Blir galen, 1 år gamla datordelar redan trasiga?

Permalänk
Skrivet av TimMy2003:

Kan va en failande hårddisk.
Hade liknande problem, i detta fallet en mekanisk hårddisk som inte va main.
Men den sjöng på sista versen.
Kanske kan va d.

Bra observation, har 1 ssd 240gb som varit full nästan 2-3 år. Den andra hårddisken är en sån stor silvrig 3,5. Den är urgammal och jag får varningar på den när jag testar den med en software. Crystaldiscinfo säger: Caution med gul text. Men den andra SSD:n är i bra fint skick. Hade ingen aning att det kunde bero på hårddiskar. Min SSD är main.

Skrivet av Aeig:

Hur prövar du dem? Kör du HCI memtest i Windows? Du ska starta flera sessioner så att minnet till slut blir fullt, det kan du se om du trycker CTRL+ALT+DEL och går in på aktivitetshanteraren och tittar på minnets användning i %.

Mvh

Jag bara kopplar in dem och går in på spotify och lite mer typ. Det är inte ram-stickorna tror jag. För att även med helt andra ram-sticks inkopplade så hände samma problem.

Skrivet av NightFred:

Man kan också tänka att moderkortet böjts till ett antal gånger vid varje byte av grafikkort och minne ut och in osv om det inte funnits mer än 4 pinnar från början. Trycker man hårt så böjer man ju moderkortet kanske onödigt mycket och det behöver ju inte ha blivit en kortslutning utan andra typer av skador istället. Läst igenom tråden och vist kan det vara minnena, HDD eller annat men allt är kopplat till moderkortet. Så för mig när jag tittar på det är beredd att håla med dig att det kan vara moderkorts orsakat problem. Speciellt när det funkar och sen helt plötsligt inte gör det längre.

Vill inte tro det. Tack för svaret.

Skrivet av haijen:

Det har ju varit lite otydligt, men så här tolkar jag informationen som nu getts:

- Från början satt det för få distanser, dock på korrekta platser (inget problem med kortslutning, men kan ge fysiska belastningsproblem och skador på moderkortet då det inte har rätt stöd för exempelvis när RAM-minnen, grafikkort eller liknande installeras)
- Nu har de saknade distanserna skruvats dit och allt sitter på korrekta platser.

Precis sådär.

Skrivet av norrby89:

ja men precis, återställ och sätt på xmp som du gjort på bilden. Skulle problemet kvarstå så se till att göra backup på allt du behöver spara och sen rensa bort exakt allt och installera om Windows.

Skulle det inte funka så är det bara att börja felsöka. Men gissar på att felet ligger med drivrutinerna för grafikkorten, och att något ligger kvar eller blivit korrupt även fast du kört ddu.

Aa jag gjorde så, har inte fått någon kortslutning än efter att ha satt på XMP. Har förhoppningar, tack. Det låter jätte rimligt. Ska göra sådär. Bör jag rensa min 2nd HDD också? Urgammal. (Har redan gjort det men frågar ändå)

Skrivet av Viita:

Vad har du för lagringsmeda? SSD? Mekanisk Hårddisk?
Om det är SSD, hur stor är denna och hur full har du haft denna?
Om den varit så full att du haft mindre än 5-10% ledigt så är det inte omöjligt att du i förtid slitit ut denna.

Jag skulle definitivt inte utesluta en SSD som felorsaken.
Jag har själv haft en SSD som blivit korrupt. Det blev ganska intressanta slumpmässiga frysningar och omstarter.
Ibland fungerade det bra flera timmar, ibland starta den om direkt efter att jag kom in i Windows.
Windows ville ofta automatiskt köra "checkdisk?" efter omstarter men hittade inga fel.
Inte heller S.M.A.R.T. gav några som helst indikationer på att något skulle vara fel med SSDn.

Om du har något viktigt på lagringsmediat så rekommenderas hur som helst en säkerhetskopierng av det viktigaste.

