Kamera främst för statiskt filmande

Permalänk
Medlem

Kamera främst för statiskt filmande

Jag hoppar en del trampolin och brukar då ofta filma med min mobil på en tripod eller att någon håller i den. Problemet är att det slukar en jävla massa minne och att jag gärna skulle kunna sätta på kameran låta den filma nästan non stop i 2h och sen gå hem och lägga över allt i datorn och mitt minne på telefonen klarar helt enkelt inte det.

Så nu till frågan, vad bör jag köpa för kamera? Jag har inte allt för stora krav och har kollat lite på beggade Go pros men vet inte vilka generationer som är dugliga och vilka som är för gamla. Så har ni några tips? Nån annan kamera än Gopro som är bra?

Permalänk
Medlem

GoPro Black 7 är tillräckligt bra, den ska också inte ha allt för stora problem med firmware buggar etc. Du kan köpa äldre generationer men sparar inte så mycket pengar på det egentligen. Den är dessutom kompatibel med alla tidigare prylar och tillbehör för dessa kameror, det var först när GoPro 8 kom som dom ändrade på saker.

DJI Osmo Action är ett alternativ men lite svårare att få tag i, mindre problem med buggar etc men saknar en den funktioner. Det går att hitta den ännu billigare begagnad men det skiljer inte så mycket numera eftersom det kommit nya GoPros i flera generationen. Sedan kanske du behöver 60fps för att kunna studera med i detalj, slowmotion. Börja du med typ GoPro grejer och om det inte duger går det att fixa andra prylar.

Det är inte värt skaffa bättre grejer förens du vet om och hur det funkar så du vet exakt vad du behöver. Det blir snabbt dyrt med prylar när man ska börja skaffa mer proffsiga grejer. Alternativt kanske man kan hyra någon som har prylar som kan filma åt dig en gång med den utrustning du tror dig behöva så kan du se hur det blir, definitivt billigare än att köpa prylarna från början. Sedan ser du när du jämför med den mer proffsiga videon och GoPro videon om det blev bättre och om du behöver styra in på den dyrare banan för video utrustning.

Du kommer också behöva en powerbank för batteriet räcker nog inte och kanske flera SD kort ?
Det kan också vara lämpligt att t.ex. stoppa och starta video inspelning vart 20min eller 30min för videofilerna blir sjukt stora annars och tar otroligt mycket tid att importara i video redigerare eller spela upp. Men det är ju bara få rutin på det som funkar för dig så är det inte några problem.

Permalänk
Rekordmedlem

Du bör i vart fall kolla vad maximal inspelningslängd är för många kameror kan inte spela in 2 timmer långa videoklipp och det har inte bara med batteristorleken att göra utan det kan överhetta sensorn eller begränsas av lagringen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du bör i vart fall kolla vad maximal inspelningslängd är för många kameror kan inte spela in 2 timmer långa videoklipp och det har inte bara med batteristorleken att göra utan det kan överhetta sensorn eller begränsas av lagringen.

Många kameror är även begränsade till max 29m59s video i taget för att undvika tullavgifter på videokameror i EU. Så även om kameran rent praktiskt klarar av att spela in långa klipp så kan det vara begränsat ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

GoPro Black 7 är tillräckligt bra, den ska också inte ha allt för stora problem med firmware buggar etc. Du kan köpa äldre generationer men sparar inte så mycket pengar på det egentligen. Den är dessutom kompatibel med alla tidigare prylar och tillbehör för dessa kameror, det var först när GoPro 8 kom som dom ändrade på saker.

DJI Osmo Action är ett alternativ men lite svårare att få tag i, mindre problem med buggar etc men saknar en den funktioner. Det går att hitta den ännu billigare begagnad men det skiljer inte så mycket numera eftersom det kommit nya GoPros i flera generationen. Sedan kanske du behöver 60fps för att kunna studera med i detalj, slowmotion. Börja du med typ GoPro grejer och om det inte duger går det att fixa andra prylar.

Det är inte värt skaffa bättre grejer förens du vet om och hur det funkar så du vet exakt vad du behöver. Det blir snabbt dyrt med prylar när man ska börja skaffa mer proffsiga grejer. Alternativt kanske man kan hyra någon som har prylar som kan filma åt dig en gång med den utrustning du tror dig behöva så kan du se hur det blir, definitivt billigare än att köpa prylarna från början. Sedan ser du när du jämför med den mer proffsiga videon och GoPro videon om det blev bättre och om du behöver styra in på den dyrare banan för video utrustning.

Du kommer också behöva en powerbank för batteriet räcker nog inte och kanske flera SD kort ?
Det kan också vara lämpligt att t.ex. stoppa och starta video inspelning vart 20min eller 30min för videofilerna blir sjukt stora annars och tar otroligt mycket tid att importara i video redigerare eller spela upp. Men det är ju bara få rutin på det som funkar för dig så är det inte några problem.

