Nvidias 12-pinskontakt kompatibel med PCI Express 5.0

Permalänk
Melding Plague

Nvidias 12-pinskontakt kompatibel med PCI Express 5.0

Grafikkort utrustade med Nvidias 12-pinsanslutning för ström blir fortsatt kompatibla med nya nätdelar som följer PCI Express 5.0-standarden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Blir intressant att se.
S4 är nog den som är mest intressant. Använd inte reserverad för framtida användning.
Min erfarenhet av det tyder på att ingen kommer använda den eller alla hitta på en egen standard.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Vad är det med denna kontakt som är specifikt PCIe 5.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Vad är det med denna kontakt som är specifikt PCIe 5.0?

Det har du rätt i.
https://videocardz.com/newz/pcie-gen5-power-connector-is-comp...
Säger på bilden från Asus.
"Each ROG Thor 1000W Platinum II PSU is bundled with a 12-pin PCIe cable that can pipe up to 600W of powert to PCIe Gen 5.0 graphics cads. Get rady for the future of power delivery."

Det i sig säger ju inte att det är en del av standarden. Förutom att bilden precis ovan står PCIe Gen 5.0 Ready. Men vilka agg är inte det?

Enligt https://www.igorslab.de/en/power-supply-insanity-connector-ch... som videcards hänvisar nämnd det att det har med ATX v3.0 standarden att göra.

Lite mer här
https://www.igorslab.de/en/up-to-600-watt-power-for-graphics-...
Någon annan får gärna läsa alla. Står på senaste men det är inte från standardaen tan hans reflektion.
"several graphics card manufacturers have already expressed some relief that the PCI SIG has also defined a new “High Power Connector” (H+) as standard within the specification for the new PCIe 5.0 standard." Men det i sig betyder inte att H+ kontakten är standard gentemot PCIe 5.0

Så först videocards, sedan igorslab.de och sedan hänvisar han till sig själv. men det ser ut som en hänvisning snarare än cirkelbevis.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

12VHPWR kontakten klassas som en PCIe 5 kontakt. Google på det så ser man att så gott som alla som hänvisar till det går till igorslabb som källa.

Förutom den första kanske
https://www.amphenol-icc.com/product-series/minitek-pwr-cem-5...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som 12-pin varianten från Nvidia (450 W) inte kan leverera tillräckligt ström till RTX 4090. Fysiskt passar den nog då de fyra signalpinnarna inte är i vägen, men de extra 150W hade nog kommit väl till pass. Vad görs det inte för den globala uppvärmningen.

Edit. Ja just det! ASUS skjuter hål på standarden redan i.o.m. att de tillåter 600W utan S3. Troligen hoppar andra tillverkare på - annars får vi nog se Nvidia grafikkort komma bundlade med ASUS nätdelar framöver.

Skrivet av hACmAn:

Blir intressant att se.
S4 är nog den som är mest intressant. Använd inte reserverad för framtida användning.
Min erfarenhet av det tyder på att ingen kommer använda den eller alla hitta på en egen standard.

Vissa tillverkare jordar signalen inne i aggregatet. S3 gate är ett faktum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerd Moyen:

Nu verkar det som 12-pin varianten från Nvidia (450 W) inte kan leverera tillräckligt ström till RTX 4090. Fysiskt passar den nog då de fyra signalpinnarna inte är i vägen, men de extra 150W hade nog kommit väl till pass. Vad görs det inte för den globala uppvärmningen.

Edit. Ja just det! ASUS skjuter hål på standarden redan i.o.m. att de tillåter 600W utan S3. Troligen hoppar andra tillverkare på - annars får vi nog se Nvidia grafikkort komma bundlade med ASUS nätdelar framöver.

Eller så kan väl kommande Nvidia-grafikkort helt enkelt anpassa sig helt till PCI-E 5 standarden?
(låter inte som en stor grej?)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

En sån här borde väl funka istället för att byta nätagg?
https://www.evga.com/products/product.aspx?pn=100-NK-3000-B9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raappana:

En sån här borde väl funka istället för att byta nätagg?
https://www.evga.com/products/product.aspx?pn=100-NK-3000-B9

OBS: Så länge man har ett nätaggregat som finns med på deras kompatibilitetslista.
Annars så finns liknande kablar hos andra tillverkare för deras nätaggregat.

Permalänk
Medlem

Hur kommer detta fungera med gamla nätagg, det är väl inte bara att slänga på en adapter? Nya PCIe-kontakten ska ju klara av 600W och detta motsvarar ju fyra vanliga 8-pins PCIe-kontakter?

EVGA-adapterna som det länkas till ovan har ju bara 2st 8-pins PCIe-kontakter vilket borde innebära 2x150W=300W. I och för sig inte fy skam, men långt från den nya standarden...

