Pekpennor och nattfoto i fokus under Galaxy Unpacked

Permalänk
Melding Plague

Pekpennor och nattfoto i fokus under Galaxy Unpacked

Detaljerna från Galaxy Unpacked-eventet är många, varför vi nu kokar ned det till en artikel som belyser skillnader och likheter mellan de färska telefonerna och surfplattorna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Märks att jag är trött.. Läste rubriken så här" Den 9 Februari drar samsung skynet av en ny uppsättning telefoner"......

Permalänk

Samsung S22 blir såklart betydligt bättre än Samsung S21. Men vi börjar gå till små detaljer.
Det är absolut inget fel med det. De som köper en 2022 års modell av en Volvo vill ha de nya funktionerna även om de är få.

Det stora som folk hoppas på är att det megastora väldigt störande kamerahålet försvinner. Men vi får nog vänta väldigt längre innan de löser ett alternativt som de stora skaran anser är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samsung S22 blir såklart betydligt bättre än Samsung S21. Men vi börjar gå till små detaljer.
Det är absolut inget fel med det. De som köper en 2022 års modell av en Volvo vill ha de nya funktionerna även om de är få.

Nu tar jag i lite när jag säger detta, men jag tycker att det har varit små uppdateringar på alla telefoner de senaste 5-7 åren. Men det beror ju på vad man använder de till för. Jag själv har telefonen bara till samtal,sms/messenger, små mindre krävande appar och att läsa tidningen. That's it. Hade nästan kunnat klara mig med en Nokia 3310 om det inte var för bankid och swish, typ...

Allt är relativt

EDIT: När dual sim cards kom då höjde jag på ena ögonbrynet och skaffade mig en sådan telefon. Sen dess har jag inte höjt på ögonbrynet.

Permalänk
Medlem

Håller med helt. Säg efter kanske iPhone 6 eller Galaxy S4 eller något sånt. ’Glass sandwich’

Jag gillar såklart bättre kameror och annat, men känns som att årets kameror kunde sålts för 10 år sedan, de håller tillbaka för att ha bättre att sälja nästa år. Kolla på Nokia 808 eller 1020 om ni tvekar

Visst att processorn ökar lite, men inget man faktiskt behöver

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

Nu tar jag i lite när jag säger detta, men jag tycker att det har varit små uppdateringar på alla telefoner de senaste 5-7 åren. Men det beror ju på vad man använder de till för. Jag själv har telefonen bara till samtal,sms/messenger, små mindre krävande appar och att läsa tidningen. That's it. Hade nästan kunnat klara mig med en Nokia 3310 om det inte var för bankid och swish, typ...

Allt är relativt

EDIT: När dual sim cards kom då höjde jag på ena ögonbrynet och skaffade mig en sådan telefon. Sen dess har jag inte höjt på ögonbrynet.

Så du är en sådan där GSMare som sitter med en värsting telefon. En annan kör kvar med NMT och har inte finesser som sms. Min poäng är att det är inte länge sedan (ca 25år) du var en extremanvändare som hade superhöga krav på din mobil.
Sedan kan man diskutera semantik. Men just nu upplever jag att skillnaden mellan Samsung s21 och S22 kommer bli väldigt liten för typ alla, förutom möjligtvis influensers och liknande som använder kameran. Och vi börjar komma till ett skede att folk kanske inte bryr sig så mycket, detta skede har inom mobiltelefoner redan funnits. Vid sidan av då fanns smartphones som väldigt få hade och folk bara skrattade åt dem. Lite samma sak är det idag med vikbara mobiler.

*edit*
Mina minnen från de som skrattade.
Runt 1995. Varför skulle man skicka sms på mobilen?
Runt 1997 varför skulle mobilen krypa mer? Samma årtal varför skulle man vilja ha en massa bloatade appar på mobilen. Man ringer på den och det är allt som endast ska gå.
Runt 2002. Så mycket tjat om tegelstenarna (smartphones)
Runt 2006. Så mycket hån emot iPhone
Runt 2010. Så mycket hån emot större mobiler med 5" skärmar och liknande.
Runt 2015 så mycket hån emot tanken med vikbara mobiler.

