Tävlingar och erbjudanden i Komplett Geek Week

Nintendo Switch passerar 100 miljoner sålda enheter

Permalänk
Melding Plague

Nintendo Switch passerar 100 miljoner sålda enheter

Med 103,53 miljoner sålda enheter passerar Switch den forna tronhållaren Wii som en av Nintendos bäst säljande spelkonsoler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa leder till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Jag äger en och det finns bra och dåliga saker.
Dessa handtagg på sidan funderar jag nästan på att limma fast för de glappar. Och konsolen var redan när den lanserades lite slö.

Jag tror mycket av framgångarna handlar om att om man vill spela visa spel så måste man köpa en sådan konsol.

Jag själv gillar annars spelformen, körde mycket med min wii u på samma sätt. Men aldrig någonsin jag tar med den ut.

Permalänk
Medlem

Det sköna med Switch är ju att den ändå ses som något utav en spelkonsol för dom som köper den och inte bara "Wii Sports-maskinen". Så spelutvecklare har vågat släppa lite dyrare satsningar mot plattformen och inte som det blev med den tidigare dvs övervägande shovelware.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.7GHz | 128GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080 Founders Edition | 7TB SSD's
Macbook Air 13.6" | M2 | 24GB LPDDR5 | 10C GPU | 1TB SSD

Permalänk
Medlem

Har två switch, en från lanseringsdag som är softmoddad så att jag kan spela mods till spel samt spel som läcker ut före lanseringsdag. Den andra är en OLED modell som är min primära konsol och den används otroligt flitigt.

Alltid älskat Nintendo och växte upp med deras konsoler så det var en självklarhet att skaffa switch från första början, dock känner jag väl att hårdvarumässigt så har nintendo mycket mark att traska igenom innan de har en perfekt produkt. Ser fram emot nästa generations switch med en förhoppningsvis Ampere eller Lovelace baserad tegra krets.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Hade säkert köpt en Switch om jag inte haft Wii U men det känns som lite väl många spel på Switchen är portar från Wii U. Kan ju bara drömma om att nästa Nintendo-konsol blir riktigt kraftfull och kan köra typ denna grafik.

https://www.youtube.com/watch?v=rV02k6DiWs0

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Hade säkert köpt en Switch om jag inte haft Wii U men det känns som lite väl många spel på Switchen är portar från Wii U. Kan ju bara drömma om att nästa Nintendo-konsol blir riktigt kraftfull och kan köra typ denna grafik.

Aldrig fattat alla dessa Unreal Engine zelda grejer, tycker de helt tappar känslan av originalet. Lite häftigare grafik i OOT hade ju varit toppen men man vill gärna behålla känslan. Nu har ju spelet portats till PC dock med väldigt bra modmöjligheter precis som SM64 så vi lär se rätt häftiga saker framöver!

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem

Har haft switch sedan starten nästan. Köpte en bättre begagnad med några spel för en bra peng någon månad efter lansering. Uppdaterade till 2019-versionen när den kom och sedan till OLED nu.

Har bränt många timmar spelande i handhållet, och en del stationärt. Tycker det är helskönt att burra ner sig i soffan och spela, blir inte samma avslappnande känsla när man spelar på TV'n.

Permalänk
Medlem

Kör med en NS Lite som faktiskt används till och från. Snart kommer ju BOTW2 verkar det som!!
Lite sugen på att uppgradera till en OLED för kör uteslutande handheld som ni förstår

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ MSI B450M Mortar Max ■ 8x2 3200 CL16 ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Corsair AX860 ■ Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Jag hade köpt nästa Switch utan att blinka om vi fått något åt det hållet. Att spela i 720p/30fps som den nuvarande klarar av känns fel i dessa tider. Sen får man ge eloge för de utvecklare som orkar portar AAA spel till Switchen och verkligen lyckas dra ut sista droppen ur maskinen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 5800X3D | Gigabyte X570 Aorus Elite | G.Skill 32GB 3600MHz CL16 Trident Z Neo C | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag hade köpt nästa Switch utan att blinka om vi fått något åt det hållet. Att spela i 720p/30fps som den nuvarande klarar av känns fel i dessa tider. Sen får man ge eloge för de utvecklare som orkar portar AAA spel till Switchen och verkligen lyckas dra ut sista droppen ur maskinen.

Jag kommer antagligen köpa nästa Nintendo konsol oavsett men hoppas verkligen att de tar ett rejält steg upp i prestanda. Senaste Pokémon kändes väldigt gammalt grafikmässigt.

Permalänk
Medlem

Bra att det fortfarande är drag kring Switch. Det får vår Switch att "hålla" längre gissar jag. Men ersättaren blir nog kanske en XBOX med gamepass, eller en PC, när barnen blir större.

Barnen har tröskat sig igenom Gamecube, Wii, Wii U och Switch-spel. Jag tror de allt som allt fortfarande lagt mest tid på Wii-spelen.

För egen del hade jag gärna köpt en stationär Switch. Dvs, utan skärm, bara för att spela på TV. Rimligt pris, 1000kr kanske? 1500 inklusive Pro-kontroller och ett spel. Barnen spelar 99% stationärt kopplat till TV.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 6GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jo, det känns lite väl 2005 med 720p/30.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Köpte en, inte startat den nu på över två år.