Edit: som @norrby89 påpekar, om inte en ominstallation har provats, så rekommenderas givetvis även detta.
Inte en reparation utan en full ominstallation.

Bra observation, har 1 ssd 240gb som varit full nästan 2-3 år. Den andra hårddisken är en sån stor silvrig 3,5. Den är urgammal och jag får varningar på den när jag testar den med en software. Crystaldiscinfo säger: Caution med gul text. Men den andra SSD:n är i bra fint skick. Hade ingen aning att det kunde bero på hårddiskar. Min SSD är main.

Undra om det är 2nd hdd som strular. Har dock rensat den 2nd hårddisken nu, för jag tänkte slänga den och skaffa en ny 4tb. Och det har inte skett något avbrott ännu sedan jag satte på XMP i bios och sedan jag direkt efter rensade HDD. Har ännu ej ominstallerat windows.

Skrivet av Jink:

Något som man ofta glömmer är att trasiga USB-enheter kan orsaka massvis med underliga problem. Så om du har möjlighet så rekommenderar jag att du provar med annan kringutrustning; tangentbord, mus och ev headset. Ju enklare desto bättre.

Hmm, intressant observation. Vadå så att t.ex mitt tangentbord kan orsaka detta? Hur skulle jag då veta om det isf?

Permalänk

Lite uppdatering, när datorn stod idle i flera timmar så hände inte dedär. Men såfort jag började hålla på och göra lite saker, ha några pplikationer igång såstängdes den av strax därefter. Och XMP är nu aktiverat, så det berodde inte på det.

Permalänk
Medlem

Kan det vara problem med kylningen? Om något överhettas kan det börja throttla och i värsta fall stänga ner sig.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Kan det vara problem med kylningen? Om något överhettas kan det börja throttla och i värsta fall stänga ner sig.

Det är bara processorn isåfall. Skulle kunna sätta på nytt kylpasta och sen testa det med. Men sparar det tills efter windows-reseten. Tack

Permalänk

Också en orsak till att jag inte tror att det är moderkortets fel, den här "avstängingen eller frysningen" sker aldrig när jag är i Bios. Men det kanske inte är samma sak helt enkelt. vet inte

Permalänk
Skrivet av giplet:

Jag vet inte om du skojar. Men jag var seriös.
Det är ett inte allt för ovanligt problem bland hemmabyggare att man glömmer sätta dit de där distanserna. Resultatet blir att moderkortet kan kortslutas mot bottenplåten i lådan. Så har du inte några distanser monterade så peta dit dem.

TS har nog redan förstört ett och annat med sitt egetbygge. Tror det är bättre att TS låter någon datorbutik bygga ihop en dator åt honom. Tveksamt om detta nu som är trasigt går på garantin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Bra observation, har 1 ssd 240gb som varit full nästan 2-3 år. Den andra hårddisken är en sån stor silvrig 3,5. Den är urgammal och jag får varningar på den när jag testar den med en software. Crystaldiscinfo säger: Caution med gul text. Men den andra SSD:n är i bra fint skick. Hade ingen aning att det kunde bero på hårddiskar. Min SSD är main.

Undra om det är 2nd hdd som strular. Har dock rensat den 2nd hårddisken nu, för jag tänkte slänga den och skaffa en ny 4tb. Och det har inte skett något avbrott ännu sedan jag satte på XMP i bios och sedan jag direkt efter rensade HDD. Har ännu ej ominstallerat windows.

Prova koppla ur den 3,5"-disken om du har möjlighet.
För övrigt är det rekommanderat att ha 15-25% ledigt på SSD.
Med större SSD:er bör mängden rekommenderat ledigt utrymme minska.

