Asrock kan förbereda Radeon RX 6400 för konsumenter

Permalänk
Melding Plague

Asrock kan förbereda Radeon RX 6400 för konsumenter

Ett dokument hos ryska EEC visar spår av ett Radeon RX 6400 tillhörande bolagets Challenger-serie.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Asrock är den där idioten som då och då är briljant. Låt dom härja 👍

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

vad blir nästa steg? En halv compute unit på 100MHz?

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Vad säger du @kenneth snabbtest med detta kort i 4K med ray tracing? Redovisa fpm istället

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

Va, inget "pris" denna gången, endast ett frågetecken!

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Medlem

haha jag hade precis tänkt säga samma 4k test och då blir det enklare att räkna frames per minute

Skulle inte förvåna mig en trippel fan tripple slot kort

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Hajnyckel:

Va, inget "pris" denna gången, endast ett frågetecken!

FTFY

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

6500XT är redan utskrattat skräp. Så detta blir väl då skräpigare mer utskrattat skräp. Att AMD gör såhär med sitt varumärke som de kämpat hårt för att bygga upp senaste åren och dessutom lyckats. Det är inte klokt. Bokstavligen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

6500XT är redan utskrattat skräp. Så detta blir väl då skräpigare mer utskrattat skräp. Att AMD gör såhär med sitt varumärke som de kämpat hårt för att bygga upp senaste åren och dessutom lyckats. Det är inte klokt. Bokstavligen.

Dock så flyger kortet från hyllorna ser det ut som och AMD har levererat hyffsade volymer till skillnad från nVidia med RTX 3050. Om man lyssnar till RedGamingTech och Moores Law is dead så säger de att de hört att OEM tillverkarna älskar 6500 XT. De har äntligen ngt att ersätta 1650ti med i sina budget system. Så AMD är nog rätt nöjda med lanseringen.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Väntar på 6100 XT Super Ti.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Mycket bättre

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.

Permalänk
Rekordmedlem

Jag väntar på ett kort för skrivbordet, nått som har minst 2st hdmi 2.1 portar och har hårdvarustöd för video, den som kommer med ett sånt kort kommer att sälja bra av det.
Spel är enkelt men skrivbord och video är svårt och ännu har ingen gjort ett enklare men modernt icke spelkort för att klara dagens krav för skrivbordet och video.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

6500XT är redan utskrattat skräp. Så detta blir väl då skräpigare mer utskrattat skräp. Att AMD gör såhär med sitt varumärke som de kämpat hårt för att bygga upp senaste åren och dessutom lyckats. Det är inte klokt. Bokstavligen.

Är väl det Ultimata Grafikkortet för en Cinematisk IMAX Upplevelse i dina Favoritspel!

Permalänk
Medlem

Till rätt pris så skulle det kunna vara ett prisvärt kort.
Säg 800 - 1500kr för en fläktkyld version och ett par hundralappar extra för en passivt kyld version.
Om man inte måste envisas med Ultra inställningar så kan nog 1080p vara spelbart i många spel.

Borde klart vara bättre än Nvidias nylanserade GT 1010 åtminstone...

Frågan är om det slår GTX 1650.
Det borde vara den närmaste konkurrenten.

Synd bara att de kapade en del av video stödet och att det bara har 4X PCI-E lanes.
För säljs det till konsumenter så hade nog många stoppat det i datorer med PCI-E 3.0

Permalänk
Medlem

Känns som slöseri med halvledare, antingen kör man begagnat eller en APU om det ska vara nytt (t.ex. OEM).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

6500XT är redan utskrattat skräp. Så detta blir väl då skräpigare mer utskrattat skräp. Att AMD gör såhär med sitt varumärke som de kämpat hårt för att bygga upp senaste åren och dessutom lyckats. Det är inte klokt. Bokstavligen.

Jag kan iofs tycka att grafikkort med TBP under 70W inte riktigt konkurrerar med grafikkort > dubbla TBP.
Om du vill ha ett passivt kylt grafikkort så är det mycket enklare om du har 60W värme att transportera bort än om du har 160W värme.

