EA missnöjda med Battlefield 2042 – kan bli gratistitel

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av superpwnguin:

Hehe, tro mig jag hade hellre lagt mindre. Men det kostade det, spel plus season pass.
Sen tar det längre tid att utveckla idag, så man kan ju antingen räkna spel eller år, och Battlefield har inte varit aktuellt eller intressant för mig (som ändå räknar mig som ett ganska stort fan) sedan 2015.

Tråkigt är det iallafall, jag vill känna någon slags entusiasm för ett framtida släpp av tex. Bad Company 3. Men som serien ser ut idag kommer jag skippa det också. Trist!

Fick man med extra goodies?

Jag skippade som tur var förhandsbokningen för 2042, som tur var. Förbokade BF3 och B4, möjligen också One & V men osäker..
Steam hade skitspelet på rabatt så det blir ca 320 spänn vilket det är klart mer värt för vilket skick spelet är i men ändå inte helt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minthon:

F2p, är nog något som hade fått mig att testa spelet. Men tycker att om man gör ett p2p spel till f2p, så behöver man kompensera de spelare som köpt spelet redan innan.

Gratis "legendary jultomteskin" som i shoppen går på $60?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D, be quiet! pure rock 2, RTX 4070 Ti Super, Corsair 32GB 6000MHz CL36, Corsair TX850M

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

kanske det men sen börjar cod mer och mer se ut som ett fps barn med fortnite som mamma och pubg som pappa.. ingen kan liksom säga att cod idag är ens i närheten av vad det va på modern warfare 1 och 2 tiden

Kan inte annat än att hålla med. Modern warfare såg bra ut, sen kom black ops med massa enligt mig fula och larviga skins.

Visa signatur

SpelBurk: Asus Z87 PRO/Intel 4770k/ HD7970/ 16 GB Ram/ Samsung 840 pro SSD.
TV-Burk: Asus Z97 Plus/ Intel G3258/ Asus Geforce GTX970 Strix/ Xonar D2/ 8 GB Ram/ Intel SSD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Battlefield har haft sin tid, man tröttnar på att göra samma sak om och om igen. Tiden går vidare.

Håller inte med alls. Snarare att man fortsätter göra förändringar så att Battlefield-känslan man gillade så starkt i 2:an, 3:an och 4:an försvinner mer och mer.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

BF2 pure love. Wake island ftw

Ett av de bästa gamingminnet jag haft är från BF2 Road to Jallalabad där en gruppen pushade ut från spawn killzone som 4 medics 1 support och tog flesta flaggorna flera gånger bakom fienderna... Och av någon anledning tyckte jag om Strike at Karkand också.

BF sen 2142 har väl vart ok men hela tiden dragit hårt mot CoD, unlocks, random death eller dör för någon har spelat 1000h vs dina 10 och känner till vilka hörn som är bäst, vet inte om jag riktigt tycker om det..

Permalänk
Medlem

De har ju totalt tappat vad folk vill ha. Det sista riktigt vettiga var ju BF2 sen har det ju bara rasat...

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BasseBaba:

Det jag kan tyckar är lite snett med spel, framförallt multiplayer, är att folk förväntar sig att ett fullprisspel ska hålla hundra- om inte tusentals timmar.

Gnerellt sett - yes. Pressen på att spel ska hålla så otroligt länge är svår att nå. Iaf utan fillers.
Jag skattar spel högt som vågar gå motströms och skala bort istället för att lägga till utfyllnadsinnehåll för att dryga ut. Firewatch var inte många timmar långt - men en solklar favorit sedan länge helt klart.

Men ja, när det kommer till BFspelen nu för tiden så har de satt sig själva i sitsen lite kan jag tycka. De har valt att låsa mängder av content som man behöver grinda sig till. Sure - mycket blir upplåst bara av att spela spelen. Men att låsa upp uppgraderingar för tanks, flyg, alla klasser och allt det där kräver vanligen ganska många timmar.
Med så lång startsträcka innan man är varm i kläderna uppgraderingsmässigt så ställs bra mycket högre krav på att spelet håller ganska länge.
I gamla 2942 var det bara att hoppa in och köra. Allt var upplåst för alla. Den upplevelsen kräver alltså inte samma investering i tid (utöver investeringen i köp).

Så ja, är multiplayerspel som battlefield byggt på att levla upp och låsa upp under lång tid så blir väl kraven högre på lång hållbarhet. Tycker jag då.

