Bra moderkortstillverkare för Alder Lake

Permalänk
Medlem

Bra moderkortstillverkare för Alder Lake

Det brukar alltid pratas en hel del om vilka moderkort som är bra i vissa serier av processorer, där vissa moderkort ibland har sämre Vrm:s och liknande.
Vad bör man satsa på för tillverkare (och modell) om man tänkt köpa en 12600K?
Har dock ej tänkt att överklocka så egentligen lär väl alla moderkort funka, men t.ex. Gigabyte brukar väl vara rätt crappy?
Är det fortfarande Asus och MSI som gäller? (Gillar dock ej MSI av någon anledning jag inte riktigt kan förklara, känns som dom strular mer än Asus..)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Hedersmedlem

Det går inte att säga så generellt, alla tillverkare har bra modeller och billigare modeller som kanske är sämre om överklockning är ditt mål. Beror på vilken nivå du vill ligga på och hur mycket pengar du vill lägga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det går inte att säga så generellt, alla tillverkare har bra modeller och billigare modeller som kanske är sämre om överklockning är ditt mål. Beror på vilken nivå du vill ligga på och hur mycket pengar du vill lägga.

Precis, därför jag även skrev modell inom parentes.
Jag kommer inte överklocka något, ej heller köra feta grafikkort så jag tror jag kommer hålla mig till B660-kort.
Har hittat ASUS Tuf Gaming B660-plus Wifi D4 som verkar skapligt.
Tänkte para det med en Core I5 12600K.
Yes jag vet att det inte går att överklocka på B660, men jag vill gärna ha e-kärnorna som 12600K har, vilket
vanliga 12600 tyvärr saknar. Annars hade det blivit en 12600.

Någon som har några funderingar kring dessa eller annan input, skriv gärna

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Ta även med i dina beräkningar antal pci-e/usb portar o.s.v. så att även det uppfyller dina krav/önskemål.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Ta även med i dina beräkningar antal pci-e/usb portar o.s.v. så att även det uppfyller dina krav/önskemål.

Jo, det enda jag ska klämma in i denna dator är ett Mellanox ConnectX-3 10Gbps nätverkskort.
Kommer troligen inte ens stoppa i ett annat grafikkort i den, utan köra på UHD 770.
Eventuellt åker ett Nvidia Quadro P2000 in i det.
Skulle USB-portarna ta slut så har jag hubbar, samt även extra instickskort med USB.

Håller på att gå över till Mac för det mesta jag gör framför datorn, men har allt till en pc-dator förutom moderkort och cpu..
(Seasonic GX 750W, 64GB 3600Mhz Corsair RGB-minnen, 2 nvme diskar (Samsung och Kingston),
samt chassi)
Känns dumt att det bara ligger, därav blir det inköp av dessa delar så barnen kan spela lite enklare spel
så som roblox och minecraft typ..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Blir nog ett
ASUS Tuf Gaming H670-pro Wifi D4 Ddr4 S-1700 ATX, d.v.s. H670 istället för B660.
Trodde H670 var sämre än B660, men det var det ju visst inte, utan mer likt Z690..

Edit: Eller ett MSI Pro-a Z690..

Enda skillnaden mellan H670 och Z690 är väl att H670 inte kan klocka? Jag bryr mig inget om klockning, mer än att kunna köra xmp-profilerna på ramminnena..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Men ett Asus TUF Gaming H670-pro Wi-Fi D4 eller MSI Pro-a z690? Vad bör man välja?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk

Du verkar ju ha bra koll på varje komponents för och nackdelar, så kör på det du tycker känns bra.
Jag själv hade valt Z690 alla dagar i veckan, då prisskillnaden inte är markant, skiljer de 700-1000kr kan du börja fundera på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpangoeselite:

Du verkar ju ha bra koll på varje komponents för och nackdelar, så kör på det du tycker känns bra.
Jag själv hade valt Z690 alla dagar i veckan, då prisskillnaden inte är markant, skiljer de 700-1000kr kan du börja fundera på det.

