Speldator till VR racing simulator, formula 1 etc.

Permalänk
Medlem

Speldator till VR racing simulator, formula 1 etc.

Hej!

Min storebror vände sig till mig om köpråd för dator till att kunna spela racing spel i vr med ratt. Alltså F1 spel, forza eller simulator spel etc. Då jag inte är jätte kunnig själv så vänder jag mig till er här

Budget: Inte allt för dyr. Han har endast intresse för bil spel och framförallt i VR, kanske mellan 10-15k om det går. Olika förslag i olika prisklasser funkar

Tacksam för hjälp!

Mvh

Permalänk
Medlem

Beror lite på spel. Vet inte var acc är begränsad av men i Iracing är en bra CPU viktigt med bra single core , behöver inte vara den dyraste men 5600x eller eller 12gen (har inte koll vad som är lämpligast)
Sen gpu är Nvidia i princip krav för att köra utan spa är bara idiotiskt.
32 gig är väldigt bra att ha, hade problem för lite minne med min gamla dator på 16gig.

Vr sidan är i princip bara ams, project cars, Iracing, AC och acc som har bra stöd.
Men klurigt att få jämt till med budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Beror lite på spel. Vet inte var acc är begränsad av men i Iracing är en bra CPU viktigt med bra single core , behöver inte vara den dyraste men 5600x eller eller 12gen (har inte koll vad som är lämpligast)
Sen gpu är Nvidia i princip krav för att köra utan spa är bara idiotiskt.
32 gig är väldigt bra att ha, hade problem för lite minne med min gamla dator på 16gig.

Vr sidan är i princip bara ams, project cars, Iracing, AC och acc som har bra stöd.
Men klurigt att få jämt till med budget.

Ja! Jag testade själv sätta ihop en dator som skulle vara VR och simulator anpassad och den jag satte ihop landade på 19 900kr. Så tänkte kolla ifall det fanns en möjlighet att få ner priset lite eller om det var där uppe på det priset det ligger.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem

Det gäller att din brorsa är beredd på att sänka grafiken rätt hårt på en billig dator. Ser många på ACC forumet och här som säger att spelet är "ospelbart" pga oskarp bild. Innan jag köpte burken i min signatur så hade jag en i7 6700 och 1080 kort. Det var suddigt och reprojection plus 45 fps uppskalat till 90 med interpolation.
Kan säga att med 3090 och nya cpu'n så kör jag i 90 fps stabilt med många synliga bilar i bild. Slutsatsen är att ju mer man kan lägga på datorn desto bättre i VR.
Jag kör bara ACC så orkar inte kommentera iracing etc.