Sedan är jag är nog lite partisk kring den här frågan.
Jag gillar inte riktigt idén på att man i den här typen av multiplayer inte ger alla samma möjligheter/utrustning till alla spelare. Unlocks är älskat av många - men jag ser mest nackdelar med det i battlefield.
Folk siktar på att låsa upp unlocks istället för att jobba mot ett gemensamt mål (ta flaggorna), de som spelat mest och kan spelet bättre får också bättre utrustning än de som spelat mindre vilket är obalanserat i min mening.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Inaktiv

Jag har inte köpt BF2042 men överlag hade jag inte missnöjt mig över atg ha betalat för ett spel som sedan blir gratis. Det är dock viktigt att EA ser till att det var värt det på något annat sätt

Permalänk
Medlem

Väntar fortfarande på ett BF som klår BF2.

Permalänk

Enlisted gratis spel och tusen gånger bättre än floppen BF 2042

Permalänk
Medlem

Är inte battlefield spelen ett klassiskt ea spel såsom Fifa att det släpps ett nytt för varje år med lite ny funktioner för att mjölka så mycket pengar som möjligt. Förstår inte vitsen med att lägga 600kr+ på samma spel varje år.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Avstängd

Ja bara EA kunde fixa sin klient så att det faktiskt går att ladda ner spel så vore ju det en bra början.
Lyckades ladda ner Battlefield 3 som jag redan hade, men de servrarna är döda. När jag skulle ladda ner 2042 så sket det sig totalt, och jag är för evigt fast i verifiering av innehåll.

Permalänk
Medlem

Varför ska jag köpa nuvarande version när det kommer en ny inom kort, om och om igen.
Vad har jag för incitament att bli superbra på BFX när det inom kort byts ut av BFX+1

Känns som dom gör samma misstag som många andra och fläskar på mer mer mer nytt nytt nytt och tror att det ska hålla.

Permalänk
Medlem

Så går det när de släpper samma spel om och om igen. BF har inte varit nyskapande sen Bad Company.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk
Medlem

Det är tråkig läsning. Runt 2012 spelade jag kanske tusen timmar BF3. Fantastiskt spel med fantastiskt omspelningsvärde. Köpte alla DLCs då det gav mycket för pengarna för mig just då.

Förra året tänkte jag prova spela lite spel igen efter nästan ett decennium som ”vuxen”. Tyvärr ingen som spelade BF3 längre. Köpte BF4 för en hundralapp. Samma problem, och verkade som ett sämre spel.

Gav upp och väntar på något annat istället.

Någon mer som saknar Battlefield Heroes för övrigt? 🙂

Permalänk
Medlem

Tur att jag forbokade da som vanligt nar dice slapper nytt lir...
Har nog nastan natt upp till en hel timma speltid sedan slappet.

Har ju knappt spelat spelet. Ska de inte fixa de snart?
Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Kunde jobbat mer på BFV istället. Mer maps, framförallt. 2042 är det fulaste jag sett!

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Gratis eller inte, hjälper ju inte så mycket om spelet ändå är dåligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Så går det när de släpper samma spel om och om igen. BF har inte varit nyskapande sen Bad Company.

Problemet med serien är ju snarare att de INTE tweakar och polerar på det som är bra, utan toppmanagement trycker igenom förändringar som absolut ingen har bett om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceMan(FZ):

Kul! ja solo kanske är tricket för detta lir.

Fråga; vart ser man hur många timmar man spelat?

Origin -> Ditt spel -> höger sida står det: Timmar spelade: 91 timmar, Senast spelat 24:e Januari 2022.

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av FierceBrosnan:

Personligen hoppas jag på både indies och dice själva för till skillnad från cod tycker jag inte riktigt det finns bra alternativ till bf därute just nu. Då tänker jag främst på squadspawn + vehicles + destruction.

Ja asså närmaste just nu är nog just squad som du nämner, alternativt hell let lose, men tyvärr lider båda av samma "problem" med att vara för mycket likt arma då det ändå är just military sim's och inte vanliga fps spel.

Men är ändrar inte hur pass mycket sämre varje spel blir. Liksom har själv inte haft suget av något battlefield alls sen battlefield 4. Eller okej battlefront 2 va fasen ganska kul, men va nog mest för att det är de närmsta efträrträdare till 2142 hitils.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebben:

Så går det när de släpper samma spel om och om igen. BF har inte varit nyskapande sen Bad Company.

