Gskill gör DDR5 i 6 400 MHz med låg latens

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Och så är de tvungna att förstöra dem med RGB..

Det går att stänga av. Och du har väl ändå inte glaspanel.

Edit: Eller ännu bättre. Kolla på de med 6500mhz och lägre latens som finns länkade så slipper du klaga.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon201296:

Och ladda ner en mjukvara till? Det är ju främsta orsaken till att jag vill undvika skiten till en början

Ladda ner mjukvara, ställ in/stäng av RGB, avinstallera mjukvara?

Brukar fungera för de flesta moderkort och RAM-konfigurationer

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon242437:

Vad menar du med inget alls? Att vi skiter i att uppge hur snabba minnena är?

Man kan skippa enheten, t ex DDR4-3600.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av BergEr:

En del vill ju t.om att vi skippar MHz helt i ram och kör MT/s eller inget alls.

Så länge rätt enhet används är det okej, men uppenbarligen visar Sweclockers gång på gång att de inte förstår sig på enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Och så är de tvungna att förstöra dem med RGB..

Boomer varning. Du kan stänga av rgbn så du inte blir triggad av regnbågsfärgerna.

Permalänk
Medlem

Bra att det går framåt på denna front, även om det inte alls är oväntat. Känns dock fortfarande väldigt ovärt att gå över till DDR5 innan priserna har lugnat ner sig och prestandan har hunnit optimeras mer.

Troligtvis någon gång under 2023 kan det bli aktuellt att gå över för min del, då resultat från AMD's nya kommit ut. Ska bli mycket spännande att se.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Tillägg: sen beror det väl på hur man ser det. DDR5-6400 tuffar ju t.ex. egentligen bara på i 400 MHz, själva chipet alltså, se första clock rate-kolumnen här:

https://en.wikipedia.org/wiki/DDR_SDRAM#Generations

Dessutom är det transfer rate som presenteras i marknadsföringen, inte clock rate, så i slutändan är alltihop 100% marknadsföringsbullshit.

Det hade jag inte koll på och det var intressant.

Men kollar wikipedia länken har du även kolumner för Bus (Buss).
Bara att på första generationens DDR så var Chip clock rate och Bus clock rate densamma.
Man kan ganska enkelt dra slutsatsen att minnena säljs efter Bus spec (clock rate/transfer rate/bandwidth) och inte Chip spec.
Annars så skulle man kunna tro att DDR(1) 200MHz (DDR-400) är dubbelt så snabbt som DDR3 100Mhz (DDR3-800).
Att marknadsföra minnena efter Chip clock rate hade nog varit mer förvillande för 99.9% av konsumenterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Jag har dock aldrig lyckats paja ett ramminne, har alltid haft snabba minnen (inkl överklockning) med högre spänning de senare 22 åren.

en liten fråga till någon mer erfaren än mig. Behöver man lägga på högre Voltage för att uppnå lägre latens? Jag har lyckats gå ner några steg, men vill ännu mer. Dock får jag BS i vissa spel när jag drar latensen ännu lägre! Några tips? Eller går det bara inte göra något åt deT?

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av dlq84:

Det går att stänga av. Och du har väl ändå inte glaspanel.

Skrivet av Yatagarasu:

Ladda ner mjukvara, ställ in/stäng av RGB, avinstallera mjukvara?

Brukar fungera för de flesta moderkort och RAM-konfigurationer

Skrivet av employed:

Boomer varning. Du kan stänga av rgbn så du inte blir triggad av regnbågsfärgerna.

Om ni läser tidiagare kommentarer ser ni att det är ju just det jag vill undvika, extra softwares som (bloatware vill jag kalla det) styr RGB man inte ens ville ha. Att sedan avinstallera efter att man stängt av fungerar ibland men långt ifrån alltid. Det fungerar t.ex. ok på möss och tangentbord men på de komponenter jag testat har det så gott som alltid bråkat, det lyser och blinkar vid start av datorn, vid sleep läge och ibland glömmer det helt vad man ställt in och går tillbaka till RGB-puke.

Edit. Att jag inte har glaspanel hjälper ju inte eftersom det blinkar och lyser genom ventilationshål. Jag vill inte att min spelmaskin hemma i lägenheten ska se ut som något du som 13 åring har i pojkrummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Vad menar du med inget alls? Att vi skiter i att uppge hur snabba minnena är?

Nej att man bara skippar enheten. Så skriver bara 6400 T.ex

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Om ni läser tidiagare kommentarer ser ni att det är ju just det jag vill undvika, extra softwares som (bloatware vill jag kalla det) styr RGB man inte ens ville ha. Att sedan avinstallera efter att man stängt av fungerar ibland men långt ifrån alltid. Det fungerar t.ex. ok på möss och tangentbord men på de komponenter jag testat har det så gott som alltid bråkat, det lyser och blinkar vid start av datorn, vid sleep läge och ibland glömmer det helt vad man ställt in och går tillbaka till RGB-puke.

Edit. Att jag inte har glaspanel hjälper ju inte eftersom det blinkar och lyser genom ventilationshål. Jag vill inte att min spelmaskin hemma i lägenheten ska se ut som något du som 13 åring har i pojkrummet

" Jag vill inte att min spelmaskin hemma i lägenheten ska se ut som något du som 13 åring har i pojkrummet" haha jag förstår dig helt o hållet, men slutet gav mig ett gott skratt xD

Visa signatur

* 🖥️ 7800X3D | B650 | 32GB | 7900XTX | 27" 16:9
* ⌨️ G915 | 🖱️ G Pro X Superlight | 🎧 Logitech Pro X | 🖥️ Predator XB273UGX

Permalänk
Medlem

Dessa har garanterat Hynix. Det är de enda chip som klarar dessa hastigheter och latens. Såg nån tjomme i går som skrämde upp sina i över 8000 och cl 28. Självklart på bänk, alltså inte systemstabilt, men det visar oavsett vart vi är på väg.

Minneprestanda är alfa och omega på Alder Lake när det gäller spel. Spel som Battlefield, Tarkov och sådana skalerar nästan oändligt på bandbredd tills man är fullständigt gpu begränsad. Förhoppningsvis är det Hynix i de minnen jag beställt som vart sänt igår. Det går rykten att dom har börjat binna Hynix väldigt hårt för att det knappt finns andra som klarar dessa hastigheter. Hittar ni ett äldre lager med Kingston valueram 4400 eller 4800 så är det bara köra på. Dom är ju bara binnade med minstavolt som skall klara en viss hastighet. Dom är ju inte testade för ens några millivolt över vilket kan göra dunderverk. 12900k @ 5.2 allcore med 6800 ram vid cl32 är saker Alternativt 4-5 kärnor högre och resten lägre.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Om ni läser tidiagare kommentarer ser ni att det är ju just det jag vill undvika, extra softwares som (bloatware vill jag kalla det) styr RGB man inte ens ville ha. Att sedan avinstallera efter att man stängt av fungerar ibland men långt ifrån alltid. Jag vill inte att min spelmaskin hemma i lägenheten ska se ut som något du som 13 åring har i pojkrummet

Boomer och grindvaktarmentalitet i ett? Vem säger att RGB till för enbart barn? Är själv 35 och har fullt med rgb-prylar i min dator. Betyder det att jag kör full regnbågsspya över tid? Nej. Gillar att ha möjligheten att ställa in diverse teaman ibland men har oftast allt nedsläckt. Under mina år har jag aldrig haft problem att stänga av RGBn i diverse hårdvarulägen när jag kunnat för att sedan av avinstallera programmen.

Hade varit trevligt om ramminnen, modoerkort mm kom en rgb switch likt den som ASUS har på vissa av sina gpuer så du och många andra kunde stänga av den så man slapp allt elitiskt rgb-hat på diverse forum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Bios, skära av ledningsbanor med rakblad, ungefär samma sak 😀

Skrivet av Aka_The_Barf:

Bios blir nog svårt om inte minnen kan lägga till en rad i bioset, kanske ddr5 kan? Alternativt att minnet minns om man stänger av dom i programmet man kan ställa in leden i?

Som sagt aldrig stött på ett moderkort som har inställningar för annat än dess egna inbyggda belysning tyvärr, för det hade varit väldigt smidigt om jag kunde ställa in allt (moderkort + ram + grafikkort i mitt fall) i uefi och inte blev tvungen använda mjukvara (OpenRGB).

I senaste OpenRGB såg jag att det faktiskt finns ett val att spara ned inställningen i mit grafikkort, så EVGA har uppenbarligen stöd för det, och då återstår ju bara frågan när/om minnestillverkare kan/vill lägga in liknande stöd.

Var för övrigt totalt ointresserad av RGB fram tills jag skaffade mitt O11D Mini (av storleks- och luftflödesskäl) - nu tycker jag faktiskt det är mysigt, jag kör allt i en solid brasglödsaktig färg (FF, 3F, 00), och jag är glad att OpenRGB finns så jag slipper allt annat proprietärt förbannat bloatware.

Dold text
Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Som sagt aldrig stött på ett moderkort som har inställningar för annat än dess egna inbyggda belysning tyvärr, för det hade varit väldigt smidigt om jag kunde ställa in allt (moderkort + ram + grafikkort i mitt fall) i uefi och inte blev tvungen använda mjukvara (OpenRGB).

I senaste OpenRGB såg jag att det faktiskt finns ett val att spara ned inställningen i mit grafikkort, så EVGA har uppenbarligen stöd för det, och då återstår ju bara frågan när/om minnestillverkare kan/vill lägga in liknande stöd.

Var för övrigt totalt ointresserad av RGB fram tills jag skaffade mitt O11D Mini (av storleks- och luftflödesskäl) - nu tycker jag faktiskt det är mysigt, jag kör allt i en solid brasglödsaktig färg (FF, 3F, 00), och jag är glad att OpenRGB finns så jag slipper allt annat proprietärt förbannat bloatware.

Dold text

UEFI verkar ju väldigt modifierbart så det kanske kommer versioner som lägger in sådan funktionalitet? RGB är här för att stanna så det kommer nog bli mer och mer fokus på detta även i UEFI.

Ja RGB kan ju vara fint men det gäller ju att man även har ett fint ställe att ha datorn på så det syns och givetvis att man lägger ned tid på att det ska se fint ut och inte som något blinkande råttbo.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

RGB påverkar ju prestandan!
Alltså ärligt, vad jag vet så blir ram mer instabila med RGB på. Främst på när man pressar chippen mot max, så t.ex på DDR4 pratar vi såna som gick närmare 5000MTs.

En del vill ju t.om att vi skippar MHz helt i ram och kör MT/s eller inget alls.

JEDEC standarden uppger:
DDR5-4800 (PC5-38400)
DDR5-7200 (PC5-57600)

Sen är klockfrekvensen hälften, dvs. 2400–3600 MHz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Om ni läser tidiagare kommentarer ser ni att det är ju just det jag vill undvika, extra softwares som (bloatware vill jag kalla det) styr RGB man inte ens ville ha. Att sedan avinstallera efter att man stängt av fungerar ibland men långt ifrån alltid. Det fungerar t.ex. ok på möss och tangentbord men på de komponenter jag testat har det så gott som alltid bråkat, det lyser och blinkar vid start av datorn, vid sleep läge och ibland glömmer det helt vad man ställt in och går tillbaka till RGB-puke.

Edit. Att jag inte har glaspanel hjälper ju inte eftersom det blinkar och lyser genom ventilationshål. Jag vill inte att min spelmaskin hemma i lägenheten ska se ut som något du som 13 åring har i pojkrummet

Newsflash: vi lever i en fri demokrati med öppen marknad, det går bra att köpa minnen (och andra datordelar) utan RGB direkt och sen låta bli att sitta på internet och leka elit som står över sådant massvis utav andra (både under och långt över 13) gillar och att det på något sätt gör dig till en bättre person. Vill du verka vuxen finns det bättre sätt att göra det på än att bete sig som översittare och framstå som mentalt 12-åring. Bara ett tips i all välmening alltså. Bara så att du vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

På den enda datorn jag byggt med ASUS ROG Strix X570-I gick det då inte, enda som kunde justeras där var moderkortets egen belysning. Minnets belysning gick förstås att konfigurera eller stänga av via (urusel) mjukvara i Windows, men sattes datorn i vila återgick de till default dvs unicorn puke på maximal ljusstyrka. Vansinnigt irriterande om man skall sova i samma rum…

Nu kör jag laptop men oavsett det så stänger man ju datorn varje kväll så att det ser jag inte som några problem när man ska sova aldrig bra och låta en dator stå på utan den ska stängas av en dator mår bra av det är min erfarenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har aldrig stött på ett moderkort som har bios/uefi-inställningar för att stänga av disco på minnesmoduler, inte ens de löjligt dyra (t.ex. mitt åbäke till X570 som gick loss på ~9k), så jag är nyfiken på exempel (jag är inte sarkastisk utan genuint intresserad).

Jag har för närvarande Trident Z DDR4 disco edition som kör regnbågsmönster som inte går att styra eller stänga av utan mjukvara, de släcks inte ens när datorn står i standby.

Det kan hända att det bara är saker som styrs av RGB-kontrollern på moderkortet som går att släcka via BIOS. Jag har aldrig ägt några RGB-pimpade minnen, inbillar mig dock att jag släckt ner RGB-ljusorgeln på grafikkortet genom att disabla en generell option för det i BIOS.