Hjälp med planering av nya RJ45 uttag

Permalänk
Medlem

Hjälp med planering av nya RJ45 uttag

Har tänkt att dra lite cat kabel och sätta upp uttag för att förbereda sönernas framtida rum där det med stor sannolikhet kommer behövas

Här är en skiss över våningsplanet

De blåa ytorna är kattvind som jag tänkt dra kabeln i.

Vilken typ av kabel, patchpanel, smartast placering av den osv etc. Hjälp mig göra rätt och ett relativt smärtfritt och hållbart jobb från början

Permalänk
Medlem

Du visar inte vart dörrarna är någonstans men det kanske kvittar.

Använd dubbeluttag på alla platser. Dra kabel till båda.
Det är nästan inget extra jobb att dra två kablar samtidigt jämför med att du ska göra det någon gång i framtiden med en extra kabel.

Kommer du köra 10 Gbit någon gång? Om inte så behöver du inte CAT6+ kabel, du hade klarat dig med CAT5e.
Välj rätt kontaktdon till den kabel som du har valt.

Ska du sätta Accesspunkten i taket? Kanske köpa en vit kabel till den ifall den du köper på rulle är grå (ful).

Ska du ha en switch i någon kattvind för att koppla ihop ovanvånignen, bredvid fiberomvandlaren? Eller kommer du att försöka trycka in alla kablarna i brandväggen direkt?

Har du en Kjell&co nära dig så kan du "klämma" på uttagen där. Annars får du gå på bilder och handla där du tycker priset/kvalite är rätt.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Du visar inte vart dörrarna är någonstans men det kanske kvittar.

Använd dubbeluttag på alla platser. Dra kabel till båda.
Det är nästan inget extra jobb att dra två kablar samtidigt jämför med att du ska göra det någon gång i framtiden med en extra kabel.

Kommer du köra 10 Gbit någon gång? Om inte så behöver du inte CAT6+ kabel, du hade klarat dig med CAT5e.
Välj rätt kontaktdon till den kabel som du har valt.

Ska du sätta Accesspunkten i taket? Kanske köpa en vit kabel till den ifall den du köper på rulle är grå (ful).

Ska du ha en switch i någon kattvind för att koppla ihop ovanvånignen, bredvid fiberomvandlaren? Eller kommer du att försöka trycka in alla kablarna i brandväggen direkt?

Har du en Kjell&co nära dig så kan du "klämma" på uttagen där. Annars får du gå på bilder och handla där du tycker priset/kvalite är rätt.

Dubbeluttag får jag fundera på.

Ja det blir nog cat6a eller vad 10gbps kablarna heter. Men ska jag ha installationskabel till alla uttag eller funkar patchkabel? Om installationskabel, ska jag ha patchpanel(er) och i så fall vart? Ska det vara utp eller ftp? Kabeln har jag tänkt att dra under golven i rör.

Ja accesspunkten hamnar i taket har nog tänkt en kabelränna till den.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Dubbeluttag är aldrig något att fundera på.
Cat6 klarar 10Gbps på kortare sträckor men Cat6a är speccad för 10Gbps på 100m, för fast installation är det alltid installationskabel.
Patchpanel bör rimligtvis placeras vid central punkt i ett rack där allt annat samlas; inkommande anslutning, router, switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Robiban:

Har tänkt att dra lite cat kabel och sätta upp uttag för att förbereda sönernas framtida rum där det med stor sannolikhet kommer behövas

Här är en skiss över våningsplanet
https://i.imgur.com/MkCLDFd.png

De blåa ytorna är kattvind som jag tänkt dra kabeln i.

Vilken typ av kabel, patchpanel, smartast placering av den osv etc. Hjälp mig göra rätt och ett relativt smärtfritt och hållbart jobb från början

Cat 6 kabel borde vara tillräckligt om varje kabeldragning + anslutningskabel är kortare än cirka 30 meter, även om du ska köra 10Gbit/s i framtiden. Skärmad brukar vara tämligen onödigt.