Om problemet försvinner så är det tänkbart att du har ett annat problem.
Det tänkbara problemet är att det helt enkelt krävs så mycket startström för den andra disken att starta upp, att det ställer till bekymmer för det övriga systemet. Det är alltså efter att denna 3,5"-disk gått i viloläge.
Om detta är orsaken och man ändå vill ha denna disk inkopplad så kan man med tex CrystalDiskInfo ändra en inställning så att denna disk aldrig "spinner ner" utan är konstant snurrandes under tiden Windows är igång.

Min uppfattning är att Windows10 efter ganska kort tid sätter en disk i viloläge.

Permalänk
Skrivet av Viita:

Prova koppla ur den 3,5"-disken om du har möjlighet.
För övrigt är det rekommanderat att ha 15-25% ledigt på SSD.
Med större SSD:er bör mängden rekommenderat ledigt utrymme minska.

Om problemet försvinner så är det tänkbart att du har ett annat problem.
Det tänkbara problemet är att det helt enkelt krävs så mycket startström för den andra disken att starta upp, att det ställer till bekymmer för det övriga systemet. Det är alltså efter att denna 3,5"-disk gått i viloläge.
Om detta är orsaken och man ändå vill ha denna disk inkopplad så kan man med tex CrystalDiskInfo ändra en inställning så att denna disk aldrig "spinner ner" utan är konstant snurrandes under tiden Windows är igång.

Min uppfattning är att Windows10 efter ganska kort tid sätter en disk i viloläge.

Kopplade ur disken helt, problemet kvarstod ändå xD. Ska fixa windows 11 nu och reseta hela systemet. Så får vi se, ska wipea SSD-disken och se vad som händer.

Tack så mycket-.

Permalänk
Medlem

Har inte sett att du svarat på en väldigt viktig fråga som ställdes i tråden, jag ber om ursäkt om jag missat det.

När du bytte nätagg, bytte du ut alla strömkablar och bara använde nya aggets kablar eller "återanvände" du några av de gamla?

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Har inte sett att du svarat på en väldigt viktig fråga som ställdes i tråden, jag ber om ursäkt om jag missat det.

När du bytte nätagg, bytte du ut alla strömkablar och bara använde nya aggets kablar eller "återanvände" du några av de gamla?

Förlåt, missade kanske det. Nej, jag använder allt från det nya nätagget 100%

Inte ett enda spår kvar av gamla nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Aa jag gjorde så, har inte fått någon kortslutning än efter att ha satt på XMP. Har förhoppningar, tack. Det låter jätte rimligt. Ska göra sådär. Bör jag rensa min 2nd HDD också? Urgammal. (Har redan gjort det men frågar ändå)

om du menar hårddisk så som i mekanisk och att den är gammal så hade jag nog bara gjort mig av med den.. haft så otroligt många datorer som säckat ihop av att ha äldre mekaniska diskar bara inkopplade.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

om du menar hårddisk så som i mekanisk och att den är gammal så hade jag nog bara gjort mig av med den.. haft så otroligt många datorer som säckat ihop av att ha äldre mekaniska diskar bara inkopplade.

Den kopplades ur, problemet kvarstod ändå. :/

Permalänk
Medlem

Lite löjligt att börja snacka om distanser o grejer. Har han kört datorn i ett år utan att kortsluta den så är det uppenbarligen inte det som e felet. Skippa tipsen om nätagget oxo om du provat flera grafikkort och fått samma resultat. Lite meckigt för dig om du inte är insatt men mitt råd är att ställa in alla frekvenser för minnen etc manuellt något lägre än dom skall vara o sen en ren windows installation med rätt drivers, sen kan du ta det därifrån.

Permalänk
Medlem

Vilket problem upplever du?

När upplever du problemet?

Permalänk
Skrivet av bergla:

Lite löjligt att börja snacka om distanser o grejer. Har han kört datorn i ett år utan att kortsluta den så är det uppenbarligen inte det som e felet. Skippa tipsen om nätagget oxo om du provat flera grafikkort och fått samma resultat. Lite meckigt för dig om du inte är insatt men mitt råd är att ställa in alla frekvenser för minnen etc manuellt något lägre än dom skall vara o sen en ren windows installation med rätt drivers, sen kan du ta det därifrån.

