Permalänk
Medlem

Trasigt 6800?

Hej!

Jag har ett XFX 6800 som vägrar ge mig bild. Det är helt svart hela vägen till datorn har bootat klart och skärmen säger "ingen signal". Kortet i sig startar och fläktarna går. Sätter jag i ytterligare ett grafikkort, så att jag kommer in i windows, hittar jag mitt Radeon i enhetshanteraren. Däremot med en felkod (43).

Jag har:

  • Testat kortet i 3 riggar, samma resultat i alla.

  • Testat med kraftigare PSU.

  • Försökt flasha om bios, men det står att aktuell bios redan finns på kortet.

  • Testat alla portar, DP och HDMI.

  • Ändrat PCIe-porten till GEN4 istället för Auto i bios.

  • Jag kan inte se några fysiska skador på kortet.

Är det soptunnan som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krucks:

Hej!

Jag har ett XFX 6800 som vägrar ge mig bild. Det är helt svart hela vägen till datorn har bootat klart och skärmen säger "ingen signal". Kortet i sig startar och fläktarna går. Sätter jag i ytterligare ett grafikkort, så att jag kommer in i windows, hittar jag mitt Radeon i enhetshanteraren. Däremot med en felkod (43).

Jag har:

  • Testat kortet i 3 riggar, samma resultat i alla.

  • Testat med kraftigare PSU.

  • Försökt flasha om bios, men det står att aktuell bios redan finns på kortet.

  • Testat alla portar, DP och HDMI.

  • Ändrat PCIe-porten till GEN4 istället för Auto i bios.

  • Jag kan inte se några fysiska skador på kortet.

Är det soptunnan som gäller?

Låter ju onekligen som att det är strul med kortet om du har provat med andra datorer och det är samma fel.

Är det ett HD6800 eller är det RXserien du har? Är det RXserien så är det väll bara att lämna in det för garanti?

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Låter ju onekligen som att det är strul med kortet om du har provat med andra datorer och det är samma fel.

Är det ett HD6800 eller är det RXserien du har? Är det RXserien så är det väll bara att lämna in det för garanti?

Det är ett RX. Yes, jag får väl skicka in det. Lär väl ta en halv evighet att få tillbaka det bara, så det hade varit skönt om det fanns en lösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krucks:

Hej!

Jag har ett XFX 6800 som vägrar ge mig bild. Det är helt svart hela vägen till datorn har bootat klart och skärmen säger "ingen signal". Kortet i sig startar och fläktarna går. Sätter jag i ytterligare ett grafikkort, så att jag kommer in i windows, hittar jag mitt Radeon i enhetshanteraren. Däremot med en felkod (43).

Jag har:

  • Testat kortet i 3 riggar, samma resultat i alla.

  • Testat med kraftigare PSU.

  • Försökt flasha om bios, men det står att aktuell bios redan finns på kortet.

  • Testat alla portar, DP och HDMI.

  • Ändrat PCIe-porten till GEN4 istället för Auto i bios.

  • Jag kan inte se några fysiska skador på kortet.

Är det soptunnan som gäller?

Är du den enda ägaren till kortet, eller har du köpt det begagnat?
Min tanke om det är begagnat att den tidigare ägaren har gjort något med biosen så den har blivit korrupt.
Får du bild inne i biosen på ditt grafikkort ?
Har du dual bios på kortet, om så testat båda?

Permalänk
Medlem

Jag har köpt det begagnat.
Jag får tyvärr inte någon bild i bios med det kortet och jag har testat båda bios-inställningarna med den mekaniska switchen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krucks:

Jag har köpt det begagnat.
Jag får tyvärr inte någon bild i bios med det kortet och jag har testat båda bios-inställningarna med den mekaniska switchen.

Har det funkat förut för dig?
Kunde inte riktigt se det nånstans. Tänkte mest så du inte köpt det i tron det funka men var trasigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krucks:

Jag har köpt det begagnat.
Jag får tyvärr inte någon bild i bios med det kortet och jag har testat båda bios-inställningarna med den mekaniska switchen.

Har det fungerat för dig innan, eller var det problem direkt med det?
Vad säger GPU-Z om kortet, hittas det och hur ser det ut med hårdvaran där som minne och bios?
Kanske detta hjälper dig, nu är detta ett Sapphire kort som har problem, men troligen så borde det kunna användas på ditt kort också förutsatt att du hittar rätt bios för ditt kort.
https://www.techpowerup.com/forums/threads/unbricking-a-brick...

