Permalänk
Medlem

750W tillräckligt?

Hej,

Jag kommer göra en uppdatering av min burk och jag undrar helt enkelt om mitt agg kommer klara av det eller om jag behöver göra en uppdatering på den med då jag går i tankarna att överklocka både cpu och gpun.

Komponentlistan är följande
Asus Maximus XII Apex, 10900K, Asus strix 1080, 16gb ram, noctua NH-D15 kylare, 2 sata diskar, 3 m.2 diskar och 7 pwm styrda fläktar och EVGA Supernova G2 750W.

Permalänk
Medlem

Ja, det ska räcka utmärkt till de komponenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Ja, det ska räcka utmärkt till de komponenterna.

Det som gör mig osäker är att om jag kör Bequite psu kalkylator så behöver jag minst 800W..

Permalänk
Medlem

Det systemet lär inte ens dra över 500 W med både processor och grafikkort på max, och då menar jag verkligen 100 procent på båda. I ett riktigt krävande spel skulle jag gissa på en snitteffekt kring 350-400 W.

750 W är mer än du behöver. 800 W är ännu ännu mer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Det som gör mig osäker är att om jag kör Bequite psu kalkylator så behöver jag minst 800W..

PSU-kalkylatorer utgår i regel från maxförbrukning av samtliga komponenter samt att ditt nätagg är ett billigt shitty noname. Du har ett stabilt nätaggregat från en seriös tillverkare, så du kan lugnt köra din nya rigg utan problem med god marginal.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Awsmkiid:

Det får inte jag när jag matar in dina komponenter, även om jag tar med "heavilly overclocked" och att du använder USB 3.2 för strömmatning. Även då hamnar jag bara på 727 W.

Sedan är ju frågan hur vettigt det är att överklocka så tungt. Det är väldigt lite i riktig prestanda man vinner på något sådant, det är väl mer om man är tävlingsinriktad inom överklockning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det systemet lär inte ens dra över 500 W med både processor och grafikkort på max, och då menar jag verkligen 100 procent på båda. I ett riktigt krävande spel skulle jag gissa på en snitteffekt kring 350-400 W.

750 W är mer än du behöver. 800 W är ännu ännu mer...

Det låter betryggande att mitt nuvarande agg kan gå några år till innan nästa uppdatering, tack!

Skrivet av pv2b:

Det får inte jag när jag matar in dina komponenter, även om jag tar med "heavilly overclocked" och att du använder USB 3.2 för strömmatning. Även då hamnar jag bara på 727 W.

Sedan är ju frågan hur vettigt det är att överklocka så tungt. Det är väldigt lite i riktig prestanda man vinner på något sådant, det är väl mer om man är tävlingsinriktad inom överklockning?

Min uppfattning är när jag använde kalkylatorn och då kom det upp att agget skulle vara under 97% load på 750W och med den uppfattningen jag har fått gällande nätaggregat är att man helst inte vill vara över 90% load.