Är mitt 2070 SUPER för varm?

Permalänk
Medlem

Är mitt 2070 SUPER för varm?

Hej,

Jag undrar om detta är vettiga temperaturer för ett 2070 SUPER, den står i ett bra ventilerat chassi och jag har även undervoltat det lite, GPU värmen tycker jag är normal med Memory och Hot Spot värdena? I detta exemplet är inte ens användandet 100% , borde jag vara orolig?

GPU 1.000V

Temp
GPU 74 C
Memory 91.8 C
Hot Spot 91.8 C

Fans ~2587 RPM

Utilization
GPU 89.8%
Memory 32.2%

Permalänk
Medlem

Nån som vet om det är värt att byta ut thermal paste och pads? har ca 10 månader kvar på garantin.

Permalänk
Medlem

Var inte orolig! Men ja det låter lite högt.

Kolla så att fläktarna verkligen snurrar.

Testa ta bort sidopanelen på chassit för att kolla att luftflödet i chassit inte är allt för begränsat.

Testa köra ett stresstest med 100% på fläktarna och se vad tempen blir, om de blir högt då med så kan de ev vara värt att byta kylpasta/kuddar.

Permalänk
Medlem

Precis som ovan säger. Ta bort sidopanelen. Sätt fläktarna på 100% och kör stresstest. Blir det då inte lika varmt är det bara att testa dig fram. Sidopanelen på som orsakar det? Fler fläktar / bättre luftflöde. Om det inte gör någon skillnad får du titta på fläktkurvan och skapa en egen.

Men 92c är inte så farligt för hotspot tbh.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Jag rekommenderar att du kör furmark eller liknande för att belasta till 100% om du inte har något spel som är tillräckligt krävande

Permalänk
Medlem

Vad är det för märke på grafikkortet?
Vet att det har varit vissa märken som snålat med "cooling pads"(Jag är alldeles för trött för att komman på namnet) på vissa kort så att de inte får kontakt ordentligt med heatsinken.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Skrivet av Zorerk:

Vad är det för märke på grafikkortet?
Vet att det har varit vissa märken som snålat med "cooling pads"(Jag är alldeles för trött för att komman på namnet) på vissa kort så att de inte får kontakt ordentligt med heatsinken.

tror du ev tänker på MSI´s 3080 gaming x trio kort med medioker kontakt mot minnena.

2070 korten ska väl generellt ha rätt ok kontakt mot kylflänsen vad jag vet utan adapterplattor och andra bogus lösningar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorerk:

Vad är det för märke på grafikkortet?
Vet att det har varit vissa märken som snålat med "cooling pads"(Jag är alldeles för trött för att komman på namnet) på vissa kort så att de inte får kontakt ordentligt med heatsinken.

ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB DUAL OC EVO, någon som vet dimensionerna på deras thermal pads?

Permalänk
Skrivet av baser:

ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB DUAL OC EVO, någon som vet dimensionerna på deras thermal pads?

svårt att säga. hittade inga bra bilder på hur kylaren ser ut på undersidan för det kortet.

hittade en som ev var rätt kort evo v2 kallades den dock vetinte riktigt vad skillnaden är.

men du kan alltid mäta en av de gamla på något ställe där den inte är ihoptryckt vad de använt för tjocklek från fabriken.

men generellt brukar det väl handla om 1-2mm tjocka typ men kan ev behövas tjockare beror lite på hur kylaren är designad på undersidan.

dock ska jag väl erkänna att jag aldrig bytt pads på något av mina kort.
brukar bara ta de lugnt när jag demonterar kylaren så de inte går sönder och bara dra på lite ny pasta på gpun.

sålänge de inte går sönder brukar de inte behöva bytas utan anpassar sig om de inte kom exakt i samma läge men sanolikheten att de inte skulle göra det är väldigt liten då skruvarna brukar styra det till rätta bra.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows