Huawei kräver staten på 5 miljarder kronor efter 5G-portningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zirgo:

Nu är det väl inte bara Sverige som kastat ut Huawei.
Skall dem stämma alla andra också?

Kanske läge och gå samman med andra länder och göra en fet motstöt.

Andra länder kanske inte har ingått i samma investeringsskyddsavtal som Sverige dock.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Relevansen är att Sverige som land har samma rätt att välja bort vilka produkter dom vill som jag som privatperson har.
Vad är det i liknelsen du inte tycker är relevant?

En fotboll är rund och jorden är rund, men det betyder inte att vi kan jämföra dem. En stat som köper in varor och tjänster skiljer sig på så många plan från en vanlig konsument att liknelsen inte fungerar.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Ytterligare inlägg raderade.
Vänligen se §1.6/§1.5 och §5 i forumreglerna.

/Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

En fotboll är rund och jorden är rund, men det betyder inte att vi kan jämföra dem. En stat som köper in varor och tjänster skiljer sig på så många plan från en vanlig konsument att liknelsen inte fungerar.

Du jämförde precis en fotboll med jorden.

Jag tycker att jämförelsen är såpass grundläggande att i det här avseendet är det relevant, sen är det inte relevant ur alla perspektiv såklart. Men i just det här tycker jag att det är det.
Precis som din jämförelse mellan jorden och en fotboll i avseendet är båda är runda.

Men men, där är vi helt enkelt oense. Inte mer att diskutera där.

Varför tycker du det är rimligt att länder inte ska få välja bort varor ifrån företag?
Varför ska ett land tvingas köpa varor ifrån ett specifikt bolag om dom hellre vill köpa ifrån ett annat?

Skrivet av anon333222:

LoU spökar här. Alla får lämna anbud. Väljer man bort LoU och hänvisar nationell säkerhet så är saken biff.

Lagen om offentlig upphandling är för att motverka korruption och vänskapstjänster. Det är därför regelverket finns. PTS förbjöd ju Huawei att vara med i upphandlingen och det är bara naturligt att de stämmer staten för att få klarhet i det hela. Det här handlar inte om mig som privatperson att köpa choklad Cloetta istället för Marabou.

Ja, men vem som helst får inte lägga anbud och anbuden mäts ju mot flera olika faktorer.

Att då välja bort Huawei pga deras bristande insyn osv. av säkerhetsskäl är något som borde vara lika rimligt som att välja choklad i affären enligt mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Ja, men vem som helst får inte lägga anbud och anbuden mäts ju mot flera olika faktorer.

Att då välja bort Huawei pga deras bristande insyn osv. av säkerhetsskäl är något som borde vara lika rimligt som att välja choklad i affären enligt mig.

Förstår inte riktigt om du försöker förtydliga. Men om du är ett företag som inte får lägga anbud trots att du tycker att du ska få göra det. Då vill du få det prövat. Är det så märkligt? Uppenbarligen uppfyller de andra krav. Du får ju inte skriva i förfrågningsunderlaget, endast västvänliga företag får lägga anbud. hehehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Förstår inte riktigt om du försöker förtydliga. Men om du är ett företag som inte får lägga anbud trots att du tycker att du ska få göra det. Då vill du få det prövat. Är det så märkligt?

Ja, jag tycker att det är fel.
Nu har vi inte sett domslutet än, men jag tycker det är fel.
Jag tycker inte det är "märkligt", jag tycker att det är "fel".

Det är inte det bortvalda företaget som är motpart mot staten om företaget valts bort på felaktiga grunder, det är statens medborgare.
Om Svenska staten väljer bort Huawei för att istället välja en annan leverantör så är det svenska folket som har problem med om det valet gjorts på felaktiga grunder.

Jag tycker inte att ett företag ska kunna stämma ett land för att det blivit bortvalt utan den konflikten ligger isåfall mellan staten och folket som inte fått det bästa/mest prisvärda utrustningen.

