Mätte 950mbps på 5G, dags att överge ADSL?

Permalänk
Medlem

Mätte 950mbps på 5G, dags att överge ADSL?

Någon kräsen som har erfarenheter av att köra 5G som hemmabredband?

Bor mitt i stan men kan bara ha 30mbps ADSL pga efterbliven bostadsförening, verkar vara en 5G-mast uppsatt alldeles utanför med fri sikt. En kompis mätte 950mbps 15ms från sin Samsung-mobil. Funderar därför på att skaffa Obegränsad surf och ett extra SIM-kort och stoppa det i en 5G-router.

D-link DWR-978 5G router
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/routrar/mobilt-bre...

Vad tror ni om lösningen, någon som har erfarenhet av liknande upplägg?

Är "obegränsad surf" verkligen obegränsad hos mobiloperatörer? Spel på steam, epic games och andra launchers kan ju vara över 100gb nu för tiden och det streamas ju en hel del här hemma. Arbetar även hemifrån och laddar mycket data. Spelar arena FPS så jävligt viktigt med pingen

Mäter 28mbps 30ms med mitt ADSL idag.
Mätte 950mbps 15ms med 5G samsung mobiltelefon.

Permalänk
Rekordmedlem

Radio innebär att du delar kapacitet med andra men så länge det är låg belastning kan det funka bra, obegränsad surf brukar alltid ha nått förbehåll i det finstilta men det kan ändå vara bättre än xdsl så kan du inte välja fiber kan det vara vettigt om det nu funkar så pass bra som dina tester visar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bara att beställa och prova. Alla huvudoperatörer erbjuder 5G abonnemang utan bindningstid. Telenor erbjuder än så länge fri surf på riktigt utan sms-top ups vad jag vet.

Vilken operatör hade din kompis när ni provade?

Och kolla om du kan hitta ett 5G modem utan routerfunktion (säkert väldigt svårt idag), så du kan använda en vettig router istället. Annars btukar det ju gå att brygga.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Det finns ju inget "obegränsad surf" när det kommer till 4G/5G. Det har bevisats i flera omgångar nu tyvärr. De stänger av en när man kommer över några hundra GB. En annan tråkig sak är att mobiloperatörerna alltid tillämpar CGNAT, och allt vad det innebär och påverkar kvalitén på uppkopplingen.

Sen som någon sa så varierar kapaciteten i mobila näten beroende på belastningen i området.

Men om du mäter upp din månadsförbrukning på ett ungefär, så kanske du kan se om du hittar en tjänst som passar.

Permalänk
Medlem

Är fattig student och lever på ett obegränsat mobilabonnemang från Telia där telefonen är mitt nätverk/hotspot för laptop o annan utrustning, kan säga att det inte är optimalt. Dessvärre är alla ”obegränsade” abonnemang begränsade då de har en övre spärr (40gb/dygn hos Telia)…

Dock erbjuder Telia ”mobilt bredband” där du får en 5g router med en publik ip utan övre datagräns, däremot är den låst till din position (~200m radie).

Minns själv när man bodde i stan 2015 och hade adsl (2mb/s på steam var snabbt) och sedan bytte till comhem 600/150, gooa tider!

Visa signatur

HP Zbook Studio G3 | i7 6820hq | Quadro 1000m | 16GB | 1TB | Razer Core X | MSI Aero GTX1080 |

Macbook Pro 14 | 8c + 14c | 16GB | 512GB |

Permalänk
Skrivet av RippaN:

Någon kräsen som har erfarenheter av att köra 5G som hemmabredband?

Bor mitt i stan men kan bara ha 30mbps ADSL pga efterbliven bostadsförening, verkar vara en 5G-mast uppsatt alldeles utanför med fri sikt. En kompis mätte 950mbps 15ms från sin Samsung-mobil. Funderar därför på att skaffa Obegränsad surf och ett extra SIM-kort och stoppa det i en 5G-router.

D-link DWR-978 5G router
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/routrar/mobilt-bre...

Vad tror ni om lösningen, någon som har erfarenhet av liknande upplägg?

Är "obegränsad surf" verkligen obegränsad hos mobiloperatörer? Spel på steam, epic games och andra launchers kan ju vara över 100gb nu för tiden och det streamas ju en hel del här hemma. Arbetar även hemifrån och laddar mycket data. Spelar arena FPS så jävligt viktigt med pingen

Mäter 28mbps 30ms med mitt ADSL idag.
Mätte 950mbps 15ms med 5G samsung mobiltelefon.

