Prio tyst dator och storlek på kylare?

Permalänk

Prio tyst dator och storlek på kylare?

Tja ny här
Har tänkt länge på att bygga en ny dator och har lite funderingar över kylningen.
Jag har tittat rätt mycket på vattenkylning men har lite frågor om de.
Som jag tänker med vattenkylning så borde man kunna kyla mer med lägre ljudnivå?
De vanligaste jag hittar så är de kylelement med 1, 2 eller 3 fläktar.
Om man då har ett stort element med 3 fläktar, kan den datorn bli tystare än med 1 fläkt?
Och kan de vara nån nackdel med att ha för bra kylning?

I min värld så borde fläktarna gå i lägre varv om man överdimentionerar kylningen.

Mvh Micke

Permalänk
Medlem

Största möjliga luftkylare är det som gäller om du vill ha det tyst, då kan du köra passivt större delen av tiden. På köpet får du en kylare du kan använda i 10+ år.
Du vill inte ha fläktar sittandes direkt inpå utsidan av chassit när ljudnivå är prio, slösade bort 1000+kr för att komma till den insikten.
Minimering av antalet fläktar hjälper också för ljudnivån i idle, mer än 2-3 chassifläktar behövs väldigt sällan.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Bra vattenkylning kan kyla mer, ja. En dålig AIO kan dock ibland vara sämre än en riktigt bra luftkylare så det gäller att läsa på lite innan man köper något. Du lägger dock också till en ytterligare ljudkälla i form av pumpen så du måste säkerställa att pumpen (eller AIO:n) du köper är tyst. Återigen handlar det bara om att läsa på lite innan man köper något.

Annat än om man bygger i ett väldigt litet chassi så tycker jag inte att det finns någon anledning att satsa på en radiator mindre än 360 mm. Fördelen med en större radiator förutom att dess kapacitet att föra över värme till omkringliggande luft ökar är också att mängden vatten i din loop sannolikt också ökar, vilket hjälper till att jämna ut temperaturspikar och därmed med moderna processorer potentiellt leda till lite jämnade boost-beteende.

Ja, en liten AIO med endast 1 fläkt kommer sannolikt vara sämre än många luftkylare, även relativt billiga sådana och kräva att du kör fläkten på högre hastighet.

Nackdelen med vattenkylning är livslängden och det faktum att det är betydligt mer problematiskt när dessa dör (en luftkylare ger ju en hel del kylning passivt när fläkten dör), vilket gör att jag själv hållt mig till luftkylning. Jag vill kunna lämna datorn på längre perioder utan att oroa mig för att den tar skada om kylningen där medan jag inte är hemma och kan upptäcka det.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att Noctua D15 och Dark Rock PRO alltid är tystare än icke custom vattenkylning. Om du inte har fläktarna så hör du ljudet av vattnet eller något droppande. Med Noctua fläktar har du egentligen så tysta fläktar du kan få. Har Dark Rock PRO som är bättre än både Corsair och NZXTs värstingar med vatten, men jag tycker den är sämre än D15. Men det kanske bara är att den inte är lattefärgad.

Sen finns det andra fördelar med AIO, som att du enklare kommer åt grafikkort, ram och kablar. Särskilt i slå chassin.

Visa signatur

3900XT - Dark Rock 4 PRO, 48GB 3600mhz, KFA2 RTX3080ti - Phanteks Evolve - RM850x
LG OLED C9 - Samsung Odyssey G9 - Rival 650 wireless - Xtrfy K4
Bärbart: Macbook Pro 15 - i7 2018 & Huawei Matebook 3K - i5 2020 - EGPU: TUF 3070 RTX
Ljud: focusrite 2i2 - KRK rokit RPG5 - sE 2200a
Klav: Akai MPK249, MPD226 & MPK mini

Permalänk
Medlem

Gör dig själv en tjänst och köp en Noctua NH-D15. Du kommer ha den i så många år som den passar till moderkorten.
Sen gör du en fläktkurva där du lägger dig så högt temperaturmässigt du är bekväm med för att få den så tyst som möjligt.

Bara starta ett program som stressar din cpu och lägg en linjär fläktkurva.

Detta programmet är jättebra https://linustechtips.com/topic/1099996-fancontrol-my-take-on...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Jag har en Noctua NH-D15 (2 fläktar på kylaren). Har ytterligare 3 likadana fläktar i chassit (2 intake och 1 exhaust). Fläktkurvan har jag ändrat på, lägre RPM på alla fläktar.

För att ytterligare sänka temp/ljudnivå kan du även undervolta processorn.

Jag hör knappt datorn. Den är väldigt tyst, med undantag när jag spelar tunga spel, men då är det huvudsakligen grafikkortet som låter.