Windows 10 sökfuktion och fördröjning!

Permalänk
Medlem

Windows 10 sökfuktion och fördröjning!

Hejsan!
Uppdaterade Windows 10 för en vecka sen ungefär till 21H2. Efter den uppdateringen så har sökfunktionen i startmenyn försvunnit. Förr kunde jag öppna startmenyn och skriva tex anteckningar, för att snabbt kunna starta upp just anteckningar.

Även fördröjning i vissa program som tex Google Chrome. Trycker på ikonen så dröjer de ca 1-2 sekunder innan fönstret öppnas.
Ganska irriterande.

Klipp:

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Du kan testa att bygga om ditt index i Windows. Du får först gå in på Kontrollpanelen och välja (Indexing Options - vet tyvärr inte vad det heter på svenska), sedan Advanced, och till sist under Troubleshooting väljer du rebuild index. Ursäkta dem vackra raka fina linjerna, inte druckit morgonkaffet än

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cloudstone:

Du kan testa att bygga om ditt index i Windows. Du får först gå in på Kontrollpanelen och välja (Indexing Options - vet tyvärr inte vad det heter på svenska), sedan Advanced, och till sist under Troubleshooting väljer du rebuild index. Ursäkta dem vackra raka fina linjerna, inte druckit morgonkaffet än

https://i.imgur.com/01tI29A.png

Hjälpte inte tyvärr. När jag felsöker får jag fram att "Windows Search fungerar inte".

Står att de är åtgärdat, men fungerar fortfarande inte.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk

Sweclockers är verkligen ett bra ställe. Folk kan ställa frågor och få bra svar (ingen aning om ovan är ett bra svar dock). Medlemmar som engagerar sig och lägger ned tid på att hjälpa andra. Med humor och allt därtill, dvs. he, he, ja vi har överseende med att Cloudstone inte har hunnit dricka sitt morgonkaffe.

Jag vet att detta var off topic.

Väl mött!

Permalänk
Medlem

Testa att stänga av Online search funktionen.

https://www.howtogeek.com/224159/how-to-disable-bing-in-the-w...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Explorer mappen i regedit finns inte under Windows mappen.
"Computer\HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Explorer"

Jag har följande mappar i Windows:
CloudContent
CurrentVersion
DataCollection

Och ingen Explorer under dessa mappar.
Har testat de mesta jag googlat på. Flera youtube klipp som kommer med tips och tricks, men inget fungerar.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Har funderat på att köra in en clean install av Windows 11. Men har inte fått den tillgänglig på Windows update ännu, så vet inte om den rekommenderas till mitt system ännu. Vid de tillfällerna jag testat uppdatera till W11 så får jag min första Black screen of death vid ungefär 67% och W10 återställs.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Har funderat på att köra in en clean install av Windows 11. Men har inte fått den tillgänglig på Windows update ännu, så vet inte om den rekommenderas till mitt system ännu. Vid de tillfällerna jag testat uppdatera till W11 så får jag min första Black screen of death vid ungefär 67% och W10 återställs.

Den rullas ut i typ omgångar på Windows Update, du kan närsomhelst uppgradera till Windows 11 via upgrade assistent eller via clean install

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TaunyTiger:

Hjälpte inte tyvärr. När jag felsöker får jag fram att "Windows Search fungerar inte".

Står att de är åtgärdat, men fungerar fortfarande inte.
https://i.imgur.com/Gsj9POP.png

Och här står ju precis vad som är fel. Felaktiga behörigheter på search-katalogen.
Jag har aldrig haft felet själv, men hittade en del att prova när jag googlade, tex https://geekingup.org/sv/fix-felaktiga-behorigheter-pa-window...

Normalt tycker jag att man ställer till mer problem än nytta när man pillar med rättigheter på Windows systemmappar, men du verkar ju redan vara ganska fast, så varför inte?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Och här står ju precis vad som är fel. Felaktiga behörigheter på search-katalogen.
Jag har aldrig haft felet själv, men hittade en del att prova när jag googlade, tex https://geekingup.org/sv/fix-felaktiga-behorigheter-pa-window...

Normalt tycker jag att man ställer till mer problem än nytta när man pillar med rättigheter på Windows systemmappar, men du verkar ju redan vara ganska fast, så varför inte?

"C:ProgramDataMicrosoftSearch" finns inte. Ska testa fix 2 när jag hinner.

PS. Kul att han använder sökfunktionen i fix2. Jag kan inte söka på Run/kör.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TaunyTiger:

"C:ProgramDataMicrosoftSearch" finns inte. Ska testa fix 2 när jag hinner.

PS. Kul att han använder sökfunktionen i fix2. Jag kan inte söka på Run/kör.

Du ser att det ska in lite \ i sökvägen?
C:\ProgramData\Microsoft\Search

Mappen finns på min dator.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

"C:ProgramDataMicrosoftSearch" finns inte. Ska testa fix 2 när jag hinner.