Färggranna spel för dumma barn.

Permalänk
Medlem

Kommer ju lätt slå Playstation innan den ersätts med något annat...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Köpte en, inte startat den nu på över två år.

Är det inte ännu dummare att ha den i en garderob?
Sälj den billigt till en förälder med måttligt med pengar och gör någon glad istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Är det inte ännu dummare att ha den i en garderob?
Sälj den billigt till en förälder med måttligt med pengar och gör någon glad istället.

Verkligen, inte bara den har massor man borde göra sig av med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Kommer ju lätt slå Playstation innan den ersätts med något annat...

Tveksamt om den når de 155 miljoner som PS2 sålde.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5

TV: LG C1 65" Konsol: PS5 (+2TB SSD, 4TB HDD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita
Reciever:Onkyo TX-NR676E UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 CD-spelare: Onkyo C-7030
Högtalare: Focal Chorus 726, Focal Chorus CC 700, Focal Chorus 706, Onkyo SKH-410, XTZ 10.16

Permalänk
Medlem

Om Switch kommer i ytterligare en revision och Nintendo gasar på med BOTW2 (bekräftad), Mario Odyssey 2(eller vad det kommer heta), Metroid Prime 4 (eller vad nästa nu kommer heta), och några otippade nya IP som blir mainstream kanske? Så kan den nog nå 155 miljoner.

Jag har haft väldigt kul med min Switch iaf, Mario Odyssey, BOTW, Mario+Rabbids, och massa indietitlar... Spelat både på tv och handhållen. Hittade Nintendo Labo intakt på looppis och byggde med systersönerns, kul ny upplevelse!

Mario Kart 8, Donkey Kong, Mario 3d land (enligt mig det sämsta Mario någonsin) körde jag redan på Wii U.

Vore trevligt om Nintendo släppte en unset snabbare konsol där utvecklarna fick leka med lite mer prestanda. Så att t.ex vissa ställen i BOTW inte hackade. Men måste ändå ge Nintendo beröm för balansen mellan prestanda och batteritid.

När försäljning börjar dala kan de dra "prissänkning och bundle"-kortet. Sjukt vad dyr Switchen är idag. Köpte den billigare 4 mån efter release 😅

Permalänk
Medlem

Har två här. En köpt i mars 2017 i Japan och en Switch Lite.

Spelar nära nog uteslutande på min Lite och använder vår andra Switch till partyspel (Just Dance etc).

Stör mig inte det minsta på grafiken, då jag främst kör handhållet.

Just nu går Pokémon Legends varmt här!

Permalänk
Medlem

Nintendo Switch är ett Nintendo ds med Wii funktioner, end of story.

Ganska smart idé då nintendo ds sålt 154 miljoner exemplar och wii 103 miljoner.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2

Permalänk

det går visst bra för nintendo

Permalänk
Medlem

Den kommer att slå alla tiders konsolrekord - om alla framtida konsoler de släpper kommer släppas under Nintendo Switch-paraplyet. Och det är ju upp till dem.

En Pro med högre prestanda, t ex, kommer nog fånga in de kunder som väntar på just det, och få många existerande ägare att uppgradera, så det blir nog en 30 milj på bara det. Om den är Pro nog.

Permalänk
Moderator, Testpilot
Skrivet av Mocka:

För mig är Switch den ultimata indie-platformen. De spelen som är ren spelunderhållning. Grafiken är ofta retro eller enkel och fokus är på spelmekanik. Så tänker även Nintendo med sina AAA-titlar. Här är Switch överlägset. Spelar nästan aldrig dockad, eller väldigt sällan.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Skulle säga samma sak om PS5 95% är PS4 titlar med en liten uppgradering. Just nu i alla fall.

Tror Nintendo behöver komma ut med en ny konsol väldigt snart. Som har bakåtkompatibilitet mot switch.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||Gigabyte GTX 970||850EVO 500GB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Det finns mängder med billiga indie-spel i e-Shop. Owlboy, Goblin Sword och Hollow Knight är de mest kända men det finns som sagt massor!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterboxy:

Sant! Det är tråkigt med enbart barnspel som The Witcher 3, Dark Souls och Doom Eternal.

Permalänk
Medlem

Livet under en sten.🥌
Har aldrig ägt/provat en produkt från Nintendo.

Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Tveksamt om den når de 155 miljoner som PS2 sålde.

Men tror nog den kan komma nära iallafall. Är säkert två år bort med en ren uppföljare till switch. När jag tänker efter är det kanske svårt att sälja 55 miljoner enheter till på två år, men inte omöjligt, speciellt om de kan kapa priset ytterligare..,

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk

Väntar på rea.. 5 år nu xD
Ta bort allt bärbart skit och ge mig en riktig tv konsol

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Vi är ju bara ca 13 miljoner stycken som köpt en Wii U, så kan ju ändå förstå Nintendo. Och kul att så många fler nu får chansen att spela de grymma Wii U titlarna..

Körde BOTW på Wii U?