Så folk har länge sagt att mobilfunktionalitet ej har behövs. Ytterst få idag pratar om att SMS är totalt onödig funktion.
Det som dock händer är att skillnaden på de ej vikbara går att bli bagatelller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Så du är en sådan där GSMare som sitter med en värsting telefon. En annan kör kvar med NMT och har inte finesser som sms. Min poäng är att det är inte länge sedan (+20år)du var en extremanvändare.
Sedan kan man diskutera semantik. Men just nu upplever jag att skillnaden mellan Samsung s21 och S22 kommer bli väldigt liten för typ alla, förutom möjligtvis influensers och liknande som använder kameran. Och vi börjar komma till ett skede att folk kanske inte bryr sig så mycket, detta skede har inom mobiltelefoner redan funnits. Vid sidan av då fanns smartphones som väldigt få hade och folk bara skrattade åt dem. Lite samma sak är det idag med vikbara mobiler.

Det fanns ju smarta telefoner samtidigt som 3310 fanns, det är nog du som minns fel

Denna t.ex. släpptes 96 när de flesta inte ens körde GSM ännu
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nokia_9000_Communicator

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det fanns ju smarta telefoner samtidigt som 3310 fanns, det är nog du som minns fel

Denna t.ex. släpptes 96 när de flesta inte ens körde GSM ännu
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nokia_9000_Communicator

jag ändrade årtalen från +20år till 25år.
Jag ägde för övrigt en Nokia 9000 communicator och runt 2002 en SE P800.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

jag ändrade årtalen från +20år till 25år.
Jag ägde för övrigt en Nokia 9000 communicator och runt 2002 en SE P800.

Jag menade bara att inte 3310 var i teknikens framkant när den kom, utan snarare att det var en av de sista/billigaste innan alla ville ha färgskärmar/polyfona signaler/kamera...

Permalänk
Snusfri

Ska bli intressant att se nya S22 serien.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Undrar hur batteritiden blir med tanke på dessa ganska så högpresterande grafikkortschip. Strålspårning lär knappast va skonsamt för batteriet. Gillar att basic modellen fås i kompakta 6,06" känns som nästan endast Samsung satsar på kompaktare modeller numera, andra märken ska flagskepp varianterna alltid vara 6.5+ idag.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Finns det på allvar folk som sitter och spelar mer avancerade spel på en smartphone än typ.. Yatzy?
Ray Tracing, RDNA2..

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Med tanke på att grundvarianten av S22 antagligen kommer kliva in på marknaden norr om 9000:- känns det väldigt "eh... nej tack" över hela släppet.

https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s22_series_megaleak_q...

Nu sänktes S21 FE rätt omgående från sitt absurda lanseringspris, så det finns ju alltid hopp om ytterligare snar sänkning.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Med tanke på att grundvarianten av S22 antagligen kommer kliva in på marknaden norr om 9000:- känns det väldigt "eh... nej tack" över hela släppet.

https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s22_series_megaleak_q...

Nu sänktes S21 FE rätt omgående från sitt absurda lanseringspris, så det finns ju alltid hopp om ytterligare snar sänkning.

Bara vänta några månader så kan man hitta otroligt bra deals fick min S21 för 170kr*24 vilket är total kostnad på 4080kr så ungefär halva priset en vad den kostade ny vid lanseringen.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Bara vänta några månader så kan man hitta otroligt bra deals fick min S21 för 170kr*24 vilket är total kostnad på 4080kr så ungefär halva priset en vad den kostade ny vid lanseringen.

Comviqs juldeal (som även sålde slut tidigt under kampanjen) var dock exceptionellt bra och knappast någonting man kan förvänta sig att hitta regelbundet.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Comviqs juldeal (som även sålde slut tidigt under kampanjen) var dock exceptionellt bra och knappast någonting man kan förvänta sig att hitta regelbundet.