Jag tycker inte om den typen av investeringsskyddsavtal som säger att företag har rätt att motsäga sig länders val av leverantörer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av newtoninja:

Men rent praktiskt - om alla viktiga data ändå går över kryptrerad länk vad kan den kinesiska regimen göra med datan?

Finns flera aspekter av det. Även gammalt data kan teoretiskt öppnas upp för hål i krypteringen. Det är extremt liten risk för det, men den är inte noll och det har hänt tidigare.

En annan aspekt är metadata. Om det skickas flera gigabyte av data mellan två noder kan man dra slutsatsen att de är relaterade. Med den informationen i sammanghanget av ett mobilnät kan man se vilka fysiska platser som skickar information till varandra. Lägger man då även till när det inträffade i tid kan man dra rätt konkreta slutsatser om hur snabbt och hårt vi svarar på till exempel oidentifierat stridsflyg.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kilroy:

Ja, jag tycker att det är fel.
Nu har vi inte sett domslutet än, men jag tycker det är fel.
Jag tycker inte det är "märkligt", jag tycker att det är "fel".

Det är inte det bortvalda företaget som är motpart mot staten om företaget valts bort på felaktiga grunder, det är statens medborgare.
Om Svenska staten väljer bort Huawei för att istället välja en annan leverantör så är det svenska folket som har problem med om det valet gjorts på felaktiga grunder.

Jag tycker inte att ett företag ska kunna stämma ett land för att det blivit bortvalt utan den konflikten ligger isåfall mellan staten och folket som inte fått det bästa/mest prisvärda utrustningen.

Jag tycker inte om den typen av investeringsskyddsavtal som säger att företag har rätt att motsäga sig länders val av leverantörer.

Är det inte semantik nu? Vem är staten? Det torde väl ändå vara medborgare som representerar. Hela idén med LoU är att det inte är staten som väljer ut vilka som får vara med i upphandlingen.

Ska företaget som blivit bortvalt stämma enskilda personer? Alltså de som fattade beslutet? Tjänstemannaansvaret finns som bekant inte kvar längre.

Förstår du hur mycket korruption som skulle uppstå om företag inte fick överklaga beslutet. Det är ju hela grunden i ett demokratiskt samhälle. Att beslut som fattats måste kunna synas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Är det inte semantik nu? Vem är staten? Det torde väl ändå vara medborgare som representerar. Hela idén med LoU är att det inte är staten som väljer ut vilka som får vara med i upphandlingen.

Ska företaget som blivit bortvalt stämma enskilda personer? Alltså de som fattade beslutet? Tjänstemannaansvaret finns som bekant inte kvar längre.

Förstår du hur mycket korruption som skulle uppstå om företag inte fick överklaga beslutet. Det är ju hela grunden i ett demokratiskt samhälle. Att beslut som fattats måste kunna synas.

Nu vet jag inte riktigt vad du pratar om.
Jag vet inte om jag var otydlig eller om du missförstod eller vad.

För det första, i det här fallet med Huawei så handlar det väl om investeringsskyddsavtalet BIT och inte om LOU?
Det är väl två helt olika saker?

Skrivet av anon333222:

Hela idén med LoU är att det inte är staten som väljer ut vilka som får vara med i upphandlingen.

För att skydda medborgarna ifrån korruption, inte för att skydda företag med unkna metoder ifrån att bli bortvalda.

Om vi pratar om LOU så är det medborgarna som har issues med om upphandlingarna inte skötts på ett korrekt sätt, inte enskilda företag.

Men det blir så konstigt att prata om olika saker...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Du jämförde precis en fotboll med jorden.

Jag tycker att jämförelsen är såpass grundläggande att i det här avseendet är det relevant, sen är det inte relevant ur alla perspektiv såklart. Men i just det här tycker jag att det är det.
Precis som din jämförelse mellan jorden och en fotboll i avseendet är båda är runda.

Men men, där är vi helt enkelt oense. Inte mer att diskutera där.

Fast poängen var att de delar en egenskap men de delar inte tillräckligt många egenskaper. Det går inte att sparka på jorden bara för att jorden är rund. Köpprocessen är så pass annorlunda för en vanlig konsument och en stat att liknelsen blir meningslös.

Citat:

Varför tycker du det är rimligt att länder inte ska få välja bort varor ifrån företag?
Varför ska ett land tvingas köpa varor ifrån ett specifikt bolag om dom hellre vill köpa ifrån ett annat?

Nu lägger du ord i min mun. Jag sa att juridiska personer och individer får stämma staten i en demokrati och att det inte är bakvänt. Vilket du tyckte det var.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pine-orange:

Fast poängen var att de delar en egenskap men de delar inte tillräckligt många egenskaper. Det går inte att sparka på jorden bara för att jorden är rund. Köpprocessen är så pass annorlunda för en vanlig konsument och en stat att liknelsen blir meningslös.
Nu lägger du ord i min mun. Jag sa att juridiska personer och individer får stämma staten i en demokrati och att det inte är bakvänt. Vilket du tyckte det var.

Jag försökte förklara det för @Kilroy också. Att man måste i en demokrati kunna pröva saker i domstol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Nu lägger du ord i min mun. Jag sa att juridiska personer och individer får stämma staten i en demokrati och att det inte är bakvänt. Vilket du tyckte det var.

Då har du lagt ord i min mun hela tiden.

Det jag tycker är bakvänt är att juridiska personer och individer får stämma staten av just exakt den här anledningen.
Inte rent allmänt.

Den typen av avtal som ger företag rätten att stämma staten på det här viset tycker jag är bakvända.

Jag trodde den specifika saken var uppenbar då det är det som artikeln jag kommenterar handlar om.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Det förstår jag absolut att de gör. Vi går ju i USAs ledband och portar ett företag för att USA vill det. USA vill såklart ha dominans på att spionera o det går inte om Huawei står för infrastrukturen.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Campaigner:

Det förstår jag absolut att de gör. Vi går ju i USAs ledband och portar ett företag för att USA vill det. USA vill såklart ha dominans på att spionera o det går inte om Huawei står för infrastrukturen.

Bristen med dina konspirationsdrömmar är att amerikansk 5G-leverantör inte ens finns som alternativ.

Under tiden:
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/teknik-prylar/beskedet-stoc...

Citat:

På grund av gällande lagstiftning inom underrättelseområdet kan amerikanska molntjänstleverantörer inte ge tillräckliga garantier för skydd av känsliga personuppgifter.

Känns det bekant?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Aphex:

Bristen med dina konspirationsdrömmar är att amerikansk 5G-leverantör inte ens finns som alternativ.

Under tiden:
https://www.msn.com/sv-se/nyheter/teknik-prylar/beskedet-stoc... det bekant?

Vikten att ha kontroll över sin data blir allt viktigare.

Permalänk
Skrivet av Djhg2000:

Finns flera aspekter av det. Även gammalt data kan teoretiskt öppnas upp för hål i krypteringen. Det är extremt liten risk för det, men den är inte noll och det har hänt tidigare.

En annan aspekt är metadata. Om det skickas flera gigabyte av data mellan två noder kan man dra slutsatsen att de är relaterade. Med den informationen i sammanghanget av ett mobilnät kan man se vilka fysiska platser som skickar information till varandra. Lägger man då även till när det inträffade i tid kan man dra rätt konkreta slutsatser om hur snabbt och hårt vi svarar på till exempel oidentifierat stridsflyg.

Bra poäng. Tack för utläggningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djhg2000:

Finns flera aspekter av det. Även gammalt data kan teoretiskt öppnas upp för hål i krypteringen. Det är extremt liten risk för det, men den är inte noll och det har hänt tidigare.