Folk menar att det efter en period har orsakat skada på moderkortet eller något.

Dessutom hade jag distanser under där gpu ska sitta. Så den böjdes aldrig vid byte av gpu. Ram stickorna kopplades in innan jag ens skruvade dit moderkortet. Har inte böjt det eller så.

Tack för din observation, jag håller på att uppgradera till windows 11, ska återställa därefter. Tack

Permalänk
Skrivet av danne215:

Vilket problem upplever du?

När upplever du problemet?

Datorns skärm fryser till i 1-2 sekunder, sen blir skärmen svart och det står ”no signal”. Vid detta lag kan jag fortfarande höra ljud från discord/hörlurar som vanligt. Sen så laggar den till och ljudet fryser där den är. Typ mitt i en låt så låter det BRRRRRRRRRRRRR. Sen måste jag hålla in startknappen på chassit tills hela systemet stängs av.

Det händer lite då och då. Ibland 10 sek efter att jag satt på datorn, ibland efter 3 timmar. Ibland när jag går in på league. Lite random

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Datorns skärm fryser till i 1-2 sekunder, sen blir skärmen svart och det står ”no signal”. Vid detta lag kan jag fortfarande höra ljud från discord/hörlurar som vanligt. Sen så laggar den till och ljudet fryser där den är. Typ mitt i en låt så låter det BRRRRRRRRRRRRR. Sen måste jag hålla in startknappen på chassit tills hela systemet stängs av.

Det händer lite då och då. Ibland 10 sek efter att jag satt på datorn, ibland efter 3 timmar. Ibland när jag går in på league. Lite random

prova installera om windows. vill du vara på den säkra sidan koppla ut alla diskar utom den du installerar windows på och testa ett tag innan du kopplar in dom.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Datorns skärm fryser till i 1-2 sekunder, sen blir skärmen svart och det står ”no signal”. Vid detta lag kan jag fortfarande höra ljud från discord/hörlurar som vanligt. Sen så laggar den till och ljudet fryser där den är. Typ mitt i en låt så låter det BRRRRRRRRRRRRR. Sen måste jag hålla in startknappen på chassit tills hela systemet stängs av.

Det händer lite då och då. Ibland 10 sek efter att jag satt på datorn, ibland efter 3 timmar. Ibland när jag går in på league. Lite random

Okej vilket grafikkort är det?

Är det likadant oavsett vilket grafikkort?

Vad händer om du kör utan grafikkort?

Testat att köra i en annan pcie port?

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Folk menar att det efter en period har orsakat skada på moderkortet eller något.

Dessutom hade jag distanser under där gpu ska sitta. Så den böjdes aldrig vid byte av gpu. Ram stickorna kopplades in innan jag ens skruvade dit moderkortet. Har inte böjt det eller så.

Tack för din observation, jag håller på att uppgradera till windows 11, ska återställa därefter. Tack

Jo det är jag helt med på. Det finns många här som säger att det är livsviktigt att använda ESD armband och så vidare och så vidare. Visst är det bra, men inte nödvändigt. Dom tipsen är att börja i helt fel ände, problemet ligger med 99% sannorlikhet något annanstans.

Permalänk
Skrivet av danne215:

Okej vilket grafikkort är det?

Är det likadant oavsett vilket grafikkort?

Vad händer om du kör utan grafikkort?

Testat att köra i en annan pcie port?

3060 ti

När jag körde med rx 6700xt hände det ALDRIG.

Utan grafikkort händer det INTE

I en annan pcie port, smart. Det kan jag testa

Permalänk
Skrivet av bergla:

Jo det är jag helt med på. Det finns många här som säger att det är livsviktigt att använda ESD armband och så vidare och så vidare. Visst är det bra, men inte nödvändigt. Dom tipsen är att börja i helt fel ände, problemet ligger med 99% sannorlikhet något annanstans.

Tack så mycket. Ska testa att göra som du sa i tidigare kommentar, att sänka frekvensen på minnena. Tror nog jag klarar av det.

Permalänk

Uppdatering: Har uppgraderat till windows 11 utan att radera mina filer. PROBLEMET kvarstår, den stängs av lite när som helst. Kommer nu att återställa windows 11 helt från denna device. "Alltså ej installera windows 11 från usb creation tool".

Permalänk
Medlem

Har haft exakt samma problem som TS tidigare, skärm frös kombinerat med BRRRRR ljud sedan omstart med eventuell bluescreen.
Hände dels slumpmässigt vid spelande men framförallt om man alt-tabbade.

Hade då ett 10XX, när jag bytte upp mig till 30XX ändrade problemet karaktär, skärmen slocknade men datorn återhämtade sig efter 3-5 sek. Efter lite efterforskning verkade det som att det finns en bugg i Windows i kombination med NVIDIA som orsakar den här kraschen.

Problemet försvann helt (och har aldrig igen dykt upp) efter att jag bytte skärm, värt att nämna är att den skärmen jag hade led av en bugg som gjorde att den startade om sig då & då.

Ser att du redan testat 4 olika skärmar, men kan vara värt att byta kabel.

Kan även vara värt att testa att inaktivera alla windows "Notifications" under "Notifications & Action settings", toggla notifications till OFF och bocka ur allt, sedan gå in på "Focus assist" och sätt "Alarms only", och off på allt under. Teorin är att Windows försöker visa sin lilla popup-ruta nere till höger och kraschar.

Permalänk
Skrivet av Julafton:

Har haft exakt samma problem som TS tidigare, skärm frös kombinerat med BRRRRR ljud sedan omstart med eventuell bluescreen.
Hände dels slumpmässigt vid spelande men framförallt om man alt-tabbade.

Hade då ett 10XX, när jag bytte upp mig till 30XX ändrade problemet karaktär, skärmen slocknade men datorn återhämtade sig efter 3-5 sek. Efter lite efterforskning verkade det som att det finns en bugg i Windows i kombination med NVIDIA som orsakar den här kraschen.

Problemet försvann helt (och har aldrig igen dykt upp) efter att jag bytte skärm, värt att nämna är att den skärmen jag hade led av en bugg som gjorde att den startade om sig då & då.

Ser att du redan testat 4 olika skärmar, men kan vara värt att byta kabel.

Kan även vara värt att testa att inaktivera alla windows "Notifications" under "Notifications & Action settings", toggla notifications till OFF och bocka ur allt, sedan gå in på "Focus assist" och sätt "Alarms only", och off på allt under. Teorin är att Windows försöker visa sin lilla popup-ruta nere till höger och kraschar.

Så **** trist om det är sådär... Kan inte bara byta skärm hela tiden, har bytt skärm + kabel. Vilken otur, undra om det är fler som upplever detta.

Har i nuläget windows 11 helt resettat och raderat alla filer. Har bara 1 SSD disk inkopplad. Har inte märkt av något skumt nu. Men så sjukt trist... Jag är alltså tvungen att byta till AMD eller hitta någont skärm som passar till denna knäppa buggen? Nvidia kan äta mitt bajs, overpriced bajs och ändå funkar det inte ens... Jätte tråkigt om det är vad som orsakar mitt problem.

Permalänk

Uppdatering: Har återställt windows till factory settings, raderat allt osv. Fungerar ganska bra so far, inga konstigheter. Kommer nu installera alla mina drivers, dsicord, spotify etc etc. Inga konstiga saker. Så får vi se.

Har i nuläget inte fått någon nedstängning, är jätte excited. Hoppas det funkade!!

