Blir galen, 1 år gamla datordelar redan trasiga?

Permalänk
Medlem

Låter som att ditt RAM minne kan ha blivit sämre.

Jag har flera erfarenheter av RAM moduler som försämrats kraftigt på kort tid, främst från G.Skill men även Corsair. Pröva att köra HCI memtest i Windows, öppna bara fler fönster så att du kan testa all RAM samtidigt.

https://hcidesign.com/memtest/

Får du errors inom 100% så har du hittat felet.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Hade själv en instabil dator som gick bra, men ibland helt plötsligt stoppade med diverse konstiga fel. Testade minnet med diverse verktyg, men hittade inga fel. Misstänkte minnet ändå och klockade ner det ett par snäpp. Vips - inga problem. Lösningen hade ju varit att få minnet utbytt på garantin, men lathet gjorde att det drog ut på tiden och plötsligt hade ett år gått. Men jag testade att klocka upp till rätt hastighet igen (3600 mhz) och öka spänningen 3 mv. Det är ju jättelite, men precis vad som behövdes för att allt skulle bli 100% stabilt. Tjo! Maskinen går i princip 24/7 och varvar med jobb och spelande och är 100% stabil nu.

Nu kanske ditt problem inte är minnet, men man måste ändå jobba med uteslutningsmetoden. Prova med att klocka ner CPUn, GPUn, minnet osv ett i taget och se om du hittar nåt som plötsligt gör allt stabilt. Eller ställa upp spänningen lite måttligt. Om det inte hjälper kolla temperaturer och stabilitet på PSU - just där kan man ju testa att byta mot nån kompis agg t.ex. Även SSD:er kan ju påverka. Kolla temp, firmware och kör lite tester. Till slut får man ju testa med att byta ut en HW-komponent i taget inklusive moderkort och se vilket det är som faktiskt felar, men då behöver man nästan hjälp av nåt företag, eller kompis som har alla delar och vill låna ut...
Summa summarum - uteslutningsmetoden. Enda vägen framåt.

Permalänk
Inaktiv

Annars rekommenderar jag att att du sätter i de delarna du ska ha och kör en helt ny installation av Windows, uppdaterar BIOS och till sist laddar ner de senaste officiella grafikdrivrutinerna.

Edit: När detta är gjort avråder jag dig från att byta grafikkort etc. fler gånger.

Permalänk

Efter rensning av drivrutiner har det so far fungerat utmärkt, ingen blackout på snart 10 minuter Kunde köra ett helt league game utan att vara nära på att slå hål i skärmen. Okej jättebra so far, blir besviken när black screen kanske kommer snart...

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Annars rekommenderar jag att att du sätter i de delarna du ska ha och kör en helt ny installation av Windows, uppdaterar BIOS och till sist laddar ner de senaste officiella grafikdrivrutinerna.

Edit: När detta är gjort avråder jag dig från att byta grafikkort etc. fler gånger.

Varför ej byta gpu ?

Permalänk

Verkar knivigt, har haft liknande intermittent problem förr och då var det kabeln till skärmen, om du har någon annan - testa den😎
Om du inte redan gjort det förståss?

Permalänk
Skrivet av EsoxLucius:

Verkar knivigt, har haft liknande intermittent problem förr och då var det kabeln till skärmen, om du har någon annan - testa den😎
Om du inte redan gjort det förståss?

Samma problem med 4 olika skärmar.

Verkar dock vara löst nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av owns good:

Varför ej byta gpu ?

Skrivet av owns good:

Samma problem med 4 olika skärmar.

Verkar dock vara löst nu.

Bra ifall det löste sig mannen!

Varför jag rekommenderade att inte byta GPU flera gånger är av den enkla aningen att det finns en stor risk att du får drivrutiner som lämnar kvar och "bråkar" med varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Efter rensning av drivrutiner har det so far fungerat utmärkt, ingen blackout på snart 10 minuter Kunde köra ett helt league game utan att vara nära på att slå hål i skärmen. Okej jättebra so far, blir besviken när black screen kanske kommer snart...

Då var det Nvidias drivrutiner som var problemet. Inte första gången, inte sista. Skönt att det löste sig!

Det där med distanserna är bra att du fixar, men det visar sig inte som ett sånt här fel. Antingen har man missat distanserna helt så att det är kontakt på baksidan - i vilket fall datorn vägrar starta - eller så är det som du, att det fattas en massa - i vilket fall men riskerar att knäcka moderkortet när man installerar grejer. I inget av fallen yttrar det sig så här.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av mpat:

Då var det Nvidias drivrutiner som var problemet. Inte första gången, inte sista. Skönt att det löste sig!

Det där med distanserna är bra att du fixar, men det visar sig inte som ett sånt här fel. Antingen har man missat distanserna helt så att det är kontakt på baksidan - i vilket fall datorn vägrar starta - eller så är det som du, att det fattas en massa - i vilket fall men riskerar att knäcka moderkortet när man installerar grejer. I inget av fallen yttrar det sig så här.

Tack så mycket, ja nvidias bajsdrivrutiner mixad med amds bajsdrivrutiner. Båda företagen är bajs. Nu funkar det i alla fall phew...

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Tack så mycket, ja nvidias bajsdrivrutiner mixad med amds bajsdrivrutiner. Båda företagen är bajs. Nu funkar det i alla fall phew...

Låter snarare som bajs bakom spakarna som kör med dubbla drivrutiner 😀 skönt att det löste sig I allafall!

Visa signatur

MSI MAG B550M Mortar, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Corsair LPX 32GB (4x8GB) 3200MHz cl16, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750x v2, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Skrivet av Bosse78:

Låter snarare som bajs bakom spakarna som kör med dubbla drivrutiner 😀 skönt att det löste sig I allafall!

Nejdå det är aldrig kundens fel, the customer is always right. 🤣

Permalänk
Avstängd
Skrivet av owns good:

Okej moment of truth, distanser på varenda litet skruvhål jag hittat. Tagit bort alla kablar bakom moderkortet osv. Inga kortslutningar nu hoppas jag.

Att sätta distanser i alla hålen kan göra det värre, läs i manualen till moderkortet exakt vilka hål som ska distanser och montera dessa, varken fler eller färre.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Att sätta distanser i alla hålen kan göra det värre, läs i manualen till moderkortet exakt vilka hål som ska distanser och montera dessa, varken fler eller färre.

Vad är det som är skadligt ?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av owns good:

Vad är det som är skadligt ?

Om du sätter en distans där det inte ska vara någon så kan du få kortslutning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

För mig låter det som defekt RAM-minne. Ladda ner Memtest på en USB sticka och kör igenom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coenic:

För mig låter det som defekt RAM-minne. Ladda ner Memtest på en USB sticka och kör igenom.

Problemet är redan löst

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Om du sätter en distans där det inte ska vara någon så kan du få kortslutning.

Men om moderkortets alla skruvhål har en skruv, är
Det vanligt att även detta är dåligt? Så tolkar jag att du också menar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Låter som att ditt RAM minne kan ha blivit sämre.

Jag har flera erfarenheter av RAM moduler som försämrats kraftigt på kort tid, främst från G.Skill men även Corsair. Pröva att köra HCI memtest i Windows, öppna bara fler fönster så att du kan testa all RAM samtidigt.

https://hcidesign.com/memtest/

Får du errors inom 100% så har du hittat felet.

Mvh

För att tillägga, har du XMP aktiverat? Stäng av det isf och se om det blir bättre.

Fungerar det då så kan du aktivera xmp igen och gå ner ett snäpp så brukar det bli stabilt.

Edit: Okej det var redan löst men låter stå kvar ändå

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av owns good:

Men om moderkortets alla skruvhål har en skruv, är
Det vanligt att även detta är dåligt? Så tolkar jag att du också menar

Då är det helt rätt. Men ofta finns det fler hål i bakplåten i lådan. Man ska inte fylla alla hålen i bakplåten utan bara de som har ett motsvarande skruvhål i moderkortet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av owns good:

Men om moderkortets alla skruvhål har en skruv, är
Det vanligt att även detta är dåligt? Så tolkar jag att du också menar

Titta i manualen till moderkortet, där står exakt vilka hål som ska användas. Använd inte andra hålen då det kan bli kortslutning. Ibland kan det finnas extra skruvhål i lådan som INTE ska användas. Dessa är kanske för en annan typ av moderkort.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk

Problemet kvarstår... Fattar ej, det händer inte lika ofta dock. Vet inte hur jag ska fixa det. Kanske återställer windows helt, att det blir nästa steg. Fixar möjligtvis windows 11 då. Ska försöka bli klar med detta innan helgen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Problemet kvarstår... Fattar ej, det händer inte lika ofta dock. Vet inte hur jag ska fixa det. Kanske återställer windows helt, att det blir nästa steg. Fixar möjligtvis windows 11 då. Ska försöka bli klar med detta innan helgen.

Har du testat ditt RAM minne ännu?

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk

Ska läsa allt i tråden om RAM och se om det hjälper, tack. Ska göra det nu.

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Låter som att ditt RAM minne kan ha blivit sämre.

Jag har flera erfarenheter av RAM moduler som försämrats kraftigt på kort tid, främst från G.Skill men även Corsair. Pröva att köra HCI memtest i Windows, öppna bara fler fönster så att du kan testa all RAM samtidigt.

https://hcidesign.com/memtest/

Får du errors inom 100% så har du hittat felet.

Mvh

Ska testa detta nu då för problemet överstår.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Varför då? Min burk med 5950X och 6900XT drar runt 500W vid full load.

OP skrev ju inte vilket grafikkort han har men om det hade varit 3080 eller 3090 så hade det kunnat vara för lite. Vet att några 650W klarar det men finns också 1000W som storknar när man spelar på såna kort.

Korten kan i väldigt korta lägen dra närmare 500-600W

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Skrivet av BergEr:

OP skrev ju inte vilket grafikkort han har men om det hade varit 3080 eller 3090 så hade det kunnat vara för lite. Vet att några 650W klarar det men finns också 1000W som storknar när man spelar på såna kort.