Permalänk

testat kortet i en annan dator?

verkade vara ett vanligt fel på korten om man googlade men verkade som att det i många fall fungerade om man monterade det i en annan dator.

så RMA till tillverkaren kan mycket väl resultera i en fet räkning och ett kort som de inte gjort något med.

de trådar jag hittade rekommenderade cmos reset, drivrutins ominstallation, windows ominstallation som första steg i ledet.

och har du oturen och har ett biosmoddat kort från tidigare ägare som någon ovan var inne på så gäller inte garantin pga det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Several users reported that error code 43 appeared because their graphics card wasn't properly connected. According to users, the PCI-E 6 pin cable wasn't firmly connected, and that caused this issue to appear. To fix this problem, open your computer case and make sure that your graphics card is properly connected.

Kolla så det inte är ngt som är trasigt inne i PCI-E porten.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Tack ska ni ha! Jag ska testa era tips när jag kommer hem. Andra kort verkar funka i porten, så det bör inte vara något knas med den.
Kortet har varit "dött" sen jag köpte det. Så jag är väl lurad, eller så har något hänt i frakten. Lutar åt det förstnämnda dock.

GPUZ hittar kortet och all info finns där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krucks:

Tack ska ni ha! Jag ska testa era tips när jag kommer hem. Andra kort verkar funka i porten, så det bör inte vara något knas med den.
Kortet har varit "dött" sen jag köpte det. Så jag är väl lurad, eller så har något hänt i frakten. Lutar åt det förstnämnda dock.

GPUZ hittar kortet och all info finns där.

Jag menar PCI-E strömporten som sitter på grafikkortet (där du fäster PCI-E ström från PSU in i GPU)

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Jag menar PCI-E strömporten som sitter på grafikkortet (där du fäster PCI-E ström från PSU in i GPU)

Jaha, ursäkta! Jag ska kika på det också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Jag menar PCI-E strömporten som sitter på grafikkortet (där du fäster PCI-E ström från PSU in i GPU)

Skrivet av Krucks:

Jaha, ursäkta! Jag ska kika på det också

Som Quim skrev kolla kablarna där, vad jag kan se på vissa utav XFX kort så ska det även finnas dioder vid kontakterna som lyser beroende på om man har kopplat rätt/eller att kortet inte får ström som det ska.

Permalänk
Medlem

Vad har du för nätaggregat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Vad har du för nätaggregat?

Jag har testat med NZXT C850 och Corsair RM750X.

Permalänk
Skrivet av Krucks:

Jag har testat med NZXT C850 och Corsair RM750X.

se också till att du har 2 kablar från nätagget med 1st 8 pin kontakt på varje och unte använder någon form av Ykoppling på kontakten till 2 st 8 pin kontakter för inte garanterat att en 8 pin kabel från nätagget har tillräckligt med kapasitet att leverera strömmen som behövs via en kabel.

dock borde det fungera utan last när kortet knappt drar något öht men man vet aldrig.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

se också till att du har 2 kablar från nätagget med 1st 8 pin kontakt på varje och unte använder någon form av Ykoppling på kontakten till 2 st 8 pin kontakter för inte garanterat att en 8 pin kabel från nätagget har tillräckligt med kapasitet att leverera strömmen som behövs via en kabel.

dock borde det fungera utan last när kortet knappt drar något öht men man vet aldrig.

Yes, jag har faktiskt testat på det sättet också. No dice

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krucks:

Tack ska ni ha! Jag ska testa era tips när jag kommer hem. Andra kort verkar funka i porten, så det bör inte vara något knas med den.
Kortet har varit "dött" sen jag köpte det. Så jag är väl lurad, eller så har något hänt i frakten. Lutar åt det förstnämnda dock.

GPUZ hittar kortet och all info finns där.

Har du provat kontakta säljaren?
Tänkte du betalade nog en del för det ändå

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att publicera en bild på hur det ser ut i GPU-Z?

Permalänk
Medlem

Hmm, så här ser det ut nu. Windows menar på att enheten funkar. Ingen kod 43. Det är inte sant, den funkar inte alls.
GPUZ visar ingen info för GPU Clock osv...

