Vinn nätagg från Seasonic
Permalänk
Medlem

LED-slinga bakom OLED?

Hej,

Jag har länge haft en LED-slinga bakom min TV när jag hade en Sony XH90 FALD, dels för att jag tycker att det är snyggt med ljus bakom tvn och att det skulle hjälpa till med att få bättre svärta. I december köpte jag en Sony A80J OLED och klistrade på ljusslingan bakom den med som vanligt och har använt den sedan dess.
Men Igår kom jag över en tråd på Reddit om att man absolut inte ska använda ljusslinga bakom OLED-tv då det förstör kontrasten och ger blackcrush. Däremot säger de att OM man nu ska ha en ljusslinga så ska man ha den i rätt ljusstryka.

Tänkte därför kolla hur ni med OLED-tv gör, skippar ni ljusslinga helt eller har ni den inställd på någon speciell ljusstyrka? För jag undrar isåfall vilken ljusstyrka som är "rätt"?

För jag vill helst använda slingan bakom tvn då jag tycker det är snyggt, men om det ger en sämre upplevelse så skippar jag nog det.

Permalänk

Intressant, jag har en ambilight Oled TV och tycker det är riktigt häftigt. Tror tom jag har maxat styrkan i ambilighten. Frågan är om jag nu skjutit mig själv lite i foten genom att göra detta. Kanske borde jag istället skruva ned ambilighten om det potentiellt förstör svärtan i bilden.

Permalänk
Bildexpert 📺

Svärtan förstörs inte. Men är ljuset bakom TV:n för starkt kommer det påverka pupillen som drar ihop sig vilket gör det svårare att uppfatta skuggtoner. Är ljuset både stark och även starkt färgat påverkar det också hur man uppfattar färgerna inuti bilden.

Är man ute efter ett bias light så håller man sig på 5–10% av ljusstyrkan för referensvitt i bilden och det bör vara nära TV:ns bild i vitbalans. Samt då så klart konstant och utan ändras med bildens innehåll. Syftet med ett bias light är att hålla pupillen på en mer konstant nivå så att den inte ändras lika mycket med bildens innehåll.