Radeon Blackscreen i tre månader!

Permalänk
Medlem

Radeon Blackscreen i tre månader!

Tjenare Sweclockers! Har stora problem med mina Radeon Drivers och Windows 10. Börjar tappa både förståndet och hoppet!
All hjälp uppskattas!

Specs:
AMD Radeon R9 290X
Intel i7 7700K
Z270E Asus ROG
32gb Ram
CoolerMaster 720W (10 år gammalt!)
Seasonic GX Focus 750W

Händelseförloppet:
- Gibba lite CSGO, helt plötsligt svartbild, hör fortfarande discord men ingen hör mig längre.
- Startar om datorn och det blir blackscreen direkt i windows.
- installerar om hela windows! Blackscreen igen.
- Jag misstänker att GPU helt enkelt har gett upp och ber en vän testa den i sitt system, Och den funkar utmärkt!
- Jag byter till Intel HD630 grafiken och lyckas komma in i felsäkert läge, köra Display Driver Uninstaller, allting i klickat!
- Nu funkar windows igen som det ska men behöver givetvis drivers installerade igen...

För att försöka få in drivers igen så påbörjas en helvetes loop! Den går ungefär såhär:
1. Installera drivers, blackscreen antingen under installation eller under rebooten.
2. In i felsäkert läge igen och köra DDU.
3. Repeat!

Har testat ALLA drivers till mitt grafikkort. Har kraschat varje gång utom en då det krascha när jag väl satte in en display kabel i GPUn, då krascha det. Det funkade alltså som vanligt med drivers installerade sålänge jag hade skärmen från Intel HD.

Har läst hur många trådar som helt i radeon forumet men inte hittat någon mer lösning. Någon som har en idé?

Mvh

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Byt till en bättre kabel till din skärm.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Byt till en bättre kabel till din skärm.

Har testat både DVI, DP och HDMI.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Långskott, men flasha om BIOS till grafikkortet, även om du redan har senaste versionen. Räddade en laptop GPU på det sättet (helt annan modell dock).

Permalänk
Medlem

CoolerMaster 720W (10 år gammalt!)

Pröva en annan psu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicX:

Långskott, men flasha om BIOS till grafikkortet, även om du redan har senaste versionen. Räddade en laptop GPU på det sättet (helt annan modell dock).

Kortet har en bios switch! Har testat i på båda... Så tvekar att det är problem. Versionen skall vara senaste.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

CoolerMaster 720W (10 år gammalt!)

Pröva en annan psu?

Ja jag tänker att det kan vara problemet, alternativt att kortet behöver klockas ner? Det är inte överklockat och aldrig varit dock. Men magkänslan säger att det är windows+radeon issue?

Får testa en ny psu.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Du kan klocka ner kortet och se om det går att köra stabilt då.

Skulle jag gissa vad som händer har din psu tappat effekt över åren och kombination med att du spelar något på load gör att systemet inte orkar med.

Men jag hade nog ändå kollat på att byta ut din PSU med tanke på åldern. Sen hade jag även rekommenderat att köpa något stabilt och inte budget iom psun ryker så ryker resten av systemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Du kan klocka ner kortet och se om det går att köra stabilt då.

Skulle jag gissa vad som händer har din psu tappat effekt över åren och kombination med att du spelar något på load gör att systemet inte orkar med.

Men jag hade nog ändå kollat på att byta ut din PSU med tanke på åldern. Sen hade jag även rekommenderat att köpa något stabilt och inte budget iom psun ryker så ryker resten av systemet.

Är det inte konstigt att allt funkar perfekt och windows börjar lagga för att sedan krascha precis när Radeon Drivers installeras? Eller kan det vara då det börjar dra för mycket ström och systemet blir unstable?

Tack för svar!

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Är det inte konstigt att allt funkar perfekt och windows börjar lagga för att sedan krascha precis när Radeon Drivers installeras? Eller kan det vara då det börjar dra för mycket ström och systemet blir unstable?

Tack för svar!

Det låter skumt att den skulle crasha när driversen installeras.

Det är dock inte konstigt att saker skulle börja crasha på load. Datorn drar mycket mer ström när du spelar än när du sitter idle eller bara surfar.

Det jag reagerar på vad sa att du bad din kompis testa gpun i hans system och det funkade perfekt. Därför tänker jag du behöver byta psun.

Du kan inte pröva låna din kompis psu i ditt system?

Permalänk
Medlem

Hade ett grafikkort som blåskärmade en massa eller inte startade med svart skärm ibland, framförallt vid spelande.
När Inet hade rea på Seasonic i julas passade jag på att kolla upp mina befintliga PSUs med OCCT PSU test och det var en del dippar i 12V.

Köpte två nya 650W och sen funkade även det krånglande grafikkortet i min huvud-PC. Nu var det nopg något annat fel på kortet också, för det stendog häromdagen och funkar inte i någon PC nu, men en extra månad gick att klämma ur mitt gamla 7870XT

Så PSU är definitivt vettigt att kolla upp med OCCT, eller byta rakt av när det är så gammalt som 10 år.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogou:

Det låter skumt att den skulle crasha när driversen installeras.

Det är dock inte konstigt att saker skulle börja crasha på load. Datorn drar mycket mer ström när du spelar än när du sitter idle eller bara surfar.

Det jag reagerar på vad sa att du bad din kompis testa gpun i hans system och det funkade perfekt. Därför tänker jag du behöver byta psun.

Du kan inte pröva låna din kompis psu i ditt system?

Hehe, Han lånade mig en Corsair 450W som exploderade på uppstart! Tyvärr kan jag inte låna hans main PSU då han jobbar på datorn och har ganska avancerad setup.

Men antar att det kan vara PSU eftersom GPUn börjar dra ström när drivers väl är installerade?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackeagle:

Hade ett grafikkort som blåskärmade en massa eller inte startade med svart skärm ibland, framförallt vid spelande.
När Inet hade rea på Seasonic i julas passade jag på att kolla upp mina befintliga PSUs med OCCT PSU test och det var en del dippar i 12V.

Köpte två nya 650W och sen funkade även det krånglande grafikkortet i min huvud-PC. Nu var det nopg något annat fel på kortet också, för det stendog häromdagen och funkar inte i någon PC nu, men en extra månad gick att klämma ur mitt gamla 7870XT

Så PSU är definitivt vettigt att kolla upp med OCCT, eller byta rakt av när det är så gammalt som 10 år.

Har beställt ett Seasonic Focus GX 750W nu! Uppdaterar på tisdag när det kommit.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Använd inte gamla aggets modulära kablar..
Då smäller det en gång till, du får nog vara glad om alla delar har överlevt efter det.

Permalänk
Medlem

Uppdatering!

Installerat nya nätagget nu. Körde med displayn från internal när jag installerade drivers igen. Det lyckades installeras och även omstarten blev lyckad. Tryckte upp radeon panelen och tittade där i några sekunder innan allt krascha igen. Sen blackscreen på uppstart efter windowsflaggan.

Några fler förslag?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Testat att boota från Ubuntu nu också men blackscreen där med. Kortet funkar dock att använda i windows utan drivrutiner som vanligt. Är det inte konstigt att det skulle gå om det är hårdvarufel?

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Och GPUn funkar utmärkt i ditt kompis system sa du? Gick att installera drivers / spela på etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Testat att boota från Ubuntu nu också men blackscreen där med. Kortet funkar dock att använda i windows utan drivrutiner som vanligt. Är det inte konstigt att det skulle gå om det är hårdvarufel?

Har du endast installerat drivrutiner via amd.com? Har bara installerat Windows 10 en gång, men Windows 7 letade reda på AMD-drivrutiner via Windows Update, vilket ofta fungerat bättre för mig då jag haft konstiga grafikproblem.

Permalänk
Medlem

Om nu kortet funkar utmärkt i en annan dator, så kanske det inte är grafikkortet som är det egentliga problemet...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om nu kortet funkar utmärkt i en annan dator, så kanske det inte är grafikkortet som är det egentliga problemet...

Testar just nu ett GTX1080, funkar perfekt. Så bör inte vara något av övriga komponenter då imo...

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Har du endast installerat drivrutiner via amd.com? Har bara installerat Windows 10 en gång, men Windows 7 letade reda på AMD-drivrutiner via Windows Update, vilket ofta fungerat bättre för mig då jag haft konstiga grafikproblem.

Har testat både att köra windows update samt att inaktivera alla windows updates gällande GPU drivers och kört manuellt. Iom gammalt kort så släpps ej fler drivers. Testat alla tillgängliga för windows 10.

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem

Om du vill testa med sensate drivrutiner så finns moddade på Guru3D forum.
https://forums.guru3d.com/threads/driver-mod-amernime-zone-ra...
Under "Donwload Link" är det "RELEASE LEGACY GCN ARCHITECTURE" för 290X och finns upp till 22.2.1.

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem

Har du uppdaterat moderkortet BIOS?
https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-z270e-g...

Kör en repris på mitt långskott, flasha om BIOS på grafikkortet, även om det redan har senaste. Har räddat en laptop på det sättet som har insta-freeze med fel drivrutin i Windows.

Antar att CPU inte är överklockad? En annan dator kraschade pga överklock när iGPU var påslagen i BIOS, när man kunde tro att GPU ballade ut vid spelstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToxicX:

Har du uppdaterat moderkortet BIOS?
https://rog.asus.com/motherboards/rog-strix/rog-strix-z270e-g...

Kör en repris på mitt långskott, flasha om BIOS på grafikkortet, även om det redan har senaste. Har räddat en laptop på det sättet som har insta-freeze med fel drivrutin i Windows.

Antar att CPU inte är överklockad? En annan dator kraschade pga överklock när iGPU var påslagen i BIOS, när man kunde tro att GPU ballade ut vid spelstart.

Bios är senaste på mobo, grafikkortet har jag också senaste och har testat att dra switchen på kortet för extra bios. Ingen Skillnad. Jag processorn går helt stock, inget auto-överclock igång. Och samtliga temperaturer på datorn ser perfekta ut...

Visa signatur

Båtbyggare med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skylar7s:

Tjenare Sweclockers! Har stora problem med mina Radeon Drivers och Windows 10. Börjar tappa både förståndet och hoppet!
All hjälp uppskattas!

Specs:
AMD Radeon R9 290X
Intel i7 7700K
Z270E Asus ROG
32gb Ram
CoolerMaster 720W (10 år gammalt!)
Seasonic GX Focus 750W

Händelseförloppet:
- Gibba lite CSGO, helt plötsligt svartbild, hör fortfarande discord men ingen hör mig längre.
- Startar om datorn och det blir blackscreen direkt i windows.
- installerar om hela windows! Blackscreen igen.
- Jag misstänker att GPU helt enkelt har gett upp och ber en vän testa den i sitt system, Och den funkar utmärkt!
- Jag byter till Intel HD630 grafiken och lyckas komma in i felsäkert läge, köra Display Driver Uninstaller, allting i klickat!
- Nu funkar windows igen som det ska men behöver givetvis drivers installerade igen...

För att försöka få in drivers igen så påbörjas en helvetes loop! Den går ungefär såhär:
1. Installera drivers, blackscreen antingen under installation eller under rebooten.
2. In i felsäkert läge igen och köra DDU.
3. Repeat!

Har testat ALLA drivers till mitt grafikkort. Har kraschat varje gång utom en då det krascha när jag väl satte in en display kabel i GPUn, då krascha det. Det funkade alltså som vanligt med drivers installerade sålänge jag hade skärmen från Intel HD.

Har läst hur många trådar som helt i radeon forumet men inte hittat någon mer lösning. Någon som har en idé?

Mvh

Hade liknande fel med ett gammalt 6600GT kort. DÅ var det PCI-E porten på moderkortet som gett upp.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Hade liknande fel med ett gammalt 6600GT kort. DÅ var det PCI-E porten på moderkortet som gett upp.

Har testat samtliga portar på moderkortet tyvärr :/

Visa signatur

Båtbyggare med mera.