Patchpanel bör sitta nära där du tänkt ha din router, så du kan sätta en switch bredvid patchpanelen och sedan koppla switchen till routern.

Dubbeluttag är guld värt.

Ska kablarna gå i kattvind så kan du ju, om uttaget sitter på väggen mot kattvinden, klara dig helt utan synlig kabeldragning.

Permalänk
Medlem

Skärmad kabel är onödigt, inte självklart att det lirar bra med ojordade konsumentprylar.

Men Cat6a är ju lämpligt, men du kan ju köra med Cat6 om ingen kabel blir längre än 30 meter. För uppgradering till 10Gbit vill man ju att det ska klara av. Det kostar inte många kronor extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Dubbeluttag får jag fundera på.

Ja det blir nog cat6a eller vad 10gbps kablarna heter. Men ska jag ha installationskabel till alla uttag eller funkar patchkabel? Om installationskabel, ska jag ha patchpanel(er) och i så fall vart? Ska det vara utp eller ftp? Kabeln har jag tänkt att dra under golven i rör.

Ja accesspunkten hamnar i taket har nog tänkt en kabelränna till den.

Du har fått svar av andra nedan på ovan.
Jag instämmer med att skippa skärmad kabel för hemma installation (även för de flesta företagsinstallationer).

Tips är att du söker på YouTube på folk som kontakterar kablar så att du får se skillnaden mellan de olika keystone modellerna som finns där ute.
Finns ju de som är helt verktygslösa som är smidigt.

Tänk på att du köper Cat6 alt Cat6a kontakter så att det matchar din kabelklassning.

Cat6a kabel kan vara (är) tjockare än Cat5e kabel så det blir lite trängre i rören under golvet när du ska ha i två kablar i samma rör (ja det är fortfarande värt besväret att dra två kablar till varje uttag). Om du ska lägga ner nya rör välj en storlek större.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem

Ska också strax dra lite nätverkskabel.

Har någon erfarenhet av Luxorparts mjuka cat6 kabel från Kjell https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/ins...

Funderar på denna eller 6a kabel från Deltaco.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem
Skrivet av LudvigLindell:

Ska också strax dra lite nätverkskabel.

Har någon erfarenhet av Luxorparts mjuka cat6 kabel från Kjell https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/ins...

Funderar på denna eller 6a kabel från Deltaco.

Du jämför olika saker. Cat6 mot Cat6a.
Vill du se bilder och lite jämförelser så titta här: https://cablesys.com/updates/cat6-cat6e-cat6a-differences/
Jag hade skippat i rekommendationen kring Cat6a att den inte ska använda hemmavid, känner du att du behöver Cat6a så kör på det.

Har inte själv erfarenhet av Luxorparts kabel som du länkar till.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustav-P:

Du jämför olika saker. Cat6 mot Cat6a.
Vill du se bilder och lite jämförelser så titta här: https://cablesys.com/updates/cat6-cat6e-cat6a-differences/
Jag hade skippat i rekommendationen kring Cat6a att den inte ska använda hemmavid, känner du att du behöver Cat6a så kör på det.

Har inte själv erfarenhet av Luxorparts kabel som du länkar till.

Ja självklart är det skillnad på cat6 och 6a, det jag funderade mest över var om luxorparts kabel är tillräcklig för ex. 2.5Gbps i hemmet.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LudvigLindell:

Ska också strax dra lite nätverkskabel.

Har någon erfarenhet av Luxorparts mjuka cat6 kabel från Kjell https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/ins...

Funderar på denna eller 6a kabel från Deltaco.

Den du länkat är
Ledare Flertrådig

Du ska ha solid till fast installation.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av LudvigLindell:

Ska också strax dra lite nätverkskabel.

Har någon erfarenhet av Luxorparts mjuka cat6 kabel från Kjell https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/ins...

Funderar på denna eller 6a kabel från Deltaco.

Det du länkar är patchkabel men du bör använda installationskabel (och naturligtvis vägguttag i ändarna) från vägguttaget till klienten har du däremot patchkabel och vill du ha det så smidigt som möjligt väljer du cat5e för patcen för de är mjukare än cat6.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Den du länkat är
Ledare Flertrådig

Du ska ha solid till fast installation.