En annan aspekt är metadata. Om det skickas flera gigabyte av data mellan två noder kan man dra slutsatsen att de är relaterade. Med den informationen i sammanghanget av ett mobilnät kan man se vilka fysiska platser som skickar information till varandra. Lägger man då även till när det inträffade i tid kan man dra rätt konkreta slutsatser om hur snabbt och hårt vi svarar på till exempel oidentifierat stridsflyg.

En annan aspekt handlar inte bara om avlyssning utan om allt annat.

Finns det bakdörrar för att stänga ner hela systemet?

T.ex. om Sverige deltar i en handelssanktion mot Kina av någon anledning och Kina svarar med att helt enkelt stänga ner vårt Huawei baserade nät.
Finns den möjligheten?
Eller massor med andra saker som jag inte ens kan tänka på?

Kina har blivit allt hårdare mot internationella journalister och motsätter sig allt mer kritik.
https://sverigesradio.se/artikel/allt-svarare-for-utlandska-j...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Då har du lagt ord i min mun hela tiden.

Det jag tycker är bakvänt är att juridiska personer och individer får stämma staten av just exakt den här anledningen.
Inte rent allmänt.

Den typen av avtal som ger företag rätten att stämma staten på det här viset tycker jag är bakvända.

Jag trodde den specifika saken var uppenbar då det är det som artikeln jag kommenterar handlar om.

Att kunna stämma en stat när staten tar beslut som påverkar din vinst är en av dina rättigheter du har i demokratiska länder. Det är väl ingen specifik rättighet, men det bara är en del av vår värdegrund. t.ex. kärnkraftverken i Tyskland kompenseras för att de behöver stänga tidigare än förväntat när Tyska staten ändrade sig, detsamma kommer gälla deras kolkraftverk. Det är bra, du vill kunna lita på att staten håller sitt ord så att du vågar investera. Det är också bra att du har möjlighet att försvara dig ifall staten inte håller sitt ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

En annan aspekt handlar inte bara om avlyssning utan om allt annat.

Finns det bakdörrar för att stänga ner hela systemet?

T.ex. om Sverige deltar i en handelssanktion mot Kina av någon anledning och Kina svarar med att helt enkelt stänga ner vårt Huawei baserade nät.
Finns den möjligheten?
Eller massor med andra saker som jag inte ens kan tänka på?

Kina har blivit allt hårdare mot internationella journalister och motsätter sig allt mer kritik.
https://sverigesradio.se/artikel/allt-svarare-for-utlandska-j...

Frågan jag svarade på rörde specifikt vad de kan göra med krypterade datat de potentiellt kan fånga upp, så det är lite utanför ramen för frågan.

Men den risken finns såklart också. Vidare kan avstängning användas selektivt för att ställa til större systematiska problem. Till exempel den uppenbara saken att släcka nätet en strategisk tid innan en attack, så vi är upptagna med att lösa ett kommunikationsproblem och på så sätt förlänga responstiden. Ett annat exempel skulle kunna vara att rikta mer subtila attacker mot civilbefolkningen, typ släcka ner nätet runt protester för att dämpa fri opinionsbildning på sociala medier. Inte för att de behöver kontroll över mobilnätet för att göra det när de kan gå direkt mot TikTok och liknande, men med främmande makt får vi utvärdera varje chans att skapa kontroll.

För att vara tydlig gäller det inte bara Kina heller, risken med ägandet av sociala medier visar sig just nu väldigt tydligt i ett annat stort land, som är off topic att gå in på vidare i denna tråd.

Visa signatur

Mjölnir: Ryzen 9 3900X | X570-I | Ballistix Sport 32GB | Powercolor RX 5500XT 4GB ITX | Kolink Sattelite
Server: Ryzen 5 1400 | X470-F | Ballistix Sport 24GB | ASUS HD 7790 2GB | Sapphire RX 470 8GB ME | NZXT Switch 810