Okej, stort tack för hjälpen. Ska kika efter en beggad Gopro Hero 7 till ett rimligt pris.

Skrivet av mrqaffe:

Okej, det är nog inget problem egentligen för i ärlighetens namn så tror jag att jag skulle kunna korta ner 2h träning till att kanske bara filma 40min, det är ju mest när man håller på att traggla nåt nytt som jag vill filma en lite längre stund, men 3x20min skulle nog räcka gott för det mesta

Skrivet av perost:

Många kameror är även begränsade till max 29m59s video i taget för att undvika tullavgifter på videokameror i EU. Så även om kameran rent praktiskt klarar av att spela in långa klipp så kan det vara begränsat ändå.

Jaha inte visste jag att sånt påverkade tullavgifter, vet du om detta gäller för Gopro?

Permalänk
Medlem

Jag är nöjd med min GoPro 9 som har 5K upplösning (dock i 30 FPS men den har 4K/60) men tack vare bildstabilisator 3.0 så blir rörelserna mycket smooth fast det är 5K/30. Nya GoPro 10 har vad jag hört 5k/60.

Och jag brukar också ha med den ut när jag badar, dyka ner under vattnet med dykarcyklop med den fastmonterad eller med selfiestick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Jag är nöjd med min GoPro 9 som har 5K upplösning (dock i 30 FPS men den har 4K/60) men tack vare bildstabilisator 3.0 så blir rörelserna mycket smooth fast det är 5K/30. Nya GoPro 10 har vad jag hört 5k/60.

Och jag brukar också ha med den ut när jag badar, dyka ner under vattnet med dykarcyklop med den fastmonterad eller med selfiestick.

bildstabilisering gör ingen nytta när TS tänkt ha den på ett stativ/på en plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jaha inte visste jag att sånt påverkade tullavgifter, vet du om detta gäller för Gopro?

Jag antar att GoPro räknas som videokameror ändå, så de behöver troligtvis inte artificiellt begränsa inspelningstiden. Det är mer ett problem på "vanliga" kameror, men bra att kolla upp oavsett.

Permalänk
Medlem

@perost, precis. Det gäller BARA det man brukar kalla för DSLR kameror.

Hybrid prylarna. Det som egentligen är en kamera men som också kan spela in video. Finns en hel del om detta att läsa på Internet, riktigt löjligt och om jag inte minns fel togs denna begränsning bort för 3år sedan eller något. Inte helt säker dock.

Videokameror, GoPro, actionkameror etc. Dessa prylar har den där 30min begränsningen.

Permalänk
Medlem

Du bör googla lite efter en kamera som inte lider av överhettningsproblem vid kontinuerlig inspelning. Att kameran klarar 4k tycker jag är helt ointressant då du ändå troligtvis inte kommer använda det. Jag vågar inte ens tänka på vad en två timmars 5k/60p video skulle kräva för minneskort

Frågan är också om GoPro är rätt kamera för dig då den har en vidvinkel-lins och måste komma ganska dig när du hoppar för att du inte ska bli pytteliten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Du bör googla lite efter en kamera som inte lider av överhettningsproblem vid kontinuerlig inspelning. Att kameran klarar 4k tycker jag är helt ointressant då du ändå troligtvis inte kommer använda det. Jag vågar inte ens tänka på vad en två timmars 5k/60p video skulle kräva för minneskort

Frågan är också om GoPro är rätt kamera för dig då den har en vidvinkel-lins och måste komma ganska dig när du hoppar för att du inte ska bli pytteliten.

Ja jag undrar också om det är rätt, har försökt kolla runt men tycker det är en jävla djungel. Borde inte någon typ av systemkamera kunna göra ett bättre jobb? Jag tänker att det rimligtvis borde vara enklare att göra en bättre kamera i ett större format än en Gopro?

Vilka lite äldre systemkameror är bra och kan filma i 1080p minst 60fps? Tänker att jag kan lägga runt 2-3000kr för en beggat.

Permalänk
Medlem

Samtidigt så är det ju svårare att få till samma perspektiv som go-pro har med en systemkamera och en extra lins kostar snabbt hela din budget och mer.

Tvekar du så leta upp lite video's som du gillar på youtube och fundera på vad de använt för utrustning,
jag kan tänka mig att en gopro kan du lättare rigga farligt nära trampolinen eller uppe på en stolpe för fågelperspektiv
medan en systemkamera mer hamnar på marknivå och nog hindras mycket av skyddsnät och liknande.

Permalänk
Medlem

som sagt många kameror är låsta till max ~30min video i ett sträck pga div anledningar.

1. inte bränna videosensorn då dessa går varmt.
2. kunna skippa div EU regler
3. förhindra förlorad video på flera timmar istället max 30 min
om batteriet dör vid inspelning föreligger en risk att hela videoklippet blir korrupt och inte kan läsas öht.