Skrivet av mrqaffe:

Det du länkar är patchkabel men du bör använda installationskabel (och naturligtvis vägguttag i ändarna) från vägguttaget till klienten har du däremot patchkabel och vill du ha det så smidigt som möjligt väljer du cat5e för patcen för de är mjukare än cat6.

Tackar!

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!

Patchpanel vid router, installationskabel från patchpanel till samtliga uttag (ligger rätt tunna rör så osäker om jag får igenom två kablar genom varje)

Någon som har tips på produkter att beställa? Panel (har inget rack), kabel, uttag och verktyg för jobbet

Om man skulle köra på snikvarianten och dra patchkabel från en switch vid routern istället för att sätta uttag? Är det ändock onödigt med ftp kabel? Finns det någon rekommendation på max-längd för patchkabel?

Edit:
Behöver jag något mer än detta? Förutom uttagen då

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Maxlängd är 100m. För fast installation med uttag i vägg är det installationskabel, inte patchkabel.
Du får/kan dra patchkabel från switch till resp. enhet ja men du har du också synliga kablar.
Blanda inte skärmat/oskärmat, skärmat behövs egentligen bara om du flyttar in i en kraftstation och hela kedjan måste isf skärmas

Permalänk
Medlem

Det är ok. Kommer säkert att funka bra. Vet att presstången är lite så där så du får ev göra om en eller annan pressning.

Visa signatur

Varit med i datorvärlden sedan början på 70 talet. Telegrupp chef i Marinen, Jobbat med Xerox 800 ordbehandlings maskiner när det begav sig. PC-nisse sedan mitten av 80 talet. Raffinaderi inspektör sedan 1980.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Maxlängd är 100m. För fast installation med uttag i vägg är det installationskabel, inte patchkabel.
Du får/kan dra patchkabel från switch till resp. enhet ja men du har du också synliga kablar.
Blanda inte skärmat/oskärmat, skärmat behövs egentligen bara om du flyttar in i en kraftstation och hela kedjan måste isf skärmas

jag kan ju dra patchkabel i samma rör och ut genom vägg där enheterna är tänkt att stå, men förstår din poäng. Helt klart snyggare med uttag. Mindre pyssel däremot

Skrivet av KjellO:

Det är ok. Kommer säkert att funka bra. Vet att presstången är lite så där så du får ev göra om en eller annan pressning.

Perfekt, tack!
Då känns det som jag har någorlunda koll på vad och hur jag ska göra. Nu gäller det bara att komma till skott

Permalänk
Medlem

Är kanalisation redan ordnad till alla platser?
I verktygskittet så finns inget verktyg för nätverksuttag/kontaktdon, den tången är bara för att pressa RJ45-kontakter direkt på kabeln. Som jag kan tolka det så ska du sätta uttag i rummen?

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Robiban:

jag kan ju dra patchkabel i samma rör och ut genom vägg där enheterna är tänkt att stå, men förstår din poäng. Helt klart snyggare med uttag. Mindre pyssel däremot

Perfekt, tack!
Då känns det som jag har någorlunda koll på vad och hur jag ska göra. Nu gäller det bara att komma till skott

Sätt helst inte fast patchkablar, de är inte tänkta att användas så.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av clms:

Är kanalisation redan ordnad till alla platser?
I verktygskittet så finns inget verktyg för nätverksuttag/kontaktdon, den tången är bara för att pressa RJ45-kontakter direkt på kabeln. Som jag kan tolka det så ska du sätta uttag i rummen?

Ja det ligger en del rör under golven (gjort av tidigare ägare), är lite osäker på hur många kablar jag kan få igenom per rör då det är rätt runna rör.

Bra upptäckt på verktyg, precis den typen av hjälp som behövs Vilka verktyg behövs? Från uttagen till enhet kan jag lika gärna fixa färdiga kablar så att pressa egna känns onödigt.

Skrivet av mrqaffe:

Sätt helst inte fast patchkablar, de är inte tänkta att användas så.

