Vinn nätagg från Seasonic

Tips på mail användarnamn?

Permalänk
Medlem

Tips på mail användarnamn?

Hej!

Dessvärre så kan jag inte använda mitt namn.efternamn@mail.com hos de större aktörerna som outlook, gmail, så jag ville höra mig för hur ni löst detta dilemma?

Att heta något som namn.efternamn2637@mail.com låter inte särskilt seriöst eller lockande. Sedan om jag skulle köpa egen domän, blir det inte ”konstigt” med förnamn@efternamn.com?

Skriv gärna hur ni löst detta, alla ni som inte heller kunnat skapa mail med förnamn.efternamn kombinationen,

Permalänk
Medlem

Förnamn.initial.efternamn har alltid funkat för mig, typ john.f.kennedy@hotmail.com. Dock så är inte mitt namn supervanligt, heter man typ Anders Svensson så kan det säkert vara svårt att hitta en ledig mailadress även med mellannamnets initial.

Permalänk
Medlem

Jag har köpt egna domäner och använder dem. För tillfället använder jag Gandi och de ger dig två mailadresser på köpet när du registrerar en domän hos dem.

<namn>@<efternamn>.<tld>

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hasson39:

Hej!

Dessvärre så kan jag inte använda mitt namn.efternamn@mail.com hos de större aktörerna som outlook, gmail, så jag ville höra mig för hur ni löst detta dilemma?

Att heta något som namn.efternamn2637@mail.com låter inte särskilt seriöst eller lockande. Sedan om jag skulle köpa egen domän, blir det inte ”konstigt” med förnamn@efternamn.com?

Skriv gärna hur ni löst detta, alla ni som inte heller kunnat skapa mail med förnamn.efternamn kombinationen,

Jag har samma problem då jag har vanligt namn, och skaffade därför en någorlunda udda domän där min epost är fornamn@domänen.org och det fungerar bra. Vill man ha det i professionella sammanhang typ jobbsök, rekrytering, professionella kontakter så hade iaf jag rekommenderat förnamn@efternamn.xx eller fornamn@foretagsnamn.xx

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Hej!

Jag har använt förnamn@efternamn.eu i många år. Mitt efternamn är inte jättevanligt men såväl .se, .com, .nu och .net var redan upptagna så det fick bli .eu eftersom den var billigast av resten just då.

Jag tycker att det rimligen borde låta mer seriöst än hotmail eller gmail med en egen domän, inte alls konstigt. Tycker personligen det är värt den lilla kostnaden det innebär.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kolla om ditt namn är ledigt på https://www.mail.com/ (@mail.com), sen kan du lägga till det kontot i valfri epost-klient. Många vanliga namn är lediga där eftersom det inte är alls lika populärt som exempelvis gmail/outlook. Om du hellre köper en egen domän och tycker det blir konstigt med förnamn@efternamn.com är ju ett alternativ mail@förnamnefternamn.com.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Jag har förnamn@efternamn.com. Hade föredragit .se men den har någon släkting jag har väldigt lite kontakt med så inte orkat fråga henne om man kan få en adress.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Kolla om ditt namn är ledigt på https://www.mail.com/ (@mail.com), sen kan du lägga till det kontot i valfri epost-klient. Många vanliga namn är lediga där eftersom det inte är alls lika populärt som exempelvis gmail/outlook. Om du hellre köper en egen domän och tycker det blir konstigt med förnamn@efternamn.com är ju ett alternativ mail@förnamnefternamn.com.

Mycket bra tips. Mail@förnamnefternamn.com låter rätt så seriöst,

Har ni några tips på tjänster där man bara vill köpa domän och inte hela paket med site builder osv?

Nu är inte jag så insatt i detta men som jag förstått det så finns det två lösningar 1. Använda inte.com och då får man email korg hos dem, eller sätta upp eget via gmail/outlook? Hur svårt är sistnämnda då?

Permalänk
Medlem

Jag har ett relativt vanligt för och efternamn och jag har lyckats registrera förnamn-efternamn@ som mailadress hos både Telia, Bahnhof och Outlook. Mitt tips är att pröva förnamn-efternamn.

För länge sedan hade jag förnamn_efternamn@ som mailadress hos något företag och det var opraktiskt. Inte för mig att skriva för det gick bra men att säga adressen muntligt till någon annan som skulle maila till den. De blev förvirrade av understrykningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Sedan om jag skulle köpa egen domän, blir det inte ”konstigt” med förnamn@efternamn.com?

Varför skulle det vara "konstigt"? Jag har iofs varit med om att folk när jag säger att min e-post är "förnamn@efternamn.se", så säger dom typ "Du menar förnamn.efternamn@gmail.com"? "NEJ."

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalle-anka:

För länge sedan hade jag förnamn_efternamn@ som mailadress hos något företag och det var opraktiskt. Inte för mig att skriva för det gick bra men att säga adressen muntligt till någon annan som skulle maila till den. De blev förvirrade av understrykningen.

Hahaha tro mig, jag vet vad du pratar om. Vet inte hur många gånger jag använde termen ”dash on the floor ”
Tog mig flera år innan jag fick reda på att det hette ”lower dash” 🤣🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Hahaha tro mig, jag vet vad du pratar om. Vet inte hur många gånger jag använde termen ”dash on the floor ”
Tog mig flera år innan jag fick reda på att det hette ”lower dash” 🤣🤣

Understreck skulle jag kalla det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Mycket bra tips. Mail@förnamnefternamn.com låter rätt så seriöst,

Har ni några tips på tjänster där man bara vill köpa domän och inte hela paket med site builder osv?

Nu är inte jag så insatt i detta men som jag förstått det så finns det två lösningar 1. Använda inte.com och då får man email korg hos dem, eller sätta upp eget via gmail/outlook? Hur svårt är sistnämnda då?

Enklaste sättet, och vad jag gör, är att du bara vidarebefordrar eposten till typ Gmail. Felet med detta är att om du svarar på mejlet så kommer ju då mejlet från din gmail adress, men jag vet inte hur många det är som ens märker att kolla efter det.

Jag har domänen hos hover.com och så vidarebefordrar jag till min iCloud.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av warp64:

Tror inte Engelsktalande vet vad det betyder :), menade mer alla gånger man talade med Engelsk support och man inte visste hur man skulle förklara.

Permalänk
Medlem

Du angriper felet från fel håll.

Behöver bara göra en sak:

https://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namn/bytaeft...

Undvik sen att bli känd och du kommer aldrig att ha problem med att kunna använda ditt namn var du än kan tänka dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasson39:

Tror inte Engelsktalande vet vad det betyder :), menade mer alla gånger man talade med Engelsk support och man inte visste hur man skulle förklara.

Underscore.

Permalänk
Medlem

Jag kör två första och sista bokstaven i för och efternamnet.
Bertil Svensson blir då Belsvn@mail.com

Kort men kanske inte alltid så vackert

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Hedersmedlem

Initialer, annars! Ska du köpa en egen domän kan du ju lika gärna passa på att ha en mailadress som är någolunda kort och lätt att skriva.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Enklaste sättet, och vad jag gör, är att du bara vidarebefordrar eposten till typ Gmail. Felet med detta är att om du svarar på mejlet så kommer ju då mejlet från din gmail adress, men jag vet inte hur många det är som ens märker att kolla efter det.

Jag har domänen hos hover.com och så vidarebefordrar jag till min iCloud.

Om man har en fornamn@efternamn-adress (någon annan adress för den delen) så går det att lägga till den i ditt gmail-konto så den skickar via den adressen. Så har jag.
Hos Apple så går det även att lägga till egna domäner (som du äger) om man har iCloud+

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör

Permalänk
Avstängd
Skrivet av warp64:

Har alltid sagt underscore de gånger det behövts. Aldrig någon som inte förstått.

Nu har jag själv ett väldigt ovanligt namn då bara jag och en släkting heter samma och han har inte Bahnhof😀

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Lego Master

Jag gick och skaffade en egen domän i dagarna, inkl mailkonto på one.com.
Ger mig förnamn@efternamn.gg som mailadress, vilket är "fine". Och oändligt antal alias för den adressen, så jag kan tex. skapa junk@efternamn.gg för att registrera på random sidor, så jag kan se vem som sålt ut mig.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av clms:

Om man har en fornamn@efternamn-adress (någon annan adress för den delen) så går det att lägga till den i ditt gmail-konto så den skickar via den adressen. Så har jag.
Hos Apple så går det även att lägga till egna domäner (som du äger) om man har iCloud+

Haa, se där ja. Tror jag skippar för stunden dock, är så läskigt att hålla på med MX records och sånt. Rädd att jag sätter nåt fel så åker all epost åt skogen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Haa, se där ja. Tror jag skippar för stunden dock, är så läskigt att hålla på med MX records och sånt. Rädd att jag sätter nåt fel så åker all epost åt skogen.

Jag var rätt orolig jag med, men det gick vägen!
Fast för det jag nämnde om gmail-kontot, så behövs det inte ändra nå MX-värden.

Visa signatur

MediaTekniker Återfyllnad
Nörd inom många ämnen | Entreprenör

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hasson39:

Hej!

Jag har <förnamn>@<efternamn>.info på en av mina domäner, funkar ganska bra.

Permalänk
Medlem

Har kollat runt lite efter en bra domän/host sida, och valet stod mellan one.com eller Godaddy, men båda alternativen verkar vara minst populär bland användare. Rekommenderar ni något särskilt?

Tanken är att jag skall köra med Förnamn@efternamn.com

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Har kollat runt lite efter en bra domän/host sida, och valet stod mellan one.com eller Godaddy, men båda alternativen verkar vara minst populär bland användare. Rekommenderar ni något särskilt?

Tanken är att jag skall köra med Förnamn@efternamn.com

Domän och hoster kan vara separata. Jag använder ofta Namecheap privat. Har hört folk prata gott om Hover också.

Permalänk
Medlem

Utan att förhopningsvis outa min mailadress.
Kör med ett relativt vanligt tecken. På pappar är det dock lätt att blanda ihop det med ett annat tecken. Men det ser bra ut digitalt.
Det funkar, men vore ju smutt om gmail och proton kunde fixa .se. Men då är det väl självklart någon annan som hinner norpa åt sig det i all fall.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Låt säga att jag skulle köpa domän från namecheap 2-3 år, och sen glömmer att förnya eller betala, vad händer då med domänen? Speciellt om man har epost/hemsida knutet?

Permalänk
Skrivet av Hasson39:

Låt säga att jag skulle köpa domän från namecheap 2-3 år, och sen glömmer att förnya eller betala, vad händer då med domänen? Speciellt om man har epost/hemsida knutet?

Du behöver i varje läge äga domänen. Seriösa aktörer är bra på att påminna dig när en betalningsperiod är på väg att löpa ut, och du kan ju alltid förskottsbetala eller koppla ett kreditkort till registraren, men förfaller din domän och någon annan köper den sitter du inte bra till.