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Vänta bara på 4090, det kommer ha dubbla 12-pin för att klara sin peak på 800W

Permalänk
Medlem

Seasonic kan dra något gammalt över sig. De körde en kort promotion med sin 12-pin Nvidia GPU cable, efter det gick det inte att beställa den längre när jag ville ha en. Det finns en länk i nyheten om "Seasonic visar 12-pinskontakt för Nvidias "Ampere"-grafikkort" men den går inte att köpa (om de inte lagt upp den igen).

Dessutom krånglade deras inte allt för gamla 850W dyra nätagg med nya Nvidia kortet, trots att det väl är inom spec. Verkade inte kunna inte hantera transienterna.

Permalänk
Medlem

Gott att ens rövarprissatta EVGA sleeved 12-pins kabel kanske ser fortsatt användning i framtiden då!

Ett kort som drar över 450W hoppas jag verkligen att jag kan undvika för den delen. Alltså.. det MÄRKS i rumstemperatur redan när ett 3080 går för fullt.

Skrivet av General Nord:

Hur kommer detta fungera med gamla nätagg, det är väl inte bara att slänga på en adapter? Nya PCIe-kontakten ska ju klara av 600W och detta motsvarar ju fyra vanliga 8-pins PCIe-kontakter?

EVGA-adapterna som det länkas till ovan har ju bara 2st 8-pins PCIe-kontakter vilket borde innebära 2x150W=300W. I och för sig inte fy skam, men långt från den nya standarden...

Mig veterligen klarar utgångarna på baksidan av de flesta kvalitetsagg att tillgodose minst 225W, därav varför det ibland skickas med kabel som har två kontakter mot grafikkortet.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Sen när brydde sig det magnetiska "strömfältet" om vilken pcie standard kortet använde sig av. Kan någon upplyst människa förklara?

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

EVGA-adapterna som det länkas till ovan har ju bara 2st 8-pins PCIe-kontakter vilket borde innebära 2x150W=300W. I och för sig inte fy skam, men långt från den nya standarden...

Kontakter klarar mer än de 150W som är specificerat i PCI-e standarden. Den kontakt familjen är specificerad för 13A/krets så kan teoretisk kunna leverera över 600W på en enskild 8-pins (EPS/PCI-e) uttag från nätaggregatet (brukar ha 4st 12V och 4st jord).
Sedan får man ju även välja en kabel som är tjock nog för att klara av strömmen.

Det vill säga att PCI-e standardens begränsning på 150W kan ligga någon annanstans i hårdvara eller så ville de ha goda marginaler på grund av att tillverkare snålar med kabeltjocklekar eller att personer (tidigt då kontakterna inte fanns på nätaggregat i samma utsträckning som idag) använde Molex-PCI-e adaptrar för att inte få datorer att börja brinna på grund av extrem överbelasning.

Permalänk
Medlem

Tack för svar, Teddis och loefet. Jag har varit orolig för att jag inte ska kunna använda mig av mitt Corsair HX1000 med de nya Nvidia-grafikkorten i 4000-serien. Men om det nu bara handlar om att jag måste införskaffa mig en PCIe5-adapter (om än svindyr) så känns det ändå helt ok.

Visa signatur

AMD Ryzen 7800x3d | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 2x32GB @6000MT/s CL30 | RTX 4090 TUF | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | LG 42" C2 OLED | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Tack för svar, Teddis och loefet. Jag har varit orolig för att jag inte ska kunna använda mig av mitt Corsair HX1000 med de nya Nvidia-grafikkorten i 4000-serien. Men om det nu bara handlar om att jag måste införskaffa mig en PCIe5-adapter (om än svindyr) så känns det ändå helt ok.

Inga problem med hjälpen.

Problemet är väl mer att ditt nätaggregat kanske inte är kompatibelt med PCIe 5.0 adaptern, då nätaggregatet troligtvis saknar anslutning till de där 4 extra pinnarna som sitter på den officiella kabeln. De skall ju bland annat användas så att nätaggregatet tillåter den maximala effekten till kontakten, för annars så kan det ju finnas någon strömbegränsning som kan slå ifrån ifall du drar mer än 225W (vad en EPS kontakt till moderkortet är tillåten att dra). Nvidias lösning egna lösning bör ju fungera dock.

Permalänk

Lär ju till 100% komma nått tillbehör med dessa Grafikkorten så dom passar även med dom 99,9% av dagens nätagregat som inte har dessa 12pins så jag hade nog inte varit så bekymrad.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Seasonic kan dra något gammalt över sig. De körde en kort promotion med sin 12-pin Nvidia GPU cable, efter det gick det inte att beställa den längre när jag ville ha en. Det finns en länk i nyheten om "Seasonic visar 12-pinskontakt för Nvidias "Ampere"-grafikkort" men den går inte att köpa (om de inte lagt upp den igen).

