Den som vill få bra betalt för sitt gamla grafikkort är försent ute nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Att sälja begagnat som privatperson ska för det första inte handla om att "tjäna" pengar, då är det näringsverksamhet eller hobbyverksamhet. Något som många scalpers glömmer t.ex. den snubben som köpte ett 3080 för 10 000 kr och sålde för 17 000 kr. Avskyvärt beteende och skadligt för gamingcommunityn.

Det låter som att du förväxlar (din) ideologi med realism här.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

allt jag spelar flyter utmärkt på höga grafikinställningar.

Skönt för dig att ett GTX 1060 räcker.

Mitt RTX 3080 är på gränsen med gårdagens spel i 1440p, och kommer snart vara dags att byta ut.

Permalänk
Medlem

Tycker att begagnatmarknaden spretar förskräckligt mycket just nu/fortfarande. Jag har köpt och sålt några grafikkort de senaste veckorna. Ett RTX 2060 Super gick problemfritt för 4000, med flera chattprutare som försökte få det för 3,5. Vissa försöker enträget kräva över fem för det. GTX 970 gick ganska ledigt för 800 spänn, medan jag har sett det ute för dubbla priset och mer ändå. Jag köpte ett RTX 3070 för tre veckor sedan för 7,4. Idag borde man nog kunna få ett likvärdigt kort för sju blankt.

Det känns lite mer som köparens marknad idag, åtminstone när det gäller vissa kort. Jag vet inte om minare är lika hungriga på att betala hutlösa summor för kort utan LHR längre heller. Den köpare som är ute efter att spela kan nog vara lite mer kräsen idag, i alla fall.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Skönt för dig att ett GTX 1060 räcker.

Mitt RTX 3080 är på gränsen med gårdagens spel i 1440p, och kommer snart vara dags att byta ut.

Då spelar vi olika spel. 😀

1440p är dock klart tyngre än 1080p att driva. Sen spelar jag aldrig FPS och nöjer mig med 60 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Då spelar vi olika spel. 😀

1440p är dock klart tyngre än 1080p att driva. Sen spelar jag aldrig FPS och nöjer mig med 60 Hz.

Så är det. Jag ger ofta folk rådet att inte ödsla pengar på att köpa fläskigare grafikkort än de nyttjar, men ändå var det ett antal vid senaste Nvidia-releasen som skulle ha RTX 3090 för att typ spela Minecraft. 😋

Jag kan spela spel som är låsta på 60 Hz (t.ex. Fallout 76) men för att uppleva att det flyter på bra behöver jag som regel någonstans i trakterna av 85-90 FPS åtminstone. Sen gillar jag att kunna kräma på med maximala grafikinställningar, även om det kanske inte uppfattas som någon större skillnad mellan t.ex. High och Ultra när man väl spelar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sveklockarn:

Så är det. Jag ger ofta folk rådet att inte ödsla pengar på att köpa fläskigare grafikkort än de nyttjar, men ändå var det ett antal vid senaste Nvidia-releasen som skulle ha RTX 3090 för att typ spela Minecraft. 😋

Ironiskt nog så är nog Minecraft det mest tungdrivna spelet jag kört, med ray tracing påslaget förstås.
Får iofs ofta 100-130 fps med DLSS, men utan så är det väl typ 60-70 fps som gäller i 1440p, vilket känns riktigt segt och hackigt när man är van vid klart mer.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Så är det. Jag ger ofta folk rådet att inte ödsla pengar på att köpa fläskigare grafikkort än de nyttjar, men ändå var det ett antal vid senaste Nvidia-releasen som skulle ha RTX 3090 för att typ spela Minecraft. 😋

Jag kan spela spel som är låsta på 60 Hz (t.ex. Fallout 76) men för att uppleva att det flyter på bra behöver jag som regel någonstans i trakterna av 85-90 FPS åtminstone. Sen gillar jag att kunna kräma på med maximala grafikinställningar, även om det kanske inte uppfattas som någon större skillnad mellan t.ex. High och Ultra när man väl spelar.

Jag har lite svårt att förstå det där. En film är ju laggfri i 24 Hz. Tycker personligen att jag upplever väldigt bra flyt i 60 Hz, men det kan ju vara olika spel också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Jag har lite svårt att förstå det där. En film är ju laggfri i 24 Hz. Tycker personligen att jag upplever väldigt bra flyt i 60 Hz, men det kan ju vara olika spel också.

Det där har diskuterats en miljard gånger ungefär; kortfattat är inte på något sätt jämförbart då du är fokuserad/uppmärksam/whatever på ett helt annat sätt när du interagerar med något jämfört med när du slökollar på film.

Utöver det är det väldigt individuellt, det räcker med att jag kollar lite snett utanför center av det som visas i 24 Hz för att känna som att det körs ett snabbt bildspel i epilepsi-framkallande takt i ögonvrån. 60 Hz på rörlig media, interpolering eller ej, känns tillräckligt.
Allt under 100 Hz känns dock hackigt på en dator man använder som en dator (alltså inte bara som en videospelare som ovan).

Det är dock viktigt att skilja på FPS och Hz när detta kommer på tal, väldigt många använder det ena när de egentligen pratar om det andra eller så behandlas termerna som om de betydde samma sak >_<

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

XFX Merc 319 RX 6900 XT Limited Black Edition 12000kr om någon är sugen

https://www.blocket.se/annons/stockholm/xfx_merc_319_rx_6900_...

11000kr nu

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

11000kr nu

Även om det är begagnat så är ju det i nivå med MSRP right? Gött att se rimliga priser på dem orimligt prissatta toppkorten, på tiden

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ironiskt nog så är nog Minecraft det mest tungdrivna spelet jag kört, med ray tracing påslaget förstås.
Får iofs ofta 100-130 fps med DLSS, men utan så är det väl typ 60-70 fps som gäller i 1440p, vilket känns riktigt segt och hackigt när man är van vid klart mer.

Jag syftade på Java-versionen.

Folk gillar att ha ett högt nummer. Om man döpte om 3050 till 30100 så hade den typen av kunder antagligen köpt det istället. 😝

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

10-serien ÄR fortfarande bra om man håller sig till 1080p. Jag kommer ha kvar mitt 1060 som jag köpte vid lansering i ytterligare ett par år. Ser ingen anledning att byta, allt jag spelar flyter utmärkt på höga grafikinställningar.

Det är ju jättebra. Har också ett 1060 som jag nyligen körde igenom Horizon Zero Dawn med, var tvungen att köra dynamisk upplösning för att få runt 45 FPS och det var ganska suddigt på 65" 4K tv må jag säga. Blir nog en ny burk för min del till hösten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Det där har diskuterats en miljard gånger ungefär; kortfattat är inte på något sätt jämförbart då du är fokuserad/uppmärksam/whatever på ett helt annat sätt när du interagerar med något jämfört med när du slökollar på film.

Utöver det är det väldigt individuellt, det räcker med att jag kollar lite snett utanför center av det som visas i 24 Hz för att känna som att det körs ett snabbt bildspel i epilepsi-framkallande takt i ögonvrån. 60 Hz på rörlig media, interpolering eller ej, känns tillräckligt.
Allt under 100 Hz känns dock hackigt på en dator man använder som en dator (alltså inte bara som en videospelare som ovan).

Det är dock viktigt att skilja på FPS och Hz när detta kommer på tal, väldigt många använder det ena när de egentligen pratar om det andra eller så behandlas termerna som om de betydde samma sak >_<

Nej, det är inte jämförbart, men det beror också på helt andra saker. En dator som har svårt att hänga med levererar ofta inte ett jämnt flöde, medan filmen helt konsekvent matas med samma hastighet. När det gäller film/video så har man även avsiktligt lagom suddiga bilder vid rörelse för att få ett jämnt flöde, dvs man väljer en slutartid som är lämplig relativt den bildmatningshastighet man använder. Väljer man en för kort slutartid ser det särskilt hackigt ut, särskilt i lägre hastigheter som 24 bilder/sek. Sedan finns det klassiska problemet med att bildmaterialets matningshastighet inte matchar det som skärmen är gjord för att visa.