Porblemet är när fler och fler kommer koppla upp sig så kommer din hastighet och latency bli sämre. Jag hade nog kört på det i brist på annan uppkoppling men du kommer lägga en jäkligt massa pengar på dessa prylar plus förmodligen dyrt abonnemang så jag hade nog funderat några varv. Mitt adslnät släcktes 2011 typ och jag hade inte fiber då och jag kan säga att jag gick från en stabil 15-20Mbit ADSL med runt 12 i latency till 4G med "mycket snabbare" 20-50Mbit enligt kommunen när jag ringde och klagade. Slutade med att jag hade runt 6Mbit kvällstid med 40-60 i latency MED riktantenn. Men visst, ibland va den ju uppåt 40-50Mbit. Blev sämre och sämre för varje dag och sommartid när många va längs kusten gick det inte ens att se Netflix om kvällarna..

Och som jag skrev i en annan tråd så borde det va olagligt för en bostadsförening att inte erbjuda sina kunder fast stabil uppkoppling 2022. Herregud. Trodde inte det fanns nån i centrum som hade detta och nu har jag sett två på loppet av en vecka här!

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av RippaN:

Någon kräsen som har erfarenheter av att köra 5G som hemmabredband?

Bor mitt i stan men kan bara ha 30mbps ADSL pga efterbliven bostadsförening, verkar vara en 5G-mast uppsatt alldeles utanför med fri sikt. En kompis mätte 950mbps 15ms från sin Samsung-mobil. Funderar därför på att skaffa Obegränsad surf och ett extra SIM-kort och stoppa det i en 5G-router.

D-link DWR-978 5G router
https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/routrar/mobilt-bre...

Vad tror ni om lösningen, någon som har erfarenhet av liknande upplägg?

Är "obegränsad surf" verkligen obegränsad hos mobiloperatörer? Spel på steam, epic games och andra launchers kan ju vara över 100gb nu för tiden och det streamas ju en hel del här hemma. Arbetar även hemifrån och laddar mycket data. Spelar arena FPS så jävligt viktigt med pingen

Mäter 28mbps 30ms med mitt ADSL idag.
Mätte 950mbps 15ms med 5G samsung mobiltelefon.

Rätt fantastiskt att man kan mäta in 950Mbit på en mobil och här sitter jag med fiber som
toppar på 800Mbit som bäst. Knappt700Mbit när alla är hemma. (Förra året 950Mbit)
Varken ISP eller lokala energibolaget verkar tycka det är ett problem att det gått ner så pass :/

Permalänk
Medlem

@Superthug, jo men fiber är ju å andra sidan STABILT och du har oftast en mycket högre genomsnittlig hastighet utan störningar (för det mesta) och bra mycket mer kapacitet i nätet som helhet. 5G är mest snack, ju flera som börjar använda det så kommer det säkert bli snarlika problem som med 4G även om systemet i helhet förmodligen har mycket högre ribba i systemet innan du som individ börjar märka något.

@RippaN, "dags att överge ADSL?" host, du har inget val. Telenätet är under avveckling och senast 2027 är jag ganska säker på att i stort sett 90% av det gamla analoga telenätet är avstängt. Har man inte fiber då finns bara mobilt bredband och det kommer gå över 4G för dom flesta. Har man tur så finns det 5G men inte några garantier det är bättre i praktiken bara för att det heter 5G.

Permalänk
Medlem

Just nu innan 5G är nått alla har så kan man nog köra så här relativt bra. Men räkna inte med det som en långtids lösning så lägg inte för mycket pengar på modem/router. Beror helt på vart man bor men det är ju bara att säga upp om det slutar funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superthug:

Rätt fantastiskt att man kan mäta in 950Mbit på en mobil och här sitter jag med fiber som
toppar på 800Mbit som bäst. Knappt700Mbit när alla är hemma. (Förra året 950Mbit)
Varken ISP eller lokala energibolaget verkar tycka det är ett problem att det gått ner så pass :/

Fiber är bara ett medium, hårdvaran är det som avgör hur bra din anslutning blir/är, däremot så kommer en 5G anslutning lida av "congestion", desto fler användare desto sämmre upplevelse för de som är anslutna till en specifik station.

Din fiber-anslutning har desto lägre latens än någon 5G uppkoppling.