Dessutom krånglade deras inte allt för gamla 850W dyra nätagg med nya Nvidia kortet, trots att det väl är inom spec. Verkade inte kunna inte hantera transienterna.

Ok. Vistine inte att även Seasonic hade det problemet. Eller om det nu snarare är Nvidia.

Tror Linus på linustechtips och även JayzTwoCents klagade på det under någon test med 3090 och de agg de använde då. OC eller inte minns jag inte men tror det var Linus som påpekade att det behövdes värre agg för 3090, 3080 mm ihopp med nya intel CPUs pga peak powerdraw. Även om det inte är så många watt vid normal användning.

Blir att byta från 800W 80+Guld Fraktaldesign till något annat om jag får råd och får tag på ett 3080 vilket är det jag vill ha nu.
Men med tanke på hur lätt det är att få tag på korten så kommer nog ATX 3.0 vara utte innan jag får råd och tag på dem. =(.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Tror Linus på linustechtips och även JayzTwoCents klagade på det under någon test med 3090 och de agg de använde då. OC eller inte minns jag inte men tror det var Linus som påpekade att det behövdes värre agg för 3090, 3080 mm ihopp med nya intel CPUs pga peak powerdraw. Även om det inte är så många watt vid normal användning.

Kört en lagom överklockad i7-8086K (200+ W) ihop med mitt Asus 3080 TUF Gaming OC på ett EVGA Supernova G3 750W utan någon som helst kraschproblematik.

Sen är det ju tyvärr så att techtubers varannat år berättar hur onödigt det är med stora nätagg, och vartannat år hur det är livsviktigt för alla nybyggen med 1000W+ nätagg om de så bara har iGPU... folk som inte vet bättre tar ju dem ofta på orden, och sen försöker de kombinera ett knippe extra törstiga komponenter med ett litet snikagg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kört en lagom överklockad i7-8086K (200+ W) ihop med mitt Asus 3080 TUF Gaming OC på ett EVGA Supernova G3 750W utan någon som helst kraschproblematik.

Sen är det ju tyvärr så att techtubers varannat år berättar hur onödigt det är med stora nätagg, och vartannat år hur det är livsviktigt för alla nybyggen med 1000W+ nätagg om de så bara har iGPU... folk som inte vet bättre tar ju dem ofta på orden, och sen försöker de kombinera ett knippe extra törstiga komponenter med ett litet snikagg.

Så sant sweetspot brukar ju vara mellan 50-75% vid last och med tanke på effektivitet och lägre i idle eller bara lite surfande. Ett 1200W agg som man drar konstant 100W ifrån eller mindre brukar inte vara så effektivt.
En gång i tiden var problemet hur Railen var konfade på 12v.
På ett av minna gamla skräpagg (dyrt för visso) så stod det att det var en enda 12v rail men då man kollade på 6pins kontakterna så var två färgkodade svart och de andra två i andra färger. Den drog från 3 olika rails. Så man såg till att varge gåu hade en svart och en av den andra så alt inte hamnade på samma. Men någon var delad med 8pin till moderkortet så fick koppla om lite innan alt var balanserat.
Tror företaget gick i konkurs, av säkerhetsskäl var det nog bra även om det var tråkigt för de anställda.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Så sant sweetspot brukar ju vara mellan 50-75% vid last och med tanke på effektivitet och lägre i idle eller bara lite surfande. Ett 1200W agg som man drar konstant 100W ifrån eller mindre brukar inte vara så effektivt.
En gång i tiden var problemet hur Railen var konfade på 12v.
På ett av minna gamla skräpagg (dyrt för visso) så stod det att det var en enda 12v rail men då man kollade på 6pins kontakterna så var två färgkodade svart och de andra två i andra färger. Den drog från 3 olika rails. Så man såg till att varge gåu hade en svart och en av den andra så alt inte hamnade på samma. Men någon var delad med 8pin till moderkortet så fick koppla om lite innan alt var balanserat.
Tror företaget gick i konkurs, av säkerhetsskäl var det nog bra även om det var tråkigt för de anställda.

Jo, på den gamla onda tiden fick man ju kolla hur man skulle koppla in de törstigaste komponenterna på olika kontaktstycken, vilket inte alltid fanns uppmärkt på något logiskt sätt, utan man fick kolla vilka rails kablarna fysiskt var kopplade till inne i nätdelen. Såna apkonster är vi ju mestadels förbi idag, men mitt förtroende för nätdelstillverkare är inte speciellt högt efter alla "genvägar till det perfekta ljudet strömmen" man sett genom åren.

