Permalänk
Medlem

Skadad i7 7700K

Finns det någon som kan analysera min i7 7700K för fel samt åtgärda felet? Fungerade inte efter posttransport.

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt SweClockers regler är det inte tillåtet att skapa trådar där man ber någon utföra en tjänst. §3.4.
Däremot kan vi hjälpa dig att hjälpa dig själv.

Är det bara CPU'n som är trasig? I så fall går det nog inte att åtgärda.
Är det en hel dator som transporterats är det en annan femma. Vad får du i så fall för symptom? Hur vet du att den är trasig?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

trasig i7 7700K

Jag ber inte någon om att utföra en tjänst, jag söker tips/kunskap om det går/verkstad som kan detta. Jag sålde den via Tradera och när den kom fram så var luftpåsen som höll den på plats (en liten ask med plats för en påse + cpu) sprängd så cpu`n hade skakats omkring i sin plastbehållare under transporten och fungerade ej. För det är väl inte ekonomiskt försvarbart att skicka den till Intel om dom ens gör sånt.

Permalänk

Nej, ingen reparerar processorer om det är vad du frågar ?

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 3080 10Gb,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Helios 300 (i7-10870H,RTX 3060 6Gb, 16Gb DDR4)

Permalänk
Medlem

Måste vara någon av komponenterna på undersidan som slitits av i så fall. Blir svårt att åtgärda.

Har du dubbelkollat att det är samma serienummer på processorn som du fått tillbaks från köparen?
Bara så att det inte är köparen som skickat tillbaks en defekt processor, behållt din fungerande, och hävdat att den skadats under frakt.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Skada i7 770K

Nej, skrev faktiskt inte upp numret då nåt sånt kunde jag inte tro skulle hända, samt att min konversation med köparen har varit bra så nej det tror jag inte på. Får reklamera hos PostNord för transportskada! Får se hur det går. Tack för trådsvaren.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hgw_46:

Nej, skrev faktiskt inte upp numret då nåt sånt kunde jag inte tro skulle hända, samt att min konversation med köparen har varit bra så nej det tror jag inte på. Får reklamera hos PostNord för transportskada! Får se hur det går. Tack för trådsvaren.

Fanns det inga synliga skador utanpå paketet som påpekades redan när man hämtade ut det så är det du som packat dåligt. Ingen mening att reklamera. Du är ansvarig för att innehållet i ditt paket packas bra.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Du har nog tyvärr blivit blåst, skickat en fungerande produkt men fått en defekt tillbaka.
Sen kommer du nog inte få ett ruttet korvöre av Postnord, om du inte köpt en extra försäkring så får du ingen ersättning och försäkringen gäller inte begagnade produkter vad jag vet

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem

Du har nog blivit scammad, det är inte helt ovanligt att folk köper Intel processorer och byter ut IHSen (Metallen på toppen av processorn..).. så för blotta ögat så kanske allt stämmer (Diverse nummer, vilken processor det är osv..) medan själva chippet är antingen en defekt 7700k i det här fallet eller en helt annan Intel processor.

Intels processorer sen 3000 fram till 8000 serien (Socket 11xx) har inte fastlödda IHS, utan det är kylpasta mellan den och själva chippet. Dessa går alltså att delidda rätt lätt jämfört med de som är fastlödda, vilket också är en risk för att man skadar processorn.
Det är därför inte helt ovanligt att man blir lurad på just dessa processorer.

Det är ganska ovanligt att en processor fysiskt går sönder om inte det finns synliga skador, t.ex små komponenter som har lossnat eller att processorn har blivit en aning böjd..

Permalänk
Medlem

Skadad i7 7700K

Nja, scammad har jag inte blivit att jag ens undersöker möjligheterna beror på att mottagaren åkte till Finland i en månad och jag fick övertala honom att returnera processorn. Samt att det är han som står risken eftersom min beskrivning av processorn vid köpet stämmer vid mottagandet. Så håller jag på Traderas regel behöver jag inte betala tillbaka något. Nu är jag inte sådan så om inte PostNord fungerar så tänker jag erbjuda köparen att vi halverar förlusten.