Lost Ark når över 1,3 miljoner spelare samtidigt

Permalänk
Melding Plague

Lost Ark når över 1,3 miljoner spelare samtidigt

Det massiva rollspelet Lost Ark tar över från CS:GO som det näst mest spelade spelet på Steam.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag har kollat en hel del på Asmongold när han spelar det. Spelet ser helt klart kul ut, men med desto mer tid som går, desto mer tycker jag att "pay-to-win / pay-for-convenience" delarna börjar komma fram bakom kulisserna. Spelet har dock hållt kvar en stor spelarbas i Korea och Ryssland, som vuxit med tiden. Ska bli spännande att se hur det kommer se ut här i västvärlden.

Visa signatur

Asus TUF 3080 Ti | Ryzen 5600X | 16GB DDR4 | B550-i Strix | Corsair SF750 | SSUPD Meshlicious | Kraken X53

Permalänk
Medlem

Not impressed. Tappat 50% av spelarna inom 1 månad. Sedan ytterligare 50% om två.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xangeon:

Jag har kollat en hel del på Asmongold när han spelar det. Spelet ser helt klart kul ut, men med desto mer tid som går, desto mer tycker jag att "pay-to-win / pay-for-convenience" delarna börjar komma fram bakom kulisserna. Spelet har dock hållt kvar en stor spelarbas i Korea och Ryssland, som vuxit med tiden. Ska bli spännande att se hur det kommer se ut här i västvärlden.

Tycker Lost Ark visar en ny sorts "Pay to Win" och den heter "Pay or Slave"

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Xangeon:

Jag har kollat en hel del på Asmongold när han spelar det. Spelet ser helt klart kul ut, men med desto mer tid som går, desto mer tycker jag att "pay-to-win / pay-for-convenience" delarna börjar komma fram bakom kulisserna. Spelet har dock hållt kvar en stor spelarbas i Korea och Ryssland, som vuxit med tiden. Ska bli spännande att se hur det kommer se ut här i västvärlden.

Skrivet av Hcz:

Tycker Lost Ark visar en ny sorts "Pay to Win" och den heter "Pay or Slave"

De viktigaste elementen av spelet är dock nästan uteslutande låst bakom hårt spelade, och inte hur djupa fickor man har. Exempelvis är saker som Engravings och Cards det som styr end-game mer än något annat. I korea, som har en betydligt mer "aggressiv" butik i spelet än EU/NA, har inte ens dessa saker tillgängliga för "whales".

Det finns en handfull köp som kan göras som innehåller kort/skripter, och dessa är låsta till mellan 1 - 5 st per konto. Dessutom är det noll garanti att få det man vill ifrån dessa bundles, då det är 3 lager av RNG (snurr på snurr på snurr). Då ska det nämnas att dessa bundles inte ens finns tillgängliga i NA/EU-butiken, utan är endast i den koreanska än så länge också.

De få saker som kan klassas som pay-to-ease eller pay-2-win, det är primärt en resurs som ger tillbaka "energy" för saker life-skills. Men det ska mycket till för att nyttja det ärligt talat, då man kan spendera drygt 4 timmar i sträck med att farma utan att tömma sin dagliga energimätare (som fylls på vid varje dagliga reset under natten). Det som kanske gnuggar folk lite fel är 30 dagars "premium" som ger gratis teleportering, tillgång till banken genom sitt pet o.s.v. -- Men igen, allt detta gör ingen större skillnad för de flesta som inte spelar absolut hardcore flera timmar om dagarna i ända.

Det mesta av spelets butik för den vänstländska lanseringen är kosmetiskt, något som jag inte ser kommer ändras framöver heller. Speciellt då Amazon Games ihop med Smilegate gjort en väldigt stor handpåläggning att anpassa spelet för våran marknad, då båda vet att den "P2W"-modellen som är praxis i asien, helt enkelt inte skulle fungera alls här.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Spelat nån timme och tycker det är kul än så länge. Får se om det håller och hur länge.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hcz:

Tycker Lost Ark visar en ny sorts "Pay to Win" och den heter "Pay or Slave"

Inte direkt ny, det är många spel innan som kört liknande. Det är en balansgång när det gäller det, nu är jag inte intresserad direkt av Lost ark men kör och kört andra spel som ger ökade drops/exp boosta etc. Om spelet är enbart mot andra så är det ett problem, men det minskar om det inte är ett krav för att ha kul själv. Spel med timer locks på actions som du kan köpa loss är pointless men en exp boost som kanske även ges ut som rewards mm behöver inte påverka ditt eget nöje, gränsfall är väl när det är drop rate som påverkas iom att utan boost få något är omöjligt tyyp medan det är bara svårt med boost, då blir det nästan ett krav att betala.
Black desert kör ju liknande, det är lite problematiskt iom att Gear påverkar PvP som många kör som end game och bortsett problem med griefing kultur mm men spelet i sig beroende på vad du vill göra är väldigt välgjord och har mycket annat att ge även utan att kasta pengar på det.

Alternativet är ju subscription som kostar löpande, ger lite mer balans på vissa delar men kostar istället på andra sätt. Bara ta betalt för Main spelet och sedan driva servrar mm i 10+år funkar ju inte ekonomiskt.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

En tyst minut för alla människor som jagar draken i ARPGs istället för att leva livet på riktigt.

Permalänk
Medlem

Har 14 timmar spelat enligt steam men bara ca 70 minuter av dessa är faktiskt spelande, resten är köande.

Två dagar i rad har jag suttit timmavis i kö, loggats på precis i tid när det är dags att lägga barnen och sen när man kommer ner 45 minuter senare har man blivit kickad. Bara att ställa sig i 2.5 timmars kö igen...

Ska det vara så här varje dag så kommer jag tröttna snabbt och gå till något annat.

Ska ikväll försöka "tajma" kön så att den är klar strax efter barnen somnat men ska vi slå vad att det blir fel det också

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D | GPU: PowerColor RX 6800 Red Dragon 16GB | MB: Asrock B550m Pro4 | RAM: 32GB Kingston Fury Beast 3600mhz CL18 | SSD: Corsair Force MP510B 480GB - 2x Kingston A400 480GB | PSU: Fractal Ion Gold 750W | DSP: Acer 27" Nitro XV272UV QHD IPS 170 Hz | CH: Fractal Design Meshify Mini C | M: Steelseries Aerox 5 Wireless | TB: Logitech G413

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Ferrat:

..Black desert kör ju liknande, det är lite problematiskt iom att Gear påverkar PvP som många kör som end game..

Här har Lost Ark tänkt till bra faktiskt när det kommer till att balansera kring PvP/PvE.

PvP är helt fristående från PvE-delen. Alla får en slags "bas-stat" i PvP, med helt separata förmågor från PvE, där samtliga förmågor är upplåsta för alla spelare direkt vid level 29.

PvP:n är helt enkelt såpass fri den kan bli, där personlig förmåga trumfar allt annat och "stat check" helt enkelt inte ska vara en grej. PvP:n balanseras även på löpande band med vecko- till månatliga patcher (åtminstone på KR-regionen).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

En tyst minut för alla människor som jagar draken i ARPGs istället för att leva livet på riktigt.

Haha, en South park referens?
Men för mig är spel att leva på riktigt. Och du får ha din åsikt om det men det betyder inte att det stämmer.
Spelar inte Lost ark och lär inte göra heller, men det hör inte hit.

Har ett "vanligt" liv utanför det också med sambo o hund.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

En tyst minut för alla människor som jagar draken i ARPGs istället för att leva livet på riktigt.

Vill du utveckla lite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Här har Lost Ark tänkt till bra faktiskt när det kommer till att balansera kring PvP/PvE.

PvP är helt fristående från PvE-delen. Alla får en slags "bas-stat" i PvP, med helt separata förmågor från PvE, där samtliga förmågor är upplåsta för alla spelare direkt vid level 29.

PvP:n är helt enkelt såpass fri den kan bli, där personlig förmåga trumfar allt annat och "stat check" helt enkelt inte ska vara en grej. PvP:n balanseras även på löpande band med vecko- till månatliga patcher (åtminstone på KR-regionen).

Låter ju bra, önskar BDO gjorde samma helt ärligt. Tyvärr tror jag deras whales är de som gillar griefing och att "dominera" i PvP genom att hela tiden ha en edge mot andra och därav motvilliga att lösa problematiken. Samtidigt blöder de spelare pga det så ja det vore trevligt med separata saker där PvE inte behövs mixas.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

Blev ännu mera förvånad utav att såpass många spelar fortfarande PUBG

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon291473:

En tyst minut för alla människor som jagar draken i ARPGs istället för att leva livet på riktigt.

Man spelar inte för att man saknar ett liv, man spela för att man vill ha flera olika liv.

Permalänk
Medlem

Värt att notera är att nämna är att pubg ligger idag runt 500 000 spelare och cs runt en miljon. tycker det inte direkt framgår i artikeln att detta gäller absolut peek, där pubg hade sin peek i början av 2018 och i slutet på året va nere under miljonen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Nä hua nog tycker jag FPS spelens battle royale är roligare än alla mmo spel just nu.

Varit en riktigt inbiten WoWare sen det kom och sådana här hack and slash mmo’s har alltid funnits som kommit och gått.

Men Apex Legends och Warzone är svårslagna när det kommer till att ha roligt vid skärmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

En tyst minut för alla människor som jagar draken i ARPGs istället för att leva livet på riktigt.

Oh, ljuva ironi att du är online på ett IT-forum för att skriva detta. Men skönt att du kunde ta paus från ditt "riktiga" liv för att sprida dina erfarenheter.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Blev ännu mera förvånad utav att såpass många spelar fortfarande PUBG

fast det är inte så många som spelar pubg, spelet är mycket mindre än så idag. detta är deras högsta peek någonsin (2018) och inte hur många som spelar nu.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Bäst att låta hypen svalna lite (1-3 veckor förmodligen), sen spela när de fått ordning på kötiderna och kapaciteten.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Kört några timmar, jag ger spelet två månader sen har antalet spelar minst halverats.
3 typer av quest, några hundra gånger för att nå endgame vilket är 90% macro "script-heaven" bossfighter.

Vi köpte det i beta, sen släpper dom det F2P. Mindre snällt mot dom som faktiskt stöttade dom.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Tycker det är så mycket system och moment i detta spel som skriker typiskt mobilspel. Det gör mig 0 intresserad.
Men det märks att strax över en miljon spelare letar efter ett nytt bra MMO. Säkert samma gäng som går runt och provar alla nya MMOs som släpps.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Under lördagen var jag för sent ute, dels kö och dels stopp på att skapa karaktär där polarna var. Så jag valde att avvakta. Söndagen var det bara logga in, satte mig vid burken direkt på morgonen denna gång och då var det lungt.

Trots trycket med folk i kö osv tyckte jag faktiskt det var inga som helst problem med uppkoppling osv. Det imponerade på mig lite faktiskt.

Spelet i sig är kul än så länge, är väl nivå 18 nu tror jag efter ca 7h spelande. Stressar inte på något vis igenom det hela. Får se hur det håller i längden, beror helt på hur mycket tid man "måste" lägga. Eller snarare hur mycket mer tid polare med mer tid än mig lägger ska jag förtydliga. Känner jag att det är omöjligt att hänga med dem så de springer ifrån mig så man blir det femte hjulet får det vara. Men tills dess tror jag nog att det är en del timmar med kul underhållning kvar här

Spontant inte tid för MMO spel längre egentligen. Men brukar lira lite wow till och från än idag, dock inte på den nivå som förr och det är ett spel som går att lira "på min" nivå utan stora problem. Får se hur detta blir.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Kört några timmar, jag ger spelet två månader sen har antalet spelar minst halverats.
3 typer av quest, några hundra gånger för att nå endgame vilket är 90% macro "script-heaven" bossfighter.

Vi köpte det i beta, sen släpper dom det F2P. Mindre snällt mot dom som faktiskt stöttade dom.

Vetskapen om att detta är och alltid varit samt kommer förbli F2P har alltid funnits. Sen om du köper beta-access som förövrigt gavs ut fritt är en helt annan sak 🙂

Permalänk
Medlem

Dingade 50 igår kväll, har haft skoj hela vägen hittills och har mycket att utforska nu känner jag. Kommer köra ganska casual, så sen får jag se hur länge spelet kommer räcka för mig.

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sundsten:

Dingade 50 igår kväll, har haft skoj hela vägen hittills och har mycket att utforska nu känner jag. Kommer köra ganska casual, så sen får jag se hur länge spelet kommer räcka för mig.

Finns otroligt många end game saker att köra.
Rekommendera guardian raids när du öppnar det otroligt roligt. Sen chaos dungeons är riktigt köttigt

Har inte provat abyss raids än men de ska vara riktigt svårt. Sen cube och boss rush har jag inte öppnat än vilket blir spännande

Permalänk
Skrivet av Ferrat:

Bara ta betalt för Main spelet och sedan driva servrar mm i 10+år funkar ju inte ekonomiskt.

Funkar o funkar... Det går att göra vinst så, servrar kostar nästan ingenting, men det är vansinnigt mycket mindre lönsamt än subscription eller pay-2-win. Misstänker också att det idag är svårt att få spelare att betala fullpris för ett MMO även om det är free to play forever.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

fast det är inte så många som spelar pubg, spelet är mycket mindre än så idag. detta är deras högsta peek någonsin (2018) och inte hur många som spelar nu.

Ahh jag läste för dåligt mao. Annars hade nog varit smått konstigt minst sagt. Högsta peaken är inte alls lika intressant som mera ihållande siffror enligt mig, många spel får stora peaks men avtar snabbt. CSGO går relativt konstant från år till år trots det är över 20 år gammalt. Valorant kommer nog troligtvis börja avta här nu inom snar framtid förespår jag också (har inte kollat de senaste sifforna på ett tag) liksom så många liknande spel i samma genre har gått till mötes.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

servrar kostar nästan ingenting

Vad har du för insikt i server/mmorpg världen med det uttalandet? Tvärt om kostar det ordentligt mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon291473:

En tyst minut för alla människor som jagar draken i ARPGs istället för att leva livet på riktigt.

haha lite så är det.
Provade komma in men la ner det efter att jag såg köerna.
Finns annat att göra såklart

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!