Dessutom är "fabrikat" så gott som alltid en klisterlapp på utsidan av en enhet som producerats av någon annan, så det finns ingenting att "jag kan köpa det här märket igen för att mitt förra nätagg med det märket var så bra".

Permalänk
Medlem

OffT:
Angående märkning.
@Sveklockarn
Då jag köpte mitt TNT 2 kort i Tysklan så stod det fel hastighet på samtliga modeller ifrån Guillemot.
Då jag kontaktade dem angånde att det jag behövde kontakten som fattades för RCA video ut så frågade jag även om varför det stod standardclock på kartongen fast kortet var överklockat från fabrik.

Svaret var att kordongerna var tillverkade innan korten. för dyrt att göra nya kartonger. då slutprodukten var bättre så klagade jag inte. Fick även kabeln skickad från Frankrike gratis. 2ggr med lite mellanrum. Något med posten och deras egna system.
Den ena handen vet inte vad den andra gör.

On:
Generellt brukar jag inte klaga om märkningen är bättre än det man tror man har i handen. Tvärtom, det blir inte bara jobbigt men farligt om den är för lågt specad på pappret.
Tur att jag inte hade ett Ace Of Sweden agg, men ett som började på q något. När det agget gick vart det tyst i vardagsrummet. Samtliga hörde vi smällen. Då jag senare kollade datorn senare hade jag fint glassplitter lite överallt. Glassäkringen hade exploderat.

Nog om detta. Diffar det mot sist jag nämnde det hela så minns jag inte lika bra längre.

Bra nätagg är a och o.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Ok. Vistine inte att även Seasonic hade det problemet. Eller om det nu snarare är Nvidia.

Det var inte bara de som hade det probemet. Men min modell dök upp i flera träffar på nätet med andra som hade problem och ett nytt RTX kort (3080/3090). Alla hade samma problem att datorn plötsligt stängdes av vid spelande och det ska ha berott på att skyddet slår ifrån på agget. Seasonic gör högkvalitativa nataggregat, de får bra betyg normalt och det här är väl ett undantag och Nvidias nya GPU drog mer än tidigare serier.

I samband med att jag köpte mitt RTX kort för ett bra tag sedan försökte jag skaffa en 12-pin GPU kontakt också från Seasonic. Men de fanns inte att beställa längre då de var en begränsad serie som de kört. Nu fungerar det förstås bra med två PCI Express 8-pin och Nvidias adapter, men det är svårt göra det snyggt som med bara en 12-pin kabel och ha förgreningen precis vid chassit istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Seasonic gör högkvalitativa nataggregat, de får bra betyg normalt och det här är väl ett undantag och Nvidias nya GPU drog mer än tidigare serier.

Jag har haft problem med flera enheter tillverkade av Seasonic genom åren, så jag känner personligen att de har ett överdrivet kvalitetsrykte. Det senaste Seasonic-nätagget jag köpte, ett Focus Plus Gold, hann jag inte ens testa då de interna kablarna var defekta från fabrik, varpå jag åkte och köpte ett EVGA SuperNova G3 på NetOnNet istället för att vänta i flera veckor på garantihantering.

Nu har jag ett nytt, oanvänt Seasonic-nätagg liggande som ett monument över deras kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Tur att jag inte hade ett Ace Of Sweden agg, men ett som började på q något.

Antagligen Q-tec ... Riktigt lågbudget men rätt populära ett tag pga priset.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Antagligen Q-tec ... Riktigt lågbudget men rätt populära ett tag pga priset.

Edit:
Låter helt korrekt, var nog ett Q-tec 550w agg. (kanske 500w)
Svart i mitt utförande men liknar det som finns på ebay och prisjakt.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=40204

Edit2:
Hade även ett Hyper-M eller om det var Hyper-R. Den ena modellen vart ökänd då den plockade grafikkort. Den andra gjorde inte det men gick sänder innan garanti tiden. Jag hade den med 80mm fläkt och 800W+ då jag körde Nvidia SLI 8800 640 och senare 512.
Återigen. Så länge aggen fungerar är det trevligt och sedan inte als. Framförallt inte om de tar med sig fler komponenter som de billigaste skräpet som inte borde ha tillverkats i huvud taget. Dyrt skräp lika så. Bara slöseri.
Vi får se hur de nya aggen presterar. Börjar bli dags att byta mitt, samt chassi samtidigt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Om man nu vill ha alla 16 pins, som ska ge runt 600w, blir man tvungen att köpa nytt nätagg eller finns/kommer det adaptrar?
Har ett evga supernova 1000w g2, lite ruttet om man blir tvungen att köpa nytt när kraften bör räcka.
Har tänkt att köpa ett 4xxx eller 7xxx (om det blir så dom heter).