Permalänk

Okej nu hände något konstigt. Såfort jag installerade nvidia driver så började problemet direkt. Sekunden som nvidia geforce var färdigt så frös den. Så sjukt konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av owns good:

Tack så mycket. Ska testa att göra som du sa i tidigare kommentar, att sänka frekvensen på minnena. Tror nog jag klarar av det.

testa bumpa upp volten strax över va den ska va på minnena också. Såg dina senare poster, låter konstigt. Antingen är din PCIEx16 port trasig eller så är det något annat som spökar. Va e de för nvidia kort du testar med?

Permalänk
Skrivet av bergla:

testa bumpa upp volten strax över va den ska va på minnena också. Såg dina senare poster, låter konstigt. Antingen är din PCIEx16 port trasig eller så är det något annat som spökar. Va e de för nvidia kort du testar med?

Förstår inte vad det betyder att göra sådär som du beskrev.

Just nu: ASUS GeForce RTX 3060 Ti 8GB MINI DUAL OC v2 PROBLEMET UPPSTOD
Förra kortet: MSI GeForce RTX 3060 Ti GAMING X 8G LHR PROBLEMET UPPSTOD
Innan det: Något GTX 1660 TI OC PROBLEMET UPPSTOD FÖR FÖRSTA GÅNGEN
Innan det: XFX Radeon RX 6700 XT Speedster QICK 319 INGA SOM HELST PROBLEM ÖVER HUVUDTAGET.

Testade även att köra in AMD kortet efter att jag märkte att 1660 krånglade, då funkade ändå AMD kortet oavsett utan problem. Trodde bara då att 1660 kortet var problematisk.

Allt detta var under period på 2-3 månader.

Jag är trött på detta och kopplade ur 3060 TI kortet helt och hållet. Tänker köra utan GPU och se vad som händer. Den startar om allt för ofta. Är ganska säker på att den ej stängs av när jag inte har något gpu inkopplat.

Permalänk

Ja kanske är PCIE slotten trasig, men varför fungerade då AMD kortet? Kanske är nvidias 3000 series bara sämst och det är för många sneaky tweaks i deras mjukvara så detta är resultatet. Har ingen aning. Skulle vara jätteskönt om det gick att lösa.

Permalänk
Skrivet av Julafton:

Har haft exakt samma problem som TS tidigare, skärm frös kombinerat med BRRRRR ljud sedan omstart med eventuell bluescreen.
Hände dels slumpmässigt vid spelande men framförallt om man alt-tabbade.

Hade då ett 10XX, när jag bytte upp mig till 30XX ändrade problemet karaktär, skärmen slocknade men datorn återhämtade sig efter 3-5 sek. Efter lite efterforskning verkade det som att det finns en bugg i Windows i kombination med NVIDIA som orsakar den här kraschen.

Problemet försvann helt (och har aldrig igen dykt upp) efter att jag bytte skärm, värt att nämna är att den skärmen jag hade led av en bugg som gjorde att den startade om sig då & då.

Ser att du redan testat 4 olika skärmar, men kan vara värt att byta kabel.

Kan även vara värt att testa att inaktivera alla windows "Notifications" under "Notifications & Action settings", toggla notifications till OFF och bocka ur allt, sedan gå in på "Focus assist" och sätt "Alarms only", och off på allt under. Teorin är att Windows försöker visa sin lilla popup-ruta nere till höger och kraschar.

Undra om problemet kvarstår ifall jag köper ett begagnat gtx 1070? Har haft ett sånt i denna dator förr och den har aldrig krånglat. Eller 1080 TI. Jag tror seriöst att deras 3000 series har för många skumma sneaky algoritmer eller något..

UPPDATERING: Har haft datorn på och gjort massor av saker utan ett grafikkort eller nvidia drivers installerade. Och allt fungerar perfekt. Fattar ingenting, det kan inte ha med moderkortet att göra som 90% av sweclockers medlemmar i denna tråd påstår. Jag kopplade ur gpu:et och nu är problemet helt löst typ....