Ultrawide och usb-c hub problem med upplösningar

Permalänk
Medlem

Ultrawide och usb-c hub problem med upplösningar

God morgon.

Jag sitter och har gjort så i ett par timmar och kliar mig i huvudet över faktumet att jag inte verkar kunna hitta någon usb-c hub på marknaden som fungerar eller uppfyller mina önskemål.

jag vill helt enkelt koppla en bärbar dator (en i taget åtminstone) till en extern skärm 21:9 via HDMI.

Jag hade först en variant från Satechi och då funkade det som jag önskar med signal och fick ut 21:9 men på den var det något vajsing som gjorde att ethernet droppade hela tiden.

returnerade den och köpte mig en variant från Unisynk istället, där funkar ethernet och alla andra portar jag vill ha, MEN här får jag inte ut någon 21:9 signal "Hubben är optimerad för två FullHD(1920*1080p) skärmar eller två 4K(3840*2160p) skärmar." står det på tillverkarens hemsida, ska man tolka det som att den bara hanterar 16:9 signal och upplösningar?

finns det någon workaround till problemet?

när jag kopplar samma skärm med samma kabel direkt till datorns HDMI så får jag ut rätt upplösning med en gång.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Bildförhållandet spelar nog mindre roll än vad det totala mängden pixlar gör. Är det en 5120x1440-skärm du har? Min Samsung G9 strulade lite med min delldocka, så jag körde usb-c direkt från datorn till skärmens DP-in istället.

Vad kör du för kablar? Vad försöker du köra för upplösning och uppdateringsfrekvens? Det är modigt att anta att billiga dockningsstationer för några hundringar klarar t.ex. 5120x1440@240hz.

Permalänk
Medlem

Yes, hubbar och adaptrar verkar ha problem när upplösningen blir bredare än 4K. Det krävs ju de senaste varianterna av DP och HDMI för att få det att fungera, och på adaptrar/hubbar är det oftast bara kontakten som håller standarden, medan resten av kabelverket inte klarar bandbredden i signalen.

Jag har köpt adaptrar för tusentalskronor från olika butiker och försökt få det att fungera med min mac vilket lett till att jag kör externt grafikkort nu

En renodlad USB-C -> DP kabel verkar va det enda som fungerar, men då får jag fortfarande inte 100-120hz, max 60hz från min mac. Det enda som ger 100hz signal från grafikkortet är att köra just extern docka med DP->DP

Permalänk
Medlem

det är en bärbar som jag flyttar på ofta som används, därav vill jag bara kunna dra ur usb c kabeln och dra.

inte hålla på med flera st, det är dessutom inte så "fint" att ha massa sladdar kors och tvärs på skrivbordet.

just den hubben jag kopplade in igår har faktiskt en usb-c IN som det står monitor vid, så en teori är att jag kan köra en DP till usb c till den då kanske?

det är som sagt kontor huvudsakligen, så några 120 eller 144hz osv är inte intressant, 60hz och att jag får ut mina 3440 x 1440 är kraven, utan massa kablar överallt.

Permalänk
Medlem

Är det en Thinkpad så rekommenderar jag deras TB-dockor. Har du en Dell så köp deras dockor med stöd för tillräckligt höga upplösningar. Och så vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Är det en Thinkpad så rekommenderar jag deras TB-dockor. Har du en Dell så köp deras dockor med stöd för tillräckligt höga upplösningar. Och så vidare.

"kruxet" är att jag vill att setupen ska fungera med både en HP och en DELL, både jobbdator för outlook osv och Dell för redigering m.m..

testade ett annat alternativ, Displayport till usb-c, det gav ingen bild alls.

får forska vidare på marknaden. NÅGOT måste ju finnas och fungera som jag önskar.

Permalänk
Medlem

@Pimmen85
Denna kör jag för min laptop in till min UltraWide med 3440x1440, fungerar kanon.UGREEN 5in1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimmen85:

"kruxet" är att jag vill att setupen ska fungera med både en HP och en DELL, både jobbdator för outlook osv och Dell för redigering m.m..

testade ett annat alternativ, Displayport till usb-c, det gav ingen bild alls.

får forska vidare på marknaden. NÅGOT måste ju finnas och fungera som jag önskar.

Vi hade Dell tidigare på jobbet och Thinkpad nu. Dell dockorna var lite problematiska för de fanns varianter som inte kunde hantera tre skärmar eller så, vilka förstås var de som mitt företag beställde till alla. Thinkpad-dockorna funkar bättre men de funkar bara till Thinkpads eftersom kontakten består av två kontakter ihopsatta som förstås bara passar in i Thinkpads av nyare snitt. Nu med hemarbetet har jag tagit hem Thinkpad-dockan och kör med en gammal Dell docka, dock en fetare variant, på jobbet när jag är där. Den hanterar tre skärmar från Thinkpaden i alla fall, men verkar ha problem med USB. Så jag vet inte, det verkar inte så enkelt i alla fall.