Gissar att tecken försvunnit. Har inte Windows-dator tillgänglig men ska nog vara:

C:\ProgramData\Microsoft\Search

Med det sagt så hade jag inte ändrat bland rättigheter utan att veta vad jag gör.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ducedo:

Gissar att tecken försvunnit. Har inte Windows-dator tillgänglig men ska nog vara:

C:\ProgramData\Microsoft\Search

Med det sagt så hade jag inte ändrat bland rättigheter utan att veta vad jag gör.

Nej, jag tänker samma, men det ser ut som att sökfunktionen redan är ganska rökt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Explorer mappen i regedit finns inte under Windows mappen.
"Computer\HKEY_CURRENT_USER\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\Explorer"

Jag har följande mappar i Windows:
CloudContent
CurrentVersion
DataCollection

Och ingen Explorer under dessa mappar.
Har testat de mesta jag googlat på. Flera youtube klipp som kommer med tips och tricks, men inget fungerar.
https://www.youtube.com/watch?v=gIxLuGOEj2Y&ab_channel=TaunyT...

Vilken version kör du? Fins en gpo för att stänga av online search helt.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du ser att det ska in lite \ i sökvägen?
C:\ProgramData\Microsoft\Search

Mappen finns på min dator.

Testade de också. Kan iofs hända att jag hade ett "\" mellan program och data också. Får testa när jag kommer hem.

Bara att starta kör med adminrights är ju krångligt. Windows+R funkar inte, via aktivitetshanteraren funkar inte. Finns inte i startmenyn heller, så får söka upp cmd.exe i Windows mappen och starta som admin därifrån antagligen.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Avstängd

Högerklicka på Windowsknappen och välj kommandotolken som administratör, eller PowerShell om du har bytt till det. För att köra saker som admin alltså, själva problemet med sök kan jag inte hjälpa dig med tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Vilken version kör du? Fins en gpo för att stänga av online search helt.

Du menar Windows version?
Windows 10 Pro 21H2 19044.1469

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Är detta något nytt? Sök har varit trasigt efter Windows 7 ungefär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är detta något nytt? Sök har varit trasigt efter Windows 7 ungefär?

Funkat för mig innan 21H2 updaten på Windows 10. Nu kan jag inte heller gå tillbaka eftersom de gått 10 dagar innan jag tog tag i de.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Funkat för mig innan 21H2 updaten på Windows 10. Nu kan jag inte heller gå tillbaka eftersom de gått 10 dagar innan jag tog tag i de.

Testa ändra denna. Do not Allow Web Search.

https://www.ghacks.net/2015/06/23/how-to-disable-web-search-i...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Låter som att en hel del har gått trasigt eller inte blivit installerad korrekt (dvs. saker tagits bort men inte dess nya version har installerats) för att uppgraderingen kanske avbrutits i förtid av någon orsak.

Vet inte om en en win10-installationsdisk uppstartad från USB-sticka i sin reparationsläge kan lappa upp OS:t på de programmen som saknas.

Hur eller hur så bör du kopiera undan allt som är viktigt på disken till en USB-disk eller liknande och vara beredd att installera OS från början - när mycket är trasigt så är det svårlagat då väldigt få komponenter i botten kan göra att mycket inte längre fungerar och det är inte alltid så lätt att finna ut vad om inte reparations-läget på installationsmedian inte hittar det.

Jag skulle tom. säga att det är lämpligt att göra en disk-image av hela disken innan du försöker reparera vidare. Den diskimagen (på annan fysisk disk) kan du ta bort igen när allt fungerar igen och du har alla viktiga filer på plats igen, men tills dess är bra att kunna plocka ut allt som man missade var viktig senare och montera en hel diskimage kan man göra i linux med losetup -P -f diskimages och den vägen får under /dev /loopxx som är då disken partitioner som sedan kan monteras till mappar och man kan sedan hämta data ur denna.

Program som kan göra diskimages är macriumreflect, clonezilla mfl. - obs. i RAW form för att tex senar kunna användas under linux och hela disken från sektor 0 till sektor slut - inte någon egen komprimerad form helst då dessa brukar bara läsa in bitmappen på filsystemet och bara ta dom sektorer som är ibockade där, och det är inte alltid helt lyckat...

Använder man Linux uppstartad på sticka (en uppbotad ubuntu på sticka fungerar ganska bra numera som räddningimage) så använder man 'ddrescue' med logfil om man inte är helt van och 'dd' om man är modig och vet med sig att man inte gör fel så ofta och dubbelkollar på flera sätt alltid innan man trycker ned <enter>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är detta något nytt? Sök har varit trasigt efter Windows 7 ungefär?

Sök fungerar utan anmärkning för mig på alla mina 5 datorer

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Skulle precis installera W11, men vid hårddiskvalet kan jag inte formatera c disken. Uppdatera eller lös in drivrutin. Är de sata drivrutin jag ska ha även om den går via PCI-E? Är en m2 disk.

Edit:
Hittade denna:
"AMD RAID Preinstall Driver
(Note) Windows setup to read from USB thumb drive."
Ska testa den. Nattar barnen nu.

Update:
Nvm. BSOD som vanligt, så laddar hem w10 igen.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2