Permalänk

Köpråd - Värdering

Hejsan! Sitter och funderar på att köpa mig en laptop och ramlade in på en annons där denna modell är till salu.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_msi-ge63-raider-rgb-8sf-021ne-15-6-gaming-laptop-med-rtx-2070-1316032.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=bb-search-feed-longtail-generic&utm_term=ge63%20raider%20rgb&gclid=Cj0KCQiAosmPBhCPARIsAHOen-PkoGjjNxxL0rgpUsiqHtH8diUCL8g7ZWH6aZKhmoRtRs9t12t5C38aAszpEALw_wcB#specifikation

Ska man tro på säljaren så köpte han den i November.

Vad skulle man kunna värdera den till tro?
Kan inte mycket om datorer med efter att ha smygit runt på sweclockers ett slag så får jag intrycket av det är en bra laptop. Kanske att skärmen är lite lägre kvalite?
Har alltid innan suttit på 60hz skärm så jag lär väl inte klaga på en 144.

Tack på förhand!

Permalänk

är inte detta är rätt fin dator för pengarna?

såg bra ut med så mycket rabatt men ser att det finns mängder laptops med 3060 för runt 10k så kanske inget att hörra över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sherrinjo:

är inte detta är rätt fin dator för pengarna?

såg bra ut med så mycket rabatt men ser att det finns mängder laptops med 3060 för runt 10k så kanske inget att hörra över.

Den ser fin ut när man läser specifikationerna, men jag har läst dåliga recensioner om den vill jag minnas. Kolla runt i olika trådar i denna del av forumet så kan du hitta bättre köpråd ändå tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sherrinjo:

Hejsan! Sitter och funderar på att köpa mig en laptop och ramlade in på en annons där denna modell är till salu.

https://www.mediamarkt.se/sv/product/_msi-ge63-raider-rgb-8sf-021ne-15-6-gaming-laptop-med-rtx-2070-1316032.html?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=bb-search-feed-longtail-generic&utm_term=ge63%20raider%20rgb&gclid=Cj0KCQiAosmPBhCPARIsAHOen-PkoGjjNxxL0rgpUsiqHtH8diUCL8g7ZWH6aZKhmoRtRs9t12t5C38aAszpEALw_wcB#specifikation

Ska man tro på säljaren så köpte han den i November.

Vad skulle man kunna värdera den till tro?
Kan inte mycket om datorer med efter att ha smygit runt på sweclockers ett slag så får jag intrycket av det är en bra laptop. Kanske att skärmen är lite lägre kvalite?
Har alltid innan suttit på 60hz skärm så jag lär väl inte klaga på en 144.

Tack på förhand!

Just denna skulle jag våga påstå inte är prisvärd alls. på tok för gammal.

andra datorn är betyderligt mer prisvärd men mer den är mer standardpris idag än något speciellt.

hade personligen dock valt någon av dessa hällre.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/barbar-gamingd...

https://www.komplett.se/product/1181581/gaming/speldator/barb...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Finns också en hel del bärbara på Swec-marknad, även utan bud med motsvarande spec, kan hända att det finns prutmån därmed?
@MrMajestic

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Den första du länkade skulle jag hålla mig borta ifrån om du inte får den för ett ypperligt fyndpris <6000kr.

Men jag tycker du ska lista lite krav du har så att säga, vilka spel lirar du? måste det vara en laptop?
Jag tycker alltid man köper grisen i säcken när man köper en laptop utan att det verkligen är ett måste att den är bärbar.
Dom är tyvärr väldigt högljudda och blir väldigt lätt varma efter som du har batteri, CPU och GPU som blir varma.

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk

tackar så hjärtligt för alla svar!

Jag erbjöd han 7000:- igår innan jag fick svar här men det tog han ej.
Hade varit en bekväm affär då vi bor i samma lilla stad men efter era råd hade jag förmodligen ångrat mig idag.

Jag är inte på jakt efter något speciellt, inte dösugen på att dra iväg 10k+
Beg som max varit i bruk ett par månader är det jag letar efter.
Pris bör vara max 70% av inköpspris.
Anser det helt orimligt annars att äns börja fundera på.

Eventuellt en ny billig rackare runt 6-7k kanske skulle funka förutsatt att den klarar av tex cs/go, D3, PoE med bra grafik.

Som det verkar idag så har dom flesta bärbara minst 120-144hz.
Är det samma flyt på dessa som en vanlig datorskärm eller är det som på tv apparater att dom bara fintar oss för att tjäna pengar?
Bara att skärmen har tillräckligt hög hastighet för att inte få screentear som jag fick på 60Hz när det gick undan.

återigen tack för visat intresse allesammans!

Permalänk

här har vi något väldigt intressant på fyndhörnan..

https://www.elgiganten.se/product/outlet/lenovo-legion-5-156-barbar-dator-for-gaming-phantom-black/254760

6gb grafik för 5800:- är väl en bra deal? + att det är en legion modell.

edit: finns ju för H inte i lager.. ursäkta röran.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sherrinjo:

här har vi något väldigt intressant på fyndhörnan..

https://www.elgiganten.se/product/outlet/lenovo-legion-5-156-barbar-dator-for-gaming-phantom-black/254760

6gb grafik för 5800:- är väl en bra deal? + att det är en legion modell.

edit: finns ju för H inte i lager.. ursäkta röran.

Den var inget vidare ändå, klen processor.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Kom överens om att jag får den för 7000:- känns ändå som ett rimligt pris.
Hemlevrans med en kylplatta och musmatta på köpet.

Ska bli intressant att se datorn leverera, även om den är av äldre modell så har den beviserligen inte varit i bruk länge. Kvitto säger slutet av November vilket för mig betyder mycket då elektroniken snabbt blir försämrad om jag förstått det rätt av den höga värmen.

Kan vara helt ute och cyckla men av erfarenhet från tidigare laptops så har dem efter cirka 3 förlorat en stor del av sin top prestanda. Är detta ett känt faktum att elektroniken blir sämre i laptops rellativt snabbt eller är det bara mina ögon som blev sämre?