Jo, ju närmare det närmar sig beställning ju mer läser man på. 🙂
Men för mig blir det ett Asus TUF gaming H670. Det kostar samma som MSI pro z690-a men jag har aldrig gillat msi. Har haft några sådana moderkort och jag tycker alltid det varit lite småkonstiga med grafikkortet kopplade till dom. Inte alltid man får bild förrän man är i Windows, måste ibland restera cmos när man bytt grafikkort för jag får ingen bild o.s.v.. Aldrig haft dom problemen med Asus..
Samtidigt har Asuskortet optisk ut vilket är bra samt även ett Wi-Fi-kort. Kan eventuellt vara bra i något läge.
H670 verkar ju som sagt ha allt som Z690 har förutom just överklockningsdelen. Och överklockning har aldrig intresserat mig alls. Dagens processorer är så pass snabba så man behöver inte överklocka. Man förlorar alltid lite stabilitet när man börjar gå över gränserna och jag prioriterar stabilitet framför någon extra procent prestanda.

Angående msi vs asuskortet funderar man ju på varför msi-kortet är så pass mycket billigare än andra z690-kort? Något måste dom ju dragit ner på kvalitetsmässigt? (Förutom att det saknar rgb o sånt då, men det kostar väl inte många spänn)

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SanTeoX:

Jo, ju närmare det närmar sig beställning ju mer läser man på. 🙂
Men för mig blir det ett Asus TUF gaming H670. Det kostar samma som MSI pro z690-a men jag har aldrig gillat msi. Har haft några sådana moderkort och jag tycker alltid det varit lite småkonstiga med grafikkortet kopplade till dom. Inte alltid man får bild förrän man är i Windows, måste ibland restera cmos när man bytt grafikkort för jag får ingen bild o.s.v.. Aldrig haft dom problemen med Asus..
Samtidigt har Asuskortet optisk ut vilket är bra samt även ett Wi-Fi-kort. Kan eventuellt vara bra i något läge.
H670 verkar ju som sagt ha allt som Z690 har förutom just överklockningsdelen. Och överklockning har aldrig intresserat mig alls. Dagens processorer är så pass snabba så man behöver inte överklocka. Man förlorar alltid lite stabilitet när man börjar gå över gränserna och jag prioriterar stabilitet framför någon extra procent prestanda.

Angående msi vs asuskortet funderar man ju på varför msi-kortet är så pass mycket billigare än andra z690-kort? Något måste dom ju dragit ner på kvalitetsmässigt? (Förutom att det saknar rgb o sånt då, men det kostar väl inte många spänn)

Ja du ser, du har ju redan bestämt dig😉
Som sagt det enda du egentligen ”förlorar” är ju överklocknings möjligheterna, som i mitt tycke är värt ganska mycket vid ev försäljning/uppgradering till nästa gen processorer😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpangoeselite:

Ja du ser, du har ju redan bestämt dig😉
Som sagt det enda du egentligen ”förlorar” är ju överklocknings möjligheterna, som i mitt tycke är värt ganska mycket vid ev försäljning/uppgradering till nästa gen processorer😊

Jo där har du en poäng, ett z690 slår väl högre vid eventuell försäljning. Det är ju värt att beakta. Synd att inte Asus har rimligt prissatta z690.. Man får ju kliva upp rätt mycket pengamässigt för att få ett Z690 från Asus. Vill inte ha entry-level modellen Prime som känns lite väl billig.. TUF känns som en bra kompromiss. Köpte Z490 för några år sedan och det var ju ändå lite billigare än vad korten kostar nu. Tror jag gav typ 1900 spänn då, för ett Rog strix Z490.
Nu vill jag mest komma så billigt undan som möjligt då jag ska inhandla en Mac mini så fort en uppdaterad variant släpps 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpangoeselite:

Ja du ser, du har ju redan bestämt dig😉
Som sagt det enda du egentligen ”förlorar” är ju överklocknings möjligheterna, som i mitt tycke är värt ganska mycket vid ev försäljning/uppgradering till nästa gen processorer😊

Velar som ett as tyvärr. Men nu blev det en beställning på ett MSI Pro Z690-A Wifi DDR4.
Det finns i lager och det enda jag förlorar är optisk ut från ljudkortet. Men å andra sidan har jag ett par Klipsch med USB-ingång,
så jag lär inte sakna optisk ut. Och jag får samtidigt alla fördelar med Z690.
Hoppas MSI-kortet levererar...

Kan inte motivera den extra tusenlappen om man skulle köpa ett Asus TUF Z690.. Kan inte se något som är överlägset bättre på asus-kortet. Vet dock inte hur kvaliteten är på komponenterna, men MSI brukar väl hålla skaplig kvalitet.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |