Steam och Steam Deck får sömlöst molnsparande

Permalänk
Melding Plague

Steam och Steam Deck får sömlöst molnsparande

I ett blogginlägg meddelar Valve att Steamworks får en utökad funktion för molnsparning av spelfiler mellan enheter.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevlig funktion! Ser sjukt mycket fram emot att få hem min Steam Deck.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Ness:

Trevlig funktion! Ser sjukt mycket fram emot att få hem min Steam Deck.

Förstår det!

Jag hoppas det kan bli en smidig grej om man skulle skaffa sig en typ TV-bänksdator av något slag med Steam OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Förstår det!

Jag hoppas det kan bli en smidig grej om man skulle skaffa sig en typ TV-bänksdator av något slag med Steam OS.

Får hoppas det!

Älskar funktionen att jag kan spela witcher 3 på min dator för att sedan hoppa över till switchen och fortsätta där. Hade fler spel fungerat så hade jag definitivt varit mer benägen att spela dem.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Hoppas detta blir en lyckad produkt och innebär en utveckling på bärbarfronten. Gillar verkligen formatet, även om jag nog föredrar att spela på mina fläskigare enheter idag.

Visa signatur

Fractal Design Define 7 | Asus ROG Strix B550-F Gaming | Ryzen 7 5800X3D | Dark Rock Pro 4 |16GB G Skill DDR4 @ 3200Mhz | Samsung 970 EVO Plus 1TB NVMe | Asus Rog Strix RTX 3080 OC | Corsair RM750X | AW3423DW

Nintendo Switch Oled TotK-edition | Playstation 5 SE | PSVR2 | LG OLED B9 65''

Permalänk

Taskig skärm, dålig batteritid, hög vikt och osäkerhet kring vilka spel som får ett vettigt stöd är anledning nog att vänta en generation eller två.

Hoppas verkligen att det tar sig då jag gillar formatet, men hårdvaran imponerar inte i dagsläget.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Taskig skärm, dålig batteritid, hög vikt och osäkerhet kring vilka spel som får ett vettigt stöd är anledning nog att vänta en generation eller två.

Hoppas verkligen att det tar sig då jag gillar formatet, men hårdvaran imponerar inte i dagsläget.

Jag ser det mer som ett smidigt format att lira 3+ år gamla spel i soffan, framförallt single player. Denna formfaktor kommer ’aldrig’ duga till senaste trippel-a med alla funktioner påslagna

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Taskig skärm, dålig batteritid, hög vikt och osäkerhet kring vilka spel som får ett vettigt stöd är anledning nog att vänta en generation eller två.

Hoppas verkligen att det tar sig då jag gillar formatet, men hårdvaran imponerar inte i dagsläget.

Kan hålla med om att det vore nice med en OLED-skärm.
Men annars tycker jag hårdvaran imponerar om man jämför med konkurrenterna. Både pris/prestanda och själva enheten i sig, för att inte tala om SteamOS. Ganska imponerande att slå ut all konkurrens med sin första produkt i segmentet.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Skrivet av medbor:

Jag ser det mer som ett smidigt format att lira 3+ år gamla spel i soffan, framförallt single player. Denna formfaktor kommer ’aldrig’ duga till senaste trippel-a med alla funktioner påslagna

Ja risken är att det blir en indie-konsol, men nästan dubbelt så tung som Switch och 720p år 2022 är väl inte direkt något man hoppar högt över.

Krävs lite kärlek från utvecklarna för att kunna läsa text på en så pass lågupplöst skärm och frågan är hur många spel som kommer få den omtanken 3 år senare.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem

Har inte så mycket koll men kan man spela FPS smidigt från soffan?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Taskig skärm, dålig batteritid, hög vikt och osäkerhet kring vilka spel som får ett vettigt stöd är anledning nog att vänta en generation eller två.

Hoppas verkligen att det tar sig då jag gillar formatet, men hårdvaran imponerar inte i dagsläget.

Jag tror du glömmer hur imponerande hårdvaran är för priset.
Liknande produkter kostar ju 10000 kr+ och verkar ändå inte riktigt nå upp till samma nivå. Steamdeck är väl den första handhållna som kör RDNA2 till exempel.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Skrivet av Raynstorm:

Jag tror du glömmer hur imponerande hårdvaran är för priset.
Liknande produkter kostar ju 10000 kr+ och verkar ändå inte riktigt nå upp till samma nivå. Steamdeck är väl den första handhållna som kör RDNA2 till exempel.

Hårdvaran är inte imponerande för priset, men kan hålla med om att prestandan är det. Problemet är att den inte är i paritet med resten av enheten. Hade föredragit sämre prestanda, lägre vikt och bättre skärm. Som sagt så kommer AAA-titlar ändå inte vara enhetens styrka, hade jag kunnat spela igenom mitt Steam-bibliotek utan att behöva skaffa glasögon och få kramp i underarmarna så hade jag varit nöjd.

Nu känns det som om Steam förväntar sig att den ska användas handhållet i nödfall men att den trivs bäst som en dockad enhet.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av in a bodybag:

Ja risken är att det blir en indie-konsol, men nästan dubbelt så tung som Switch och 720p år 2022 är väl inte direkt något man hoppar högt över.

Krävs lite kärlek från utvecklarna för att kunna läsa text på en så pass lågupplöst skärm och frågan är hur många spel som kommer få den omtanken 3 år senare.

720 på den storleken på skärm ser jag som en helt ok tradeoff med tanke på renderingskapaciteten som finns tillgänglig.

Men det där med text ja. Det här kan nog ge en del problem. Alltså att den blir rätt så liten.

Vi får väl se vad som erbjuds nör konsolerna börjar komma ut.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Ja risken är att det blir en indie-konsol, men nästan dubbelt så tung som Switch och 720p år 2022 är väl inte direkt något man hoppar högt över.

Krävs lite kärlek från utvecklarna för att kunna läsa text på en så pass lågupplöst skärm och frågan är hur många spel som kommer få den omtanken 3 år senare.

800p (1280x800), men jag förstår vad du menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Hårdvaran är inte imponerande för priset, men kan hålla med om att prestandan är det. Problemet är att den inte är i paritet med resten av enheten. Hade föredragit sämre prestanda, lägre vikt och bättre skärm. Som sagt så kommer AAA-titlar ändå inte vara enhetens styrka, hade jag kunnat spela igenom mitt Steam-bibliotek utan att behöva skaffa glasögon och få kramp i underarmarna så hade jag varit nöjd.

Nu känns det som om Steam förväntar sig att den ska användas handhållet i nödfall men att den trivs bäst som en dockad enhet.

Där håller jag inte alls med. Tycker absolut man får ett bra pris för hårdvaran.

720p är det enda rätta på en handhållen konsol med tanke på prestandan du har att jobba med på en sån liten enhet.

Problemet däremot blir som du säger att text osv blir väldigt smått då spelen inte är utvecklade för en sån liten skärm, i motsats till Switch. Men en skärm på 1080p till exempel hade ju bara gjort detta fenomen ännu värre. Och knappast något Valve kan göra mycket åt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Krävs lite kärlek från utvecklarna för att kunna läsa text på en så pass lågupplöst skärm och frågan är hur många spel som kommer få den omtanken 3 år senare.

Text måste i alla fall vara läsbar för att Valve ska certifiera ett spel som "Verified", och det är nog tyvärr det bästa de kan göra. För liten text är ju ett problem även i vissa Switch-spel, och då pratar vi om spel som utvecklaren aktivt valt att lansera på Switch. Problemet lär bli större på Deck eftersom den kan köra redan existerande spel utan att utvecklaren är involverad.

Permalänk

Nintendo Switch hade 720p vid release, nu får vi alltså 800p (tack för rättning @medbor) fem år senare.

1080p är vad jag anser det minsta man kan förvänta sig av en bärbar enhet 2022, som sagt bättre att få något sämre prestanda men kunna spela betydligt fler spel, även om det inte är de allra senaste.

Ska bli kul att testa den, hoppas den säljer bra så en eventuell uppdatering kommer.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Testpilot
Skrivet av in a bodybag:

Ja risken är att det blir en indie-konsol, men nästan dubbelt så tung som Switch och 720p år 2022 är väl inte direkt något man hoppar högt över.

Krävs lite kärlek från utvecklarna för att kunna läsa text på en så pass lågupplöst skärm och frågan är hur många spel som kommer få den omtanken 3 år senare.

LinusTechTips testade senaste AYANEO Pro nyligen, en konsol med över dubbla priset gentemot högsta klassen av Steam Deck. Den verkade klara alla dagens AAA-spel som Forza Horizon 5 och liknande titlar med varierande resultat. Dock samtliga spelbara, med allt från 30 till 60 FPS beroende på inställningar som användes.

Då ska det tilläggas att utöver priset används en Ryzen 4800U med dess iGPU i AYANEO Pro. Jag har därmed stor tillit att Steam Deck med RDNA2 kommer vara ytterst kompetent för 720p-spelande. Om inte Steam OS får stödet som önskas, då går det som sagt alltid att installera Windows på den. Detta är något Valve hamrat sedan de visade upp konsolen – Det är bara en PC i annat format.

Om vi ska bygga ännu mer på det hela: I samma video med AYANEO testade de även att emulera Nintendo Switch, där spelades Breath of the Wild med bättre bibehållen bilduppdateringsfrekvens än hos Switch. Med andra ord kan Steam Deck mer eller mindre ersätta en switch för singleplayer-spelande i alla fall.

Personligen inväntar jag min Steam Deck med spänning. Nu kommer jag inte sitta och spela God of War eller Elden Ring på min enhet förmodligen. Utan det blir som tidigare nämnt äldre RPG:s jag inte lirat än, bilspel väl kopplat till TV:n och andra lite mer lugnare titlar jag inte behöver ha mus & tangentbord till (framförallt JRPG:s). Och såklart kommer jag även testa att emulera på konsolen också, vilket jag är rätt säker på att den kommer klara gallant, baserat på vad andra handheld-PC:s som finns ute redan klarar

EDIT:
Gällande upplösning anser jag att 720p/800p är fullgott på en sådan liten skärmyta. 1080p medför inte något nämnvärt i det flesta spelen. Det bidrar bara till märkbart försämrad prestanda och batteritid. Sedan går det alltid att koppla en extern skärm om man verkligen vill ha lite större text för de spelen som kräver det, samt högre upplösning i allmänhet för den delen.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

Nintendo Switch hade 720p vid release, nu får vi alltså 800p (tack för rättning @medbor) fem år senare.

1080p är vad jag anser det minsta man kan förvänta sig av en bärbar enhet 2022, som sagt bättre att få något sämre prestanda men kunna spela betydligt fler spel, även om det inte är de allra senaste.

Ska bli kul att testa den, hoppas den säljer bra så en eventuell uppdatering kommer.

1080p kräver ungefär dubbla prestandan, men med uppskalning hade det kunnat fungera. Egentligen vill man ju ha jättehögupplöst skärm och köra FSR eller liknande från den upplösningen som prestandan tillåter. Men jag tror skärmen räcker helt okej

Permalänk
Medlem
Skrivet av in a bodybag:

1080p är vad jag anser det minsta man kan förvänta sig av en bärbar enhet 2022, som sagt bättre att få något sämre prestanda men kunna spela betydligt fler spel, även om det inte är de allra senaste.

Jag tror DPI är ett bättre fokus är upplösning. 800p på en sådan liten skärm är reko mycket.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk

Deck må väga mer än Switch men alla förhandsintryck jag läst säger att Deck är mer ergonomisk. Ingen överraskning då greppet har en faktisk kurvatur och knapparna verkar hålla betydligt högre kvalité med storlek och layout för vuxna händer. Ska bli kul med en handhållen platform faktiskt inriktad mot vuxna.

Permalänk
Medlem

Grymt! Tänkte på detta bara här om dagen. Det möjliggör precis det användningssätt som gjorde att jag förhandsbokade en till att börja med.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig om man ska köpa så är det den med glas skärm som gäller, men fan 7K för en handheld och kan inte komma på när man ska använda den ist för riktig speldator. Om man inte pendlar 1-2h varje dag kanske

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ned:

Kan tänka mig om man ska köpa så är det den med glas skärm som gäller, men fan 7K för en handheld och kan inte komma på när man ska använda den ist för riktig speldator. Om man inte pendlar 1-2h varje dag kanske

Blir ju högst individuellt om det är värt prislappen eller inte i slutändan!

Personligen är jag taggad på att slöa i soffan, reclinefotöljen eller rent av sängen och ändå kunna få in lite speltid – Bespara den arma och förslitna ryggen en aning

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >