AMD avslutar 2021 med sin högsta marknadsandel av processorer hittills

Permalänk
Melding Plague

AMD avslutar 2021 med sin högsta marknadsandel av processorer hittills

Trots att AMD fortsätter växa är Intel fortfarande nästan tre gånger större.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Störst är inte alltid bäst...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Det fanns flera kommenterar här på Sweclockers som uttryckte oro kring Ryzens lansering för att AMD "skulle bli för stora" och att "det inte var bra för konkurrensen". Nu är vi 5 år senare och Intel är 3 gånger så stora, AMD har 16% av stationära marknaden och 10% av servermarknaden. Jag tror vi kan stilla vår oro.

Permalänk
Medlem

Det tar tid att komma upp jag hoppas att AMD & Intel blir jämbördiga.. Då kan dom slås om oss kunder mer rättvist...

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är lite intressant ändå, att även fast Intel "kommit tillbaka" väldigt starkt, så verkar AMD växa även efter det.

Permalänk

Ryktas om att AMD kommer släppa Zen 4 redan kvartal 3 i år. Runt Augusti förmodligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Ryktas om att AMD kommer släppa Zen 4 redan kvartal 3 i år. Runt Augusti förmodligen.

Det hoppas jag stämmer. Men jag håller inte andan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag tycker det är lite intressant ändå, att även fast Intel "kommit tillbaka" väldigt starkt, så verkar AMD växa även efter det.

Får väl se hur det artar sig framöver. 12-serien hade ju bara varit ute i en knapp månad vid tidpunkten som statistiken avser.

Permalänk
Medlem

Bäst är ju om det blir 50/50 när det bara finns två aktörer. Men det går åt rätt håll helt klart.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det hoppas jag stämmer. Men jag håller inte andan.

Verkar som dom håller på att försöka flytta fram saker.

https://mobile.twitter.com/greymon55/status/14919811199059312...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

Verkar som dom håller på att försöka flytta fram saker.

https://mobile.twitter.com/greymon55/status/14919811199059312...

Jag är inte förvånad, de måste kontra Intels senaste, och det är fort. Jag har förutspått tidigare att de skulle lägga på ett kol efter Intels lansering. Samtidigt vill jag inte få upp förhoppningarna heller.

Permalänk
Musikälskare

Intel svettas nog lite i ena armhålan

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag är inte förvånad, de måste kontra Intels senaste, och det är fort. Jag har förutspått tidigare att de skulle lägga på ett kol efter Intels lansering. Samtidigt vill jag inte få upp förhoppningarna heller.

De kan ju börja med att släppa Ryzen 5800X3D och göra lite prisjusteringar(nedåt) på Zen 3

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D || Powercolor AMD Radeon RX 6800 16Gb || G.Skill Flare X 16GB 3200MHz CL14 || Gigabyte B550I Aorus Pro AX || LG 27GL850 QHD IPS 144 Hz || Samsung SSD 970 EVO Plus 1TB || Samsung SSD 960 EVO 250GB || Corsair SF600 || Louqe Ghost S1 Limestone || 2xMedium Tophat med 2xNF-F12 + 2xNF-A12x25 || Noctua NH-L12

Permalänk
Medlem

Hur bra säljer egentligen stationära Alder Lake dock. Snabbtitt på Inet och första Alder Lake cpun ligger långt ner på listan över de populäraste. Kanske räknar över en väldigt lång tid men ändå.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem

Är ju först Intels 12th gen som är intressant ända sedan ryzen kom ut så jag vet inte vad man förväntat sig.
AMD ligger i framkant på många vis och ser fram emot vad AMDs nästa gen har att komma med mot Intels 12th.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reiker:

De kan ju börja med att släppa Ryzen 5800X3D och göra lite prisjusteringar(nedåt) på Zen 3

Håller med och vart tog 5900X3D vägen. Inte ett knyst om 5900X3D som man presenterade i höstas.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 1000 USB3 | CPU: AMD Ryzen 5950X | Ram: G.Skill Neo CL16 3600MHz 64GB | Moderkort: Asus Pro WS X570-Ace | Disk: WD BLACK SN850 2TB, Samsung 970 EVO 1TB, Seagate BarraCuda 4TB | Grafikkort: Asus TUF Gaming Radeon RX 7800 XT OC Edition | CPU Kylare: Noctua NH-D15: | Nätaggregat: Corsair RM850X V2 850W | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toko:

Håller med och vart tog 5900X3D vägen. Inte ett knyst om 5900X3D som man presenterade i höstas.

Dom sa "våren" 2022, så Mars, April, Maj för lansering?
Den ligger på deras hemsida, men utan någit datum.
https://www.amd.com/en/products/cpu/amd-ryzen-7-5800x3d

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Jag tycker det är lite intressant ändå, att även fast Intel "kommit tillbaka" väldigt starkt, så verkar AMD växa även efter det.

Sådana här ändringar brukar släpa en hel del för att det finns tröghet, vissa marknader släpper förförra årets modeller nu, och de som inte följer nyheter slaviskt brukar också agera på utdaterad info ganska ofta

Känns ganska logiskt att det kan ta tid att se saker som 12-seriens reaktion på marknaden

Permalänk
Permalänk
Skrivet av Toko:

Håller med och vart tog 5900X3D vägen. Inte ett knyst om 5900X3D som man presenterade i höstas.

5800X3D kommer bara komma ut mycket små kvantiteter. Som ett sista hurra för AM4 plattformen. AMD satsar allt på AM5 nu AM4 är dött.

Permalänk

Den stora skillnaden är att det sitter Intel i nästan varenda dell, hp, lenovo. Men threadripper är ju en siffertuggare som är riktigt bra.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

AMD visar gärna sin 5800X3D men när finns den att köpa?
https://www.amd.com/en/processors/ryzen

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Ha ha, Intelclockers... Har ni halva deras marknadsbudget för svenska konsumentmarknaden eller varför känner ni er tvungna att i fetstil högst upp i artikeln berätta att intel fortfarande minsann har den största delen av marknaden?

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wounds:

Ha ha, Intelclockers... Har ni halva deras marknadsbudget för svenska konsumentmarknaden eller varför känner ni er tvungna att i fetstil högst upp i artikeln berätta att intel fortfarande minsann har den största delen av marknaden?

För att det är sant?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheLostSwede:

För att det är sant?

Men varför måste det stå nästan som en varningstext högst upp i fetstil innan artikeln börjar? Hade inte reagerat om den infon presenterats i till exempel ett stycke på slutet som sammanfattar det generella marknadsläget just nu, så som man brukar skriva artiklar.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem

Problemet är väl delvis gubbjävlar som mig? Som envist vägrar köpa AMD till mina musikdatorer. Körde ju Athlon nån vända under AMD:s storhetstid, med en massa strul som resultat. Efter det har jag inte orkat något annat än Intel.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Problemet är väl delvis gubbjävlar som mig? Som envist vägrar köpa AMD till mina musikdatorer. Körde ju Athlon nån vända under AMD:s storhetstid, med en massa strul som resultat. Efter det har jag inte orkat något annat än Intel.

Vad är det för "strul" du upplevt som du vet beror enbart på AMDs cpu? Man läser sånt här år efter år och själv har man aldrig upplevt strul vare sig med intel eller amd. :/

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Vad är det för "strul" du upplevt som du vet beror enbart på AMDs cpu? Man läser sånt här år efter år och själv har man aldrig upplevt strul vare sig med intel eller amd. :/

AMD hade enorma problem gällande latency samt olika moderkortskrångel. Saker som en normal datoranvändare inte bryr sig om men som är av allra största vikt vid användande av div Musikprogram.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

AMD hade enorma problem gällande latency samt olika moderkortskrångel. Saker som en normal datoranvändare inte bryr sig om men som är av allra största vikt vid användande av div Musikprogram.

Det är ju något helt annat idag. Lär väl finnas tester på de nya propparna som du kan läsa.

Visa signatur

Lian-li PC-011 Dynamic Corsair RM750x ROG STRIX X570-E GAMING 5950X NZXT Kraken Z73 32GB Corsair Dominator 3200MHz Gigabyte 6800XT Master Corsair MP600 1TB + Toshiba NVMe 512GB Vertex Pok3r MX Brown Acer Predator XB323UGX Logitech G502+ & Powerplay ...lagrar gör jag på Synology 920 32TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

AMD hade enorma problem gällande latency samt olika moderkortskrångel. Saker som en normal datoranvändare inte bryr sig om men som är av allra största vikt vid användande av div Musikprogram.

Okey, själv körde jag AMD i början av min spelperiod för typ 20 år sedan. Då hörde jag väl till ”normalanvändaren” eller ”extrem gamern”. Sen när jag började syssla med film och musik själv så har det varit Intel och nu det senaste åren innan jag gick över till Ryzen, en Phenom II.

Mixar/mastrar och spelar in en del musik och har inte upplevt något krångel alls om man ska se till latenser, snarare tvärtom. Kör reaper som DAW, innan det Cubase.

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)