Comviq brukar vara generösa med deras kampanjer min föra mobil som var huawei p30 fick jag för 245kr i månaden inkluderat med 8gb surf och detta vara under 2019 och en vanlig månades mobil och ingen speciell jul kampanj. Dessutom så hade man god tid på sig under jul kampanjen beställde min mer en dygn efter kampanjen startade och då fans det gott i lager och lagret höll sig nästan i veckan.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Comviq brukar vara generösa med deras kampanjer min föra mobil som var huawei p30 fick jag för 245kr i månaden inkluderat med 8gb surf och detta vara under 2019 och en vanlig månades mobil och ingen speciell jul kampanj.

Två kampanjtillfällen med mer än två års mellanrum är, precis som jag skrev, "knappast någonting man kan förvänta sig att hitta regelbundet".

Hursom, poängen var att S22-serien kommer vara klart dyrare än de prisnivåer vi tidigare sett Samsung lägga sig på.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Presterar säkert bättre än ett RTX 3050...

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Två kampanjtillfällen med mer än två års mellanrum är, precis som jag skrev, "knappast någonting man kan förvänta sig att hitta regelbundet".

Hursom, poängen var att S22-serien kommer vara klart dyrare än de prisnivåer vi tidigare sett Samsung lägga sig på.

Jag skriv ju månadens mobil Comviq har den kampanjen varje månad på olika typer av mobiler just nu är Galaxy s52s månadens mobil för 245kr. Så varje månad har dom minst en bra deal.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Samsung S22 blir såklart betydligt bättre än Samsung S21. Men vi börjar gå till små detaljer.
Det är absolut inget fel med det. De som köper en 2022 års modell av en Volvo vill ha de nya funktionerna även om de är få.

Det stora som folk hoppas på är att det megastora väldigt störande kamerahålet försvinner. Men vi får nog vänta väldigt längre innan de löser ett alternativt som de stora skaran anser är bättre.

Det jag ser fram emot är hur bra AMD GPU kan bli. Vet att det är i bara start fasen.
De är lite hämmade på kamera fronten. Det är för att Sony har fler kunder än enbart Samsung. Sony som lagar linserna. Övrigt hadde man önskat de kunde kört motsvarande ddr 6

Permalänk
Testpilot
Skrivet av fieskmask:

Finns det på allvar folk som sitter och spelar mer avancerade spel på en smartphone än typ.. Yatzy?
Ray Tracing, RDNA2..

Lirade själv en hel del Genshin Impact på mobilen faktiskt.

Det spelet har cross-save mellan PC och Android, så var jag på resande fot eller bara slöade soffan var det rätt soft att kunna köra igenom en dungeon eller något mellan att scrolla Swec/aftonblaskan

Mobilmarknaden är dessutom enormt stor i framförallt asien, större än konsol- och PC-spelande tillsammans räknat. Ser det därmed fullt naturligt att mobilerna utvecklas som de gör nu också, kommer nya och större spel hela tiden som utan problem skulle kunna misstas för ett PS4-spel.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Jag köpte också en S21, spontant, för att den verkade så billig och jag ändå behöver uppgradera. Känns som en lite "billigare" mobil än S20 faktiskt. Men snabbare. Kanske Coronagimpad. Nåja, jag tror att mobilspel kommer att gå att fläska upp på TV snart och då behövs prestandan. Eller, det går ju redan, men blir mer vanligt menar jag. Tror jag spelade Giana sisters på TV nån gång kring 2013 från min mobil via hdmi-kabel. Många kommer nog att känna att behovet inte bara av dator utan även spelkonsoll minskar om man har en mobil som klarar allt.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Fokus verkar ju ligga på prestanda och grafik.
Säkert är det väl populärt i Asien, men hur bra upplevelse kan man egentligen få med spelande på mobilen?
Det är inget som görs på mobilen ändå för de allra flesta här i Sverige/Norden/Väst, för de som gör det blir det nog mest enklare spel ändå.

Personligen bryr jag mig inte alls om det. Det ska vara bra flyt i allmänhet och gott om minne för att kunna ha många flikar och appar öppna utan krascher. Hyfsad batteritid så att man lätt klarar sig utan laddning i några dagar trots tung användning. Även om man ofta har laddare nära kan det vara tryggt att veta att man inte behöver det.

Bra kameror är däremot viktigt. Både då kameran används som verktyg för att dokumentera saker eller se runt hörn/bakom. Men även för att den alltid är nära tillgänglig för att ta bilder i allmänhet. Optisk zoom kan med fördel även användas för att se mer avlägsna saker bättre.

Permalänk
Medlem

Ett steg närmre att telefonen blir kraftig nog att ersätta desktop-datorn helt.

Det är den redan för många, men vi som gillar spel vill ha mer.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Finns det på allvar folk som sitter och spelar mer avancerade spel på en smartphone än typ.. Yatzy?
Ray Tracing, RDNA2..

Barnen har både PC och Xbox series X. Ändå sitter de och spelar på mobilen. Framförallt minecraft och roblox. De spelen kanske inte är några monster när det kommer till grafiken, men det kan ju vara ett klassiskt hönan och ägget problem. Folk spelar på mobilen, så mobilspelen får usel grafik. Och eftersom mobilspelen har usel grafik så behövs ingen bra grafikprestanda på mobilen.

Jag misstänker att den här typen av grafik kommer dels förbättras på toppmoderna, men även sippra ned till de enklare telefonerna i prisvärda versioner.

Lite OT. Dottern är grymt imponerad av grafiken i roblox. Hon skaffade en häst i spelet och benen rörde sig i samma takt som hon tog sig frammåt. Jag visade henne lite från Red Dead Redemption 2. Benen rörde sig också i rätt takt. Hon blev mest irriterad över min jämförelse, förstår inte varför..

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Finns det på allvar folk som sitter och spelar mer avancerade spel på en smartphone än typ.. Yatzy?
Ray Tracing, RDNA2..

https://www.mobilemarketingreads.com/call-of-duty-mobile-reve...

300 miljoner nedladdningar och 62 miljoner USD på ett kvartal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Finns det på allvar folk som sitter och spelar mer avancerade spel på en smartphone än typ.. Yatzy?
Ray Tracing, RDNA2..

jodå, speciellt i asien där är gaming på mobiler helt annorlunda jämfört med här i väst...

Inte det minsta intresserad av samsungs telefoner idag faktiskt, ända sen dom tog bort minneskortplats och 3,5mm så är dom bara meh.. sen nu deras senaste såg att den billigaste s22 kommer ha bara ynka 3700mah batteri.. wtf liksom ? midrange telefoner har för tusan 4500 mah... så jäkla snålt lär knappast bli bra batteritid även om chippet är energisnålt.... nä knappast prisvärda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

jodå, speciellt i asien där är gaming på mobiler helt annorlunda jämfört med här i väst...

Inte det minsta intresserad av samsungs telefoner idag faktiskt, ända sen dom tog bort minneskortplats och 3,5mm så är dom bara meh.. sen nu deras senaste såg att den billigaste s22 kommer ha bara ynka 3700mah batteri.. wtf liksom ? midrange telefoner har för tusan 4500 mah... så jäkla snålt lär knappast bli bra batteritid även om chippet är energisnålt.... nä knappast prisvärda...

Glöm inte att standard s22 inte stödjer snabbladdning.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av fieskmask:

Finns det på allvar folk som sitter och spelar mer avancerade spel på en smartphone än typ.. Yatzy?
Ray Tracing, RDNA2..

Absolut, kör rätt så många olika spel via bland annat Apple Arcade och en extern handkontroll.
Väldigt enkelt att kunna dra upp den om man ligger i sängen, tunnelbanan, lunchrast på jobbet eller annan plats, detta då jag sällan har tid eller ro att spela när man är hemma på kvällarna eller helgerna.

Permalänk
Inaktiv

När skärmen blir platt istället för curved edge och batteriet större blir det en ny Samsung.