Permalänk
Skrivet av sesese:

11000kr nu

Har även funnits en vanlig, inte black edition, på Tradera för 10.000 kr i evigheter nu. Jag tror på fortsatt prisnedgång så jag avvaktar än så länge men en begagnad 6900 XT ser ut att kunna bli ett bra köp i framtiden.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Skrivet av ZaInT:

Det där har diskuterats en miljard gånger ungefär; kortfattat är inte på något sätt jämförbart då du är fokuserad/uppmärksam/whatever på ett helt annat sätt när du interagerar med något jämfört med när du slökollar på film.

Utöver det är det väldigt individuellt, det räcker med att jag kollar lite snett utanför center av det som visas i 24 Hz för att känna som att det körs ett snabbt bildspel i epilepsi-framkallande takt i ögonvrån. 60 Hz på rörlig media, interpolering eller ej, känns tillräckligt.
Allt under 100 Hz känns dock hackigt på en dator man använder som en dator (alltså inte bara som en videospelare som ovan).

Det är dock viktigt att skilja på FPS och Hz när detta kommer på tal, väldigt många använder det ena när de egentligen pratar om det andra eller så behandlas termerna som om de betydde samma sak >_<

Fast Hz är ju precis det. Bilder per sekund.

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Det är ju jättebra. Har också ett 1060 som jag nyligen körde igenom Horizon Zero Dawn med, var tvungen att köra dynamisk upplösning för att få runt 45 FPS och det var ganska suddigt på 65" 4K tv må jag säga. Blir nog en ny burk för min del till hösten.

Jo, jag är så klart fullt medveten om att det finns spel som 1060 inte klarar speciellt bra. Ville mer uppmärksamma att man bör låta ens egna behov styra. Att exempelvis köpa ett 3090 om man bara spelar GTAV är som att kasta pengarna i sjön.

Permalänk
Medlem

Trenden känns ganska tydlig då priserna sjunker för varje vecka som går, har man is i magen kan de nog bli bra tillslut.
Jag sitter själv på ett gtx980ti Och har velat uppgradera många ggr, men kommer på mig själv att det behövs inte mycket mer i de spel jag kör.
Blir en del Apex där jag ligger runt 100fps i 1440p och jag tror inte jag behöver mer. Sen är det kul med nya saker och kunna vrida grafiken till ultra såklart.

Sen blir man lika förvånad varje gång man ser en ny annons på ett kort som är dyrare än i butik och dessutom finns på lager, prisjakt borde de flesta veta om vid detta laget.

Men jag ser ljust på framtida begangnat marknaden för det är troligtvis där mitt nästa kort kommer att komma ifrån.

Visa signatur

Corsair 4000D Airflow | Asus ROG Maximus Z690 Hero | Intel I9 12900K | DDR5 32Gb Corsair 5200Mhz | M2. WD SN850 2TB | Corsair HX1200W | Asus RTX 3090 ROG Strix OC | Corsair iCUE H150i Elite Capellix | 34" Alienware QD-OLED 3423DW

Permalänk

”Den som vill få bra betalt för sitt gamla grafikkort är försent ute nu.”

Det var snarare du som var för tidigt ute. Nu skulle du skapat tråden. 😃

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Vad kan ett GTX Titan X pascal ligga på för pris, prestandan borde ligga mellan 1080 och 1080TI.

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem
Skrivet av puttey:

Vad kan ett GTX Titan X pascal ligga på för pris, prestandan borde ligga mellan 1080 och 1080TI.

Runt 3k skulle jag gissa på.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Medlem
Skrivet av SmekusNamnus:

Fast Hz är ju precis det. Bilder per sekund.

På grund av hur vi har definierat Hz och fps så är inte Hz och fps samma sak.

Hz är uppdateringsfrekvens, normalt "svängningar per sekund", i detta fall motsvarar Hz antalet gånger per sekund en skärm kan rita upp en bild medans fps mäts som "utsignal" från grafikkort eller "insignal" till bildskärm.

Du kan ha en Skärm som är på 60Hz och titta på en film som är 24fps, bilden på skärmen visas fortfarande med 60Hz även om filmen är 24fps. I detta fall kommer vissa bilder ritas upp flera gånger. Enkel matematik, 60Hz/24fps ger att bilden kan ritas upp 2gånger med en rest på 12 bilder vilket betyder att av dessa 24fps så kommer 12bilder ritas upp 2gånger och 12bilder kommer ritas upp 3gånger. (2x12+3x12= 24+36 = 60)

Samma sak om du spelar ett spel på en 144Hz-skärm men bara får 93fps, uppdateringsfrekvensen på skärmen är fortfarande 144Hz (om den är inställd på 144Hz) även om spelet bara ger 93fps.

Om vi byter ut denna 144Hz-skärm mot en 60Hz-skärm så kommer istället endast 60 av dessa 93fps att ritas upp på skärmen då skärmen är begränsad till 60Hz även om grafikkortet skickar ut 93fps.

Även om en skärm på 60Hz kan rita upp 60fps betyder det inte per automatik att en skärm som är på 60Hz visar 60fps.
Skickar du 1fps till en 60Hz-skärm så kommer denna 1fps ritas upp 60ggr, det betyder dock inte att du helt plötsligt har 60fps. Du har 1 bild som visas 60gånger per sekund.
Hade bildskärmen varit adaptiv i spannet 1-244Hz så hade du inte haft mer än 1Hz då den endast hade ritats upp 1gång per sekund.

Håller vi inte isär dessa definitoner så öppnar det upp för att sälja datorer med bedrägliga prestanda-siffror.
Ex:
(Lågbudget-)Dator annonseras med 144fps-skärm.
Om vi säger att fps och Hz är samma sak så kommer säljaren komma undan med att säga att skärmen precis som annonsen visar, klarar 144fps, men det säger inget om prestandan på datorn även om det kommer att tolkas som att datorn klarar av att prestera detta.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg förra maining-bommen. $20 000 gick BTC upp till. Nu ligger den dubbelt i värde men ändå olönsamt att gräva. Elpriser och svårighetsgraden har väll gått upp så vilken nivå ska ETH och BTC nu ligga på för att det ska vara lönsamt maina igen? $60 000-80 000 och om något år $100 000? Hoppas den dagen inte kommer då det blir lönsamt att maina med grafikkort igen. Helt klart kan det vara lönsamt att istället köpa om man har råd att förlora pengarna man satsar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Skönt för dig att ett GTX 1060 räcker.

Mitt RTX 3080 är på gränsen med gårdagens spel i 1440p, och kommer snart vara dags att byta ut.

Skojar du?
Köpte mitt 3080 och kör max på allt med min 3440x1440p skärm med 100hz utan tillstymmelse till problem.
Hur är den på gränsen?

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Viita:

På grund av hur vi har definierat Hz och fps så är inte Hz och fps samma sak.

Hz är uppdateringsfrekvens, normalt "svängningar per sekund", i detta fall motsvarar Hz antalet gånger per sekund en skärm kan rita upp en bild medans fps mäts som "utsignal" från grafikkort eller "insignal" till bildskärm.

Du kan ha en Skärm som är på 60Hz och titta på en film som är 24fps, bilden på skärmen visas fortfarande med 60Hz även om filmen är 24fps. I detta fall kommer vissa bilder ritas upp flera gånger. Enkel matematik, 60Hz/24fps ger att bilden kan ritas upp 2gånger med en rest på 12 bilder vilket betyder att av dessa 24fps så kommer 12bilder ritas upp 2gånger och 12bilder kommer ritas upp 3gånger. (2x12+3x12= 24+36 = 60)

Samma sak om du spelar ett spel på en 144Hz-skärm men bara får 93fps, uppdateringsfrekvensen på skärmen är fortfarande 144Hz (om den är inställd på 144Hz) även om spelet bara ger 93fps.

Om vi byter ut denna 144Hz-skärm mot en 60Hz-skärm så kommer istället endast 60 av dessa 93fps att ritas upp på skärmen då skärmen är begränsad till 60Hz även om grafikkortet skickar ut 93fps.

Även om en skärm på 60Hz kan rita upp 60fps betyder det inte per automatik att en skärm som är på 60Hz visar 60fps.
Skickar du 1fps till en 60Hz-skärm så kommer denna 1fps ritas upp 60ggr, det betyder dock inte att du helt plötsligt har 60fps. Du har 1 bild som visas 60gånger per sekund.
Hade bildskärmen varit adaptiv i spannet 1-244Hz så hade du inte haft mer än 1Hz då den endast hade ritats upp 1gång per sekund.

Håller vi inte isär dessa definitoner så öppnar det upp för att sälja datorer med bedrägliga prestanda-siffror.
Ex:
(Lågbudget-)Dator annonseras med 144fps-skärm.
Om vi säger att fps och Hz är samma sak så kommer säljaren komma undan med att säga att skärmen precis som annonsen visar, klarar 144fps, men det säger inget om prestandan på datorn även om det kommer att tolkas som att datorn klarar av att prestera detta.

Du har helt rätt. Hz och fps är dock samma sak för ögat så länge du använder dig av det lägsta talet. Alltså, en 60Hz-skärm kommer alltid visa 60fps så länge grafikkortet orkar med. Om ditt grafikkort klarar av exempelvis 90fps behöver du en skärm med högre Hz än 90 för att kunna maxa.

I vissa tillämpningar är det dock bättre att låsa fps till skärmens Hz-tal, så längre grafikkortet orkar det. 60fps på en 60Hz-skärm kan vara bättre än att ligga på varierande fps på en 144Hz-skärm.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fieskmask:

Skojar du?
Köpte mitt 3080 och kör max på allt med min 3440x1440p skärm med 100hz utan tillstymmelse till problem.
Hur är den på gränsen?

Beror på vad man spelar förstås. Kör man MSRÖJ i 4K så krävs det inte mycket. Tycker att mitt 3090 inte är dundersnabbt när jag kör 1440p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Beror på vad man spelar förstås. Kör man MSRÖJ i 4K så krävs det inte mycket. Tycker att mitt 3090 inte är dundersnabbt när jag kör 1440p.

Tack, då ska jag sluta sukta efter ett.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fieskmask:

Skojar du?
Köpte mitt 3080 och kör max på allt med min 3440x1440p skärm med 100hz utan tillstymmelse till problem.
Hur är den på gränsen?

Nej, varför skulle jag göra det?

Vi har nog lite olika krav, mitt är t.ex. att aldrig hamna under 60 FPS. Finns titlar där ett RTX 3080 har svårt att konstant hålla sig över 60 FPS i 2560x1440 med motsvarande Ultra-inställningar, t.ex. RDR 2 när det blir många ljuskällor att rendera samtidigt. Att 3080 råkar vara ett av de bästa korten just idag har väldigt lite med att behovet av prestanda alltid är större än samtida grafikhårdvara kan leverera.

I oktober har jag haft det kortet i två år, så det är inget ögonbrynshöjande att det är dags att byta snart?

Permalänk
Medlem

Prisras för 3080 senaste månaden. Någon månad till så är det nere på rek pris runt 8000kr

6900xt

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Känns som 3090ti som inte blev någon försäljningssuccés utan bara pressar ner standard 3090 i pris. 3090ti finns i lager på 23990 vilket gör att de som vill köpa 3090 inte är bereda att ge lika mycket som de var förut. Här finns det ett 3090 för 14000kr och inga bud https://www.sweclockers.com/marknad/214463-zotac-rtx-3090-tri...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Samma sak med processorer, inte ovanligt att 6700k säljs för 150-200 euro på Ebay. En 6700k motsvarar drygt en nyare i3 med 4 kärnor och 8 trådar (dock ej upplåst multipler) men en sådan kostar drygt 900 kr ny. Så varför skulle man betala 1500-2000 kr för en begagnad CPU som är 5 år gammal? Även begagnade moderkort ligger på 1000-1500 kr för z170 och z270 chipset vilket är fånigt. Ska vi applicera principen med 50% av nypris av liknande produkt med liknande prestanda skulle alltså en begagnad 6700k vara värt 500 kr. Men ingen kommer sälja en 6700k för 500 kr i dessa dagar utan snarare 3 gånger mer.

Ska du uppdatera ett befintligt system så kan det vara värt det. Du slipper köpa nytt moderkort, nytt minne mm. Tex var ju begagnade 6-kärninga Phenom-II med högsta frekvenserna väl dyra på sin tid.