklockat så inåthelvetet.

Den klarade sig bara ett halv år, ersattes av 7900gt som också inte hade någon livslängd till sig.

Blev lite dejavu när man låste upp 6950 till ett 6970, bra tider!

Permalänk
Medlem

Vilket grafikkort var det man ritade på så det blev upplåst?

Edit lol svaret över

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ohem:

AMD Athlon XP 2500+ överklockad till 3200+, det var nice känsla.

Eller min 3200+ -> 4000+ 😋

Permalänk
Medlem

celeron 300a@450mhz
duron 600@1300mhz flytande kväve
Opteron 165 var oxå en kul propp

radeon 9800se aiw uppplåst till 9800pro

Visa signatur

K6-2 350@450 mhz +Golden Orb kylare +Voodoo 5500 PCI

Permalänk
Medlem

Minns med glädje min första PC, en 486 DX33, på 33MHz.
Den hade en stor fin 33MHz oscillator i en sockel.
Det var bara att lyfta bort denna och trycka dit en hemmasnickad oscillator som gick att frekvensjustera med en trimpot från 25-75MHz.
Norton för DOS hade en real time performance bar och när man skruvade upp frekvensen så steg stapeln likaledes.
Mycket kul. PC:n gick att skruva upp till runt 55MHz men var 100% stabil vid 48MHz så det fick man nöja sig med.
Även minnena följde upp linjärt med överklockningen.
Den tidens enkla spel flöt på bättre men i Win311 märktes ingen skillnad pga slö hårddisk.
Men det satte ribban för en själv inför framtida datorbyggen.
Nuförtiden överklockar jag dock ingenting för det är redan snabbt nog och jag föredrar 100% stabilitet framför ynka omärkbar vinning.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

skaffade en extension som gjorde det möjligt att koppla in IBM-PC floppy, löjligt snabba laddningstider (långt snabbare än vad man fick på C=64). Hade ingen vettig 12 V adapter så drev floppy-driven med en bilbatteriladdare

Hm, det påminner mig om när jag gjorde ungefär tvärtom, hade fått slut på bilbatteriet vid mitt studentboende. Inget ovanligt i sig, men den här gången stod jag inte så jag kunde rulla igång bilen. Så jag använde ett AT-nätaggregat för att under natten ladda batteriet så att det med nöd och näppe orkade starta bilen. Hjälpte säkert till att det höll 20C också, och inte -5C vid start. av bilen nästa morgon. Fullständigt galet, men det funkade. Jag är glad inget brann upp. Inget jag kan rekommendera. Tror jag satte nån slags lampa som motstånd, helt korkad var jag inte även om det kändes så då.

Har nyligen satt in en SSD i min Amiga 1200. Det är ju fasligt mycket snabbare än Amigan klarar av, men det funkar, och skänker mig stor tillfredsställelse. Datorn är 30 år, och kör med SSD. *mys*. Mer *mys* än att köra via CF-adapter (vilket jag också har).

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Vad kör du för roligt på din Amiga 1200?
Eller modden är mest för att "man kan"?

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

delid av min 7700k - körde 5ghz stabilt i 1.315v länge. Gjorde om det i höstas och kör sedan dess 4.5ghz i 1.2v

Permalänk
Medlem

Ledsen för necro av tråden, men hittade min gamla laptop nu i veckan:

Fattig student som inte köpte en färdig adapter, gjorde en av två sata-kablar och kartong

Det som syns är alltså änden på en 2.5” sata-disk som blev sekundär efter ssd i primära sloten. Ersatte alltså den medföljande cd/dvd-mackapären