Permalänk
Medlem

Strömförbrukningen imponerar litegrann!
Inget annat gör det…

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Vad ska turbofrekvensen användas till?

Permalänk
Medlem

Tja, helt dumt är väl kortet ändå inte. Om det skulle prestera 75% av 6500 XT, kosta runt 1000kr och finnas som passivt kylt så kunde det vara intressant i en HTPC, som man ibland vill köra lite Overcooked, Rocket League, Fifa eller liknande på.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Är väl det Ultimata Grafikkortet för en Cinematisk IMAX Upplevelse i dina Favoritspel!

Apex Legends? Ja visserligen finns det en serietidning och det är ju stillbilder. Meh när jag spelar så ska det ju helst röra på sig

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Skala av ännu mer då och släpp det för 3-400 spänn, så kan man få bildutgång till alla Ryzen, Threadrippers och Intel X-system. Typ en AMD-motsvarighet till Geforce 710. För spel kommer det ändå inte klara av bra nog

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Jag hade missat att både RX 6500 XT (kunde ha varit utan XT) och nu RX 6400 är tillverkade på TSMC 6nm. Det behövs strömsnåla kretsar till bärbara. Tråkigt att de här tar kapacitet bort från Intel Arc (av vilka merparten också skall till bärbara datorer). Då förstår man att det kan dröja ett tag innan det går att få tag på någon desktop variant.

Permalänk

Ingen ide jag har köpt upp hela lagret! Nu blir det mining för hela slanten!

Permalänk
Medlem

Verkar riktigt bra. Drar mindre så borde inte behöva strömkontakt. X4 PCI borde inte vara samma problem med lägre prestanda. Lägre frekvens borde ge mer effektivitet.

Lär kosta mycket dock men i en normal marknad där det vore en konkurrent till GTX 1030 hade det varit väldigt bra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vad säger du @kenneth snabbtest med detta kort i 4K med ray tracing? Redovisa fpm istället

Jag tänker mer ett ärligt test, med kanske spel som är några år gamla i medium FHD?

Typ går det att spela alls på detta eller är integrerad grafik i en athlon mer värd?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av medbor:

Jag tänker mer ett ärligt test, med kanske spel som är några år gamla i medium FHD?

Typ går det att spela alls på detta eller är integrerad grafik i en athlon mer värd?

Tänker att mest intressanta upplägget overall är bara om det är så pass nämnvärt bättre än igp att det är värt besväret

Visa signatur

240p är livet

Permalänk

64 bitars minnesbuss?
Har ett RX 550 kort, med 128 bitars minnesbuss om jag minns rätt. Det kortet är utrustat med 2Gb minne samt stöd för DX12.

Laggade så pass mycket i Satisfactory samt Elite: Dangerous att jag istället kör med en HD 6870, och upplever inget lagg, tear eller fps under 30..

Så det där 6400 kortet dom säljer är för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tänker att mest intressanta upplägget overall är bara om det är så pass nämnvärt bättre än igp att det är värt besväret

Ja precis, men kanske finns någon med en gammal burk, eller htpc?

Inte för dagens priser dock såklart... försöker bara desperat hitta någon vinkel alls. Riktiga skräpchip, TSMC borde ge AMD böter för att de skapar dessa chip på dessa noder med extremt hög efterfrågan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja precis, men kanske finns någon med en gammal burk, eller htpc?

Inte för dagens priser dock såklart... försöker bara desperat hitta någon vinkel alls. Riktiga skräpchip, TSMC borde ge AMD böter för att de skapar dessa chip på dessa noder med extremt hög efterfrågan

Tror en poäng med de här Navi 24 chippen var att de skulle ta så lite plats att de får plats med betydligt fler på en wafer jämfört med de andra större chippen.

Permalänk
Medlem

För den som spelar enklare spel (typ The Sims) så borde ett kort av denna klass vara suveränt. En gamer förstår att grafikkort som dessa inte är tänkt till att spela senaste titlar med på högsta grafik, förhoppningsvis.

Visa signatur

Star Citizen ❤