Men va. Det stämmer inte alls, du tycker inte BF 1 var "speciellt"?

Problemet är snarare att man skiter i vad spelarna vill ha (...spelarna vill ha samma framgångsrika formula, med ny tillägg), utsn istället tvingar fram förändringar spelarna inte vill ha.

Sedan var ju BF2042 en BR-titel fram till Februari 2020, så det gör nog knappast saken bättre för sitt "Love letter to fans", då fansen aldrig efterfrågat radering av klasser, eller en generisk hero-shooter.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fire_Ice:

Battlefield har haft sin tid, man tröttnar på att göra samma sak om och om igen. Tiden går vidare.

Känner så med i stort sett hela AAA-segmentet. Det är lite som Marvel Cinematic Universe filmerna.
En är kul. Tio så kan man dem utantill. Tjugo till nöds för sällskaps skull. När har man fått nog av massproducerad underhållning som ägnar sig åt att uppfylla befintliga mönster om och om igen? Det är någon slags narkomani, opium för folket.

Det finns ett brett spektrum bland folk som spelar spel, men det är rimligt att gå vidare i livet och göra andra saker än att återupprepa samma underhållningsupplevelse år efter år. Vi har inte oändligt med tid innan döden.

Permalänk
Medlem

Även om spelet blir gratis finns det inget som lockar mig att spela det. Jag hade förebeställt och returnerade det när jag hade möjlighet efter det släppts. Man trodde att de hade lärt sig efter BF V, där vi alla fick vänta på features i lång tid samt hela TTK-katastrofen. Nu har de lyckats att gå bakåt istället för framåt och det vi sitter och väntar på nu är ännu mer basala saker, som exempelvis en scoreboard, möjlighet att välja en server så man kan spela med mer än 3 vänner osv osv.

Det känns som att BF numera inte är självsäkra nog när det kommer till deras produkt. De försöker kopiera andra men är alltid sist på bollen, de försökte med BR för BF V, och BF 2042 är någon mashup av olika influenser och ett steg bort från det som gör BF bra.

Ryktena sade att 2042 skulle vara "BF3 i nytappning", ett sätt att pleasa fansen efter BF V. Om 2042 blir just BF3 i nytappning, då skulle jag kunna tänka mig spela det igen. Men även om de löser alla buggar och prestandaproblem, så står vi fortfarande med ett spel som iaf jag inte är lockad att spela, de måste ändra mer fundamentala saker än så.

Visa signatur

[Deepcool Quadstellar Infinity] [AMD 7800X3D] [Gigabyte RTX 3080 Ti VISION OC 12G] [ASUS TUF GAMING X670E-PLUS] [Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL30 Vengeance RGB] [Samsung 990 Pro 2TB] [Corsair RM850X V2 White] [Phanteks Glacier One 360D30 White] [LG OLED48C2]

Permalänk
Medlem

I videon säger Tom Henderson att det är Portal som det gått rycktes om att släppa gratis, inte hela spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det som behövs för att ge spelet ett nytt liv är NFTs.

Tänker bara på Victor Chaos när jag ser eller hör NFT.

Permalänk
Medlem

Märkligt uttalande måste jag säga. Känns som att EA slänger utvecklarna under bussen när EA är dem som haft all kontroll över situationen till att börja med.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Tänk om de bara hade gjort en välpolarad uppgradering av BF3/BF4. Så många tusen timmar av glädje det kunde ha gett!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Songless:

Tänk om de bara hade gjort en välpolarad uppgradering av BF3/BF4. Så många tusen timmar av glädje det kunde ha gett!

BF4 servrarna är fortfarande väldigt aktiva. Gameplayet har inte blivit sämre med åren heller!

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Så går det när man tar in P12 studios, och andra sidan är inte DiCE samma som för låt oss säga 4-5 år tillbaka, många har lämnat efter 10+ års tjänst tex.
För min del funkar det fint, men stör mig på Bolte och OVP Drone, men så är det i alla spel, alltid ngt som irriterar en.

Battlefield V har sin Type 2a, Battlefield 1 Hellriegel 1915.

Jag stör mig på ovp drone med c5 samt flygplan som kan stanna i luften och man aldrig hinner låsa sikte på när de kör.