Skärmen blir svart och fläktarna börjar gå kraftigt

Permalänk
Medlem

Skärmen blir svart och fläktarna börjar gå kraftigt

Hej!

Jag har fått problem med min stationära dator. När jag har haft igång dator ett tag (ca. 20-40 min) så blir skärmen svart och fläktarna börjar att gå jätte snabbt samt att dem börjar låta extremt mycket. Jag har ominstallerat hela datorn och det hjälpte inte. Vet något vad felet kan vara? Hör gärna av er om ni vet vad felet kan bero på eller hur man kan lösa det.

Mvh Måns

Permalänk
Medlem

hur ser temperaturerna ut??, sitter cpu kylarn ordentligt fast?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Menz0:

Hej!

Jag har fått problem med min stationära dator. När jag har haft igång dator ett tag (ca. 20-40 min) så blir skärmen svart och fläktarna börjar att gå jätte snabbt samt att dem börjar låta extremt mycket. Jag har ominstallerat hela datorn och det hjälpte inte. Vet något vad felet kan vara? Hör gärna av er om ni vet vad felet kan bero på eller hur man kan lösa det.

Mvh Måns

För att förtydliga så hände detta idag när jag satt och spela och har aldrig tidigare hänt.

Specsen på datorn lyder
1070 ti
Asus strix Z270H moderkort
Intel i7 7700 k
16 gig ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

hur ser temperaturerna ut??, sitter cpu kylarn ordentligt fast?

Hej, temraturerna ser bra ut men insåg nu när jag startade upp datorn att fläktarna på grafikkortet inte går. Kan tänka mig att det har något med saker att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Menz0:

Hej, temraturerna ser bra ut men insåg nu när jag startade upp datorn att fläktarna på grafikkortet inte går. Kan tänka mig att det har något med saker att göra.

Och nu när skärmen blev svart så drar alltså grafikkortets fläktar igång på full hastighet.

Permalänk

Vad är temperaturerna på CPU och GPU då "det ser bra ut" ?

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem
Skrivet av CaptainRedbeard:

Vad är temperaturerna på CPU och GPU då "det ser bra ut" ?

När datorn bara står på och inget användas så ligger gpu tempen på 47-40 grader och då snurrar alltså inte fläktarna alls på kortet. När jag startar ett spel så kräver det inte lång tid tills att fläktarna på grafikkortet börjar gå för fullt och då tappar datorn kopplingen till skärmen. Vilket gör att jag inte längre kan se tempratueren. CPU tempen ligger konstant på 36 grader.

Permalänk

Temperatur då det failar är vad som är intressant.
Har du lekt med fläktkurvorna ? Låter ju som att kortet inte förstår att slå på fläktarna, överhettar och stängs av

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)