Korten kan i väldigt korta lägen dra närmare 500-600W

Aldrig över rx 67000, inte över 3060 ti.

Permalänk
Skrivet av Aeig:

Har du testat ditt RAM minne ännu?

Mvh

Programmet du rekommenderade säger: "Could no allocate 4095 MB, vet inte vad felet är riktigt. Stängde av alla program osv.

Permalänk
Skrivet av lambdan:

Provade du DDU? Jag tror du måste köra den två ggr, först för att ta bort AMD drivutinen och sen kanske en gång till för att ta bort NVIDIA drivutinen för att få en färsk installation på den också för säkerhetskull

Typ så här hade jag gjort:

- Ladda ner DDU och lägg den på något lätt åtkomligt ställe (typ skrivbordet)
- Ladda ner senaste Nvidia drivutinen, lägg kanske den också på skrivbordet
- Boota windows till safe mode

- Starta DDU nu (allt kommer vara jätte lågupplösning, därför vi satte DDU på skrivbordet så den går snabbt att hitta)
- Välj GPU, AMD och "Clean and do NOT restart"
- Välj GPU, NVIDIA och "Clean and shutdown"

- Nu när datorn är avstängd, dra ut internetsladden (detta för att windows inte ska försöka installera någon drivutin automatiskt)
- Starta datorn och windows som vanligt
- Installera Nvidia drivutinen
- Starta om, koppla in internet igen och hoppas det blev bättre?

EDIT: Jaha du hann prova det medan jag skrev det här... nå, låt oss veta om blev bättre

Funkade ett tag, sen gick det tillbaks till samma problem :/ ...

Permalänk
Skrivet av Pamudas:

Avinstallerade du drivrutinerna efter du böt från AMD? Så det inte är någon konflikt mellan nuvarande och gamla drivrutiner. Det låter nämligen som en typisk drivrutinskrasch - svart skärm där datorn hänger sig och ljudet upprepas.

Sen en till sak: när du böt nätaggregat, böt du även ut samtliga kablar från det gamla nätaggregatet, eller har du återanvänt något? Det är inte säkert att anslutningarna är identiska även fast kontakten ser likadan ut.

Skrivet av Barsk66:

Hade själv en instabil dator som gick bra, men ibland helt plötsligt stoppade med diverse konstiga fel. Testade minnet med diverse verktyg, men hittade inga fel. Misstänkte minnet ändå och klockade ner det ett par snäpp. Vips - inga problem. Lösningen hade ju varit att få minnet utbytt på garantin, men lathet gjorde att det drog ut på tiden och plötsligt hade ett år gått. Men jag testade att klocka upp till rätt hastighet igen (3600 mhz) och öka spänningen 3 mv. Det är ju jättelite, men precis vad som behövdes för att allt skulle bli 100% stabilt. Tjo! Maskinen går i princip 24/7 och varvar med jobb och spelande och är 100% stabil nu.

Nu kanske ditt problem inte är minnet, men man måste ändå jobba med uteslutningsmetoden. Prova med att klocka ner CPUn, GPUn, minnet osv ett i taget och se om du hittar nåt som plötsligt gör allt stabilt. Eller ställa upp spänningen lite måttligt. Om det inte hjälper kolla temperaturer och stabilitet på PSU - just där kan man ju testa att byta mot nån kompis agg t.ex. Även SSD:er kan ju påverka. Kolla temp, firmware och kör lite tester. Till slut får man ju testa med att byta ut en HW-komponent i taget inklusive moderkort och se vilket det är som faktiskt felar, men då behöver man nästan hjälp av nåt företag, eller kompis som har alla delar och vill låna ut...
Summa summarum - uteslutningsmetoden. Enda vägen framåt.

Skrivet av anon201296:

Annars rekommenderar jag att att du sätter i de delarna du ska ha och kör en helt ny installation av Windows, uppdaterar BIOS och till sist laddar ner de senaste officiella grafikdrivrutinerna.

Edit: När detta är gjort avråder jag dig från att byta grafikkort etc. fler gånger.

Skrivet av EsoxLucius:

Verkar knivigt, har haft liknande intermittent problem förr och då var det kabeln till skärmen, om du har någon annan - testa den😎
Om du inte redan gjort det förståss?

Skrivet av anon201296:

Bra ifall det löste sig mannen!

Varför jag rekommenderade att inte byta GPU flera gånger är av den enkla aningen att det finns en stor risk att du får drivrutiner som lämnar kvar och "bråkar" med varandra.

Skrivet av Stefflo:

Titta i manualen till moderkortet, där står exakt vilka hål som ska användas. Använd inte andra hålen då det kan bli kortslutning. Ibland kan det finnas extra skruvhål i lådan som INTE ska användas. Dessa är kanske för en annan typ av moderkort.

Ska följa era tips nu och se om jag kan lösa problemet. Jag börjar med att försöka med att checka mitt RAM minne och sedan byta del här och där.