Nej jag hade inte tänkt att sätta dom i uttag utan borra hål i väggen där utrustningen är placerad och koppla direkt in

Edit:

Blir detta rätt? eller funkar en patchpanel som switch också?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Ja det ligger en del rör under golven (gjort av tidigare ägare), är lite osäker på hur många kablar jag kan få igenom per rör då det är rätt runna rör.

Bra upptäckt på verktyg, precis den typen av hjälp som behövs Vilka verktyg behövs? Från uttagen till enhet kan jag lika gärna fixa färdiga kablar så att pressa egna känns onödigt.

Nej jag hade inte tänkt att sätta dom i uttag utan borra hål i väggen där utrustningen är placerad och koppla direkt in

Min gissning är att det är 16mm plaströr? Om det följer någon sorts standard dvs. Då kan det bli tajt med två kablar i ett rör. Men med lite slimmad kabel så kan det gå bra ändå. Använd dragfjäder.

Det beror på vilka uttag du ska använda i rummen. Det finns ju sådana som är verktygslösa också, som Lexcom, vissa Keystone behövs verktyg till andra är verktygsfria. I en del går det med Krone-verktyget.
Märke/modell styr också vilka fästramar du behöver till uttagen också.

Hos mig har jag ett stativ från MP-Bolagen, patchpanel för Lexcom-uttag och i rummen sitter utanpåliggande ELKO-uttag.

Som f.d elektriker/tekniker/montör så anser jag att man alltid ska montera uttag och fast installation, och inte "fuska" med patchkablar genom väggar..

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robiban:

Blir detta rätt? eller funkar en patchpanel som switch också?
https://i.imgur.com/oQKFZrK.png

Patchpanelen är till bara för att få kontakter i alla ändar på nätverkskablarna. Den har ingen elektronik/intelligens.
(bilden syntes inte i den första citeringen jag svarade på)
Tänk på att även ha minst Cat6 på patchkablarna också

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av clms:

Patchpanelen är till bara för att få kontakter i alla ändar på nätverkskablarna. Den har ingen elektronik/intelligens.
(bilden syntes inte i den första citeringen jag svarade på)
Tänk på att även ha minst Cat6 på patchkablarna också

Cat6 är bra men cat5 är mjukare och ska man bara köra 1Gbit så spelar det ingen roll för funktionen så cat5 kan vara bekvämare att använda praktiskt, dessutom är patchar lätta att byta, åtminstone ska de vara det om man gör rätt och inte använder dem för fast installation

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har själv använt mig av följande material i pågående installation och kan starkt rekommendera.

* Schneider Actassi Cat6 U/UTP (endast 5.3mm i diameter så enkel att dra t.o.m. 2 i 15mm rör.)
* Schneider Exxact (WDE002425) vinklade uttag (så kabeln inte sticker ut så mycket), verktygslösa keystones för enkel installation.
* Direktronik keystones.
* Valfri patchpanel för keystones.

Installationen kräver bara en avbitare som enda verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Cat6 är bra men cat5 är mjukare och ska man bara köra 1Gbit så spelar det ingen roll för funktionen så cat5 kan vara bekvämare att använda praktiskt, dessutom är patchar lätta att byta, åtminstone ska de vara det om man gör rätt och inte använder dem för fast installation

Ja Cat5/5e är mjukare, bara det är ett medvetet val så är det helt upp till dig

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör

Permalänk
Medlem

Nu är jag klar med detta. Det tog nog två hela kvällar, rätt mycket jobb men bra blev det.

Körde på dubbla uttag och två kablar i varje rör (16mm), det var lite pyssel för en oerfaren men med lite vilja gick det tillslut. Använde luxorparts solida kabel och verktygsfritt till allt. Schneider exxact uttag enligt tips ovan resten var det jag hittade på kjell & co. Säljaren där sa att det var den solida kabeln som gällde för verktygsfria kontakter till patchkablar också. Den solida är mjuk, känns som en vanlig ethernet kabel.

Om andra går i samma tankar hoppas jag tråden kan hjälpa lite. Nu kan LANen börja