Jag kan heller inte se att det skulle vara något bekymmer med strömkontakten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krucks:

https://www.udrop.com/file/6iJr/Swec.png

Hmm, så här ser det ut nu. Windows menar på att enheten funkar. Ingen kod 43. Det är inte sant, den funkar inte alls.
GPUZ visar ingen info för GPU Clock osv...

Jag kan heller inte se att det skulle vara något bekymmer med strömkontakten.

vad har du för moderkort och cpu? har du nya AMD så kan det vara pci-e versionen som strular så prova sätt den på 4.0 och 3.0 manuellt.

Edit. såg att du provat med 4.0 men har du även provat 3.0 ? Samt har du senaste bios till moderkortet ?

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krucks:

GPUZ visar ingen info för GPU Clock osv...

Kan du testa att belasta kortet med något (utan att det kortet ska ge bild dvs). Va händer om du assignar en applikation till att använda det grafikkortet specifikt i windows?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krucks:

https://www.udrop.com/file/6iJr/Swec.png

Hmm, så här ser det ut nu. Windows menar på att enheten funkar. Ingen kod 43. Det är inte sant, den funkar inte alls.
GPUZ visar ingen info för GPU Clock osv...

Jag kan heller inte se att det skulle vara något bekymmer med strömkontakten.

När jag kollar på Gpu-z bilden så är det som att den förra ägaren har försökt flasha om med en XT bios.
Jag kan ha fel, men det ser skumt ut när det saknas en del värden där.
Techpowerups sida med bios för XFX 6800 XT
Har denna versionen som din visar.
020.001.000.044.000000
https://www.techpowerup.com/vgabios/?architecture=&manufactur...

XFX 6800 har denna versionen
020.001.000.043.000000
https://www.techpowerup.com/vgabios/?architecture=&manufactur...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Kan du testa att belasta kortet med något (utan att det kortet ska ge bild dvs). Va händer om du assignar en applikation till att använda det grafikkortet specifikt i windows?

Testar jag till exempel FurMark så är värdena "0" på det kortet bara. Medan "GPU 1" (RTX 3070) visar korrekta värden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

När jag kollar på Gpu-z bilden så är det som att den förra ägaren har försökt flasha om med en XT bios.
Jag kan ha fel, men det ser skumt ut när det saknas en del värden där.
Techpowerups sida med bios för XFX 6800 XT
Har denna versionen som din visar.
020.001.000.044.000000
https://www.techpowerup.com/vgabios/?architecture=&manufactur...

XFX 6800 har denna versionen
020.001.000.043.000000
https://www.techpowerup.com/vgabios/?architecture=&manufactur...

Ok, jag verkar inte kunna flasha in den korrekta versionen iallafall. Den säger "subsystemIDs mismatch" då. Går det göra en återställning tro?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krucks:

Ok, jag verkar inte kunna flasha in den korrekta versionen iallafall. Den säger "subsystemIDs mismatch" då. Går det göra en återställning tro?

Du kan behöva flasha utanför windows om inte en "force" fungerar. Har dålig koll på exakt vad som gäller för bios flashning av AMD med nyare generationer dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Du kan behöva flasha utanför windows om inte en "force" fungerar. Har dålig koll på exakt vad som gäller för bios flashning av AMD med nyare generationer dock.

Okej, tack! Jag ska googla runt lite. Det får bli mitt sista försök, sen är det inte värt mer tid.

Permalänk
Medlem

Som Bizzro säger så är det nog en force flashing som behövs för att inte programmet ska avbryta i förtid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krucks:

Okej, tack! Jag ska googla runt lite. Det får bli mitt sista försök, sen är det inte värt mer tid.

Du kan kolla på denna guiden och se om du kan få hjälp med force flashing.
Nu är denna för 5600xt, men jag skulle tro att principen är den samma.
https://www.gamersnexus.net/guides/3550-guide-how-to-flash-am...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

Du kan kolla på denna guiden och se om du kan få hjälp med force flashing.
Nu är denna för 5600xt, men jag skulle tro att principen är den samma.
https://www.gamersnexus.net/guides/3550-guide-how-to-flash-am...

Tusen tack!
Ska kika på det när jag blir kry. Jag börjar känna mig kass efter dos 3…