Vilka add-ons bör man ha i Mozilla Firefox?

Permalänk
Medlem

Vilka add-ons bör man ha i Mozilla Firefox?

Har slopat Chrome nu och gått över till Firefox. Finns det några måsten som täcker ett brett spann map ad-block, säkerhet osv. Vill ogärna ladda ner ett gäng olika då det kan bli lite galenskap mellan de olika add-onsen. Upplevde det i Chrome iaf.
Tipsa gärna om andra add-ons som ökar funktionaliteten i Firefox!

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

DuckDuckGo Privacy Essentials
Bitwarden
Notifier for Gmail

Det är egentligen de enda jag har...

Permalänk
Medlem

"I dont care about cookies" måste tilläggas.

Visa signatur

Laptop 4 13.5 - Ryzen 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

HTTPS Everywhere, uBlock Origin, Privacy Badger

Permalänk
Medlem

Return Youtube Dislike
ublock origin
firefox multi-account container
facebook container

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag föredrar de som minskar funktionerna, typ Noscript och Facebook container.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

De tillägg jag använder:
Adblock Plus (med godkända ads funktionen avstängd)
Bitwarden
Blur
Facebook container
Livemarks (återställer RSS stödet)
Malwarebytes Browser Guard
Popup blocker for FF (väldigt effektiv)
Tempermonkey
samt Toolbox for Google Play Store

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Mouse Gestures (riktigt bekvämt)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Tack för svaren!! En liten följdfråga, många av dessa verkar inte finnas på android. Vad använder ni på mobilen?

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus ROG Maximus XI Hero z390 - i7 9700k - MSI GTX 1080ti - EVGA Supernova G2 750W - Corsair Vengeance 32gb LP 3600MHz - Noctua NH-D15 - Acer Predator XB271HU - BenQXL2411Z

Permalänk
Medlem

Vimium
Bitwarden

Permalänk
Medlem

Utöver de som redan nämnts

  • Dark Reader

  • Firefox Color

  • Stylus

  • Tree Style Tab

Sedan kan man också ändra utseendet på webbläsaren med hjälp av userChrome.css. Det kan vara praktiskt för de som har OLED-skärmar och vill ändra utseendet på statiska objekt som t.ex. ikoner i webbläsarens gränssnitt.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

Av de som jag använder som inte redan nämnts är NoScript.

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Tack för svaren!! En liten följdfråga, många av dessa verkar inte finnas på android. Vad använder ni på mobilen?

På Android kör jag med det som medföljde den custom rom jag kör, vilket är Chrome

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av L-stream:

Tack för svaren!! En liten följdfråga, många av dessa verkar inte finnas på android. Vad använder ni på mobilen?

Firefox Android har väldigt litet extensionutbud tyvärr. För närvarande kör jag bara uBlock Origin.

Skulle ha lagt på Cookie Autodelete och I don't care about cookies (en för övrigt klockren kombo) om de hade funnits.

På desktop är uMatrix för övrigt en gammal favorit, men den skulle jag aldrig orka rodda med på telefonen.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Vilka tillägg man bör ha i Firefox? Det hela är ju en smaksak då alla är olika, men för min del gäller följande (och även varför):

Firefox i Linux:

  • Bitwarden för att kunna komma åt vaultwarden på min server.

  • Decentraleyes för skydd mot spårning.

  • Firefox Multi-Account Containers för att isolera Big Brother-skit som Google från att spionera på mig.

  • Qwant för bättre nätsökning med bättre integritetskrav.

  • Redirector för att omdirigera till exempel youtube.com till localhost:8080, där jag har youtube-local.

  • Site Bleacher för att ta bort till exempel spårningskakor så fort jag har stängt ner en flik.

  • Stylus för att ta bort bland annat samtyckepopuprutor som hindrar mig att till exempel läsa artiklar på webbsidor (exempelvis onetrust-consent-sdk som bland annat apotekhjartat.se och tele2.se använder sig av).

  • uBlock Origin för att främt blockera reklam och spårning som bland annat vidriga Facebook kör med.

När jag måste använda Mull i Android (använder annars Privacy Browser):

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.