Sätt ned foten med Elgatos nya kontrolldon

Permalänk
Melding Plague

Sätt ned foten med Elgatos nya kontrolldon

För den med händerna fulla, kliver nu Elgato fram med tre pedaler för att styra valfria funktioner med fossingarna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inget för mig men kan tänka mig att de finns folk som skulle köpa den

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Har länge haft tanken kring att ha någon form av "pedal" lösning för Push to talk på Discord etc.
Tycker inte alls om att använda voice activation, och detta skulle vara en ev lösning.
Dock en tusenlapp för en plastlåda på golvet kändes kanske i det dyraste laget, för den pengen lär den ska behöva vara av väldigt hög kvalitet, isolerad mot att ta in smuts och damm untzerweiter.

Permalänk
Medlem

Härligt äntligen kan man ha Caps Lock bundet till benet. Så att alla keyboard warriors kan stampa loss rejält

Permalänk
Medlem

Gillar faktiskt idén men inte den här produkten. En sak som jag tänkte på är, hade det inte varit bättre att en bit av plattform inte är pedaler så du kan vila fötterna på den också så man får fotstöd?

Visa signatur

Zadazi - Citera mig om du vill att jag ska komma ihåg att svara. :P

Permalänk
Medlem

Man ska ju binda den till Jump i alla spel!

Permalänk
Medlem

Hmm jag hade nog kunnat tänka mig att använda den för att växla lager på tangentbordet.

Men hur tänkte de när de satte kabeln på sidan in mot väggen?

Permalänk
Medlem

Yes! Nu kan jag tjyva på OldSchool RuneScape utan att behöva använda musen.

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Zipparn:

Man ska ju binda den till Jump i alla spel!

Då vill du alltså ha tryckkänsliga givare i pedalerna så att det går att styra kraft och även räkna ut riktningen bpå hoppet. Med tryckkänsliga givare skulle de ju även funka för olika fordonssimulatorer så det kommer nog en "deluxe"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Finns det en marknad för såna där saker , tänkte närmast på att det finns knappt några keypads att välja mellan och den marknaden borde vara större , själv har jag dessutom en sub som fotpall så en fotstyrd kontroll funkar inte.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Men hur tänkte de när de satte kabeln på sidan in mot väggen?

Mmm, finns säkert flera som måste ha pedalen i princip dikt an mot bakre väggen.
De borde varit smarta nog att ge den kabelbanor både bakåt och åt sidorna, som på lite mer påkostade tangentbord tex.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Man ska ju binda den till Jump i alla spel!

Bra då kanske vi slipper se massa proffsspelare göra icke önskade mousewheel jumps. Själv hör man till gamla hederliga "Space" jumpers laget.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då vill du alltså ha tryckkänsliga givare i pedalerna så att det går att styra kraft och även räkna ut riktningen bpå hoppet. Med tryckkänsliga givare skulle de ju även funka för olika fordonssimulatorer så det kommer nog en "deluxe"

Han menar bara en knapp för att hoppa, den här lösningen fungerar utmärkt för det.

Permalänk
Medlem

Saknade valet "gör det redan" på omröstningen.
Sitter med midi kontroller under bordet sedan länge men används till musik och inte gaming eller streaming. Kan väl se att en sådan här är vettig för de som livestreamar och vill ha lite lättare kontroll över vissa saker. T ex byta kamera om man demonstrerar någon pryl och inte vill fippla med mus eller tangentbord. Blir proffsigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av pine-orange:

Han menar bara en knapp för att hoppa, den här lösningen fungerar utmärkt för det.

Det är så föråldrade spel brukade göra men nu finns chansen att modernisera spelkontrollen som gör att man får kontroll av både kraft och riktning på hoppet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har funderat på pedaler men skräckhistorier där folks muskelminne vid bilkörning blir saboterat skrämmer mig lite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karazhan:

Har funderat på pedaler men skräckhistorier där folks muskelminne vid bilkörning blir saboterat skrämmer mig lite

Det låter helt otroligt!? Kan det verkligen hända? Jag har spelat gitarr i 40 år och stampat på pedaler i alla möjliga former men aldrig haft problem med min bilkörning.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Det som slog mig är att detta är väl jättebra lösning för de som kanske har ett handikapp som begränsar användningen av händer/händerna?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Karazhan:

Har funderat på pedaler men skräckhistorier där folks muskelminne vid bilkörning blir saboterat skrämmer mig lite

Vad är det för pedaler och i vilket sammanhang har de använts för att göra folk så förvirrade att de glömmer bort hur man kör bil?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

5! meter.. jag som behöver 10, inget köp då. (Kanske bra för komplicerad dragning i game-rig eller nåt.. um X)

Permalänk
Medlem
Citat:

Förpackningen innehåller också extra, utbytbara fjädrar för att kunna anpassa motståndet när det är dags att sätta ned foten.

😉 Bra att kunna göra sätta ner foten både bildligt och bokstavligt på Zoom-möten och annat.

Visa signatur

Test

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Gamblor:

😉 Bra att kunna göra sätta ner foten både bildligt och bokstavligt på Zoom-möten och annat.

En av knapparna borde vara "mute-all" för en stunds tystnad och reflektion.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

En av knapparna borde vara "mute-all" för en stunds tystnad och reflektion.

hahaha ”för en stunds tystnad och reflektion” 😂

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem

Finns säkert några hardcore MMO spelare som alltid behöver fler knappar till sina spellrotations, dock inget för mig.

Permalänk
Medlem

Jag har väntat länge på att något sådant här ska dyka upp. Jag spelar warzone och liknande FPS med endast en hand pga slitskada i min andra hand, det funkar relativt bra med Logitech G604 mus så ingen tror jag kör med en hand eftersom jag kan lira på i stort sett samma nivå som elitspelare. Men med en sådan här platta till, då kan jag definitivt göra ALLA rörelser. Jag har skippat att croucha och gå baklänges hittills.

Permalänk
Medlem

Sjukt bra komplement till Emacs! Om den går att programmera till ctrl, alt och meta alltså.

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Cabbage:

Finns säkert några hardcore MMO spelare som alltid behöver fler knappar till sina spellrotations, dock inget för mig.

Skrivet av Rapidact:

Jag har väntat länge på att något sådant här ska dyka upp. Jag spelar warzone och liknande FPS med endast en hand pga slitskada i min andra hand, det funkar relativt bra med Logitech G604 mus så ingen tror jag kör med en hand eftersom jag kan lira på i stort sett samma nivå som elitspelare. Men med en sådan här platta till, då kan jag definitivt göra ALLA rörelser. Jag har skippat att croucha och gå baklänges hittills.

Man behöver inte spela musik med dem för instrumentljuden kommer inte från pedalen i sig så det är bara att konfa upp i spelet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man behöver inte spela musik med dem för instrumentljuden kommer inte från pedalen i sig så det är bara att konfa upp i spelet.
https://www.viscountinstruments.com/wp-content/uploads/2020/01/Pedalboard-32-Radiating-Concave-AGO-1.jpg

Inte så snyggt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Man behöver inte spela musik med dem för instrumentljuden kommer inte från pedalen i sig så det är bara att konfa upp i spelet.
https://www.viscountinstruments.com/wp-content/uploads/2020/01/Pedalboard-32-Radiating-Concave-AGO-1.jpg

Det där är en midi-produkt

Permalänk
Medlem

Snygga högtalare i bilden, var kan man läsa mer om dom?

Visa signatur

i7 8700k, 16gb 3000 ddr4, 500gb M2, 250gb ssd, 110gb ssd, GTX 1070
Fractal design C, Asus predator IPS 144